Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door pike
[quote="202spots"]
Van paardebloem kan je OOK de bloem en de wortel gebruiken,dus ik denk de bloem van klaver ook wel.
Vlinderbloemige? sorry..weet niewatdais...3 klaver inplaats van klavertje 4???

Oh en kleefkruid word door sommige honden ook zelf aan geknabbeld...of het wat is om door de groentemix te doen zou ik niet weten, maar net als met de andere onkruid is 'n klein beetje genoeg hoor.
De paardebloem en blad kan ook aardig bitter zijn, dus geen hele grote hoeveelheden gebruiken!
[/quote]
leuke informatie! hier groeit veel kleefkruid maar heb pike er nog nooit van zien eten, paardebloem trouwens ook niet, eigenlijk alleen maar gras of bij gebrek aan gras van cypergras (dat is niet zo goed voor honden want die kunnen scherp getande bladranden hebben)

oh ja vlinderbloemige = leguminous ??? in engels, family Leguminosae, vroeger heette dat Papillionaceae of zoiets, zelfde familie als erwten, bonen, lupine enzo
Door Mevroi Kruim
En die in rauwe toestand bevatten blauwzuur. De hele plant, hoeveelheid per soort verschillend.
Nou eten koeien en paarden het ook en die krijgen er niks van (behalve dikke buiken, er zit redelikjk wat suiker in) maar of honden het ook zo goed baas kunnen weet ik niet.
Paardebloem heet in het frans pissenlit, oftewell pis-in-bed, het is nl goed vochtafdrijvend. Een beetje door de mix is prima maar ik zou het niet overdrijven. De zgn mosla (=paardenbloem die onder een molshoop heeft gelegen) is bleek en niet zo bitter.
Muur is lekker, lijkt op spinazie qua smaak, ik deed het heel vroegah al door het hondenvoer (maar dan gekookt, zo moest dat toen).
Door 202Spots
En die in rauwe toestand bevatten blauwzuur. De hele plant, hoeveelheid per soort verschillend.
Welke bedoel je???
Miekie schreef: Hoe zit het eigenlijk met heermoes,mogen honden dan nou wel of niet?
Dat was die paardestaart geloof ik? mag niet rauw gegeven dacht ik,wel aftreksel van thee maken...
Door *Remy*
[quote="Kruimel"]
Ik zou de sla weglaten en de komkommer beperken, die hebben weinig voedingswaarde. Verder ben ik zelf geen fan van teveel knoflook (kan bloedarmoede veroorzaken en darmproblemen), en als ik het voer voeg ik het vers toe.
Verder zou ik als het voor een maand tegelijk is meer groentesoorten toevoegen. Handje spinazie, bloemkool, courgette, sperziebonen (even gekookt), wat er maar op de markt te krijgen is.
[/quote]

Ik vries de knoflook gewoon mee in (nadat hij net zoals de rest in de blender is geweest). Kan dit kwaad? En waarom sperziebonen even koken? Is het niet goed wanneer je ze rauw in de mix doet?

jacquemine
Door 202Spots
[quote="Jacquemine"]
Ik vries de knoflook gewoon mee in (nadat hij net zoals de rest in de blender is geweest). Kan dit kwaad? En waarom sperziebonen even koken? Is het niet goed wanneer je ze rauw in de mix doet?
jacquemine
[/quote]
Ik doe de knoflook ook door de mix wat ingevroren word.
Sperziebonen (en andere bonen zoals znijbonen,chinese boontjes, suikerboontje)
bevatten PHASIN/Lectinen - 'n soort eiwit - giftig voor mensen/dier - en dat wordt door koken onschadelijk gemaakt.
Dus de bonen 'n minuut of 5 goed laten koken.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Plantaardige gifstoffen

Peulvruchten en bonen (lectinen)

In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook
in sperziebonen en snijbonen, zitten zogenaamde lectinen. Dit zijn stoffen
die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten. Rauwe of
onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen
ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen. De
symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en
lichte diarree. Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op.

Het nut van lectinen

Het is niet helemaal duidelijk waarom lectinen in peulvruchten en bonen
voorkomen. Lectinen beschermen de groente tegen aanvallen van bacteriën,
schimmels of insecten. Ook kunnen ze mogelijk een rol hebben bij de
productie en opslag van voedingsstoffen tijdens de rijping en ontwikkeling
van groente. Niet alle lectinen zijn even giftig voor de mens. Lectinen in
bonen zijn schadelijk terwijl lectinen in erwten en linzen praktisch
ongevaarlijk zijn voor de mens.

Weken en lang genoeg koken

Lectinen (eiwitten met samenklonterende eigenschappen).
worden onschadelijk door de verse bonen beetgaar te koken of de rauwe
peulvruchten te weken en in tien tot twintig minuten gaar te koken. Bij
roerbakken is het belangrijk sperziebonen en snijbonen beetgaar te laten
worden. Peulvruchten en bonen die u diepgevroren koopt en peulvruchten en
bonen in pot of blik zijn al voldoende verhit. Daardoor zitten er geen
schadelijke hoeveelheden van deze stoffen meer in de groente.
Door pike
[quote="Kruimel"]
Paardebloem heet in het frans pissenlit, oftewell pis-in-bed, het is nl goed vochtafdrijvend. [/quote]
en in Maastricht: Pisblom ;D
Door pike
[quote="Miekie"]
Hoe zit het eigenlijk met heermoes,mogen honden dan nou wel of niet?
[/quote]
Heermoes behoort tot het geslacht Equisetum (Paardestaart). Alle paardestaarten bevatten een grote hoeveelheid kiezelzuur. Hierdoor zijn ze voor planteneters slecht verteerbaar. Ze zijn bovendien min of meer vergiftig, zelfs voor planten in hun omgeving.
Heermoes is in staat om op giftige bodem te groeien en kan dan zoveel metalen opslaan in de weefsels dat ze meer metalen bevat dan de bodem waar ze op groeit.
(bron: Nederlandse oecologische Flora, Weeda et.all 1985)
Alhoewel Heermoes ook goede eigenschappen heeft en voor allerlei aandoeningen kan worden gebruikt zou ik het zeker niet in het wild verzamelen en door de groentemix doen! De plant is ook makkelijk te verwarren met andere Paardestaart-soorten.
Door *Remy*
[quote="202spots"]
Sperziebonen (en andere bonen zoals znijbonen,chinese boontjes, suikerboontje)
bevatten PHASIN/Lectinen - 'n soort eiwit - giftig voor mensen/dier - en dat wordt door koken onschadelijk gemaakt.
Dus de bonen 'n minuut of 5 goed laten koken.

[/quote]

Dank je Dory. Ik dacht dat ik alles wat belangrijk was genoteerd had; bonen stonden - nog niet - op mijn lijst (een behoorlijke misser van mij). Ik heb Remy en Misty enkele weken geleden 2x behoorlijk veel rauwe sperziebonen gegeven (samen met een groot aantal andere groenten gemixt). Ik heb niets aan ze gemerkt. Zouden ze er nog nadelige effecten van kunnen krijgen of hebben we gewoon geluk gehad?

jacquemine
Door 202Spots
[quote="Jacquemine"]
Dank je Dory. Ik dacht dat ik alles wat belangrijk was genoteerd had; bonen stonden - nog niet - op mijn lijst (een behoorlijke misser van mij). Ik heb Remy en Misty enkele weken geleden 2x behoorlijk veel rauwe sperziebonen gegeven (samen met een groot aantal andere groenten gemixt). Ik heb niets aan ze gemerkt. Zouden ze er nog nadelige effecten van kunnen krijgen of hebben we gewoon geluk gehad?
jacquemine
[/quote]

Zal van 1 keer ongekookt geen schade doen hoor, net als wanneer ze per ongeluk 'n stuk ui hebben gegeten,daar gaan ze ook niet dood van.
Ze zullen nu geen last meer krijgen, maar voortaan gewoon effe laten koken.
Wel de hoeveelheid bonen in verhouding houden met de andere groentes hoor,dus geen 50%bonen en 50% andere groentes...
Door estelle
kleefkruid, zijn dat die plantjes die overal op blijven plakken? op je rug, broek e.d.?

Wij hebben hier op en rond de boerderij allerlei planten staan dus ik vind dit wel interessant, lekker goedkoop.
Brandnetels en paardebloemen te over. maar dus ook van dat kleefspul alleen weet ik niet of jullie dat ook bedoelen.
Door Mevroi Kruim
[quote="estelle"]
kleefkruid, zijn dat die plantjes die overal op blijven plakken? op je rug, broek e.d.?

Wij hebben hier op en rond de boerderij allerlei planten staan dus ik vind dit wel interessant, lekker goedkoop.
Brandnetels en paardebloemen te over. maar dus ook van dat kleefspul alleen weet ik niet of jullie dat ook bedoelen.

[/quote]

Ja, dat zijn ze.
Heel lekker is ook muur, net spinazie.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door