He Allemaal leuk om te zien dat dieze thread een beetje opleeft.
Ben mijn password vergeten dus Valentijn is nu Tijn geworden. Heb opnieuw een account aangemaakt.
Dat vet de belangrijkste energie bron is, was al sinds de 70er jaren bekend. Dr. Kronfeld heeft toen aangetoond dat honden die veel Koolhydraten hebben in hun dieet slechte uithoudings vermogen hebben en snel verzuren (melkzuur) bij inspanning. Het onderzoek dat Rovanna plaats is een opvolger hiervan.
Koolhydraten leveren wel wat energie en zijn vooral belangrijk om het glycogen peil in de spieren op peil te houden. verder voorkomt wat koolhydraat in het dieet dat bij de energie stofwisseling eiwit verbrand wordt. (het lichaam verbrand dus voornamelijk vet, een beetje koolhydraten en hopelijk zo min mogelijk eiwit, omdat deze bij de spier opbouw en regeneratie nodig is) Een zekere hoeveelheid koolhydraten is dus wel gewenst, maar voornamelijk om te voorkomen dat eiwit als energie bron gebruikt wordt.
Ik denk dat mushers in NL en belgie wat anders voeren dan de rest vd mushing wereld. In scandinavie, Alaska en de VS is het moeilijk om een musher die geen vers voert te vinden. Het meerendeel vd mushers voert een portie van het dieet vers en een portie brok. Enkele ook alleen vers en andere ook alleen brok maar de meerderheid een combo. (ik ken een noorse musher wiens 32 honden 200kg per week veroberen, in Noorse lapland klagen ze steen en been dat ze geen vlees kunnen krijgen, maar voeren gratis zalm resten en zeehond)
Veel musher vertrouwen hun brok nog niet helemaal om op een complete droog dieet over te stappen, en voeren nog vers bij, als is het alleen voor het vet en wat eiwit, en het feit dat de honden het graag lusten.
Ik heb al eerder argumenten aangedragen wat de voordelen van brok zijn, namelijk de energie dichtheid en compacte samenstelling van e vitamines en mineralen. voor werkende honden is aangetoond dat bepaalde vitamines en mineralen voordeel hebben alös ze verhoogd in het dieet aanwezig zijn. Brok biedt het gemak dat deze all gebvalanceerd (en verhoogd) aanwezig zijn. Mushers die vers voeren zie je veel extra toevoegen met extra zink, red cell, vitamine E, Vit B, etc etc..... een vers dieet van gewone ingredienten voldoet dan niet aan de (verhoogde) eisen van de werkende hond, en wordt bijgevuld.
Het is ondertussen wel zo dat de kwaliteit van brok aardig vooruit is gegaan in de verstreken jaren. Het is nu zelfs dat de winnaar vd Iditarod sledehonden race in alaska (1600km door sneeuw en ijs, in 9 dagen) voornamelijk brok in zijn wedstrijd dieet heeft gevoerd.
Hier een link naar de samenstelling vd brok:
http://www.cariboucreekgold.com/ingredientsblue.htm
heel wat anders dan de Pedigree waar jullie BARFers (terecht) zo boos op zijn

Het feit dat je de zwaarste race ter wereld kan winnen op alleen brok is een primeur, een geeft eenigzins de kwaliteit van het voer weer. (onder de stress en energie behoeftes van 11000kcal per hond per dag wordt de honden maag tot het uiterste gepushed.
Overigens rende de tweede plaats voor de 30ste keer mee en voerde voornamelijk vers en brok.
@ chooky Mushers durven niet verder te zoeken en gemaks zuchtig? ik denk dat je versteld staat hoeveel van jullie kennis over vers al gemeengoed is in de mushing wereld en hoeveel van die kennis eigenlijk door mushers is uitgepluisd en verbeterd. BARFen is niks nieuws onder de zon. Mushers hebben alleen een ander doel, hun honden voeden om prestatie te leveren, BARFers om hun hond gezond te voeden. Toevallig gebruiken beide veelal dezelfde ingredienten.
Een kruisbestuifing van ideen een tips is dus altijd leuk.
wil je meer leren surf naar sleddogcentral (engels) en zoek in de Dogfood gedeelte, Vers is altijd een topic daar.
http://www.sleddogcentral.com/forum/for ... FORUM_ID=9
Het dieet van Charlie Champaine dat Rovanna heeft geplaatst is door hemzelf proefondervindelijk in zijn kennel samengesteld, geen enkele fabrikant is daar aan te pas gekomen.
Charlie Champaine heeft overigens dit diet tot een commerciele KVV diet, uitgewerkt en leeft nu vd verkoop van KVV aan mushers en honden sporters.
hier een link:
http://www.champainefreezedry.com/
Een mushing tip voor diegene met kontakten in bij de dijkgraaf, waterschappen of natuurbeheer organisaties hebben in NL. muskus ratten zijn erg goede voeding voor je hond. Ze voldoen geheel aan het "prooidier" concept en zijn vaak overvloedig te verkrijgen van de lokale muskus ratten vanger.
voor een analyse heb ik dit gevonden via de biblio hier
muskus rat:
http://www.nutritionanalyser.com/food_c ... ?fid=17174
gr tijn