Mosterd na de maaltijd, maar nog een toevoeging:
Hobbes kreeg een kale ring om zijn nek van de Scaliborband, die toen trouwens gecombineerd werd met Stronghold, vanwege de hartworm in Z. Frankrijk. Scalibor zou idd bestaande hartwormbesmettingen niet tegengaan. Het kan vlgs. mijn DA (en ook websites andere DA'en) dus wel in combi. Ander nadeel van Scalibor: afdoen bij zwemmen, dodelijk voor waterdieren.
(Dit jaar wilde ik geen gif, knoflook en tea-tree gebruikt. Na massale tekenaanval tijdens een logeerpartij bij een DA toch iets gekocht: 'Tick-fence'. Daar tot nu toe geen bijwerking van en wrijwel geen teken meer gehad. Ik las dat Tick-fence beter werkt dan Scalibor omdat het ingrediënt permethrin ook het vastbijten van de teek voorkomt: minder kans op besmetting Lyme/ babesia / etc..
Ook las ik dat Tick-fence niet zo goed tegen vlooien werkt - en jawel: deze week een vlooienplaag. Hobbes heeft een oorschelp stuk gekrabt en ik zag uit dat oor een vlo (of ook nog oormijt?) komen. Vandaag daarom ook nog Stronghold - die ik nog had - gebruikt. Op websites DA'en las ik dat Tick-fence en Stronghold ook samengaan.
Bij deze 2 middelen wordt ook wat gezegd over zwemmen: ca. de eerste dag niet doen, vanwege waterdieren. Ik hoop dat daarna het gevaar voor het waterleven geweken is?! Heel vervelend allemaal, vorig jaar had ik vrijwel GEEN last van ongedierte in Nederland, toen maar 1 x Stronghold-Scalibor gebruikt omdat we naar Frankrijk gingen, verder niks en toch geen last de rest van het ongedierteseizoen. Het zal de hitte wel wezen.)