Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
Hitam schreef: Ok, samengevat: 85% van de gevallen is het een goedaardige hypofysetumor. 15% bijniertumor en de helft daarvan is kwaadaardig.

Bij de dexamethason suppressie test is het zo dat als de waarde van het derde urinemonster lager is, dan is het een hypofysetumor en als de dexamethason geen effect heeft kan het allebei zijn.

Voor een goede diagnose is er een CT/MRI scan nodig, maar dat is alleen zo als opereren een optie is.

Er zijn drie behandelingmogelijkheden: opereren, dat kan bij een hypofyse tumor zolang die kleiner is dan 1 cm en bij een bijniertumor zolang er geen ingroei is in het bloedvat wat er direct tegenaan ligt.
Als de hypofyse weggehaald is is levenslange medicijntoediening nodig.

Lysodren is een cytostaticum, chemotherapie dus. Dat wil bij kwaadaardige bijniertumoren nog wel eens goed helpen, zelfs als er al uitzaaiingen in de longen zijn.

En verder is Vetoryl (trilostane) in alle gevallen een optie.

Zo, effe dokken dus, allemaal voor deze gratis bijscholing ;)
may I pay you in kind?? :-* :-* :-* thanks for all the info, much appreciated ;) Kelly is nu hier, nu niet dat ik kan zeggen, oh wat een happy hond, we hopen maar dat we straks weten wat het precies is, en dan kan Anja een beslissing maken van hoe nu verder. Even voor de volledigheid, Kelly is geopereerd aan een torsie op leeftijd 11..... dat heeft haar een enrome klap gegeven, beide physiek en geestelijk, want sinds die ingreep heeft ze heel erg verlatingsangst, waar ook al de nodige medicijne langs is gevlogen, niet geholpen, dus honden creche, en anders hier!!! wat ik gelukkig niet erg vindt. Verder heeft zij het ook nou erg benauwd, en is er ook nog tot overmaat van ramp een melkkliertumor bij haar gevonden.... het is dus echt een beejte modderen momenteel, en beslissingen nemen wordt hierdoor alleen bemoeilikt ;) wat is verstandig en wat is wenselijk en boven alles, wat is voor Kelly een eerlijke en juiste beslissing? Ik ben ergens erg blij dat het niet mijn beslissing is :(
Door Hitam
-sanne schreef: Weet jij misschien wat de prognose is bij een hypofyse tumor verwijdering?
Wij hebben 1 hond in de praktijk gehad die dat heeft ondergaan helaas is hij toch nog aan cushing overleden omdat de tumor terug gekomen is. Verder ken ik helaas geen verhalen van deze operatie.
We hebben wel eens bijnieren weggehaald maar ook daar keerde de tumor vaak terug.

Ik heb altijd gedacht dat de tumo in de hoofd van mijn hond kwaadaardig was (of kan een niet kwaadaardige ook heel hard groeien) omdat ik bijna zeker weet dat deze uitgezaaid is in de neusholte. De tumor is nooit naar buiten gekomen. Hij had voordurend stinkende snot uit zn neus en heeft 1x een bloedneus gehad.
Heb jij dat vaker gezien dat dit bij een hond voorkwam?
Toch ondanks die uitzaaiing (denk ik) heeft hij nog meer dan 1 jaar geleefd. En neustumoren zijn toch onwijs kwaadaardig.
Moeilijk ziekte is dit hoor....
Ja, het is een ingewikkelde ziekte.
Op zich zit de hypofyse net boven het achterste deel van de neusholte. Dus het is niet onmogelijk dat de tumor zich door het bot heen gevreten heeft en in de neus terecht is gekomen.
Volgens mij zijn de hypofyse tumoren meestal goedaardig maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze niet ook kwaadaardig kunnen zijn.

Aan de andere kant valt me op dat veel honden met Cushing ook andere tumoren hebben, dus het zou ook een aparte tumor in de neus kunnen zijn geweest. En die zijn vaak erg kwaadaardig.

De prognose bij hypofyse verwijdering is onbekend. Ik hoor steeds vaker dat het toch weer terug kan komen, maar getallen weet ik niet. En in Utrecht zeggen ze dat dat inderdaad wel ens gebeurd maar doen ze alsof dat heel zeldzaam is.
Doe operatie wordt nog maar een jaar of 10 gedaan. En wordt alleen hier in Nederland door een persoon gedaan.
Ik heb een van de eerste honden gezien die hij gedaan had en vond de hond na de operatie een beetje zombie-achtig. Maar ze zeiden dt hij voor de operatie ook al zo was.

Het is in elk geval een behoorlijk dure operatie. Om die reden vaak geen optie.
Door conleeuw
als ik het zo lees, moet je kiezen tussen drie verschillende "evils" dus je moet gaan kijken wat jij de minst kwade vindt, maar die is ook zo te lezen de meest kostbare.... nu vraag ik mij ook nog iets af.... wat gebeurt als je helemaal niet behandeld? is er mischien homeopatische ondersteuning voor deze aandoening? En moet je nog iets aan de dieet doen om de kwaliteit van leven beter in stand te houden?
Tja, zo komt bij iedere antwoord bij mij opnieuw vragen om hoog, mischien ook omsdat het zo nieuw is, nog nooit een hond gehad of gezien met een soortgelijke aandoening ;)
Door -sanne
conleeuw schreef: nu heb ik nog een vraag, heb een van jullie ervaring met het gebruik van Ketaconazole (Nizoral)?? als behandeling voor Cushings?
nizoral wordt gebruikt bij huidaandoeningen en schimmelaandoeningen. ik weet niet wat dit te maken kan hebben met een behandeling van een tumor???
Door Hitam
In Amerika wordt het wel eens gebruikt, maar of het ook daadwerkelijk effect heeft is de vraag en het is best wel schadelijk voor de lever.

Vetoryl is mogelijk niet eens de duurste oplossing. Opereren weet ik niet maar in de begintijd, dat was nog in guldens, kostte een hypofysectomie ongeveer 3000 gulden. Daarvoor kun je wel voor een paar jaar Vetoryl voor kopen en Lysodren is bijna net zo duur als Vetoryl.
Alle oplossingen zijn dure.

Niets doen zou een optie kunnen zijn, dat deed ik in het verleden wel toen we nog geen hypofyseperaties en Vetoryl hadden, alleen begrijp ik van jouw dat ze al in een zeer gevorderd stadium is met veel ongemakken en ik denk dat het in dit geval niet kan.
Ik heb met geen enkele alternatieve behandeling ooit veel resultaat gezien bij Cushing. Vaak gebruik ik wel een en ander ter ondersteuning.

Op zich denk ik dat je in elk geval met Vetoryl kan starten, als dat tenminste financieel haalbaar is. Ik kan in niemands portemonnee kijken.
De andere behandelingen kunnen altijd nog plaatsvinden als dat nodig mocht zijn.
Door conleeuw
ok, nogmaals bedankt voor de reacties. Ik denk dat opereren geen optie is voor Kelly, voor meerdere redenen, haar huidige leeftijd en algehele gezondheid (alles wat ze er nog bij heeft) haar geestelijkg gezondheid (echt niet te negeren) en ook natuurlijk de bijkomstige finaniciele plaatje, want het zal ook wel erg duur zijn, en hoewel Kelly een erg geliefde oude stinker is, waar Anja heel veel voor over heb moet het ook kunnen financieel. De reden waarom ik vroeg over niet behandelen is omdat ik ook heb gelezen over honden waar geen behandeling voor werd ingezet en waar ondersteuning met homeopatische middelen werd gebruikt, maar inderdaad, dat waren honden in een begin stadium, je weet natuurlijk niet of er later toch een behandelling is ingezet. De behandeling met Nizoral werd als redelijk sucessvol omschreven, daarom dat ik het vroeg, ook omdat ik het niet op veel sites heb gevonden, ik denk dat bijna alle medicijne tegen Cushings best wel heftige neveneffecten hebben, ook Vetoryl, maar waarschijnlijk zal Vetoryl de beste oplossing zijn voor Kelly. Nu even afwachten wat deze week uit de test komt, dan weten wij ook meer. Het is best wel ziellig om haar zo te zien hoor. Lijkt wel of ze nimmer genoeg kan drinnken om aan haar drost te voldoen, en plassen!!!! ook liters per dag. Ik denk dat Kelly momenteel ongeveer een liter of 12 per dag opdrink, en natuurlijk ook weer uitplast. Maar wat ik nog het ergste vindt om te zien is hoe zwaar ze ademt, nu weet ik natuurlijk niet of dat deel van de cushings is, of dat er wat anders daarvoor verantwoordelijk is. Ik hoop alleen dat er geen crisis komt terwijl ze bij mij is, want ik woon best wel een stuk van mijn zus vandaan, en liever maak ik geen grote beslissingen over de "babytje" van een ander, gelukkig hebben wij er wel over gesproken, hoe en wat als iets drastisch mis gaat, niet dat ik denk dat het van Cushings zal komen, maar er is natuurlijk heelwat met Kelly haar oude lijfje aan de hand.....we hopen maar dat zij het hier naar haar zin heeft, en dat ze verder niets overkomt deze week, zal vast wel lukken. ;)
Door conleeuw
ok, nu weten wij meer, Kelly heeft beslist Cushings en het zit inderdaad in haar bijnier.... nu kan ze nog een scan laten doen om te kijken hoe het er precies aan toe is, maar aangezien opereren toch geen optie is voor Kelly heeft een scan geen toegevoegde waarde en verandert het niet de aanpak. Ze gaat nu Vetoryl innemen, volgens de da nog steeds een stuk goedkoper via de internet dan bij de da zelf kopen. De dierenarts zegt ook dat je vrij snel zal zien of het wel helpt of niet. We hopen maar dat er snel verbetering optreed, want het is echt niet een happy hond momenteel. ;)
Door Hitam
conleeuw schreef: ok, nu weten wij meer, Kelly heeft beslist Cushings en het zit inderdaad in haar bijnier.... nu kan ze nog een scan laten doen om te kijken hoe het er precies aan toe is, maar aangezien opereren toch geen optie is voor Kelly heeft een scan geen toegevoegde waarde en verandert het niet de aanpak. Ze gaat nu Vetoryl innemen, volgens de da nog steeds een stuk goedkoper via de internet dan bij de da zelf kopen. De dierenarts zegt ook dat je vrij snel zal zien of het wel helpt of niet. We hopen maar dat er snel verbetering optreed, want het is echt niet een happy hond momenteel. ;)
Wel iets goedkoper maar het duurt heel lang voordat je het hebt.
Ik heb nog een klein voorraadje. Dus als je wilt.........
Door conleeuw
Kruimel schreef: Heel veel sterkte voor jullie allemaal. Arme Kelly!
dankje, ik moet eerlijk zijn, ik zie er niet al te veel heil in, maar goed, ik heb begrepen dat je snel vooruitgang zie als ze eenmaal aan de medicijne zitten, dus we hopen maar dat alles wat ze nu meemaakt met Cushings te maken heeft. Ze is inmiddels hier liefdevol omgedoopt tot "Mrs pant a lot" wie weet knapt ze mischien gigantisch op ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door