Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
Daar zat het bij Kyra ook [rug, flanken en staartaanzet ]het begon ook met blaasjes. Er stonden gewoon af en toe druppeltjes op haar huid. Haar hele huid was rood en ontstoken. Kyra bleek allergisch voor lam te zijn. Zijn de anaalklieren trouwens nagekeken?Daar kunnen ze zich ook helemaal van kapotbijten op de rug en bij de staartaanzet.
Door Twiz
Je hebt grofweg drie soorten allergie: voedselallergie, die zich overal kan uiten, dus overal op de huid van de hond maar ook de darmen kunnen daar aan mee doen.
Dan de atopische allergie, die zich uit op de huid, ogen en/of oren in jeukklachten, een vlooienallergie uit zich vaak specifiek bij de staartaanzet, en zo hebben meerdere allegieen ook meerdere "gezichten". Dit is vaak het geval met pollen, mijten en parasieten op de huid.
En dan heb je nog de contactallergie, die uit zich voornamelijk op de plaatsen die in contact zijn geweest met het allergeen.

En dat is nog maar het topje van de ijsberg die ik heb uitgeplozen, dus nog lang..... niet volledig. Ook de reeks klachten die ik heb opgenoemd zijn niet volledig. Er zijn hier vast mensen die er wat meer vanaf weten.
Door ~Joke~
Ik heb met Kyra van alles gedaan en geprobeerd: de hondenspullen gewassen in neutral ipv een gewoon wasmiddel, alle dekentjes etc vervangen door katoen. De synthetische manden de deur uit en de rieten manden weer neergezet. Bij toeval kwam ik achter de lam allergie. Ze stond op energique nr 4 ,dat gaf verbetering, op de cb lam was haar huid in 6 weken tijd weer rood jeukerig en ontstoken, toen viel bij mij pas het kwartje :-[
Toen ik dit aan onze da vertelde adviseerde hij haar ook niet op wol te laten slapen. Dus ons wollen dekbed ook de deur nog uit want ze sliep bij ons op bed ;)
Door tigger
Inmiddels krijgt Beau 4 tabletjes reactine per dag; helaas zonder succes. De jeuk wordt niet minder; sterker nog als hij de kans krijgt takelt hij zichzelf weer net zo toe als vorige maand. De allergenen gaan we volgende week ophalen, dan kan de dermatoloog Beau ook nogmaals zien. Hij stelde voor om tegen de jeuk atopica te gaan gebruiken, aangezien reactine niet helpt.
Nu heb ik daar het 1 en ander over gelezen en ik wordt er niet direct vrolijk van (het legt een deel van het immuunsysteem plat). Het is symptoombestrijding, maar via het inspuiten van allergenen werken we aan de oorzaken; zo gezien kan ik het aan mezelf verkopen. Want eerlijk gezegd ben ik nu toch wel een beetje raadeloos; het liefst wil ik ook dat de jeuk weg is, zo snel mogelijk. Maar als het middel uiteindelijk erger is dan de kwaal....tja dat is uiteraard niet wenselijk.
Heeft iemand ervaring met Atopica?
Door Laura2004
Ik heb geen ervaring met het middel, maar ik wil je wel even sterkte wensen.
Ik zit ook weer met een jeukende hond en ik weet niet of het nog steeds van de frontline is of van iets anders, maar ik word er ook moedeloos van. Ze zit helemaal onder de bulten en ze heeft heel veel jeuk.
Succes ermee!! Ik hoop dat Beau gauw van zijn jeuk af is.
Door Lizzy
Ik heb ook geen ervaring met het middel, maar ik vind het wel knap waardeloos voor je zeg..... :(
Door tigger
Gisteren zijn we naar een andere DA geweest om een afschraapsel te maken, zodat we evt een mijtbesmetting konden uitsluiten. Beau bleek gelukkig geen mijt te hebben. Ze vermoedde wel dat hij een gistinfectie had.
Dit hebben we vandaag bij de dermatoloog laten testen want we moesten er voor controle zijn. Hij blijkt dus idd een gistinfectie (Malassezia) te hebben. Hiervoor heeft hij shampoo (malaseb) meegekregen; hier staat met grote letters op "poison"...erg geruststellend.....Deze week moet hij 2x gewassen worden, daarna 1x per week. Hmmm dat wordt nog een helse strijd, want Beau houdt niet van water :-\. De dermatoloog vermoed dat wanneer de ergste vorm van de gistinfectie weg is, de jeuk ook veel minder zal gaan worden. Vandaag hebben we ook voor het eerst de allergenen ingespoten (met knikkende knieen...heb een hekel aan spuiten). Komende weken blijft hij 4 tabletten reactine houden, dit gaan we naarmate de gisten minder worden afbouwen zodat zijn eigen lichaam het werk weer kan gaan doen. We gaan nog geen atopica gebruiken, in de hoop dat zijn eigen weerstand uiteindelijk de draad weer oppakt. Atopica kan altijd nog wel.
Laatst gewijzigd door tigger op do 15 jun 2006, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~Joke~
Ik ben blij dat je nu weet wat er aan de hand is! Ik hoop dat het nu snel zal verbeteren!
Door Lizzy
tigger schreef: Gisteren zijn we naar een andere DA geweest om een afschraapsel te maken, zodat we evt een mijtbesmetting konden uitsluiten. Beau bleek gelukkig geen mijt te hebben. Ze vermoedde wel dat hij een gistinfectie had.
Dit hebben we vandaag bij de dermatoloog laten testen want we moesten er voor controle zijn. Hij blijkt dus idd een gistinfectie (Malassezia) te hebben. Hiervoor heeft hij shampoo (malaseb) meegekregen; hier staat met grote letters op "poison"...erg geruststellend.....Deze week moet hij 2x gewassen worden, daarna 1x per week. Hmmm dat wordt nog een helse strijd, want Beau houdt niet van water :-\. De dermatoloog vermoed dat wanneer de ergste vorm van de gistinfectie weg is, de jeuk ook veel minder zal gaan worden. Vandaag hebben we ook voor het eerst de allergenen ingespoten (met knikkende knieen...heb een hekel aan spuiten). Komende weken blijft hij 4 tabletten reactine houden, dit gaan we naarmate de gisten minder worden afbouwen zodat zijn eigen lichaam het werk weer kan gaan doen. We gaan nog geen atopica gebruiken, in de hoop dat zijn eigen weerstand uiteindelijk de draad weer oppakt. Atopica kan altijd nog wel.
Nou ja, hoe vervelend het ook is (Malaseb is zooi ja. Volgens mij heeft Jeanne daar ook veel ervaring mee en hielp het bij haar hond geweldig!), je bent wel weer een stapje verder! Sterkte! (injecteren went ook. Echt!).
Door tigger
Tijd voor een update.
De afgelopen 2 weken is Beau wekelijks 2 keer gewassen. De eerste keer kwam er zo ontzettend veel talg en haren van hem af, echt niet normaal. We zien nu echt wel verbetering; de jeuk is sterk afgenomen, de huid is niet meer zo vettig. Helaas waren we er net iets te laat bij, want de gist zit nu ook bij zijn voorpoten en bek. Maar de shampoo helpt. Sinds 1 week zijn we ook met de antihistamine gaan minderen, begin deze week kreeg hij zelfs 3 dagen helemaal niets, echter de jeuk kwam weer wat terug. Dus nu geven we hem 1 pilletje per dag; maar ook dat is een verbetering.
De allergenen hebben we nu 2 keer ingespoten; het lijkt erop dat Beau op die dagen wat slomer is dan anders. Maar hij krijgt er niet meer jeuk van dan anders.
Al met al zijn we (voorzichtig) positief gestemd. Zijn vacht ziet er (van bovenaf) goed uit, hij is niet meer dof met schilfers. Zijn rode kleur is weer teruggekeerd.
Hij krijgt nu nog:
- zonodig anthistamine
- zalmolie van Henne
- gedroogd zeewier
- macsamuel weerstand

Hopelijk kan ik binnen afzienbare tijd hier neerzetten dat hij voor 100% hersteld is.
Door Lizzy
Vivian schreef: Tijd voor een update.
De afgelopen 2 weken is Beau wekelijks 2 keer gewassen. De eerste keer kwam er zo ontzettend veel talg en haren van hem af, echt niet normaal. We zien nu echt wel verbetering; de jeuk is sterk afgenomen, de huid is niet meer zo vettig. Helaas waren we er net iets te laat bij, want de gist zit nu ook bij zijn voorpoten en bek. Maar de shampoo helpt. Sinds 1 week zijn we ook met de antihistamine gaan minderen, begin deze week kreeg hij zelfs 3 dagen helemaal niets, echter de jeuk kwam weer wat terug. Dus nu geven we hem 1 pilletje per dag; maar ook dat is een verbetering.
De allergenen hebben we nu 2 keer ingespoten; het lijkt erop dat Beau op die dagen wat slomer is dan anders. Maar hij krijgt er niet meer jeuk van dan anders.
Al met al zijn we (voorzichtig) positief gestemd. Zijn vacht ziet er (van bovenaf) goed uit, hij is niet meer dof met schilfers. Zijn rode kleur is weer teruggekeerd.
Hij krijgt nu nog:
- zonodig anthistamine
- zalmolie van Henne
- gedroogd zeewier
- macsamuel weerstand

Hopelijk kan ik binnen afzienbare tijd hier neerzetten dat hij voor 100% hersteld is.
Pjieuw, nou, in ieder geval schijnt de zon weer een beetje, want dit klinkt me toch wel positief. Ik blijf duimen voor je, dat dit helemaaaaaal snel in orde komt!!!! Knuffel voor Beau!
Door tigger
Het lijkt erop dat de gistinfectie verdwenen is; op de kale plekken zij alweer donshaartjes zichtbaar. Belangrijker: de jeuk is geheel verdwenen!!!
Zelf heb ik het idee dat de jeuk direct van het begin af aan werd veroorzaakt door de gistinfectie. Immers nu de gistinfectie weg is is de jeuk weg. De allergenen-injectietherapie werkt pas na minimaal 6 maanden, dus dat zou nu geen invloed kunnen hebben op de jeuk. Daar komt bij dat de 2 mijten waar Beau allergisch voor is, voedselmijten (heb ik me laten vertellen) zijn die mn in droogvoer voorkomen; maar dat krijgt hij niet.
Het doet er op dit moment ook niet meer zoveel toe; het allerbelangrijkste is dat Beau geen jeuk meer heeft en dat hij zich weer goed voelt  :D. Allemaal bedankt voor de tips & het meeleven :).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door