Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pike
Pike is voorlopig weer uitgepoept. Vanochtend wel kippenekjes gehad naast de kvv. Die nekjes zijn ronduit het einde ;D ;D. Daarna heb ik, apart, een paar gewone stukjes kippevlees aangeboden, zonder vel deze keer, maar dat lustte meneer niet :o Dat snap ik dus niet als hij gek is op de nekjes. :-\ Maar ja het vlees kwam uit de supermarkt om de hoek en de nekjes komen direct van de slachter. Zelf vindt ik die kip van de supermarkt ook niet zo lekker!
Door pike
Advies gevraagd: Pike is dus gek op de kippenekjes ::)maar het kippevlees weigert hij te eten :'(. Morgen ga ik andere kip kopen (bij de slachter die ook de nekjes levert). Misschien lust ie die wel ???
(Lang geleden had ik een hond, die lustte bijv. geen runderhart van een Noorse koe, maar wel hart van een Zuid-Amerikaanse koe 8). Er stond een stempel op het hart dus je kon zien waar het vandaan kwam. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen??)
Maar als hij die kip ook niet lust, wat kan ik dan het beste aanbieden aan een beginnende barfhond?
Hij eet nu weer alleen kvv met kippenekjes, orgaan durf ik niet meer te geven zolang hij nog kvv krijgt.
Door pike
En nog een vraag: ik lees hier dat penslap heel goed is voor de tanden. Maakt het voor het gebit nog wat uit of het vuile pens is of blanke ??? ??? ???
Door 202Spots
pike schreef: Advies gevraagd: Pike is dus gek op de kippenekjes ::)maar het kippevlees weigert hij te eten :'(. Morgen ga ik andere kip kopen (bij de slachter die ook de nekjes levert). Misschien lust ie die wel ???
Bedoel je dat ie 't niet eet wanneer er geen bot in zit?Anders vleugels of karkas proberen?

Vuile/groene pens is goed voor de gebit schoon te houden EN goed voor de spijsvertering.
Gewassen pens zit niet veel voedingswaarde in.
Door pike
202spots schreef: Bedoel je dat ie 't niet eet wanneer er geen bot in zit?Anders vleugels of karkas proberen?
Vuile/groene pens is goed voor de gebit schoon te houden EN goed voor de spijsvertering.
Gewassen pens zit niet veel voedingswaarde in.
Ja zonder bot, dus spiervlees. Lust ie niet ???
Gewassen pens dus niet goed voor tandjes??
Door Laura2004
[quote="pike"]
Ja zonder bot, dus spiervlees. Lust ie niet ???
Gewassen pens dus niet goed voor tandjes??
[/quote]
Gewassen pens bevat niet zoveel voedingstoffen als vuile pens, het gaat dus niet alleen om de tandjes, maar meer om de voedingstoffen. Voor de tanden krijgt hij toch al botten. ;)
Door pike
[quote="Laura2004"]
Gewassen pens bevat niet zoveel voedingstoffen als vuile pens, het gaat dus niet alleen om de tandjes, maar meer om de voedingstoffen. Voor de tanden krijgt hij toch al botten. ;)
[/quote]
Tja maar met drie geplette kippenekjes per dag, das echt niet genoeg om ze schoon te houden. Op dit moment gaat het mij daar om. Pens krijgt hij nog binnen via kvv, maar dat vervuilt wel zijn tanden behoorlijk :(. De omschakeling naar geheel barf gaat niet zo snel als ik wel graag zou willen, vandaar dus, en kvv weg en daarvoor in de plaats vuile pens gaat ook nog niet want ik hem hem nog niet gevonden! alleen blanke
Door pike
Vanochtend weer drie harde knikkertjes gepoept. Dus toch maar weer wat spiervlees van kip erbij gegeven en een nekje minder. Ik heb het een paar tellen in kokend water gedaan. Dat lees ik hier her en der. Toen op de kvv gelegd en dat heeft hij gewoon mee opgegeten. :D Ik heb ook maar een klein beetje vlees gedaan en alle vel verwijderd. Eerst maar even afwachten of het goed gaat.
Door Twiz
Gewoon kip blieft meneer niet........uhmnnn............. dan doe je het gewoon door de kvv en meng je steeds meer kip en minder kvv. Zo leren veel mensen hun honden ook orgaanvlees eten.
Je kunt het vel er gewoon bij doen als er geen lever bij zit........laxeert een heel weinig en dan veroorzaken de nekken net geen KNOERT harde keutels. En zo moet je alles op zicht (ontlasting) en gevoel gaan doen..........natuurlijk wel met verstandige richtlijnen.

En als je wat verder wilt kun je eventueel eendenekken proberen, of kippevleugels. Je kunt nu, want Pike kraakt de nekken toch goed, ook eens proberen om ze zelf niet meer plat te slaan. Als ie niet overdreven schrokt kun je hem zelf echt laten knagen, dat is beter voor z'n tanden.

Ik begrijp ook een beetje dat je wilt weten welk spiervlees je nog meer kunt geven behalve kip. Je kunt gewoon rund (kopvlees) proberen of geit of paard. Eigenlijk van alles, behalve varkensvlees.
Door 202Spots
[quote="pike"]
Vanochtend weer drie harde knikkertjes gepoept. Dus toch maar weer wat spiervlees van kip erbij gegeven en een nekje minder. Ik heb het een paar tellen in kokend water gedaan. Dat lees ik hier her en der. Toen op de kvv gelegd en dat heeft hij gewoon mee opgegeten. :D Ik heb ook maar een klein beetje vlees gedaan en alle vel verwijderd. Eerst maar even afwachten of het goed gaat.
[/quote]

Wanneer hij wel kippen nek eet, dan is het dus niet dat hij geen kip lust...hij lust 'T WEL wanneer er bot bij zit, dus ik zou gewoon groter gaan!
Ik denk dat je best wel 'n kippen rug of karkas kan geven, dat is groter en moet hij meer op kluiven om stukken af te bijten en heeft ie ook langer werk en gebruikt zijn gebit dus ook langer.
Door pike
[quote="Twiz"]
Gewoon kip blieft meneer niet........uhmnnn............. dan doe je het gewoon door de kvv en meng je steeds meer kip en minder kvv. Zo leren veel mensen hun honden ook orgaanvlees eten.
Je kunt het vel er gewoon bij doen als er geen lever bij zit........laxeert een heel weinig en dan veroorzaken de nekken net geen KNOERT harde keutels. En zo moet je alles op zicht (ontlasting) en gevoel gaan doen..........natuurlijk wel met verstandige richtlijnen.
[/quote]
Nou... vanmiddag had ie dus ZACHTE drolletjes. Nog wel donkergroen en met vorm maar HELEMAAL zacht. Houdt mijn hart vast voor vannacht.
Maar heb vanavond ook een nekje gegeven en voor het eerst probiotica, dat kwam vanmiddag binnen. Was natuurlijk meteen vergeten het door zijn eten te mengen, maar dat poeder likte hij zo uit z'n bakje. Ja, het is een rare hond.
Door pike
[quote="Twiz"]
En als je wat verder wilt kun je eventueel eendenekken proberen, of kippevleugels. Je kunt nu, want Pike kraakt de nekken toch goed, ook eens proberen om ze zelf niet meer plat te slaan. Als ie niet overdreven schrokt kun je hem zelf echt laten knagen, dat is beter voor z'n tanden.
[/quote]
En dat nekje van vanavond, dat glee zoooo naar binnen, zonder een enkele knauw >:( >:( >:( misschien had ie erge honger, meestal krijgt hij vroeger maar ja, we zaten zelf aan de lamsribben van de barbecue! ;D
Maar ik sla ze voorlopig dus nog maar plat.
Heb vanmiddag toevallig ook vleugels gehaald, want hij kauwde zo lekker op zijn nekjes. Kom ik thuis, zie ik dat daar helemaal dat bochtje niet in zit. Het is maar een stuk van de vleugel. Moet ik dat nou ook plathameren of hoe zit dat???
Door pike
[quote="202spots"]
Wanneer hij wel kippen nek eet, dan is het dus niet dat hij geen kip lust...hij lust 'T WEL wanneer er bot bij zit, dus ik zou gewoon groter gaan!
Ik denk dat je best wel 'n kippen rug of karkas kan geven, dat is groter en moet hij meer op kluiven om stukken af te bijten en heeft ie ook langer werk en gebruikt zijn gebit dus ook langer.

[/quote]
Jazeker, hij gaat uit zijn dak voor de nekjes. Denk je echt dat hij groter kan? Ik was vanmiddag bij de slachter en ik zag karkassen liggen. Daar heb ik wat van meegenomen, gehalveerd (kleine hond) en ingevroren, voor later als hij er aan toe is dacht ik. Alleen, IK durf ze nog niet zo goed te geven, met al die botjes. Het borstbeen bijv. dat is best wel een zacht bot maar het uiteinde is behoorlijk hard vind ik. En dan al die kleine ribbetjes die laten me weer aan visgraten denken! En met zo veel bot, kan hij dan nog wel poepen? Als ik een karkas geef, dan hoeft hij daar toch geen kvv meer bij te hebben? hij poept nu al van die harde drolletjes van 3 nekjes naast 2 ons kvv. En je hebt het misschien al gelezen, ik heb om die reden vanochten een nekje minder gegeven en vervangen door 20 gram kipvlees en vanmiddag had ie ronduit zachte drolletjes. Niet meer op te pakken, splotsj, dat geeft een idee. En 20 gram nou dat is echt maar heeeel weinig.
Ik weet gewoon niet meer wat ik nou eigenlijk moet geven om het goed te doen. Vanavond slurpte hij zijn kippenekje zo naar binnen, als een spaghettisliertje ;D
Die nekjes lust hij graag, hij verdraagt ze goed maar ja dat is natuurlijk niet voldoende om (gezond) van te leven. En ik wil toch van de kvv af want zijn gebit wordt steeds viezer.
Het is een beetje frustrerend (beetje veel). Je wil het zo goed doen en hebt het beste met hem voor maar op de een of andere manier lukt het niet.
Door Laura2004
Het gaat toch prima ;) Een keertje een beetje zachte ontlasting is niet erg hoor.
Als je het nog eng vindt om een karkas te geven moet je dat niet doen. Ik zou nu gewoon over gaan op vleugeltjes en als hij dat goed verteerd kan je misschien pootjes geven en als dat allemaal goed gaat kan je een keer een karkasje geven. En als je denkt dat een karkas te veel bot is dan kan je er wat spiervlees bij geven (kopvlees oid) dan weet je zeker dat de ontlasting niet te hard is of je geeft er wat orgaanvlees bij.
Succes!!!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door