Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pike
Lizzy schreef: Toch nog even terugkomend op de 50% vleesbotten en het verhaaltje wat ik had geschreven. Het was helemaal niet mijn bedoeling om het ingewikkeld te maken.

Ik wilde je eigenlijk alleen uitleggen waarom 50% vleesbotten voor mij een goedwerkend percentage is.

En als je dan geen kale botten geeft: zit je gewoon goed. Ook als je botten over het algemeen wat meer vlees als bot bevatten zit je met 50% vleesbotten goed.

Zo duidelijker?
Hi Lizzy, zo langzamerhand begint het allemaal wel een beetje duidelijk te worden. Ik zit continue van alles te lezen en snap dat het echt niet op een procentje meer of minder aan komt.
Ik kom echter nog vaak tegenstrijdige zaken tegen die mij weer aan het twijfelen brengen wat nou wel en wat nou niet. Maar ik vind het nu al lang niet meer zo moeilijk als toen ik er pas over begon na te denken. Ik verheug me inmiddels op Pike's eerste volledige barfmaaltijd!
Door Lizzy
pike schreef: Hi Lizzy, zo langzamerhand begint het allemaal wel een beetje duidelijk te worden. Ik zit continue van alles te lezen en snap dat het echt niet op een procentje meer of minder aan komt.
Ik kom echter nog vaak tegenstrijdige zaken tegen die mij weer aan het twijfelen brengen wat nou wel en wat nou niet. Maar ik vind het nu al lang niet meer zo moeilijk als toen ik er pas over begon na te denken. Ik verheug me inmiddels op Pike's eerste volledige barfmaaltijd!
OK, gelukkig! Gaat de goede kant op :D! Wat voor tegenstrijdige zaken kom je tegen? En nee hoor, het steekt zeker niet op een procentje meer of minder!
Door pike
Lizzy schreef: OK, gelukkig! Gaat de goede kant op :D! Wat voor tegenstrijdige zaken kom je tegen? En nee hoor, het steekt zeker niet op een procentje meer of minder!
bv. volwassen hond heeft maar 10-15% kalk nodig
en net las ik nog dat je van eieren het eiwit moet koken (was vertaald artikel in de bieb)
Maar om op de vleesbotten terug te komen (gaan we weer) ik ga uit van ca. 50-50 en als het teveel is dan merk ik dat gewoon vanzelf wel. Dan heeft ie moeite met poepen. Dan kan ik wat minder doen. En ik denk dat het met de andere ingrediënten net zo is. Te veel groenteprut en het loopt hem door de broek. Daarom wil ik ook de ingrediënten stuk voor stuk introduceren zodat ik zo goed mogelijk kan inschatten wat ie wel en wat ie niet kan hebben.
Straks komt ie terug van wandelen en dan ligt er 150 gram vb (kip nek) klaar (en nog wat kvv); Dat is al aardig op weg naar zijn gemiddelde dagportie rvb van 200 gram! Morgen gaat er dan denken ik wat spiervlees bij. Het orgaanvlees doe ik als laatste, later in de week, want dat zit nu nog in zijn kvv. Als ik het laatste stukje kvv weghaal komt daarvoor orgaan en groente in de plaats. Zo had ik dat uitbedacht. Dan is zijn eerste barfmaal compleet. JE ziet, we doen ons best. Pike vindt het helemaal geweldig, die kwam vanochtend al aangesjeesd voor kippenek terwijl ie om die tijd nooit wat krijgt, altijd pas ná de ochtendwandeling! Hij heeft nooit en never gekwispeld voor zijn bakje brokken. Nu staat ie te dansen ;D ;D ;D ;D
Door Lizzy
pike schreef: bv. volwassen hond heeft maar 10-15% kalk nodig
Je bedoelt 10% a 15% bot? Kaal? Dat is 20% a 30% vleesbot.

Ja, op zich zou een hond het op 10% a 15% vleesbot ook al goed kunnen doen. Mijn ervaring is dat mijn honden (vier) het niet goed doen op zo weinig bot. Het gebit wordt vuil en de ontlasting te slap. Daarom adviseer ik 25% bot, kaal. En dus 50% vleesbot. Er zijn maar weinig volwassen honden die het daar niet goed op doen.

Maar, in principe kun je tussen volgende percentages voeren:

20% en 60% vleesbot
0% en 15% groentemix
10% en 20% orgaanvlees (inclusief pens)
0% en 10% tafelrestjes
0% en 60% spiervlees

Dus je ziet het, er is een behoorlijke marge.

En de kunst is dus om percentages te voeren waar jouw hond het het allerbeste op doet.

En dan zijn er verder natuurlijk nog zekere discussiepunten zoals bijvoorbeeld het wel of niet voeren van groentes. Er zijn mensen die vinden dat een hond geen groentes nodig heeft. Ik vind dat een hond wel groentes nodig heeft. Op Barfplaats staan er vele discussies over wel of geen groentes te lezen. En jij moet dus voor je zelf bepalen wat jij vindt. En je kunt dat ook op je honden uitproberen. Zo heb ik mijn honden maandenlang geen groentes gegeven en hele lage percentages groentes gegeven. En daar deden ze het beduidend minder goed op (ik denk overigens dat sommige resultaten zich vooral pas op lange termijn laten zien). Ik heb hen ook grote hoeveelheden groente gegeven. Daar deden ze het ook niet goed op. Dus ben ik uitgekomen ergens tussen de 10% en 15%.

Ik heb mijn honden dus ook 10% en 15% en 20% en 25% en 30% bot (kaal) gegeven. En de mijne doen het dus het beste op een percentage bot van 20% a 25%.
en net las ik nog dat je van eieren het eiwit moet koken (was vertaald artikel in de bieb)
Ja, dat is dus onzin. En volgens mij heb ik dat er ook bij geschreven in dit artikel?
Maar om op de vleesbotten terug te komen (gaan we weer) ik ga uit van ca. 50-50 en als het teveel is dan merk ik dat gewoon vanzelf wel. Dan heeft ie moeite met poepen. Dan kan ik wat minder doen. En ik denk dat het met de andere ingrediënten net zo is. Te veel groenteprut en het loopt hem door de broek. Daarom wil ik ook de ingrediënten stuk voor stuk introduceren zodat ik zo goed mogelijk kan inschatten wat ie wel en wat ie niet kan hebben.
Straks komt ie terug van wandelen en dan ligt er 150 gram vb (kip nek) klaar (en nog wat kvv); Dat is al aardig op weg naar zijn gemiddelde dagportie rvb van 200 gram! Morgen gaat er dan denken ik wat spiervlees bij. Het orgaanvlees doe ik als laatste, later in de week, want dat zit nu nog in zijn kvv. Als ik het laatste stukje kvv weghaal komt daarvoor orgaan en groente in de plaats. Zo had ik dat uitbedacht. Dan is zijn eerste barfmaal compleet. JE ziet, we doen ons best. Pike vindt het helemaal geweldig, die kwam vanochtend al aangesjeesd voor kippenek terwijl ie om die tijd nooit wat krijgt, altijd pas ná de ochtendwandeling! Hij heeft nooit en never gekwispeld voor zijn bakje brokken. Nu staat ie te dansen ;D ;D ;D ;D
Volgens mij ben je heel goed bezig!

En ja, qua bot kun je beginnen met 50% vleesbot (van het totaal aan voer). En als je dan zorgt dat er altijd genoeg vlees aan zit, dan zal het echt wel goed komen. Mocht je hond te harde ontlasting krijgen, voer je inderdaad wat minder vleesbotten.
Door pike
Lizzy schreef: En dan zijn er verder natuurlijk nog zekere discussiepunten zoals bijvoorbeeld het wel of niet voeren van groentes. Er zijn mensen die vinden dat een hond geen groentes nodig heeft.
Ik vind dit een moeilijk punt. Misschien hebben ze ze niet nodig maar zeker kun je dat nooit weten. En als het geen kwaad kan om een klein percentage te geven, dan denk ik geeft het maar wel, elke vitamine is meegenomen. Ik kan maar een reden bedenken om het niet te geven: gemakzucht >:(. O ja en geldgebrek want je moet wel een investering doen in een machine :o.
Door pike
Lizzy schreef: . Ja, dat is dus onzin. En volgens mij heb ik dat er ook bij geschreven in dit artikel?Volgens mij ben je heel goed bezig!
dat heb ik er niet bij zien staan maar het leek me ook nogal onzinnig en heb het daarom niet helemaal uitgelezen dus ik zal dat wel gemist hebben
Door Lizzy
pike schreef: dat heb ik er niet bij zien staan maar het leek me ook nogal onzinnig en heb het daarom niet helemaal uitgelezen dus ik zal dat wel gemist hebben
Als je dit stuk bedoelt: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=800

dan staat daar een link bijgeplaats naar een discussie die goed uitlegt waarom het koken van eiwit niet noodzakelijk is.
Door Lizzy
pike schreef: Ik vind dit een moeilijk punt. Misschien hebben ze ze niet nodig maar zeker kun je dat nooit weten. En als het geen kwaad kan om een klein percentage te geven, dan denk ik geeft het maar wel, elke vitamine is meegenomen. Ik kan maar een reden bedenken om het niet te geven: gemakzucht >:(. O ja en geldgebrek want je moet wel een investering doen in een machine :o.
Ik denk dus dat ze het wel nodig hebben. Het vlees dat wij onze honden geven, is lang niet zo rijk aan vitamines en mineralen en vetzuren en andere voedingsstoffen als het vlees van wilde prooien van bijv. wolven. Komt bij dat wolven ook plantaardige voeding tot zich nemen. En ook blijkt dat wolven die zoooo verwend zijn qua hoeveelheid prooien dat ze gemakshalve geen plantaardige voeding meer tot zich nemen eczeen en huidproblemen te ontwikkelen!

Nou, ik heb zelf dus zonder groentes gevoerd en wat bleek? Mijn honden gingen vies ruiken en hun vacht werd minder goed. En toen ik dus bovenstaande daarna las in het boek van Mogens Eliasen, werd mijn experiment bevestigt.
Door Mevroi Kruim
Ik heb zelf een staafmixertje van Braun, met zo'n bakkie d'r bij met een sikkelmesje. Dat maalt al meer dan 5 jaar 4 a 5 keer per week de groentes voor de hondjes, zonder morren.

Zo een Afbeelding

Kost iets van 35 euro.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 05 jun 2006, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pike
Kruimel schreef: Ik heb zelf een staafmixertje van Braun, met zo'n bakkie d'r bij met een sikkelmesje. Dat maalt al meer dan 5 jaar 4 a 5 keer per week de groentes voor de hondjes, zonder morren.
:
Ddat klinkt beter dan 250 Euro :D doet hij ook de harde wortelen ??? En heb je dan puree??? Ja sorry op dat gebied ben ik een muts weet niets van die apparaten :-[
Door roefus
Lizzy schreef: En ook blijkt dat wolven die zoooo verwend zijn qua hoeveelheid prooien dat ze gemakshalve geen plantaardige voeding meer tot zich nemen eczeen en huidproblemen te ontwikkelen!

.
Dit had ik nog nooit gehoord of gelezen.
Is leuk om te weten ! :D
Door Laura2004
pike schreef: :
Ddat klinkt beter dan 250 Euro :D doet hij ook de harde wortelen ??? En heb je dan puree??? Ja sorry op dat gebied ben ik een muts weet niets van die apparaten :-[
Ik gebruik een keukenmachine van tefal en die heeft geen 250 euro gekost en dat gaat super!!! 250 euro lijkt me een beetje overdreven ;)
Door pike
Lizzy schreef: Ik denk dus dat ze het wel nodig hebben. Het vlees dat wij onze honden geven, is lang niet zo rijk aan vitamines en mineralen en vetzuren en andere voedingsstoffen als het vlees van wilde prooien van bijv. wolven.
Hier zul je ongetwijfeld gelijk in hebben. Ik heb nog niet zoveel over groentes gelezen, tot nu toe ben ik nog voornamelijk met bot en vlees bezig geweest. Jullie zijn al jaaaren bezig en hebben al zoooveeeel gelezen en zelf uitgeprobeerd dat heb ik zo snel niet ingehaald.
Maar wees niet bang ik geef hem echt wel groente ;)
Door Mevroi Kruim
pike schreef: :
De harde wortelen snij ik eerst ff in stukjes, evenals andere harde dingen. Dan gaat er een eitje door, of 2, want extra vocht heet 'ie wel nodig. En dan wordt het prut ;D onee, mix 8)
Door pike
Lizzy schreef: Nou, ik heb zelf dus zonder groentes gevoerd en wat bleek? Mijn honden gingen vies ruiken en hun vacht werd minder goed. En toen ik dus bovenstaande daarna las in het boek van Mogens Eliasen, werd mijn experiment bevestigt.
over vies ruiken gesproken: niet dat Pike nou vies rook (behalve als hij in een vieze sloot had gestaan of door de dooie vis gerold), "gewone hondelucht" zal ik maar zeggen, maar nu hij een maandje op kvv staat ruikt hij heel anders, het hondeluchtje is er niet meer, hij ruikt veel aangenamer. Straks gaat ie nog lekker ruiken ook ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door