pike schreef:
bv. volwassen hond heeft maar 10-15% kalk nodig
Je bedoelt 10% a 15% bot? Kaal? Dat is 20% a 30% vleesbot.
Ja, op zich zou een hond het op 10% a 15% vleesbot ook al goed kunnen doen. Mijn ervaring is dat mijn honden (vier) het niet goed doen op zo weinig bot. Het gebit wordt vuil en de ontlasting te slap. Daarom adviseer ik 25% bot, kaal. En dus 50% vleesbot. Er zijn maar weinig volwassen honden die het daar niet goed op doen.
Maar, in principe kun je tussen volgende percentages voeren:
20% en 60% vleesbot
0% en 15% groentemix
10% en 20% orgaanvlees (inclusief pens)
0% en 10% tafelrestjes
0% en 60% spiervlees
Dus je ziet het, er is een behoorlijke marge.
En de kunst is dus om percentages te voeren waar jouw hond het het allerbeste op doet.
En dan zijn er verder natuurlijk nog zekere discussiepunten zoals bijvoorbeeld het wel of niet voeren van groentes. Er zijn mensen die vinden dat een hond geen groentes nodig heeft. Ik vind dat een hond wel groentes nodig heeft. Op Barfplaats staan er vele discussies over wel of geen groentes te lezen. En jij moet dus voor je zelf bepalen wat jij vindt. En je kunt dat ook op je honden uitproberen. Zo heb ik mijn honden maandenlang geen groentes gegeven en hele lage percentages groentes gegeven. En daar deden ze het beduidend minder goed op (ik denk overigens dat sommige resultaten zich vooral pas op lange termijn laten zien). Ik heb hen ook grote hoeveelheden groente gegeven. Daar deden ze het ook niet goed op. Dus ben ik uitgekomen ergens tussen de 10% en 15%.
Ik heb mijn honden dus ook 10% en 15% en 20% en 25% en 30% bot (kaal) gegeven. En de mijne doen het dus het beste op een percentage bot van 20% a 25%.
en net las ik nog dat je van eieren het eiwit moet koken (was vertaald artikel in de bieb)
Ja, dat is dus onzin. En volgens mij heb ik dat er ook bij geschreven in dit artikel?
Maar om op de vleesbotten terug te komen (gaan we weer) ik ga uit van ca. 50-50 en als het teveel is dan merk ik dat gewoon vanzelf wel. Dan heeft ie moeite met poepen. Dan kan ik wat minder doen. En ik denk dat het met de andere ingrediënten net zo is. Te veel groenteprut en het loopt hem door de broek. Daarom wil ik ook de ingrediënten stuk voor stuk introduceren zodat ik zo goed mogelijk kan inschatten wat ie wel en wat ie niet kan hebben.
Straks komt ie terug van wandelen en dan ligt er 150 gram vb (kip nek) klaar (en nog wat kvv); Dat is al aardig op weg naar zijn gemiddelde dagportie rvb van 200 gram! Morgen gaat er dan denken ik wat spiervlees bij. Het orgaanvlees doe ik als laatste, later in de week, want dat zit nu nog in zijn kvv. Als ik het laatste stukje kvv weghaal komt daarvoor orgaan en groente in de plaats. Zo had ik dat uitbedacht. Dan is zijn eerste barfmaal compleet. JE ziet, we doen ons best. Pike vindt het helemaal geweldig, die kwam vanochtend al aangesjeesd voor kippenek terwijl ie om die tijd nooit wat krijgt, altijd pas ná de ochtendwandeling! Hij heeft nooit en never gekwispeld voor zijn bakje brokken. Nu staat ie te dansen
Volgens mij ben je heel goed bezig!
En ja, qua bot kun je beginnen met 50% vleesbot (van het totaal aan voer). En als je dan zorgt dat er altijd genoeg vlees aan zit, dan zal het echt wel goed komen. Mocht je hond te harde ontlasting krijgen, voer je inderdaad wat minder vleesbotten.