Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door tieneke
[quote="Femke"]
Laura weeg jij alles zo nauwkeurig af? Of is dit de behoefte per week gedeeld door zeven maaltijden?

Hier gaat het meer van: "ongeveer zes ons....."

Bij ribben bijvoorbeeld weeg ik net zoveel grote en kleine bij elkaar dat ik tussen 550 en 650 gram uitkom.
[/quote]
Ja vroeg ik mij ook af ;)
In het begin woog ik echt alles af met invriezen,nu dus echt niet meer hoor....zelfs de groentenmix niet=gewoon een paar grote opscheplepels per hond.
Door Bernadette
[quote="Laura2004"]
Ze krijgen trouwens bijna nooit verse sardientjes, ze krijgen meestal makreel of zalmkoppen en aangezien Kai dat niet lust krijgt hij bijna altijd blikjes vis en soms koop ik wel verse sardines voor hem, maar dat vind eigenlijk te duur. ;)
[/quote]

En bij de makro, of lukas kramer? Daar kan je zakken kopen met verse sardines. (diepgevroren)
Door Laura2004
[quote="Bernadette"]
En bij de makro, of lukas kramer? Daar kan je zakken kopen met verse sardines. (diepgevroren)
[/quote]
En wat kosten die?
Door Laura2004
[quote="Femke"]
Laura weeg jij alles zo nauwkeurig af? Of is dit de behoefte per week gedeeld door zeven maaltijden?

Hier gaat het meer van: "ongeveer zes ons....."

Bij ribben bijvoorbeeld weeg ik net zoveel grote en kleine bij elkaar dat ik tussen 550 en 650 gram uitkom.
[/quote]
Dit is de behoefte per week gedeeld door zes maaltijden, want op zondag vasten ze. Als ik het invries in porties (zakjes lever, pens, botten etc) dan weeg ik het af, maar niet op de gram hoor, dus ze krijgen niet precies 131 gram groentemix ;) en ze krijgen soms ook 600 gram geitenribben en soms 500, maar ik probeer het wel zoveel mogelijk in te vriezen volgens de gewichten in mijn menu. En als ik het geef dan geef ik ze gewoon ieder de helft van wat er in de zakjes zit, dus dat weeg ik ook niet af. En ik geef Ziggy meestal wat minder orgaanvlees dan Kai, omdat zijn nogal zachte ontlasting heeft. Dit is dus wat ik volgens mijn berekeningen moet geven.
En als er kalfsribben staat kan het ook zo zijn dat ze lamsribben krijgen en als er gehakt staat kan het ook zijn dat ze kopvlees krijgen. Ik vind het zelf gewoon heel handig om volgens zo'n basis menu te voeren. Ik kijk wat er op het menu staat en dat haal ik de avond ervoor uit de vriezer.
Door Laura2004
[quote="tieneke"]
Ja vroeg ik mij ook af ;)
In het begin woog ik echt alles af met invriezen,nu dus echt niet meer hoor....zelfs de groentenmix niet=gewoon een paar grote opscheplepels per hond.
[/quote]
Ik weeg het wel af bij het invriezen, omdat ik ook volgens berekeningen inkoop (altijd wel een iets meer dan ik nodig heb voor de zekerheid) en ik wil niet onnodig te veel geven (ik heb het niet zo breed), dus vandaar dat ik het wel afweeg. Ik bereken dus wat ik per maand of per 2 maanden nodig heb en dat koop ik dan in. En als ik het niet af zou wegen dan zou ik ook tekort komen.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op ma 29 mei 2006, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
Als mijn diepvries leger raakt, dan ga ik weer inkopen.
En ik koop ook gewoon in, op het moment dat ik iets tegen kom wat leuk qua prijs is.
En verder begint mijn week op zondag (in mijn hoofd dan).
Roefus eet op dit moment een 1200 gram per dag en Sjors 200 gram.
Dusss...vanaf zondag reken ik dat ik die week 'n anderhalve kilo orgaanvlees moet ondooien.
Dat zit gewoon in mijn hoofd, dus ik ontdooi 3 keer per week een pond.
Voor de rest pak ik uit de diepvries en stop in de ontdooiemmer :D
Elke dag een portie rmb en spiervlees en/of orgaan dus.
Ik voer voor de helft rmb en de andere helft is spiervlees en/of orgaan dus of een blik vis.
Daarbij gaan dagelijks een paar scheppen groente, wat gemalen nootjes, zaadjes of een eitje of een visoliecapsule.
En sinds kort af en toe een schepje chlorella.

Verder doe ik het niet op de gram nauwkeurig.
Dat wil zeggen dat Roefus de ene dag best 's 1400 gram zal eten, en een andere dag een kilo.
Door roefus
En o ja, ik zorg natuurlijk wel dat ik beurtelings andere soorten 'dier' ontdooi.
Dus als ik vandaag eend voer, pak ik voor morgen iets anders uit de vriezer.
En soms ontdooi ik net wat teveel (voor die dag), dat gaat daags erna dan op (met weer iets nieuws erbij).
Twee dagen in de koeling is geen probleem, dat blijft wel goed.
Door 202Spots
Bernadette schreef: op wat zou ik moeten laten testen? Ijzerwaarden? Waar doel je op? >>

.... Maar wat bedoel je precies met bloed afname?
Ik dacht je 'n duidelijk antwoord te geven met voorbeeld van test, maar dat was blijkbaar niet nodig.
Waar baseer je op dat mijn honden niet voldoende afwisseling zouden krijgen?
Aan het grote aantal vasten dagen en 't menu van:
ribben met spiervlees
kip /zalmkop
pens/organen
hazenkarkas/eendenkarkas
Wat wil je me zeggen? Dat ik met mijn honden voor een basistest bloed moet laten afnemen? Om dan een papiertje mee te krijgen waar ik zelf niets van snap.
Als jij er niks van snapt dan moet je de DA vragen wat 't betekend, of op 'n website kijken wat de betekenis is.

Maar ik heb geprobeerd om je te zeggen wat ik van jou menu vind, en wat je er verder mee doet dat besluit je zelf maar hoor. :-\

Sorry Jacquemine ik zal even de bericht weg halen zodat het topic niet al te veel veranderd. ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 29 mei 2006, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door java
ik voer mijn honden van 17 en 20 kilo ieder een pond per dag, verdeeld over twee maaltijden.

ma: fazant-een haring-kopvlees-ei

di: struifvogelvlees-groente

wo: kip-kopvlees

do: pens-groente-ei-bot

vr: strot-kip

za: vis-hart-groente-bot

zo: hertevlees-bot

2 keer pw. een theelepeltje zeewier + probiotica
iedere dag een capsul K1 voor de vacht
1 keer pw. theelepel honing

een hond 3 keer pw. een eetlepel caroteen

groetjes Will
Door *Remy*
[quote="202spots"]

Sorry Jacquemine ik zal even de bericht weg halen zodat het topic niet al te veel veranderd. ;)
[/quote]

Nee hoor Dory, ik heb met plezier jullie discussie gelezen en heb daarnaast alle opgeschreven menu's uitgeprint (dank je wel allemaal) zodat ik weer meer ideeën heb om op voort te bouwen.

jacquemine
Laatst gewijzigd door *Remy* op di 30 mei 2006, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jon
En ik heb dit lekker achter elkaar zitten lezen en vindt het prima dat er verschillende meningen zijn. Je kunt dingen van anderen in elkaar passen en zo tot een eigen lijn komen waar de eigen hond(en) het goed op doen. ;D
Door Lizzy
[quote="jon"]
En ik heb dit lekker achter elkaar zitten lezen en vindt het prima dat er verschillende meningen zijn. Je kunt dingen van anderen in elkaar passen en zo tot een eigen lijn komen waar de eigen hond(en) het goed op doen. ;D
[/quote]

Ik sluit me hier bij aan. En het lijkt me ook gewoon een prima gang van zaken dat mensen vooral over dit soort dingen discussieren. Moet kunnen op een versforum. Moet ook vooral kunnen, aangezien er vele methodes bestaan om je hond te voeren. Het is leerzaam en ik vind persoonlijk dat de betrokkenen respect voor elkaar blijven hebben. Dus ga gerust door met discussieren. Jullie (Dory en Bernadette) worden het ongetwijfeld niet eens over en zullen elkaars manier van voeren ook niet overnemen. En dat is prima. Zoveel mensen zoveel meningen!
Door 202Spots
Omdat er gevraagd werd waar ik dan het bloed voor test. had ik had 'n foto neergezet van Cis d'r bloed onderzoek waarbij dus duidelijk werd aangetoont welke waardes er in het bloed waren gestest.
De eerste was 'n normale uitslag, en daaraan kon je heel goed het verschil in de waardes zien met de bloedtest die werd gedaan toen ze de pancreatitis attack had.
Omdat dit eigenlijk niks met de menu te maken had, heb ik 't weg gehaald, maar als je 't evengoed wil zien dan kan 't ook zo:

normale waardes op 25 april 2005
http://pic17.picturetrail.com/VOL796/13 ... 709412.jpg

Afwijkende waardes op7 sept.2005
http://pic17.picturetrail.com/VOL796/13 ... 709628.jpg

wanneer je rechts onderaan op de test klikt dan word 't groter
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door