Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Ik ben eerlijk gezegd helemaal niet kapot van die fyto/kruidenmixen oftewel 'ongeboren poep'. Want ik geloof er niks van dat vee tegenwoordig zodanig goed te eten krijgt dat het nog waardevol is als het uit de boekmaag/pens wordt gehaald....

Ik gaf liever 1 dessertlepel per keer door de pens gemengd (dus eeen heeeeel klein beetje en dat een paar keer per week). En als dat niet lukt, probeerde ik gekookte groentes. En als dat niet lukt: dan deed ik niet moeilijk en gaf ik gewoon geen groentes en vulde ik het voer aan met chlorella poeder, zo nu en dan (paar keer per week een mespuntje). Overigens is het eten van gras prima hoor!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 22 mei 2006, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Antonia
Slot schreef: Omdat de calcium/fosfor verhouding in pens precies goed is kan je pens zien als een complete maaltijd binnen je menu. Dat wil dus niet zeggen dat je je hond elke dag alleen pens moet geven. Barfers houden van afwisseling toch! Als er dus ook nog eens veel maaginhoud is blijven zitten dan heb je meteen je groentemix. Als je hond per se geen groentes wil eten dan zou ik het daar bij laten.
Precies, afwisseling en variatie is volgens mij hetgeen waar het om draait. Pens is dus een maaltijd binnen je gevarieerde menu, maar zeker niet compleet.
Voor wat de groente betreft Pauline: als je er geen groentemix inkrijgt dan zou ik hooguit nog eens proberen om wat gekookte groenten te geven, inderdaad beter iets dan niets. En als dat niet lukt? Jammer dan, misschien over een tijdje nog eens proberen. Niets zo veranderlijk en eigenwijs als een teckel ;)
Door Lizzy
Slot schreef: Omdat de calcium/fosfor verhouding in pens precies goed is kan je pens zien als een complete maaltijd binnen je menu. Dat wil dus niet zeggen dat je je hond elke dag alleen pens moet geven. Barfers houden van afwisseling toch! Als er dus ook nog eens veel maaginhoud is blijven zitten dan heb je meteen je groentemix. Als je hond per se geen groentes wil eten dan zou ik het daar bij laten.
Ca/F goed in welk opzicht? Pens bevat altijd nog meer fosfor als calcium. Ik vind het eerlijk gezegd zo vreemd om binnen het concept BARF te beginnen over "complete maaltijden binnen je menu....". In mijn ogen is dat met pens niet het geval en is dat met niks dat je voert het geval. Of is het met alles dat je voert het geval, tis maar hoe je het bekijkt. Maar volgens mij waren we nou net het concept compleet "voorbij".
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 22 mei 2006, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door chooky
En als je het over 'complete' voeding hebt is er denk ik toch wel meer belangrijk dan alleen de verhouding Ca/P?
Door roefus
Hier ook al sinds dag 1, grote problemen met de groentenmix.
Hoe of wat ik er ook mee deed, blijkbaar maakte ik alles wat normaal graag gegeten wordt "vies" door er groentenmix bij te doen.
En afgelopen weekend was ik het zo ZAT...

Vanaf zaterdag heb ik de groente gekookt.
En of je het gelooft of niet: hij éét het !!!
Zaterdag broccoli, zondag andijvi, vandaag selderijknol met wortel.
Alles licht gekookt, een beetje fijn gemaakt, wat geraspte kaas erdoor.
En hij likt het helemaal op.
Sterker: ik kan hem eindelijk een behoorlijke portie geven.
Drie keer zoveel als normaal en hij vindt het niet meer vies.
Terwijl ik echt álles had gedaan om de groentenmix lekker te maken.
Schiet me maar lek, ik weet het niet, maar 'gekookt' is blijkbaar wél lekker.
En ik ben blij toe.
Feitelijk krijgt hij zo veel meer groente binnen.
En ikzelf vind dat eigenlijk hartstikke belangrijk.
Door Bianca75
Pauline schreef: Tja ik denk zelf dat het toch ook wat te maken heeft met de knoflook, dat doe ik dus niet weer. Ik denk dat mijn volgende mix gaat bestaan uit:

wortel
courgette
bietjes
spinazie
tauge
peterselie

en daar laat ik het dan bij. Als dat nog niet lukt ga ik over op gekookte groente voor Joris.
Pauline is het misschien niet iets om er tomaat aan toe te voegen dat werkt hier wel heel goed. Bowy wilde ook geen groentemix eten, totdat ik er tomaat aan toegevoegd had. Ik wens je veel succes en hoop dat je tot een oplossing komt met Joris.
Door Slot
Lizzy schreef: Ca/F goed in welk opzicht? Pens bevat altijd nog meer fosfor als calcium. Ik vind het eerlijk gezegd zo vreemd om binnen het concept BARF te beginnen over "complete maaltijden binnen je menu....". In mijn ogen is dat met pens niet het geval en is dat met niks dat je voert het geval. Of is het met alles dat je voert het geval, tis maar hoe je het bekijkt. Maar volgens mij waren we nou net het concept compleet "voorbij".
Ca/F in de pens zelf en compleet in de zin van het zoeken naar de juiste verhoudingen. Dan kan je pens beschouwen als een aparte complete maaltijd zonder dat je dus verder hoeft te verrekenen met de rest van je menu. Althans volgens Mogens.
Door Lizzy
Slot schreef: Ca/F in de pens zelf en compleet in de zin van het zoeken naar de juiste verhoudingen. Dan kan je pens beschouwen als een aparte complete maaltijd zonder dat je dus verder hoeft te verrekenen met de rest van je menu. Althans volgens Mogens.
Ja, ik weet hoe Mogens er over denkt. En ik vind het volstrekte onzin. Pens is gewoon orgaan. Een goed vleesbot is qua Ca/P verhouding nog veel beter als een stuk pens. En deze verreken ik dus ook. Mogens Eliasen hangt dingen op aan pens die in mijn ogen volstrekt niet terecht zijn, want zoooo geweldig is de eiwitcompositie nou ook weer niet (iedereen roept ook altijd hoe waardeloos gebleekte pens is!). En de Ca/P van de pens zegt me eerlijk gezegd al helemaal bar weinig. Pens bevat altijd nog meer fosfor als calcium. Dus kun je echt niet altijd pens voeren bijv. aan je hond/pup zonder ook aan je Ca te werken. En ja, het bevat meer calcium als spiervlees. Dus? Daar in mijn ogen echt geen enkele conclusie uit te trekken. Een koe bestaat voor ongeveer een procent of 3 uit pens. Voor een veel groter deel uit spiervlees. Waarom zou je de hond zoveel meer pens voeren? Bovendien: een hond (of wolf dus) eet niet iedere dag koe. Hij eet in verhouding met regelmaat kleinere diertjes die niet eens een pens bezitten. Dus heel veel pens voeren is op alle fronten in mijn ogen geen goed idee. En het compleet noemen wekt alleen maar veel verwarring. Complete voeding is voeding die compleet is, alles bevat en elke dag, dag in dag uit gevoerd kan worden. Pens is dat niet. Maar mensen kunnen zo wel het idee krijgen dat ze hun hond dag in dag uit pens kunnen geven, het is immers compleet... En dat is het dus niet. Je krijgt grote problemen als je je hond alleen maar pens voert... In mijn ogen lijkt het me op alle fronten duidelijk en eerlijk om pens gewoon te rekenen voor wat het is: orgaan (en ja, kun je inclusief je andere orgaanvlees met pens best tot 20% gaan. Maar dat zou voor mij toch wel het matje zijn).

(En de inhoud van pens zou ik ook niet willen vergelijken met groente. De gemiddelde koe wordt in Nederland gevoerd met runderbrokken en kuilgras. Weinig interessant voor de hond. Ergo, runderbrokken zijn nog grotere troep als hondenbrokken).
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 23 mei 2006, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Pauline
Dames bedankt maar weer voor het meedenken! Jullie zijn schatten. Ik was gisteren echt op het randje van hysterisch, want hij deed de afgelopen dagen zo moeilijk met eten!

Gelukkig belde Kruimel nog ff en die wist me ook wel weer wat te kalmeren. Hij eet dus zonder enige moeite CB. Vanochtend weer geprobeerd met de lam/rijst versie. Die had hij nog nooit gehad, maar hij vindt het wel lekker.

Gekookte groente ga ik ook proberen. Gewoon licht koken en fijn maken? Of kan ik ook de rauwe groentemix met kokend water overgieten? (Dus net zoals met rauw vlees).

En als ik gekookt geef, dan gewoon 1 soort per keer?

Tja het is me soms een geworstel hoor en ik maak me er ook gelijk zo bezorgd om als ze zo moeilijk eten. Heb ik een vriezer vol met veulenvlees en -ribben, rundvlees aan grote stukken, gemalen kopvlees, lamsnekken en -ribben, geitenribben, pens en een hele lading kipkarkassen; eet die kleine apekop eigenlijk alleen maar met heel veel smaak rund en kip! Gelukkig heb ik vuilnisvat Joep nog, dus die vriezer komt wel leeg.
Door Bianca75
Pauline ik kan me helemaal voorstellen dat je de wanhoop nabij bent, ik heb dat ook met Rico gehad maar dan op br*kken. En als Joris de CB wel eet dan geef je hem dat toch in combinatie met rund en kip. Heb jij een zorg minder en zal hij met smakelijkheid eten.

Het is wat met sommige teckels hé, je moet soms stalen zenuwen hebben, want dat hebben zij ook. Succes ermee.
Door Lizzy
Pauline schreef: Dames bedankt maar weer voor het meedenken! Jullie zijn schatten. Ik was gisteren echt op het randje van hysterisch, want hij deed de afgelopen dagen zo moeilijk met eten!

Gelukkig belde Kruimel nog ff en die wist me ook wel weer wat te kalmeren. Hij eet dus zonder enige moeite CB. Vanochtend weer geprobeerd met de lam/rijst versie. Die had hij nog nooit gehad, maar hij vindt het wel lekker.

Gekookte groente ga ik ook proberen. Gewoon licht koken en fijn maken? Of kan ik ook de rauwe groentemix met kokend water overgieten? (Dus net zoals met rauw vlees).

Tja het is me soms een geworstel hoor en ik maak me er ook gelijk zo bezorgd om als ze zo moeilijk eten. Heb ik een vriezer vol met veulenvlees en -ribben, rundvlees aan grote stukken, gemalen kopvlees, lamsnekken en -ribben, geitenribben, pens en een hele lading kipkarkassen; eet die kleine apekop eigenlijk alleen maar met heel veel smaak rund en kip! Gelukkig heb ik vuilnisvat Joep nog, dus die vriezer komt wel leeg.
Aha, dus eigenlijk doet hij niet met groente maar met alles weer moeilijk... Pfff, vervelend he..... Ik kan me voorstellen dat je van zoiets helemaal nerveus wordt! Maak je om de groente nou niet druk. Zonder overleeft hij ook (en nogmaals, geef hem desnoods chlorella in de plaats van groente! Dat lust iedere hond en gaat om kleine hoeveelheden heel fijn poeder, smikkelt hij zo weg). Als de groente gekookt is, hoef je het niet fijn meer te maken. Want met het koken vernietig je ook de plantencellen, net als met pureren. Je kunt de rauwe groentemix ook overgieten met gekookt water, maar volgens mij wordt dat een giga-blubber-zooi en eet hij dat helemaal niet... Ik zou eerder kiezen voor echt gekookte groente en dan 1 soort per keer. Zo doet Angelique het volgens mij ook, haar honden vinden het rauw ook niet te knagen.

En verder weet ik niet in hoeverre honden zoiets oppikken.... Misschien moet je je er gewoon eens helemaaaaaaaal niet meer druk om maken. "Eet je niet? Nou, dan niet, krijg je dit de volgende maaltijd weer aangeboden, daaaaaaaag Joris". En als ie alleen CB wil eten: nou, geef je dat toch. Ik bedoel, het moet allemaal wel leuk blijven Pauline, ook (vooral) voor jou!
Door Pauline
Bedankt voor jullie helpende woorden. En idd Olga zei gisteren ook al dat je er ook nog een te grote halszaak van kunt maken. Hij gaat echt niet dood als hij een paar dagen niet eet (zei ze). Verstandelijk weet ik dat natuurlijk wel, maar gevoelsmatig is een ander verhaal.

Ik blijf het proberen (ben ik mijn vorig leven vast ook een teckel geweest), begin met gekookt en zie wel waar het schip strand.

Kan ik chlorella bij De Tuinen kopen?
Door roefus
Pauline schreef: Dames bedankt maar weer voor het meedenken! Jullie zijn schatten. Ik was gisteren echt op het randje van hysterisch, want hij deed de afgelopen dagen zo moeilijk met eten!

Als je hondje het wel lust met wat heet water erover, nou ja: dat valt te proberen, denk ik.
Hier bleef dat net zo goed een probleem.
Ik ben pas sinds zaterdag de groente aan het koken.
En het ging gewoon zo: wat ligt er in mijn koelkast, wat goed bruikbaar is?
[ ik dacht een beetje bij mezelf: als ik elke dag één soort geef, dan zit ik ook op 7 verschillende soorten per week. Dus dan blijft de variatie erin :D].

Ik kookte dus zaterdag broccoli, zondag andijvie, gisteren wat selderijknol met wortel.
[ dat zijn al 4 soorten in drie dagen].

En werkelijk, ik geef hem drie keer zoveel en nou eet-ie het WEL.
Laten de pitamientjes dan iets afnemen (door dat koken), dan lijkt dat mij redelijk 'opgevangen' door een veel grotere portie dan ik er normaal inkrijg.

Ik kan natuurlijk niet zeggen of dat voor alle honden geldt, dat ze het dan ineens wel gekookt lusten.
Ik dacht: het valt te proberen.
Door Pauline
Nou Roefus je hebt gelijk. Ik ga het ook proberen. Vandaag heeft hij dus al CB op, dus de groente zit er al in. Maar morgenvroeg ga ik even naar de markt en dan ga ik groente halen, koken en dan zien we het wel.
Door Lizzy
Chlorella kun je overal kopen. Bij elke drogist. Van het merk Bloem. Dan zijn het pilletjes. Hier kun je ook poeder kopen : http://www.chlorella-alg.com/. Ik heb geen aandelen (barfplaats wordt wel genoemd trouwens) maar deze chlorella is veel goedkoper en de service is gewoon prima. Voor mijn honden en kat gebruik ik het poeder. Dat verwerkt gewoon veel makkelijker. Ikzelf neem al sinds jaar en dag pillen. Ik vind voor mezelf pillen gemakkelijker.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door