Moderator: Lizzy
Natasja1974 schreef: Dat zou mooi zijn zeg, als de DA door jullie voer-dagboek meer honden zou kunnen helpen! Het is sowieso al mooi dat hij geïnteresseerd is in de manier van voeren en het daarmee samenhangen van (oplossen/voorkomen van) deze klachtenDat vind ik dus ook.
Erna schreef: Nou eindelijk contact gehad met de dierenarts. Er zit een steentje in zijn piemel die ze niet teruggeduwd krijgen. Hij zit vast net achter zijn penisbot en de hond plast nu via een katheter.Fijn dat die DA in ieder geval open staat! Zeg, is hier met Allopurinol dus ook niks aan te doen? Zal de steen niet oplossen, met het medicijn of lost het juist niet op omdat het al in de plasbuis zit?
In overleg hebben we besloten dat hij morgenochtend geopereerd gaat worden om de steen eruit te halen. (de kosten vielen mee gelukkig) Ik rijd daar dan morgenmiddag heen om de hond op te halen.
De DA is zeer geinteresseerd in wat wij hem gaan voeren en we gaan dan ook een soort van dagboekje bijhouden waarin alles terug te lezen is. Op die manier hebben andere honden ook nog iets aan deze ellende.
Lizzy schreef: Fijn dat die DA in ieder geval open staat! Zeg, is hier met Allopurinol dus ook niks aan te doen? Zal de steen niet oplossen, met het medicijn of lost het juist niet op omdat het al in de plasbuis zit?Zoals ik het begrepen heb zit de steen muurvast achter het penisbot. Het lijkt erop alsof hij daar klem zit. De operatie kost me maximaal 150 euro en eerlijk is eerlijk....ik kies dan even voor de makkelijke weg.
Helen schreef: Succes met 'm Erna! Ik weer zeker dat jij hem er helemaal bovenop kan helpen!!Hihihi hij zal moeten. Zo snel laten we hem niet gaan!! Ik ga ook gelijk zijn naam veranderen. HIj heet nu Korus en dat wordt Joris.
Erna schreef: Hihihi hij zal moeten. Zo snel laten we hem niet gaan!! Ik ga ook gelijk zijn naam veranderen. HIj heet nu Korus en dat wordt Joris.Kijk, dat is al de eerste verbetering
Lizzy schreef: Zoals besprokenVolgens mij heeft allopurinol alleen een preventief effect. Het doet niks met de urine pH en lost dus ook geen stenen op.:
* Mogelijk moet hij (tijdelijk?) op de allopurinol. Dat helpt om de blaasstenen op te lossen/de pH waarde te verhogen, richting 6,5 a 7,0.
Volgens mij heeft allopurinol alleen een preventief effect. Het doet niks met de urine pH en lost dus ook geen stenen op.OK, maar dan begrijp ik toch 1 ding niet... Als er minder urinezuur wordt gevormd, wordt de pH waarde van de urine toch automatisch hoger.
Het remt een enzym (xhantine-oxidase) dat nodig is voor de vorming van urinezuur. Door vermindering van de urinezuurvorming krijg je minder stenen.