Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
Oso-Bayou schreef: De sperciebonen zijn uit de diepvriezer, ik heb begrepen dat deze eerst geblancheerd worden en dat het dan mag.
Bellosan lijnzaadextract:
* tegengaan anaalklierproblemen
* zorgt voor een goede en dichte ondervacht
* voorkomen en tegengaan olifantshuid
Citeer:" Het lijnzaadproduct dat door het spijsverteringskanaal van uw hond gemakkelijk wordt opgenomen. Bellosan lijnzaadextract is een puur natuurproduct dat al jaren naar volle tevredenheid aan honden wordt gevoerd."

Dit staat op de verpakking ???

HELLUPPPPP ????

Grote onzekerheid bij een beginnende barfer met een Husky die vorige zomer bijna volledig kaal geweest is en veel jeuk had mede door een extreem droge huid. Nu een volle vacht, wel is hij nu donker van kleur en toen hij uit Spanje kwam was zijn vacht licht bruin.

Mickey
Het nuttige aan lijnzaad zijn vooral de essentiele vetzuren. Maar plantaardige versies daarvan moeten door de hond nog verder worden bewerkt om ze te kunnen gebruiken en het is niet duidelijk of honden dit überhaupt kunnen (wat de lijnzaadmeneer ook beweert). De verbeteringen aan de vacht van jouw hond kunnen komen doordat hij met het lijnzaad ook veel olie = vet binnenkrijgt, en dat alleen al kan de huid laten opknappen. Maar daarvoor kun je ook goedkopere vetten gebruiken. Barf en kvv bevatten sowieso meer vet dan brokken, je hond zal zeker geen vet tekort komen met vers.
Visolie (en dus ook zalmolie) bevat precies die essentiele vetzuren die de hond nodig heeft, in een vorm die voor de hond goed te gebruiken is. Dus als zinnige aanvulling komt visolie veel eerder in aanmerking.
Daarnaast krijgen vrij wat honden jeuk van lijnzaadolie, maar jouw hond dus duidelijk niet.
Door Oso-Bayou
:D :-*
Bedankt, ik begrijp het. Gelukkig heb ik nog 1 liter zalmolie op voorraad, dus kan ik voorlopig even vooruit.

Mickey en ahoeoeoe (vreugdezang) van Oso
Door 202Spots
Laura2004 schreef: Druiven zou ik ook niet te vaak geven, want die kunnen giftig zijn voor honden. ;)
Druiven zijn niet zo zeer giftig hoor, 'n paar druiven kan je heus wel geven,maar ik denk dat je misschien rozijnen bedoeld? (gedroogde druiven)
Die zijn niet alleen met zwavel behandeld,maar wanneer de hond 'n heleboel rozijnen eet,dan gaan die gedroogd rozijnen opzwellen, wat dan ook gevaarlijk kan worden.
Door 202Spots
Oso-Bayou schreef: De sperciebonen zijn uit de diepvriezer, ik heb begrepen dat deze eerst geblancheerd worden en dat het dan mag.
Ik denk dat blancheren niet lang genoeg is...
want dat is toch alleen aan de kook brengen en dan gelijk met koud water afspoelen?
Wanneer ikzelf wel is diepvries bonen gebruik, dan laat ik ze minstens 3-4 goed doorkoken.
Door Laura2004
202spots schreef: Druiven zijn niet zo zeer giftig hoor, 'n paar druiven kan je heus wel geven,maar ik denk dat je misschien rozijnen bedoeld? (gedroogde druiven)
Die zijn niet alleen met zwavel behandeld,maar wanneer de hond 'n heleboel rozijnen eet,dan gaan die gedroogd rozijnen opzwellen, wat dan ook gevaarlijk kan worden.
Hee, je bent terug :D Super! Kijk zie je het, wie had me anders moeten verbeteren ;). Ik had begrepen dat druiven ook giftig zijn, mijn honden gaan er in ieder geval van aan de dunne. :-\ Dus ik geef ze niet meer.
Door Mevroi Kruim
Heeeeeee, hoi Dory! Fijn dat je er weer bent, ik had je al gemist met je deskundige commentaar.

Volgens mij heb je idd gelijk, blancheren is niet genoeg, ze moeten een minuut of 5 doorkoken. Als ik me goed herinner wordt het enzym bij 60º onwerkzaam.
Door Oso-Bayou
Kruimel schreef:
Volgens mij heb je idd gelijk, blancheren is niet genoeg, ze moeten een minuut of 5 doorkoken. Als ik me goed herinner wordt het enzym bij 60º onwerkzaam.

Waarom wordt dan nog over rauwe groente gesproken, ik kook zelf mijn groenten ook niet langer dan 5 à 6 minuten, het is dus alleen een kwestie van geen zout of kruiden toevoegen???
Door Lizzy
Oso-Bayou schreef: Waarom wordt dan nog over rauwe groente gesproken, ik kook zelf mijn groenten ook niet langer dan 5 à 6 minuten, het is dus alleen een kwestie van geen zout of kruiden toevoegen???
Sperzieboon is de enige groente die je niet rauw moet geven. De rest geven de meeste van ons wel rauw.
Door Oso-Bayou
Lizzy schreef: Sperzieboon is de enige groente die je niet rauw moet geven. De rest geven de meeste van ons wel rauw.
Bedankt Lizzy, ik leer het misschien nog wel?? ::)

Mickey
Door Lizzy
Oso-Bayou schreef: Bedankt Lizzy, ik leer het misschien nog wel?? ::)

Mickey
Hahahaha, joh kom op, alle begin is moeilijk, maar het went vanzelf! Om je de waarheid te zeggen? Ik heb zelf jarenlang sperziebonen gewoon rauw aan mijn honden gegeven... ik wist het ook niet.... En mijn honden leven nog ;D
Door Oso-Bayou
Vandaag de groentemix gemaakt van wortel, courgette en appel.
Oso vindt het lekker, maar hij bleef bij de aanrecht om aan te geven "waar blijft mijn appeltje". Het wordt dus te hoogste tijd om de etenstijd te variëren. 's Morgens tussen 7 en 8 uur wil ik de eerste maaltijd geven, omdat ik 3 dagen per week van 8.30 tot 17.00 uur weg ben. Wanneer de tweede volgt moet hij vanaf nu afwachten, zeker op dagen dat ik volledig thuis ben.
Het zal mij benieuwen, maar het is weer een stap vooruit. Oja ik heb nu ook variatie aan vlees in de diepvries liggen, vanmorgen geleverd door mijn JONGSTE schat, dus van Boris. ;) ;D

Mickey
Door Oso-Bayou
Oso-Bayou schreef: Vandaag de groentemix gemaakt van wortel, courgette en appel.
Oso vindt het lekker, maar hij bleef bij de aanrecht om aan te geven "waar blijft mijn appeltje". Het wordt dus te hoogste tijd om de etenstijd te variëren. 's Morgens tussen 7 en 8 uur wil ik de eerste maaltijd geven, omdat ik 3 dagen per week van 8.30 tot 17.00 uur weg ben.
Mickey
's Morgens krijgt Oso digoxine voor zijn hart, dus zijn eerste maaltijd moet rond dit tijdstip blijven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door