Lizzy schreef:
Ik weet niet hoe oud Beau is? Volgens mij kunnen honden tussen bepaalde leeftijden wel voedsel-allergieen ontwikkelen.
Beau is nu bijna 4,5 jaar oud.
Bedoel je of Beau te weinig voedingsstoffen binnen krijgt als je zelf samenstelt met maar 1 diersoort of bedoel je dat Beau te weinig binnen krijgt op alleen een complete verse met lam en rijst? De kant en klare complete versie is compleet, dus dat zou goed moeten gaan.
Ik bedoel idd dat hij te weinig binnenkrijgt wanneer hij maar 1 diersoort krijgt.
Als je zelf gaat samenstellen, dan is het in geval van Beau handig om met 1 vleessoort te beginnen waarvan je zowel het vlees als de botten als het orgaanvlees kunt geven. Bijv. kip of eend of konijn of geit, net waar jij makkelijk aan kunt komen. Dit is dus geen eliminatie-dieet, dit is gewoon heel voorzichtig overstappen op zelf samengesteld voer waarbij je kijkt of je erachter kunt komen waar Beau slecht op reageert. Dus wat ik bedoel is dat je bijv. begint met alleen kip. En dat 2 weken lang. Na die twee weken voer je 1 nieuwe vleessoort in (waar je ook weer de botten en het vlees en de organen van geeft). Bijv. eend. Je geeft nu 2 weken alleen kip en eend. Na 2 weken voer je weer het volgende in. Je kunt dan goed bestuderen waar Beau wel of niet goed op reageert. En hij komt zo echt niks te kort.
Op zich voel ik hier wel wat voor. Alleen...ik vind botten geven eng

, kippe/eende/lamsnekken gaat nog maar ribben oid .....brrrrrrrrrr. Als ik geen botten zou geven, zou dat een tekort opleveren?
Wat je ook kunt doen is het NOG heftiger aanpakken! Je geeft Beau 1 vleessoort dat hij nog nooit eerder gehad heeft. Bijv. eend of konijn of geit. Hij mag het echt nog nooit eerder gegeten hebben. Dit geef je 6 tot 9 weken. En verder geef je deze weken NIKS. Nog geen korstje brood. Dit is wat je noemt het eliminatie dieet. Als de problemen van Beau gedurende deze 6 a 9 weken verdwijnen, dan weet je dus in ieder geval 1 ding zeker: het ligt aan de voeding. Beau is ergens allergisch of overgevoelig voor. Mocht Beau in deze 6 a 9 weken gewoon net zoveel jeuk houden, dan weet je eigenlijk zo goed als zeker dat het niet aan de voeding ligt, dat Beau geen voedselallergie heeft en dat het ergens anders in moet zitten...
Goed, stel je doet zo'n eliminatie dieet: na deze 6 a 9 weken ga je langzaam dingen toe voegen. Een per week. Dus stel, je voegt kip toe en Beau krijgt direct weer jeuk: BINGO! Dan weet je waar hij dus o.a. niet tegen kan.
Dit is volgens mij niet haalbaar; de soorten vlees wat ik hier in de buurt kan halen heeft hij al regelmatig gehad. De keuze aan varieteit van vlees[adressen] is hier in het Noorden beperkt.
Persoonlijk haalde ik Beau, als het mijn hond was, van de kant en klare voeding af. Want, in Carnibest zit bijv. lijnzaadolie. En het gebeurd niet vaak, maar sommige honden krijgen jeuk van lijnzaadolie.
Zit in de cb lam/rijst en eend/rijst ook lijnzaadolie?
Toch heb ik een sterk vermoeden dat hij niet zo goed reageert op de cb actief. Vorig jaar kreeg hij 90% vd tijd lamrijst, bij veel inspanning kreeg hij cbactief. Omdat zijn bewegingspatroon is veranderd, hebben we het dit jaar omgedraaid 90 % cbactief en 10 % lamrijst.
In cb-actief zit voornamelijk rundvlees en kip; dus dat lijkt me niet de ideale vleessoorten waar ik mee zou kunnen gaan samenstellen. Erg jammer, want daar is juist makkelijk aan te komen.
Een algemeen homeopathisch middel tegen jeuk: Prodier Huidjeuk van VSM.
Ga dit toch maar proberen; baat het niet, schaad het niet.
Meestal werkt een goed op jouw hond geselecteerd hom. middel beter.
Dit neem ik ook nog in overweging, zal eens gaan zoeken hier in de buurt naar een hom.dierenarts.