Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Peet
Tuurlijk kan ze dit ook gebruiken. Ik weet alleen niet of de zo'n spray-fles open kan krijgen. Misschien op een watje sprayen en dan dat watje natmaken ??
(of andersom: op een nat watje spayen en dan deppen ???)

Ik vraag me overigens af, of de alcohol de huid niet extra uitdroogt???
Laatst gewijzigd door Peet op di 28 mar 2006, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ike
Heb zelf ook wel eens calendula wondspray gebruikt en het prikt idd behoorlijk, zou dat dus zelf zeker niet gebruiken in dit geval! ;)
Door Lizzy
Mmmmm, volgens mij valt de calendula wondspray simpelweg af.... Het prikt en alcohol droogt inderdaad de huid uit....
Door tigger
Inmiddels heb ik sinds gisteren al een paar keer gespoten met de calendulaspray. Of het prikt weet ik niet; Beau heeft geen gat in de lucht gesprongen, maar het is ook wel een bikkel.
De plekken zien er veel beter uit dan gisteren, veel minder vurig rood. Of dat komt door de calendulaspray dat weet ik niet, want ik heb hem wel een kap opgedaan. Dus waarschijnlijk een combinatie van beide. Maar het jeukt nog wel als ik eraan zit.

Morgen ga ik naar de stad en ga ik de verschillende soorten olie halen, tot die tijd blijf ik met de spray gebruiken.
Door z'n eten geef ik nu borageolie, visolie en echinacea extra forte van Bloem. En de kap gebruik ik totdat hij jeuk vrij is.

Werkt de combinatie van jojoba-, geranium- en teatreeolie ook jeukstillend?
Door Hanny
Wat je hoopt bij gebruik van olie, is dat de huid zich herstelt en dat dan de jeuk minder wordt. Zoals veel in dit leven is niets zeker, stel dat de jeuk van binnenuit, of van buiten door iets wordt veroorzaakt, dan blijft de kriebel dus en moet er weer opnieuw worden na gedacht.
Vaak zal de jeuk dus wel over gaan, maar ik denk, dat je niet kunt stellen, dat olie helpt tegen kriebels.
Door tigger
De plekken die Beau had gemaakt door bijten/krabben, zijn zo goed als weg [paar korstjes nog]. De huid daar ziet er goed uit, gisteren heb ik de spray dan ook niet meer gebruikt. Aan de olie ben ik nog niet toegekomen.

Helaas blijft de jeuk. Het vreemde is dat de jeuk alleen op het midden van zijn rechterflank is en daar is niks te zien, behalve dat er een pluk haar mist. Maar het is niet rood, droog of bobbelig, er is niks vreemds aan te zien. Een beetje vreemd dus.
Ik denk dat ik morgen langs de DA ga; iets jeukstillends halen. Kan hij er ook direct een blik opwerpen.
Door tigger
Gisteravond zijn we naar de DA geweest. Hij kon niks bijzonders zien; de huid zag er goed uit, vacht ook. Muv de plekken die Beau zelf had gecreerd. De jeuk zit echt heel lokaal, bij de winkelhaak. De DA dacht dat hij waarschijnlijk last van een zenuw heeft, gevolgd door een vicieuze cirkel van krabben.
Beau heeft een injectie deroxal gekregen en tabletjes meegekregen. De injectie zou vandaag al moeten werken, maar dat is dus niet zo. Plus dat hij nu in de diarree zit :-\.
Ik zie het nog even aan, maar heb wel m'n twijfels. Hopelijk gaat de jeuk wel snel over.
Door Lizzy
Vreemd hoor.... in ieder geval weer knap balen dat hij diarree heeft. Van de bijwerkingen? Als de jeuk blijft kun je ook naar een homeopathischwerkend DA gaan want volgens mij zou het best eens kunnen dat hier een homeopathisch middel bij past.
Door tigger
Hij heeft nog steeds geen goeie poep; tis meer pindasaus wat eruit komt :-\. Of het een bijwerking is? Tja, ik begin te vermoeden van wel. De jeuk is er nog steeds, alleen niet meer zo hevig als daarvoor.
Wat me is opgevallen is dat erbij de 'jeukplek' iets hards te voelen is, op z'n andere flank is dat uitstulpsel er niet. En hij vindt het ook niet echt fijn als je daar aanzit. Kortom, morgen gaan we waarschijnlijk nog even langs de DA. Als hij niks kan vinden aan dat 'uitstulpsel' en de jeuk gaat ook niet over, dan overweeg om idd naar een homeopatische DA te gaan.
Wordt vervolgd dus......
Door tigger
Inmiddels hebben we de deroxal afgebouwd, afgelopen vrijdag was de laatste keer. Pas maandag merkte ik hoe sloom hij ervan is geworden, want vanaf maandag was hij weer helemaal de hieperdepieper-Beau.
Helaas het heeft niet geholpen; de jeuk blijft op 1 plekje op de rechterflank :-\. Gelukkig bijt en krabt hij zich nog niet.
Maar wat het nu kan zijn ???, echt geen idee. Mijn vriend vind zowiezo dat zijn vacht er niet zo goed uit ziet (beetje vaal, doffig en wild). Maar over de rest van zijn lichaam heeft hij geen jeuk, oren zien er prima uit, ogen ook.

Ik heb nog gedacht aan mijt, allergie voor een bepaalde plant of dat de eiwitfractie vd cb-actief te hoog is. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit maar op 1 specifieke plek jeuk geeft. Sinds 26 maart krijgt hij per dag 1 capsule borageolie en omega 3 visolie van de Tuinen. Hopelijk gaat Beau niet nog een keer bijten en krabben, zolang dat uitblijft kijk ik het nog maar even aan.

Ik vind het zo vreemd; dus als jullie misschien een idee hebben wat het evt zou kunnen zijn hoor ik het graag.
Door Lizzy
Ik vind het ook heel vreemd... en helaas heb ik echt geen idee wat het zou kunnen zijn! Ik zou zelf naar een homeopatisch DA gaan. Wie weet is het een combinatie van dingen en heeft het zelfs 'iets geestelijks' gekregen...?

En ik zou toch ook ander voer proberen. Er hoeft maar 1 stofje of iets in het voer te zitten waar Beau niet goed tegen kan.... En als je het niet probeert, weet je het nooit. Zelf samenstellen zou helemaal ideaal zijn.... Dan begin je met 1 vleessoort per 1 a 2 weken en dan kun je het beste volgen waar hij wel en niet goed op reageert. Maar ja, ik weet niet of dat een optie is?
Door tigger
Lizzy schreef: Ik vind het ook heel vreemd... en helaas heb ik echt geen idee wat het zou kunnen zijn! Ik zou zelf naar een homeopatisch DA gaan. Wie weet is het een combinatie van dingen en heeft het zelfs 'iets geestelijks' gekregen...?

En ik zou toch ook ander voer proberen. Er hoeft maar 1 stofje of iets in het voer te zitten waar Beau niet goed tegen kan.... En als je het niet probeert, weet je het nooit. Zelf samenstellen zou helemaal ideaal zijn.... Dan begin je met 1 vleessoort per 1 a 2 weken en dan kun je het beste volgen waar hij wel en niet goed op reageert. Maar ja, ik weet niet of dat een optie is?
Beau heeft het nu aan beide kanten :(, hij heeft zichzelf vanacht weer gebeten/gebrabt aan beide dijen. Als je hem er aait merk je dat hij ontzettende jeuk heeft :'(. Er is niks te zien verder; het is niet rood, bobbelig oid, z'n oren zijn goed etc etc.
Het is wel zo dat hij de laatste 3 maanden meer cb actief krijgt ipv lam/rijst, omdat hij zo veel energie verbruikt en dus snel mager wordt. Dat is eigenlijk het enige wat we kunnen bedenken dat anders is gegaan.

Zit nog even in dubio of ik deze week naar een homeopatische dierenarts ga of naar onze DA, die kan dan een afschraapsel maken oid. 1 Ding weet ik wel ik wil geen deroxal meer geven, dat is erger dan de kwaal.

Verder twijfel ik ook nog over helemaal zelfsamen stellen of weer overstappen op lam/rijst. Want als hij maar 1 vleessoort mag hebben per periode, krijgt hij dan niet te weinig aan voedingsstoffen binnen? Op zich voel ik er zeker wel voor het zelf samen stellen.

Zijn er ook homepatische middeltjes om de jeuk nu te minimaliseren? Of is de afname van jeuk dan een graadmeter wanneer ik zelf ga samen stellen?

Misschien een rare vraag; maar Beau heeft nooit last gehad van z'n huid, kan hij na zo'n lange periode dan een voedselallergie hebben ontwikkelt?
Door Lizzy
Ik weet niet hoe oud Beau is? Volgens mij kunnen honden tussen bepaalde leeftijden wel voedsel-allergieen ontwikkelen.

Bedoel je of Beau te weinig voedingsstoffen binnen krijgt als je zelf samenstelt met maar 1 diersoort of bedoel je dat Beau te weinig binnen krijgt op alleen een complete verse met lam en rijst? De kant en klare complete versie is compleet, dus dat zou goed moeten gaan.

Als je zelf gaat samenstellen, dan is het in geval van Beau handig om met 1 vleessoort te beginnen waarvan je zowel het vlees als de botten als het orgaanvlees kunt geven. Bijv. kip of eend of konijn of geit, net waar jij makkelijk aan kunt komen. Dit is dus geen eliminatie-dieet, dit is gewoon heel voorzichtig overstappen op zelf samengesteld voer waarbij je kijkt of je erachter kunt komen waar Beau slecht op reageert. Dus wat ik bedoel is dat je bijv. begint met alleen kip. En dat 2 weken lang. Na die twee weken voer je 1 nieuwe vleessoort in (waar je ook weer de botten en het vlees en de organen van geeft). Bijv. eend. Je geeft nu 2 weken alleen kip en eend. Na 2 weken voer je weer het volgende in. Je kunt dan goed bestuderen waar Beau wel of niet goed op reageert. En hij komt zo echt niks te kort.

Wat je ook kunt doen is het NOG heftiger aanpakken! Je geeft Beau 1 vleessoort dat hij nog nooit eerder gehad heeft. Bijv. eend of konijn of geit. Hij mag het echt nog nooit eerder gegeten hebben. Dit geef je 6 tot 9 weken. En verder geef je deze weken NIKS. Nog geen korstje brood. Dit is wat je noemt het eliminatie dieet. Als de problemen van Beau gedurende deze 6 a 9 weken verdwijnen, dan weet je dus in ieder geval 1 ding zeker: het ligt aan de voeding. Beau is ergens allergisch of overgevoelig voor. Mocht Beau in deze 6 a 9 weken gewoon net zoveel jeuk houden, dan weet je eigenlijk zo goed als zeker dat het niet aan de voeding ligt, dat Beau geen voedselallergie heeft en dat het ergens anders in moet zitten...

Goed, stel je doet zo'n eliminatie dieet: na deze 6 a 9 weken ga je langzaam dingen toe voegen. Een per week. Dus stel, je voegt kip toe en Beau krijgt direct weer jeuk: BINGO! Dan weet je waar hij dus o.a. niet tegen kan.

Persoonlijk haalde ik Beau, als het mijn hond was, van de kant en klare voeding af. Want, in Carnibest zit bijv. lijnzaadolie. En het gebeurd niet vaak, maar sommige honden krijgen jeuk van lijnzaadolie. Je kunt natuurlijk op een ander merk overstappen, waar dat niet in zit, maar ja, wie weet is Beau allergisch voor kip of pens... En door kant en klaar voer te blijven geven, kom je er veel moeilijker achter waar het 'm nou in zit....

Een algemeen homeopathisch middel tegen jeuk: Prodier Huidjeuk van VSM. Daar zit in:

Cardiospermum D3, Dolichos pruriens D3, Fagopyrum esculentum D6, Ledum palustre D6, Mezereum D6, Solidago virga aurea; alcoholgehalte 62%.
Indicaties :
Bij huidjeuk door eczeem, droogte, allergie, huidontsteking of ongedierte bij hond en kat.

Eigenschappen
Cardiospermum D3, Ledum palustre D6 en Mezereum D6 hebben een anti-allergische werking, terwijl de laatste twee ook de genezing van geïnfecteerde huidontstekingen bevorderen.
Dolichos pruriens D3, Fagopyrum esculentum D6 en Solidago virga aureaØ hebben door hun stimulerende werking op lever- en nierfunctie een bloedreinigend effect.

=========

Ik zeg er gelijk bij dat ik er niet kapot van ben... Meestal helpt het niet.... Meestal werkt een goed op jouw hond geselecteerd hom. middel beter.
Door tigger
Lizzy schreef: Ik weet niet hoe oud Beau is? Volgens mij kunnen honden tussen bepaalde leeftijden wel voedsel-allergieen ontwikkelen.

Beau is nu bijna 4,5 jaar oud.
Bedoel je of Beau te weinig voedingsstoffen binnen krijgt als je zelf samenstelt met maar 1 diersoort of bedoel je dat Beau te weinig binnen krijgt op alleen een complete verse met lam en rijst? De kant en klare complete versie is compleet, dus dat zou goed moeten gaan.
Ik bedoel idd dat hij te weinig binnenkrijgt wanneer hij maar 1 diersoort krijgt.
Als je zelf gaat samenstellen, dan is het in geval van Beau handig om met 1 vleessoort te beginnen waarvan je zowel het vlees als de botten als het orgaanvlees kunt geven. Bijv. kip of eend of konijn of geit, net waar jij makkelijk aan kunt komen. Dit is dus geen eliminatie-dieet, dit is gewoon heel voorzichtig overstappen op zelf samengesteld voer waarbij je kijkt of je erachter kunt komen waar Beau slecht op reageert. Dus wat ik bedoel is dat je bijv. begint met alleen kip. En dat 2 weken lang. Na die twee weken voer je 1 nieuwe vleessoort in (waar je ook weer de botten en het vlees en de organen van geeft). Bijv. eend. Je geeft nu 2 weken alleen kip en eend. Na 2 weken voer je weer het volgende in. Je kunt dan goed bestuderen waar Beau wel of niet goed op reageert. En hij komt zo echt niks te kort.
Op zich voel ik hier wel wat voor. Alleen...ik vind botten geven eng :-[, kippe/eende/lamsnekken gaat nog maar ribben oid .....brrrrrrrrrr. Als ik geen botten zou geven, zou dat een tekort opleveren?
Wat je ook kunt doen is het NOG heftiger aanpakken! Je geeft Beau 1 vleessoort dat hij nog nooit eerder gehad heeft. Bijv. eend of konijn of geit. Hij mag het echt nog nooit eerder gegeten hebben. Dit geef je 6 tot 9 weken. En verder geef je deze weken NIKS. Nog geen korstje brood. Dit is wat je noemt het eliminatie dieet. Als de problemen van Beau gedurende deze 6 a 9 weken verdwijnen, dan weet je dus in ieder geval 1 ding zeker: het ligt aan de voeding. Beau is ergens allergisch of overgevoelig voor. Mocht Beau in deze 6 a 9 weken gewoon net zoveel jeuk houden, dan weet je eigenlijk zo goed als zeker dat het niet aan de voeding ligt, dat Beau geen voedselallergie heeft en dat het ergens anders in moet zitten...

Goed, stel je doet zo'n eliminatie dieet: na deze 6 a 9 weken ga je langzaam dingen toe voegen. Een per week. Dus stel, je voegt kip toe en Beau krijgt direct weer jeuk: BINGO! Dan weet je waar hij dus o.a. niet tegen kan.
Dit is volgens mij niet haalbaar; de soorten vlees wat ik hier in de buurt kan halen heeft hij al regelmatig gehad. De keuze aan varieteit van vlees[adressen] is hier in het Noorden beperkt.
Persoonlijk haalde ik Beau, als het mijn hond was, van de kant en klare voeding af. Want, in Carnibest zit bijv. lijnzaadolie. En het gebeurd niet vaak, maar sommige honden krijgen jeuk van lijnzaadolie.
Zit in de cb lam/rijst en eend/rijst ook lijnzaadolie?
Toch heb ik een sterk vermoeden dat hij niet zo goed reageert op de cb actief. Vorig jaar kreeg hij 90% vd tijd lamrijst, bij veel inspanning kreeg hij cbactief. Omdat zijn bewegingspatroon is veranderd, hebben we het dit jaar omgedraaid 90 % cbactief en 10 % lamrijst.

In cb-actief zit voornamelijk rundvlees en kip; dus dat lijkt me niet de ideale vleessoorten waar ik mee zou kunnen gaan samenstellen. Erg jammer, want daar is juist makkelijk aan te komen.
Een algemeen homeopathisch middel tegen jeuk: Prodier Huidjeuk van VSM.

Ga dit toch maar proberen; baat het niet, schaad het niet.
Meestal werkt een goed op jouw hond geselecteerd hom. middel beter.
Dit neem ik ook nog in overweging, zal eens gaan zoeken hier in de buurt naar een hom.dierenarts.
Door Lizzy
Oeps ja! Ik ben de eend & rijst van Carnibest vergeten! Deze kun je goed geven als eliminatie-dieet voeding. Tenzij hij al eerder eend heeft gegeten...? Dan werkt het dus eigenlijk niet meer..... De eend & rijst bevat (bij mijn weten) geen lijnzaadolie. De lam & rijst (bij mijn weten) wel.

Dus, als het niet haalbaar is om een eliminatie-dieet zelf samen te stellen (in de eerste 6 a 9 weken heb je overigens dus maar 1 ding nodig. Bijv. hele eend. Als je dus aan hele eend kunt komen: ben je binnen en kun je zelf een eliminatie-dieet doen!), dan zou ik zelf 6 tot 9 weken aan de Carnibest Eend & Rijst gaan. Het heeft ook nadelen hoor, die Eend & Rijst. Want stel dat je hond een allergie heeft voor granen..., dan kan het best zijn dat hij ook niet goed reageert op rijst. Rijst bevat dan wel geen gluten, ik ken inmiddels zat honden die het slecht doen op rijst. Maar goed OK, die kans is niet echt heel groot. Wel iets om in je achterhoofd te houden (om o.a. deze reden vind ik dus een zelf samengesteld eliminatie-dieet handiger).

Als de problemen binnen deze weken opgelost zijn: dan weet je dus dat het iets in de voeding is. Je weet dan alleen nog niet wat. Ik vind het persoonlijk geen aanrader om je hond nu levenslang Eend & Rijst te geven. Veel honden ontwikkelen op den duur juist weer een allergie, wanneer je maar 1 vleessoort geeft. Maar goed, je kunt na die 6 a 9 weken Lam & rijst toevoegen. Mocht hij daar nou weer jeuk van krijgen, is dus het enige nadeel dat je niet weet waar hij nou jeuk van krijgt... Is het de lam? Is het de lijnzaadolie? Maar goed, ook dat is van latere zorg!

Overigens schijnen de meeste voedselallergieen op te treden op jonge leeftijd. Hoewel Beau nog een jonkie is, is er dus ook een goede kans dat het echt wat anders is.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 30 apr 2006, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door