Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
[quote="balupa"]
Ik moet denken aan mij hollandse herder waar ik schapentraining mee heb gedaan.
En geiten kan hij ook hoeden en drijven,dus ik zou hem denk ik nooit een heel geitje geven.

[/quote]
ik denkn niet dat dit enigsinds een invloed heb op de gedrag van honden die geleerd hebben te drijven. Wat wel een invloed zou kunnen hebben is als ze zelf de geitje of lammetje hebben gejaagd en doodgebeten, als eenmaal de lol ervan hebben geproefd zullen ze mogelijk als ze de kans krijgen het nogmaals doen, dan nog kan je heel goed met een hond werken die zonder toezicht van de baas schapen/geiten heeft gejaagd. (ik heb het dan wel over werkende honden)
Wij hebben op de boerderij heel veel borders gehad, iedere dag waren er een aantal die los mochten, wel als je weg ging, moest je ze of meenemen of in de kennel doen. Dat was de eigenaar van de boerderij en zijn vrouw vergeten toen ze weg gingen....... 4 van de 5 border collies hebben een veldje in getrokken waar een stuk of 5 ooien met jonge lammetjes stonden, ze hebben gejaagd... een lammetje doodgebeten (niet gestopt om op te eten) en doorgejaagd. Toen ik thuis kwam was er echt heel veel schade aangericht, een aantal lammetjes waren gebeten maar leefde nog, een ooi hadden ze ook behoorlijk beschadigd. Het waren twee volwassen honden, een hond van een maand of 5-6 en een pup van een maand of 3. Ik heb de honden allen van de schapen afgeroepen, prijzen omdat ze meteen kwamen, honden in kennels, schapen verzorgd. (op gestorven lammetje na allen gelukkig goedgekomen)
Al deze honden hebben later gewoon weer voor de baasje gewerkt, zonder probleem. Als je werkende honden zonder toezicht hun gang laten gaan zullen ze als ze de gelegenheid krijgen gaan "werken" en schapen werken is niets anders dan een jacht instinct gecontroleerd toepassen ;) Zolang er iemand aanwezig is, zullen de meeste niet overgaan tot dit soort jacht acties, maar als de baas echt weg is..... Dit heeft volgens mij niets met manier van voeden te maken, maar met de fokdoel van de ras.

;)
Door Antonia
[quote="conleeuw"]
Zolang er iemand aanwezig is, zullen de meeste niet overgaan tot dit soort jacht acties, maar als de baas echt weg is..... Dit heeft volgens mij niets met manier van voeden te maken, maar met de fokdoel van de ras.

;)
[/quote]

Maar Conny, jij hebt ook een Deerhound. Zou jij Jazz een heel lammetje of geitje met huid en haar voeren?
Door conleeuw
[quote="Antonia"]
Maar Conny, jij hebt ook een Deerhound. Zou jij Jazz een heel lammetje of geitje met huid en haar voeren?
[/quote]
niet dat ik de gelegenheid heb, maar ik ben bang dat het voor Jazz niet een optie is, niet omdat ik denk dat zij daardoor gaat jagen, maar omdat mevrouw veel en veel te hoogmoedig is om zoiets te eten, het moet voor haar in overzichtelijke stukken gehakt worden. Even alle gekheid opzij, als Jazz het zou eten dan zie ik geen reden om het niet te doen, het eten van een hele karkasje zal haar niet aansporen om te jagen, wel wegrenend wild, en dat is voor de deerhound een trigger, ongeacht of ze brokken of complete karkassen te eten krijg, als het beweegt wil zij erachteraan, gelukkig heeft Jazz nog nooit een hert achterna gezeten, maar als ze op de vlucht slaan zou ze het wel willen, zo ook met konijnen (en ze heeft nog nooit een hele konijn gegeten) schapen, muizen.... alles wat beweegt. Dat zie je ook terug in de coursing, ze lopen achter een bewegend stuk plastic !!!!! of ze rauw eten of niet, ze vliegen er wel achteraan omdat het beweegt ;)
Dus, ik zou het wel doen :)
Door Twiz
[quote="Antonia"]
Qua voeding begrijp ik de reacties. Toch roept het bij mij (misschien wel een hele domme) vraag op. Als je hond een dier met huid en haar heeft opgegeten, loop je dan niet het risico dat hij (levende) dieren in de wei ook gaat zien als prooi? Ik kreeg laatst twee hele jonge lammetjes aangeboden en ik heb daar mijn managersafreageertactiek op toegepast, oftewel huid eraf. Omdat er hier in de weilanden nogal eens kuddes schapen rondlopen was ik bang dat ze wellicht de jonge lammetjes zouden gaan zien als prooi en opjagen. Let wel: ik heb Ierse Wolfshonden, die vallen onder de categorie windhonden/zichtjagers.
[/quote]

Ik vraag me idd ook af hoe dat zit.
Als een hond een dood geitje/lammetje als maaltijd krijgt zal dat wellicht heel anders ruiken en ook anders er uit zien als een levend diertje. Ik kan me niet voorstellen hoe sterk een hondenneus kan ruiken. En ook vraag ik me af, kan een hond net zo driedimensionaal zien als de mens. Een hond herkent de baas ook vaak aan lichaamsbeweging/houding en geur.

Zoals ook al aangegeven bij het jagen op alles wat beweegt!, en ik denk dat het grote verschil zit in de beweging.
Is zo'n dood geitje voor een hond hetzelfde diertje als dat dartelende dingetje dat in de wei de honden loopt "uit te dagen"? Dat denk ik niet. Een hond is slim maar ook heel basaal. Vanuit de hond gezien is dat beestje in de wei om achterna te jagen, en dat beestje dat dood klaar ligt om gegeten te worden is gewoon een maaltijd.
Het wordt denk ik anders als de hond de opgejaagde en zelfstandig dood gemaakte prooi zou mogen opeten. Dan is waarschijnlijk elk schaapje een potentiele maaltijd, en geen "speeltje" meer.
Laatst gewijzigd door Twiz op za 01 apr 2006, 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
Tinus en Tara waren net een week of 12 en waren ontsnapt...inplaats dat ze de dijk opliepen gingen ze meteen rechtsaf zo het schapenweiland in,het gras was heel hoog(juli)en godzijdank liepen de vele schapen een paar hectare verder.....door het zeer hoge gras zagen wij de pups niet!ze kwamen na geroep gelukkig naar ons toegerend en hebben de volgende dag alleen maar spinazie gescheten....hierna hebben ze tot de dag van onze emigratie met zeer loense ogen naar de schapen gekeken en werden zichtbaar opgewonden als ze een schaap zagen...ze hebben dus nog nooit een klein intakt lammetje gegeten ;)
Door conleeuw
[quote="Antonia"]
Qua voeding begrijp ik de reacties. Toch roept het bij mij (misschien wel een hele domme) vraag op. Als je hond een dier met huid en haar heeft opgegeten, loop je dan niet het risico dat hij (levende) dieren in de wei ook gaat zien als prooi? Ik kreeg laatst twee hele jonge lammetjes aangeboden en ik heb daar mijn managersafreageertactiek op toegepast, oftewel huid eraf. Omdat er hier in de weilanden nogal eens kuddes schapen rondlopen was ik bang dat ze wellicht de jonge lammetjes zouden gaan zien als prooi en opjagen. Let wel: ik heb Ierse Wolfshonden, die vallen onder de categorie windhonden/zichtjagers.
[/quote]
De gedrag van zicht jagers wordt naar mijn idee fout ingeschat.
"Although today sight hounds are kept primarily as pets, they have been bred for thousands of years to detect movement, chase, capture, and kill prey. They thrive on physical activity. Some have mellow personalities, others are watchful or even hostile towards strangers, but the instinct to chase running animals remains strong."

Het is volgen mij niet zo dat de gemiddelde windhondachtige op de geur van een schaap of lam die hij gegeten heb af gaat en daarom gaat jagen op schapen omdat hij een lammetje of geitje heb gegeten. Als je met een sighthound langs een veld loopt waar schapen op staan en de schapen staan te grazen, dan zal die wel met interesse kijken, maar als ze niet aan het hollen slaan zullen ze meestal niet willen gaan jagen, schrikken de schapen en bewegen ze weg, dan is het een ander verhaal, dan wil ze er wel achteraan. Als zij eenmaal heb gezien dat je ze aan het rennen kan krijgen door er op af te gaan, tuurlijk zal zij dat dan willen doen. Jazz weet dat schapen hollen..... Dot heeft de schapen ooit (aangelijnd) weten te bewegen (border collie), dus Jazz vindt ze wel interessant, maar als ze gewoon aan het grazen zijn, loopt ze netjes mee. Ik denk echt niet dat het voeren van hele karkassen een omslag in gedrag veroorzaakt, dat impliceert namelijk dat zij qua jacht zich anders zou gedragen dan typisch voor een sight hound het geval is. Zij zou dan haar hele prooi herkennen aan de hoef en daarom erop af willen gaan, dan zou zij ook fazanten en eenden moeten jagen, en dat doet zij niet. Kippen bij mijn ouders die gewoon blijven staan jaagt zij ook niet, ze kan er zo tussen lopen (ze zijn tam en rennen niet zo snel weg) maar gaan ze aan het rennen dan zie je meteen Jazz veranderen, wil ze er achteraan.
Het blijven jagers, en je moet ongeacht of ze een hele karkas hebben verorberd of niet erg allert blijven, maar het voeren van een lam met huid en haar zal mijn inziens niet een omslag in gedrag teweegbrengen, ze is en blijf een sight hound, en zal een vooral snel bewegend (rennend) "prooi" willen achterna zitten, en als ze eenmaal weet dat iets leuk is om te jagen zal ze het ook willen doen. Dus, de instinct van mijn hond is er, ongeacht wat ik voer, lam of kip of brok ;)
Door Antonia
conleeuw schreef: De gedrag van zicht jagers wordt naar mijn idee fout ingeschat.
"Although today sight hounds are kept primarily as pets, they have been bred for thousands of years to detect movement, chase, capture, and kill prey. They thrive on physical activity. Some have mellow personalities, others are watchful or even hostile towards strangers, but the instinct to chase running animals remains strong."

Het is volgen mij niet zo dat de gemiddelde windhondachtige op de geur van een schaap of lam die hij gegeten heb af gaat en daarom gaat jagen op schapen omdat hij een lammetje of geitje heb gegeten. Als je met een sighthound langs een veld loopt waar schapen op staan en de schapen staan te grazen, dan zal die wel met interesse kijken, maar als ze niet aan het hollen slaan zullen ze meestal niet willen gaan jagen, schrikken de schapen en bewegen ze weg, dan is het een ander verhaal, dan wil ze er wel achteraan. Als zij eenmaal heb gezien dat je ze aan het rennen kan krijgen door er op af te gaan, tuurlijk zal zij dat dan willen doen. Jazz weet dat schapen hollen..... Dot heeft de schapen ooit (aangelijnd) weten te bewegen (border collie), dus Jazz vindt ze wel interessant, maar als ze gewoon aan het grazen zijn, loopt ze netjes mee. Ik denk echt niet dat het voeren van hele karkassen een omslag in gedrag veroorzaakt, dat impliceert namelijk dat zij qua jacht zich anders zou gedragen dan typisch voor een sight hound het geval is. Zij zou dan haar hele prooi herkennen aan de hoef en daarom erop af willen gaan, dan zou zij ook fazanten en eenden moeten jagen, en dat doet zij niet. Kippen bij mijn ouders die gewoon blijven staan jaagt zij ook niet, ze kan er zo tussen lopen (ze zijn tam en rennen niet zo snel weg) maar gaan ze aan het rennen dan zie je meteen Jazz veranderen, wil ze er achteraan.
Het blijven jagers, en je moet ongeacht of ze een hele karkas hebben verorberd of niet erg allert blijven, maar het voeren van een lam met huid en haar zal mijn inziens niet een omslag in gedrag teweegbrengen, ze is en blijf een sight hound, en zal een vooral snel bewegend (rennend) "prooi" willen achterna zitten, en als ze eenmaal weet dat iets leuk is om te jagen zal ze het ook willen doen. Dus, de instinct van mijn hond is er, ongeacht wat ik voer, lam of kip of brok ;)
Hoi Conny,
Ik had en heb ook niet de indruk dat de geur van de gegeten prooi van invloed is op het gedrag. Daar zat mijn vraag ook niet.
Ik weet dat honden in het algemeen maar zichtjagers in het bijzonder worden "getrickerd" door beweging. Zelfs zodanig dat ze inderdaad tijdens het coursen gewoon achter een dom stuk bewegend plastic aangaan (en tussen haakjes wil ik dan nog wel met onverholen trots kwijt dat Lisa, mijn vorig jaar overleden Ierenmeidje de enige Ierse Wolfshond in Nederland was met een courslicentie). Dat getrickerd worden door beweging maakt ook dat windhonden op heel veel plaatsen officieel niet onaangelijnd mogen lopen.
En dat onderstreept voor mij alleen maar het belang van het onder controle hebben van je honden om problemen en overlast te voorkomen.
Mijn vraag zat hem vooral in de herkenning. Omdat ik een betrekkelijk jonge barfer ben (niet in leeftijd maar in ervaring) vroeg ik mij af of het eten van complete dieren tot gevolg zou kunnen hebben dat ze levende complete dieren ook gaan zien als potentiele maaltijd. En of daardoor naast beweging als tricker, ook de herkenning als maaltijd de hond zou kunnen aanzetten tot catch en kill. Maar ik begrijp uit de reactie van jou en die van anderen dat ik daar dus niet huiverig voor hoef te zijn?
Door conleeuw
hé wat goed zeg, een ierdie die deelnam aan coursing, mag je inderdaad erg trots op zijn. Over het voer, ik denk niet dat het enigsinds invloed zou hebben op de jacht beleving van jou hond als je volledig prooidier zou voeren, ik denk ook niet dat ze de lammetje in de wei herkennen als de lam die ze hebben gegeten, puur omdat hij levenloos wordt aangeboden, als ze eenkeer hebben lammetjes gejaagd, doodgebeten en opgegeten, dan zien ze volgens mij wel de lammetje in de wei als prooi. Wat jij al terrecht zeg, het is en blijf een jacht hond die onder controle gehouden moet worden. En wat betreft het loslopen, ergens op een of ander forum is er pas in een discussie genoemd dat (heet het nu lange honden?) gewoon helemaal niet los mogen, ook niet op de voor honden losloopgebieden? maar ik laat ze lekker wel los, en iedere andere deerhound/ier eigenaar die ik ken ook. Gelukkig is Jazz (nog) niet zo'n jager, hopen maar dat het zo blijft, ze luistert in iedere geval erg goed (voor een Deerhound dan) ;)
Door Kynida
Zoals ik het heb begrepen op mijn opleiding moeten ze eerst de klik krijgen tussen jagen, doden en opeten van de prooi. Gebeurt dit niet dan blijven dit gewoon aparte handelingen die ze niet met elkaar in verband brengen.
Door conleeuw
Chicken schreef: Zoals ik het heb begrepen op mijn opleiding moeten ze eerst de klik krijgen tussen jagen, doden en opeten van de prooi. Gebeurt dit niet dan blijven dit gewoon aparte handelingen die ze niet met elkaar in verband brengen.
kijk, dan zeg jij in een zin, wat ik een lappen text niet eens voor elkaar krijg ;D
Door roel
Ter verduidelijking, de geitjes die ik voerde kwamen van een melkgeitenbedrijf (en werden daar gedood). De geitjes houden ze daar voor de melk. De jonge bokjes zijn echter nutteloos en worden normaal afgevoerd naar het vilbeluik voor verbranding. De arme diertjes sterven dan voor niets.

Maar nu diende ze als voer voor mijn honden.
Door sylvia
Antonia schreef: Qua voeding begrijp ik de reacties. Toch roept het bij mij (misschien wel een hele domme) vraag op. Als je hond een dier met huid en haar heeft opgegeten, loop je dan niet het risico dat hij (levende) dieren in de wei ook gaat zien als prooi? Ik kreeg laatst twee hele jonge lammetjes aangeboden en ik heb daar mijn managersafreageertactiek op toegepast, oftewel huid eraf. Omdat er hier in de weilanden nogal eens kuddes schapen rondlopen was ik bang dat ze wellicht de jonge lammetjes zouden gaan zien als prooi en opjagen. Let wel: ik heb Ierse Wolfshonden, die vallen onder de categorie windhonden/zichtjagers.

Om die reden krijgen mijn spaniels bv ook geen ééndagskuikens ik wil ze niet wakker maken dat die vogels te eten zijn. De enige vacht die ze hier wel eens eten is als er een stukje vacht aan het runderkopvlees is blijven zitten.
Door sylvia
roel schreef:
Ter verduidelijking, de geitjes die ik voerde kwamen van een melkgeitenbedrijf (en werden daar gedood). De geitjes houden ze daar voor de melk. De jonge bokjes zijn echter nutteloos en worden normaal afgevoerd naar het vilbeluik voor verbranding. De arme diertjes sterven dan voor niets.

Maar nu diende ze als voer voor mijn honden.
Prima toch zo dienen ze nog een nobel doel.
Door Lil
Euh, ik kan vaker snacks zoals stukken rund en oren e.d. met vacht krijgen. Maar alles wat vacht heeft (ook het niet geplukte kipje) wordt pas opgegeten nadat ik het heb verwijderd? Wat doen jullie dat de hond de huid met haren mee-eet?
Door conleeuw
Lil schreef: Euh, ik kan vaker snacks zoals stukken rund en oren e.d. met vacht krijgen. Maar alles wat vacht heeft (ook het niet geplukte kipje) wordt pas opgegeten nadat ik het heb verwijderd? Wat doen jullie dat de hond de huid met haren mee-eet?
hangt een beetje van de hond af, de een weet bijna onmiddelijk wat hij met al dat verengedoe aanmoet en gaat meteen enthusiast plukken en scheuren, de ander staat stom te kijken en wacht geduldig tot hun menselijke slaaf de eten in voor hen aanvaardbare form aanbied. Je kan altijd plukken en een paar veren laten, dan lijkt het al meer op wat ze zelf kennen, en zo kunnen ze leren hoe ze ermee moeten omgaan, maar eerlijk gezegd, pluk ik liever zelf, minder rotzooi, als het komt bij veren, ik heb nog niet de gelegeneheid gehad om iets heel met huid en haar aan te bieden, buiten dan ooit een stuk haas, en daarvan ging huid gewoon naar binnen alsof ze het al jaren aten, moet ik bij zeggen, het waren stukken, dus niet een heel haas, volgens mij hadden ze dan ook stom staan kijken ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door