Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Ik ben niet anti Prednison, het middel heeft mij ongetwijfeld ook wel geholpen, mischien wel meer dan alle andere bij elkaar, maar, ik ben tegen het langdurig (bijna levenslang) gebruik van dit soort middelen, en ik denk dat als je verschillende middelen en of maatregelen gelijk begin dat je dan helaas never nooit weet welke de oplossing bood. Dus stel jij begint met vers en prednison gelijk, en na een week of twee gaat het goed met Lex, hoe weet je nou of het van de vers voer komt of van de prednison? Dat lijk mij altijd moeilijk. Maar ik moet eerlijk zijn, was het mijn hond had ik waarschijnlijk ook in dit situatie gekozen voor prednison, ook voor mijn kat heb ik een aantal keren al prednison gebruikt, maar meer als kuur dan langdurig (zoals mijn toenmalige da wilden). Ook vindt ik dat per individu bekeken moet worden of ze het nu wel of niet goed doen op corticosteroide, want niet iedereen kan er even goed tegen, dus voor de baasje betekent het gewoon erg goed oplette, maar dat doe jij al.
Ik hoop dat hij in iedere geval snel opknapt, want zo kan het in iedere geval niet langer doorgaan. Sterkte ermee, en laat ook wel af en toe weten hoe het met hem gaat, want ik ben natuurlijk erg benieuwd ;)
Door Borke
Ik denk dat als je hond heel erg ziek is, zoals Lex, dat je misschien wel eens geen keuze hebt om principieel eerst te kijken hoe hij op Pred reageert of hoe hij op kvv reageert.
Rachel let heus wel goed op hoe Lex reageert en verder wordt ze hierin ondersteunt door een pro vers dierenarts.
Door tieneke
Lizzy schreef: Nou Tien, hier is natuurlijk geen sprake van 'waarom ineens prednison' of dat dat wel heel heftig is, in dit stadium. Lex is heel ziek. Daar past een flikse, adequate behandeling bij en alleen op vers gaat hij het niet redden. Daar is wat meer voor nodig, zeg maar.
Maar een holistisch Da zou de hond toch een heel eind verder kunnen helpen?
Als ook dit niet helpt kan je altijd nog voor Prednison kiezen...
Door Borke
tieneke schreef: Maar een holistisch Da zou de hond toch een heel eind verder kunnen helpen?
Als ook dit niet helpt kan je altijd nog voor Prednison kiezen...
Dat zou ook mijn idee zijn, maar.... als een hond al zo lang zo ziek is, dan heb je wellicht geen tijd meer om dat te doen. Alles wat 'alternatief' is kost veelal meer tijd en wat als je die tijd niet meer hebt, omdat je hond gewoon te ziek is :-\

Prednison helpt direct en ja het verwoest ook direct, maar soms moet je uit twee kwaden kiezen denk ik.

Ik denk dat we nu Rachel's keuze moeten respecteren en ik ben benieuwd naar haar volgende berichten hoe het met Lex gaat ;)
Door roefus
AstridStraver schreef: Ik denk dat we nu Rachel's keuze moeten respecteren en ik ben benieuwd naar haar volgende berichten hoe het met Lex gaat ;)
zo is dat.
Door Fido
Lex is idd te ziek om nu (pas :-\) het alternatieve traject te volgen.
Helaas is er even geen keuze en er is grondig diagnostisch internistisch onderzoek gedaan

Lex krijgt nu prednison én gaat sinds vandaag ook op het versvlees.
We begeleiden zeer intens en de prednison gaat niet langdurig gegeven worden.
We blijven monitoren, per dag!

Wij zijn zeeeeeeer voorzichtig met het voorschrijven van prednison. Lex is de eerste hond, bij ons, die nu zo'n kuur krijgt én na overleg met de internist.

Wij gaan op dit moment het en/en traject in. Regulier en vers vlees/ alternatief.
Maakt op dit moment even niet uit waar Lex van opknapt. Het gaat erom dát hij gaat opknappen.
Daarna is het tijd voor de volgende stap:

en dan zitten we weer op de zelfde lijn, prednison afbouwen en doorgaan met versvlees!

Ik duim voor Lex, Rachel en Robert Jan
Lex staat sinds donderdag avond (9 mrt) op de prednison (20 mg per dag)... Sinds zaterdag ochtend (11 maart) krijgt hij carnibest-light (500 gr. per dag, verdeeld over twee porties), wat als een trein naar binnen gaat...

De bijwerkingen van de prednison zijn behoorlijk merkbaar... Hij plast verschrikkelijk veel! Ongelooflijk dat er zoveel vocht uit een hond kan komen! :o Gelukkig geeft hij het goed aan, zodat ik hem optijd kan uitlaten en kan voorkomen dat hij in huis plast... Ook drinken doet hij veel en hij klappert van de honger....

Ontlasting veranderd ook. Voor de carnibest en medicatie poepte hij veel en vaak (wel 3 tot 4 keer per dag) grote hoeveelheden waterdunne tot breierige ontlasting. Nu poept hij zeer kleine hoeveelheden, 1 tot maximaal 2 keer per dag... Krijg zelfs het idee dat het poepen moeizaam gaat. Kleine harde keutels/drolletjes die donker (bijna zwart/groen) gekleurd zijn met witte stukjes (bot?) erin.... Vanavond ga ik sperziebonen toevoegen aan de carnibest (moet ik die koken of rauw geven?).

Hij lijkt meer energie te krijgen, maar dat wisselt wel heel erg. Het ene moment leeft hij helemaal op (moeilijk om hem dan rustig te houden), lijkt overal zin in te hebben en het andere moment ligt hij maar wat te liggen en slaapt veel.... Opvallend is ook dat die "oplevingen" meestal rond etenstijd zijn... Of tijdens het uitlaten is hij giga druk en eenmaal weer thuis, druipt hij weer af.....

Vanochtend weer sloom (ook tijdens uitlaat rondje) en sjokt dan wat met me mee.....

Rachel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door