Dan ga ik maar nog een keertje een verhaaltje doen....
Ik heb de ziekte van Crohn, toen bij mij een jaar of drie geleden de diagnose gesteld werd had ik niet alleen de typische ontsteking aan de dunne darm maar ook aan de dikke darm en maag, dus was het een echte puinhoop.
Ik heb al die wonderbaarlijke middelen gehad die standaard gegeven wordt, immuran en prednison en een scala aan andere middelen, ik heb in mijn leven nog nooit zo ziek gevoeld als toen ik alle medicijne innam. Omdat de medicijne niet echt veel opleverde werd op een gegeven moment besloten om cytostatica (Anti-kanker-middelen of chemotherapie) te geven, en ik werd nog zieker, lag alleen nog maar op de bank te spuugen, maanden lang, een tweede kuur cyto er achteraan, maar wel een ander, veel beter, minder bijwerkingen werd verteld..... nog zieker.
Ik heb de internet afgestruind op zoek naar enigiets wat kon helpen, experementeel wat dan ook, interesseerde mij niet. Toen vondt ik een website over een dieet die zou kunnen helpen. Boek gekocht en gaan met die banaan. Ik ben nu bijna een jaar met deze dieet bezig, eigelijk is het heel simpel, geen koolhydraten! geen zuikers! en geen Lactose! ok, so simpel ook weer niet, maar dat zijn de basis principes. Ik heb ongeveer een maand of 5 geleden alle pillen de deur uit gedaan, ook de prednison waar ik dus al drie jaar aan zat. Afgelopen week ben ik bij een internist geweest en wat een verbazing toen bleek dat mijn bloedbeeld veel en veel beter is, mijn leverfunctie (die erg aangetast was door de chemo) is weer normaal, mijn bloedzuiker (door prednison naar de knoppen geholpen) weer normaal

Ik zal dan ook never nooit weer al die chemische troep innemen (nou nooit, alleen als de aandoening erger is dan de kuur)
Wat ik hiermee wil wijsmaken is dat dieet, zeker in mijn geval zo ook de duizende mensen die deze dieet ook volgen met success, de grootste success factor is geweest voor een verbetering van IBD (Inflammatory Bowel Disease) Dat wil niet zeggen dat ik voorstel dat je geen medicijne gebruik, maar wel dat ik dus geloof dat vooral een passende dieet een enorme positieve invloed kan hebben op een darm ontsteking

vandaar dat ik eerder zei, als het mijn hond was had ik de overstap gemaakt, maar dat wil ook weer niet zeggen dat ik geen begrip heb voor jou keuze om eerst alle medische advies af te wachten, uiteindelijk is het jou hond en jou beslissing