[quote="magda"]
Bedankt iedereen.
Ik voel me een stuk sterker en wijzer in mijn schoenen staan.
Ik ga Boffie rauw vlees geven en botten< vanochtend
ben ik bij een slager binnengestapt en heb om botten gevraagd en hij wilde me een vuilniszak vol geven voor niks, hij had zelfs nog enkele runderkoppen, die kon ik ook krijgen:>Daar heb ik vol afgrijzen voor bedankt.
Toch aardig van zo'n man.
Als ik het goed begrepen heb moet ik Boffie, die 20 kilo
weegt per dag 400 gr versvoedsel geven, het gewicht van de botten niet meegerekend neem ik aan.
Is dat niet een beetje weinig voor zo'n beestje?
1 keer per dag? En ik ga ook groenten,mag fruit ook,
aan haar geven,Ook rauw? Ja hè?
Mag ze ook niet een beetje melk, magere ?
Vraag ik weer te veel?
Okay dank u allemaal
Ik zal u site denk ik regelmatig bezoeken.
Groetjes en à bientôt Magda
[/quote]
Hoi Magda,
begin je wel voorzichtig? Ik krijg de indruk dat je wilt beginnen zonder dat je eigenlijk al genoeg gelezen hebt om te weten wat je doet... neem daar even de tijd voor!
Enthousiasme is fantastisch, maar het moet wel gezond worden voor de hond natuurlijk!
Als de hond dit soort eten niet gewend is moet je haar (zeker aan de botten) langzaam laten wennen! ( lees ook
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801)
Het uiteindelijke dieet voor elke hond kan weer anders zijn, maar globaal gezien horen de volgende dingen erin. Wat precies de juiste soorten en hoeveelheden zijn voor jouw hond moet je zelf aanpassen tot het goed is:
- rauw spiervlees (alles behalve varkensvlees!) rond de 40%. Hoe meer variatie hoe beter. Kip, kalkoen, kalf, lam, rund, geit, haas, konijn, vis... alles kan en mag, maar laat haar rustig wennen aan nieuwe dingen.
- botten: vooral de zachte botten, bijvoorbeeld ribben (kalf, lam, geit etc.), wervels, nekken van gevogelte. Totaal rond de 20%. Pas erg op met hele harde botten! Te hard zijn vaak de dragende botten in de poten, met name van de wat oudere dieren. En geef altijd alleen rauwe botten.
- groentes en eventueel fruit: groentes altijd gepureerd of licht gekookt. Geen ui en prei. Totaal rond de 15 %. Hoe meer variatie, hoe beter.
- orgaanvlees: hart, lever, nieren, etc. rond de 15 %
- andere dingen, bijvoorbeeld yoghurt, rauwe eieren tot ca. 10 %
Af en toe een maaltijd vervangen door een lap vuile pens.
Ik zou beginnen met dagelijks zo'n 500 gram geven, maar misschien meer als Boffie nog erg jong is. Hoe oud is ze?
In het begin zou ik dat over twee maaltijden per dag verdelen, later als alles goed gaat en ze overal aan gewend is kun je ook overgaan op 1 x per dag.
Succes!