Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
Hoi Magda, raak maar niet in paniek. Dit blijft zeker op Barfplaats staan! Dus doe maar rustig aan en lees morgen alles nog eens op je gemakje over.
Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
[quote="magda"]
Dag Paul Barthe

Wat eng zeg het is inderdaad Ectodex!

Ik vond het al zo giffitig ruiken,maar ik dacht:"nou daar kunnen die parasiten de lol mee op."

Dus er mee ophouden?
O, ik ben ter goeder trouw.
Het woord van een veterinaire tegen dat van u, maar mijn australische vriendin,die ook in frankrijk woont sinds kort, zegt min of meer hetzelfde.

Alleen zei voedde haar hond wèl met granen èn met rauw vlees,want een hond in de natuur als die zijn prooi
doodt eet eerst de inhoud van de maag leeg.
Daar zitten grassen en granen en weet ik wat in.
Alleen vlees lijkt me nogal eenzijdig.
Bedoel, zij hebben toch ook hun vitaminen nodig?
In vlees zit toch niet alles?
En echineaforce of zoiets mag dat ook niet?
Want ik geef haar elke ochtend 10 druppeltjes
En een theelepel, een grote, een franse theelepel
met levertraan.
Ook niet goed?
Hoevéél vlees dan voor een hond van 20 kilo?
enfin Ik geloof dat ik u geloof.
Dank u
Magda

[/quote]

Magda,
Lees mijn bericht nog eens goed terug en volgt de aanwijzingen op. Alleen vlees kan ook niet!!!! Botten (heel of gemalen) zijn een essentieel deel van een voeding!! Spit de bieb maar eens goed uit!!

Een wolf in de natuur eet wel de pens (maag) maar zelden de inhoud en als de inhoud gegeten wordt zitten er GEEN granen in aangezien die in de vrije natuur niet eens voorkomen!! Daarnaast zijn graanproducten voor een hond met demodex bijna altijd funest.

De echinaforce is geen probleem maar met levertraan overdoseer je o.a. vitamine D.

Bestaan er in Frankrijk COMPLETE vleesvoedingen voor honden??? (ik heb werkelijk geen idee). Indien dat niet het geval is is er maar één oplossing en dat is inderdaad zelf samenstellen...maar wel verantwoord!!!
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op wo 04 feb 2004, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
[quote="magda"]
Mag ik nog iets vragen?
Ik weet niet of deze reacties weggewist worden, want ik ben echt een groentje op internet niveau, maar ik zou dit graag aan enkele mensen willen laten lezen, ik probeer het al de hele tijd te printen, maar het lukt me niet.
Verder wil ik reageren op dat vriendelijke voorstel
om te vertalen uit het Engels, maar dat hoeft niet want ik lees redelijk Engels. Ik dank u ervoor. Magda
En ik ben me rot geschrokken toen ik dat las dat het
wel 4 keer in korte tijd terug kan komen.
Nee de wonden zijn niet open. De huid is de ene dag wit en droog en de andere dag heeft het een andere kleur en soms is er wondvocht zichtbaar.
De vet zei dat het door water verergerde.
Mijn hond leeft buiten.
Ze kan niet binnen, ze is onzindelijk, altijd gewend
buiten te zijn, ik heb haar zelfs nog aangelijnd omdat ze
de vrijheid nog niet aan kan.
Ik heb een goed hondenhok voor haar,maar tegen regen kan ik haar niet echt beschermen.

Ik moet hier over nadenken.
Frankrijk is Nederland niet Je kan niet dezelfde dingen vinden op voedings gebied b.v

Okay Misschien tot morgen, zeker tot morgen
Magda

[/quote]

hoi magda,
bij qyan is het al 4x terug gekomen, maar dat is niet zonder reden.
qyan heeft in zijn jonge leventje al te veel medicijnen in zijn lichaam gekregen (9 atibioticakuren, pijnstillers, etc, etc)
dit verlaagde iedere keer weer zijn weerstand, waardoor het weer kans kreeg om toe te slaan, nu dus ook.
maar dat hoeft niet!!!
voor hetzelfde geldt als je bij jouw hond de werstand goed weet te houden, keert het hierna niet meer terug!!

qyan heeft 2x de lokale droge vorm gehad en nu dus voor de 2x gegeneraliseerd.
er wordt vaak gezegd dat als de gegeneraliseerde vorm kans krijgt om toe te slaan het het hele leven terug kan komen.
bij jouw hond is er nog geen sprake van open wonden/ natte plekken en puisten, dus maak je nog niet meteen te veel zorge.
maar verwaarloos het dus ook echt niet!!

heb je geen bijsluiter bij de ectodex gekrregen, want het is echt gidftig.
maar hier wat je moet doen:
- draag een mondkapje
- draag handschoenen
- behandel alleen in goed geventileerde plekken!

frankrijk is idd niet nederland op gebied van voeding, dus probeer gewoon wat in frankrijk mogelijk is en wat binnen je bereik is.
lees hier eventueel over zelf samenstellen ed, want dat moet in frankrijk weer makkelijker gana als in nederland.
je kan idd alleen doen wat in je bereik ligt, maar supplemenetern moet kunnen denk ik.
borageolie/ echinacea en cats claw moeten toch wel te verkrijgen zijn ??? is goed voor huid, vacht en weerstand.
Door chooky
[quote="Paul_Barte"]

Bestaan er in Frankrijk COMPLETE vleesvoedingen voor honden??? (ik heb werkelijk geen idee). Indien dat niet het geval is is er maar één oplossing en dat is inderdaad zelf samenstellen...maar wel verantwoord!!!
[/quote]

Ik heb 1 keer in Frankrijk "Dogidéal" gezien (eigenlijk 2 keer, maar de 2e keer was het niet echt een vers product, meer soort veredeld blikvoer, met veel meer vlees, maar niet rauw. eerste keer wel). Maar volgens mij kan je dat niet overal krijgen.
Door Lizzy
Maar ik heb toch de afgelopen jaren heel wat barfers (die ook op vakantie gaan) zien vertellen/schrijven dat het een makkie het is om in Frankrijk zelf samen te stellen! De vlees en bot pakketten voor de hond schijnen gewoon in de supermarkt te liggen, toch?
Groetjes, Lizzy
Door chooky
Mais oui!
En zelfs als de pakketten 'pour chien' of 'pour animaux' niet te vinden zijn, is het assortiment groot genoeg, en zeeeeer waarschijnlijk zijn er ook zeer makkelijk dealtjes te sliten met slagers (om de botten en afsnijdsels mee te krijgen (in de regio van mijn ouders, de midi, zou ik ijvoorbeeld 1 keer per maand een fles pastis mee moeten nemen in ruil voor... ;D ;D ;D). Er zijn ook islamitische slagers te vinden, waar je nog goedkoper kunt winkelen.
Door Peet
Inderdaad Chooky...Uit eigen ervaring weet ik dat je in Frankrijk fantastisch kunt barfen. Er ligt werkelijk prachtig vlees in de bakken van de slagers bij alle grote supermarkten (leClerc, Champion, enz), en vaak voor weinig! De mooiste runderlappen met ribbetjes er nog in noemen ze Pot au feu....nou, die zie in NL nooit....!!

Ook staan op de meeste markten kraampjes van slagers (en vergeet de viskramen niet) en daar kan je ook prachtige botten halen. Ik maak nog wel eens een deal met mijn slager, een lekker flesje rood of een stuk oude Hollande kaas en dan krijg ik een week lang botten, of afsnijsel...!!! ;D

Peet
Door Helen
Weet iemand of varken en andere beesten in Fr. ook apart geslacht en verwerkt moeten worden volgens de wet. Want wat ik gezien heb in een Champion is dat ze alle beesten met dezelfde messen om hetzelfde blok sneden. Is dat altijd zo?

groetjes Helen
Door Peet
Pfoe...eigenlijk nooit zo over nagedacht. ???...maar mijn honden hebben er nooit wat aan over gehouden hoor....
Door Ivonne
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 90;start=0

Magda, via bovenstaande link kom je op een thread dat hier ook over gaat.

Om in het kort te gaan; Bas heeft / had demodex. Demodex is een huidmijt die diep in de huid van IEDERE hond leeft, alleen een hond die onvoldoende weerstand tegen deze mijt heeft krijgt hier last van. Deze gebrekkige weerstand is een erfelijk verhaal.

Bas heeft gedurende 2 jaar verschrikkelijk veel problemen gehad door de demodex. Ik heb werkelijk alles gedaan wat de diverse dierenartsen me adviseerden maar.......... mijn advies (gezien het feit dat dit voor Bas uiteindelijk het beste gewerkt heeft): probeer je hond zo veel mogelijk vers te voeren, geen graan (dus geen brokken, brood, pasta's etc). Als extra hulp kun je in eerste instantie bijv iets van borage-olie toevoegen. En stop met alle wassingen etc.!!!! Ik heb Bas van de ene op de andere dag van al die troep afgehaald (geen brokken meer, geen medicijnen meer, geen wassingen meer) en het effect is beter.

Zoals je al gemerkt hebt is Ectodex (en TacTic) giga-troep. Bas werd hier ziek van maar ja, hij moest toch van de demodex af dus we deden het :-[

Dus nogmaals; probeer de weerstand van je hond zo hoog mogelijk te krijgen da's eigenlijk het enige wat werkt. Demodex is iets wat "altijd" aanwezig zal zijn, dit geld ook nog steeds voor Bas maar hij kan nu tenminste tegen een stootje zonder dat er een uitbarsting van demodex volgt.

En ja, ik deed ook braaf wat de DA me zei....... maar dat heeft allemaal zo goed als niet geholpen en het heeft me kapitalen gekost met een hond die het leven echt niet meer leuk vond. Gebruik dus zo veel mogelijk je eigen (nuchtere) verstand hierbij.

Mocht je vragen hebben dan kun je ze natuurlijk altijd stellen....... voor wat demodex betreft hebben wij het allemaal wel zo'n beetje meegemaakt.
Door magda
Bedankt iedereen.
Ik voel me een stuk sterker en wijzer in mijn schoenen staan.
Ik ga Boffie rauw vlees geven en botten< vanochtend
ben ik bij een slager binnengestapt en heb om botten gevraagd en hij wilde me een vuilniszak vol geven voor niks, hij had zelfs nog enkele runderkoppen, die kon ik ook krijgen:>Daar heb ik vol afgrijzen voor bedankt.
Toch aardig van zo'n man.
Als ik het goed begrepen heb moet ik Boffie, die 20 kilo
weegt per dag 400 gr versvoedsel geven, het gewicht van de botten niet meegerekend neem ik aan.
Is dat niet een beetje weinig voor zo'n beestje?
1 keer per dag? En ik ga ook groenten,mag fruit ook,
aan haar geven,Ook rauw? Ja hè?
Mag ze ook niet een beetje melk, magere ?
Vraag ik weer te veel?
Okay dank u allemaal
Ik zal u site denk ik regelmatig bezoeken.
Groetjes en à bientôt Magda
Door Lupa
hoi Magda
even snel een reactie(moet zo weg)
je moetongeever rekenen 20 a 25gr. per kilo gewicht van de hond.
dus 25gr x 20(jou hond) is 500gr
is jou hond mager dan geefje meer
Door jelle
[quote="magda"]
Bedankt iedereen.
Ik voel me een stuk sterker en wijzer in mijn schoenen staan.
Ik ga Boffie rauw vlees geven en botten< vanochtend
ben ik bij een slager binnengestapt en heb om botten gevraagd en hij wilde me een vuilniszak vol geven voor niks, hij had zelfs nog enkele runderkoppen, die kon ik ook krijgen:>Daar heb ik vol afgrijzen voor bedankt.
Toch aardig van zo'n man.
Als ik het goed begrepen heb moet ik Boffie, die 20 kilo
weegt per dag 400 gr versvoedsel geven, het gewicht van de botten niet meegerekend neem ik aan.
Is dat niet een beetje weinig voor zo'n beestje?
1 keer per dag? En ik ga ook groenten,mag fruit ook,
aan haar geven,Ook rauw? Ja hè?
Vraag ik weer te veel?
Okay dank u allemaal
Ik zal u site denk ik regelmatig bezoeken.
Groetjes en à bientôt Magda

[/quote]

Hoi Magda,

begin je wel voorzichtig? Ik krijg de indruk dat je wilt beginnen zonder dat je eigenlijk al genoeg gelezen hebt om te weten wat je doet... neem daar even de tijd voor!
Enthousiasme is fantastisch, maar het moet wel gezond worden voor de hond natuurlijk!

Als de hond dit soort eten niet gewend is moet je haar (zeker aan de botten) langzaam laten wennen! ( lees ook http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801)

Het uiteindelijke dieet voor elke hond kan weer anders zijn, maar globaal gezien horen de volgende dingen erin. Wat precies de juiste soorten en hoeveelheden zijn voor jouw hond moet je zelf aanpassen tot het goed is:

- rauw spiervlees (alles behalve varkensvlees!) rond de 40%. Hoe meer variatie hoe beter. Kip, kalkoen, kalf, lam, rund, geit, haas, konijn, vis... alles kan en mag, maar laat haar rustig wennen aan nieuwe dingen.
- botten: vooral de zachte botten, bijvoorbeeld ribben (kalf, lam, geit etc.), wervels, nekken van gevogelte. Totaal rond de 20%. Pas erg op met hele harde botten! Te hard zijn vaak de dragende botten in de poten, met name van de wat oudere dieren. En geef altijd alleen rauwe botten.
- groentes en eventueel fruit: groentes altijd gepureerd of licht gekookt. Geen ui en prei. Totaal rond de 15 %. Hoe meer variatie, hoe beter.
- orgaanvlees: hart, lever, nieren, etc. rond de 15 %
- andere dingen, bijvoorbeeld yoghurt, rauwe eieren tot ca. 10 %

Af en toe een maaltijd vervangen door een lap vuile pens.

Ik zou beginnen met dagelijks zo'n 500 gram geven, maar misschien meer als Boffie nog erg jong is. Hoe oud is ze?
In het begin zou ik dat over twee maaltijden per dag verdelen, later als alles goed gaat en ze overal aan gewend is kun je ook overgaan op 1 x per dag.

Succes!
Laatst gewijzigd door jelle op do 05 feb 2004, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
Als je aan "rauwe melk" kan komen, is dat beter.
Anders zou ik gewoon een beetje volle melk geven inplaats van magere.

O, ja en fruit mag ook gepureerd en rauw, net als groente, alleen moet je dacht ik matig met de citrusvruchten zijn.
Laatst gewijzigd door sharpie op do 05 feb 2004, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door magda
Dag Allemaal

Ik heb alles genoteerd en ik ga enthousiast Boffie
met liefde en plezier helpen gezond te worden.

Mijn andere hond Koos, een robuste beauceron met hele korte poten, ga ik langzaam ook anders te eten gaven.

Ter informatie Boffie is nu 8 maanden oud.

Vandaag is er weer een plek bijgekomen, maar ik laat me niet ontmoedigen.

God bless Magda
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door