Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hitam
Urs schreef: Ik ben gsiter in belgië geweest. Het was interressant. Maar niet alles ben ik het mee eens.

Ik heb het net even anders begrepen dit stukje. Het ging om de lever , deze produceert een enzym glycerin of zoiets en daardoor blijft de bloedsuiker spiegel stabiel waardoor de hond geen honger heeft en zich druk kan maken om de loopse teefjes.
Dit was een lastig stukje dat hij niet helemaal duidelijk heeft uitgelegd.

Ik snap het wel: de alvleesklier maakt zowel insuline als glucagon. Dat is om de suikerspiegel in het bloed te reguleren. Insuline zorgt ervoor dat de glucose die uit een maaltijd komt naar de cellen gaat en gebruikt wordt als brandstof of opgeslagen wordt in lever en ook een beetje in de spieren. Dat is in de vorm van glycogeen.

Glucagon, het andere hormoon uit de alvleesklier, zorgt ervoor dat als je bloedsuiker te laag wordt de glycogeen weer omgezet wordt in suiker. En dus weer gebruikt kan worden.

Dit geldt zowel voor mensen als voor honden en ik wist niet dat er een verschil was.Ik heb eerlijk gezegd ook niet goed begrepen wat het verschil nu daadwerkelijk is. Behalve dat wolven kennelijk beter (meer?) glycogeen kunnen vormen en bewaren.

Op maandag vond ik zijn verhaal iets warriger dan op dinsdag en toen zei hij iets over vetten die in glucose omgezet worden, maar bij mijn weten is dat onmogelijk en hij legde het dinsdag ook anders uit.
Door ~Joke~
Lizzy schreef: Zo, ik heb Leo deze discussie even laten verplaatsen, want als hij de BAR gaat schonen, zou het jammer zijn als deze discussie verloren gaat....

Ik geef je groot gelijk. Dus nee, ik vind je niet overbezorgt. Ik zou dat dus met een IW niet doen. Je kunt best af en toe (zeg 1 keer per week) een flinke maaltijd vers geven natuurlijk, maar volgens mij hoeft dat in de verste verte echt geen 3 of 6 kilo te zijn om hem lekker verzadigd te laten voelen. Ik denk dat je best heel voorzichtig kunt proberen om te zien bij hoeveel voedsel hij lekker uit wil buiken.

Maar ik ben best nieuwsgierig naar hoe andere mensen hier nou overdenken.....

Je neemt dus het zomer en wintermenu van de wolf. In het zomer-menu hebben we dus kunnen zien hoe de wolf de hele dag door loopt te snacken. Wat maakt nou dat je dus de conclusie trekt dat je een hond 3 keer per week moet voeren? In consideratie nemend dat een hond een andere bouw heeft als een wolf en een ander leven lijdt als een wolf, maar ook een wolf niet het hele jaar door dus 3 maaltijden per week eet.

Ik heb Border Terriers en voer ze twee keer per dag ook nog op vaste tijden ;) Dit past gewoon het beste bij me. Voor Penny's laatste verstopping had ik de twee mutsen op 1 maaltijd per dag maar ik vond het een erg grote hoeveelheid in 1 keer hoewel ze het prima aankonden. Spike heb ik ook geprobeerd maar hij begon meteen te galspugen. Nu hij weer op twee maaltijden staat is het galspugen weer over. Ik vind de theorie over het galspugen heel begrijpelijk maar het werkt dus niet zo voor Spike. Want hij krijgt twee keer per dag op vaste tijden zijn eten en spuugt geen gal.
De mutsen gingen zonder ontbijt; zelf buiten hun eten bijelkaar scharrelen dus daar werd ik ook niet erg blij van >:(
Zelf denk ik dat de gedomesticeerde hond als hij de kans krijgt de hele dag loopt te snacken in afval ed. Zo is het ws gegaan zolang de hond al bij de mens woont. Je ziet dit in derde wereldlanden ook. Voor mij voelt het dus niet natuurlijk om ze te laten vasten en dan weer vol te proppen.
Door Mevroi Kruim
Wat Mogens zei over de bloedsuikerspiegel is dat die bij mensen behoorlijk kan zakken als we eent ijdje niks gegeten hebben, en bij wolven/honden op hetzelfde peil gehouden wordt. Wij worden dus slapjes en draaierig vanwege lage bloedsuikerspiegel als we een tijd niks eten en honden/wolven niet.
Dit klopt in mijn ervaring niet helemaal. Als ik een sapkuur doe en dus dagen en soms zelfs 2 weken lang niet eet maar alleen wat sapjes en vooral veel water tot mij neem, dan duurt het een paar dagen maar dan is mijn bloedsuikerspiegel gewoon op peil. Ik heb voldoende energie, ben niet slap of draaierig en kan alles wat ik anders ook doe. Alleen als ik veel koolhydraten, en dan vooral veel suiker en zetmeel eet, dan heb ik last van een wisselende bloedsuikerspiegel.
Ook voor een jagende/verzamelende/vluchtende mens is het niet erg fitnessverhogend om door de jungle te wankelen als er een prooi/tijger voorbij komt dan wel om te tuitelen bij het uitspitten van wortels ;D

Over het laten vasten en grote maaltijden voeren: ik doe dat dus. Maar ik volg meer het wolvenschema: soms krijgen ze een kleine maaltijd, soms bij het trainen een heleboel kleine hapjes, soms een grote maaltijd, dan een dag niks, de ene keer 's ochtends na de wandeling, de andere keer 's avonds laat. Zoveel mogelijk afwisseling dus. Ik heb geen last van zeurende honden (wel honden die hints geven ;D) en ook niet van galspugen.
Ik geef grote maaltijden na flinke inspanning. Op zondag bv gaan ze de hele dag mee, met de paarden, met de fiets, ze zijn dan echt de hele dag flink in touw en leggen tientallen kilometers af. Op zaterdag krijgen ze dan niks en op zondag na afloop van het rennen een echt grote maaltijd. Op maandag hebben ze een rustig dagje en krijgen dan meestal een klein maaltijdje (groentemix met een beetje pens) en dan op dinsdag een 'normale' maaltijd.
Mij bevalt dit regime prima, en mijn honden zo te zien ook. Ik merk dat ze hun voer beter verteren doordat ik minder kan voeren terwijl ze toch op gewicht blijven. Tara kreeg ik haast niet dikker, maar tegenwoordig dus wel.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op za 11 feb 2006, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Thunder
Ik ben donderdag ook naar Wommelgem geweest.
Hij kan zeker wel heel boeiend vertellen,maar sommige dingen vul ik toch wel zelf in.
Van de ene kant zegt hij dat we best dingen aan onze hond kunnen geven waar een wolf niet aan geraakt zoals bv yoghurt,dat dat voor onze hond wel voordelen kan hebben. Maar van de andere kant moeten we volgens hem het schema volgen zoals een wolf eet,dus dagen niet eten en grote maaltijden. Ik kan ergens wel begrijpen dat het voordelen heeft dat de maag eens een keer volledig leeg is en van de andere kant een keertje optimaal kan werken (volle maag). Maar ik kan ook aannemen dat de wolf soms niet optimaal aan voedsel kan geraken en gedwongen is zich volgens dit 'schema' te voeden,omdat hij geen keuze heeft en niet omdat dat het beste is voor hem.
Ik ga nu gewoon eens proberen om 1 keer in de week langer dan 24 u te laten tussen 2 maaltijden,en ook een keer in de week een dubbele maaltijd d.w.z. 1 keer i.p.v. 2 keer per dag. Verder ga ik daar echter niet in.
Op mijn vraag dat 3-4 grote maaltijden problemen geeft als je elke dag werkt met je hond,gaf hij me wel gelijk.
Ik ben dan ook niet van plan om ze 3-4 dagen per week lui op de bank te planten,want daar maak ik ze hier niet happy mee!!!
Ik ben wel blij dat ik er donderdag bij was!!
Door Marielle
Ik ben op woensdag geweest en er werd bij die lezing verteld dat niet iedere hond naar 3 a 4 maaltijden per week kon.
Zeker oudere honden die lang brokken gegeten hebben.
Dat je dus per hond moet kijken wat het beste is.
Zo ergens tussen de 3 en 6 maaltijden.

Ook gaf hij aan dat je tussendoor best kleine maaltijden mag geven, als je er maar voor zorgt dat je hond minstens 1 keer per week zijn maag helemaal vol kan eten. Daarna kun je het best 24 uur niks geven, omdat de hond die tijd nodig heeft voor de vertering.
Dus minstens 1x per week onbeperkt laten eten en 1 dag vasten.

Ook gaf hij aan dat gal spugen niet erg is en vanzelf overgaat. Dit moet ik beamen. Een van onze honden had dit ook snel, maar nu we maaltijden aan het minderen zijn, gebeurt dit vrijwel nooit meer.
Door Domestic_Dog
Ik vraag mij ook af hoe een wolf zou leven als hij wel altijd voedsel tot zijn beschikking zou hebben? Zou hij dan ook niet gewoon elke dag, en meerdere malen per dag eten?
Hij kan dit niet doen simpel omdat zijn leefomstandigheden dit niet toelaten, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het een goede manier van voeden is. Ik denk ook dat de spijsvertering van een wolf volledig aangepast is op de hoeveelheid voedsel die hij kon verwerken, maar dit is niet van toepassing op onze huishonden, die elke dag te eten krijgen. Hoe snel zou z'n spijsverteringsstelsel zich aanpassen en veranderen?
Door geer
En ik zat vandaag zo eens mijn samenvatting te tikken... en vroeg me toch iets af. Even advocaatje van de duivel.

Mogens stelt dat een hond tenMINSTE (zo brulde hij het ook ;D) eenmaal per week zijn hele maag vol moet eten...liever vaker. Zodat die zich helemaal 'uitvouwt' en volledig benut wordt, want: use it or loose it ;). Dit was, volgens mij, voornamelijk een spijsverterings issue; de maag moet 'actief' gehouden worden; de harmonica functie moet worden benut.

Nu zat ik vanmiddag mijn verhaaltje te tikken, en ik tikte: "dit kan niet op brokken, want..."

Sja, tuurlijk, dat kan niet op brokken, want brokken zetten uit. En als een hond zich volvreet aan brok en die krengen zetten ook nog uit, dan kan je je voorstellen wat er gebeurt. Maar, dan heb je het vooral over het voldane gevoel van 'zich helemaal te barsten eten'. Maar...brokken zetten uit...zou dat niet inhouden dat een hondenmaag bij normale brokconsumptie (qua volume) verder wordt uitgerekt dan bij vleesconsumptie, zij het 'op valse gronden'...

Rare vraag misschien, maar hij kwam zo ineens bovendrijven ;D
Door drdrum
Wat me opvalt is dat er vooral over kwantiteit wordt gesproken.Harmonica werking van de maag.En niet over kwaliteit van voedsel.
Mij dunkt dat het verschil tussen de kwaliteit van het in het wild gevangen prooidier van de wolf en dat van het (op)gefoktte Barf voer van onze huisdieren een verschil maakt in de werking van de organen als maag,darm,lever etc.
Het lijkt mij dat de organen van onze honden veel harder moeten werken om alle toevoegingen als hormonen, lichaamsvreemde stoffen etc. te kunnen elimineren.
Dit in tegenstelling tot de natuurlijke prooidieren die het systeem van de wolf te verwerken krijgt.
Het lijkt mij een te eenzijdig beeld te geven als je een hond en een wolf met elkaar gaat vergelijken en niet het hele plaatje,kawliteit/kwantiteit van het prooi/barf voedsel in ogenschouw neemt.
Heeft Mogens het niet over dit grote verschil in kwaliteit gehad?
Door Hitam
Nee, heeft hij het niet over gehad maar ik weet wel dat hij een voorstander is van biologische ingredienten.
Verder kun je er niet zo veel aan veranderen, denk ik.

Hij heeft het voornamelijk over de vertering gehad en niet zoveel over water daarna mee gebeurt in het lichaam.
Door Lizzy
geer schreef: En ik zat vandaag zo eens mijn samenvatting te tikken... en vroeg me toch iets af. Even advocaatje van de duivel.

Mogens stelt dat een hond tenMINSTE (zo brulde hij het ook ;D) eenmaal per week zijn hele maag vol moet eten...liever vaker. Zodat die zich helemaal 'uitvouwt' en volledig benut wordt, want: use it or loose it ;). Dit was, volgens mij, voornamelijk een spijsverterings issue; de maag moet 'actief' gehouden worden; de harmonica functie moet worden benut.

Nu zat ik vanmiddag mijn verhaaltje te tikken, en ik tikte: "dit kan niet op brokken, want..."

Sja, tuurlijk, dat kan niet op brokken, want brokken zetten uit. En als een hond zich volvreet aan brok en die krengen zetten ook nog uit, dan kan je je voorstellen wat er gebeurt. Maar, dan heb je het vooral over het voldane gevoel van 'zich helemaal te barsten eten'. Maar...brokken zetten uit...zou dat niet inhouden dat een hondenmaag bij normale brokconsumptie (qua volume) verder wordt uitgerekt dan bij vleesconsumptie, zij het 'op valse gronden'...

Rare vraag misschien, maar hij kwam zo ineens bovendrijven ;D
Nee, ik vind het geen rare vraag. Ik weet alleen het antwoord niet ;D

Nou staat mij wel bij dat de hoeveelheid brokken die je voert qua gewicht veel lichter/minder is als wel vers voer dan ook.

En dat opzwellen.... ja, ik weet dat dit verhaal gaat maar ik heb dus nog nooit een brok echt zien opzwellen. En ik heb het heel wat keren uitgetest. Ik heb brokken in water, azijn en zoutzuur gelegd en het 1 uur, 2 uur, 3 uur, 4 uur laten staan. Nou ja, heel veel brokken vielen dus vrij snel uit elkaar tot kruim en andere brokken werden een soort zachte sponsjes. Maar echt opzwellen.... ik vond daar dus geen sprake van.

Ik vraag me dus in alle oprechtheid af of een hond ooit een echt vol gevoel zal hebben van die meuk. Het lost vrij snel op en komt dan volgens mij in de plooien te liggen waardoor het vrij rap naar de darm getransporteerd wordt.

Ik heb geen idee wat er gebeurd als je een hond brokken laat eten tot tie er vol van zit. Ik denk dat je dit eerder niet moet doen omdat de maag van brokkenhonden echt erg lui is en het maagzuur ook nog eens zo slap als een vaatdoek is, van al dat koolhydraat-rijke voer.
Door MoniqueAppels
Ik had ook mijn ervaringen over de lezing geschreven maar om e.o.a. merkwaardige reden is mijn hele reactie weg (misschien niet door de censuur gekomen ??? ;)).

Aangezien ik geen zin heb het hele verhaal nogmaals te typen, wil ik toch nog wel even melden dat ik ook de organisatie bedank voor de goede organisatie (wat staat dat stom). Echt toppie geregeld!
En wat betreft het lege/volle-magen-verhaal van Mogens: vanaf deze week ben ik begonnen met eens per dag voeren en wil eens bekijken hoe mijn honden dat bekomt.
Door geer
drdrum schreef: Wat me opvalt is dat er vooral over kwantiteit wordt gesproken.Harmonica werking van de maag.En niet over kwaliteit van voedsel.
Mij dunkt dat het verschil tussen de kwaliteit van het in het wild gevangen prooidier van de wolf en dat van het (op)gefoktte Barf voer van onze huisdieren een verschil maakt in de werking van de organen als maag,darm,lever etc.
Het lijkt mij dat de organen van onze honden veel harder moeten werken om alle toevoegingen als hormonen, lichaamsvreemde stoffen etc. te kunnen elimineren.
Dit in tegenstelling tot de natuurlijke prooidieren die het systeem van de wolf te verwerken krijgt.
Het lijkt mij een te eenzijdig beeld te geven als je een hond en een wolf met elkaar gaat vergelijken en niet het hele plaatje,kawliteit/kwantiteit van het prooi/barf voedsel in ogenschouw neemt.
Nou, vooral de relatie kwaliteit/kwantiteit. Tenminste, hij heeft het even aangehaald toen het aankwam op Kalium, meen ik.

Hij stelde het volgens mij een beetje andersom. Wij kunnen onze honden minder voeren dan een wolf omdat ze minder bewegen, maar OOK omdat wij mensen de voeding in de hand hebben. Wij kunnen, zo stelde hij volgens mij, juist betere 'uitgebalanceerdere' maaltijden geven, en dus ook kleinere porties. Over afvalstoffen in ons eigen vlees heeft hij het niet gehad...
Door Lizzy
Rovanna schreef: Ik had ook mijn ervaringen over de lezing geschreven maar om e.o.a. merkwaardige reden is mijn hele reactie weg (misschien niet door de censuur gekomen ??? ;)).

Aangezien ik geen zin heb het hele verhaal nogmaals te typen, wil ik toch nog wel even melden dat ik ook de organisatie bedank voor de goede organisatie (wat staat dat stom). Echt toppie geregeld!
En wat betreft het lege/volle-magen-verhaal van Mogens: vanaf deze week ben ik begonnen met eens per dag voeren en wil eens bekijken hoe mijn honden dat bekomt.
Je hebt waarschijnlijk wat gemist. We hebben technische problemen met Barfplaats gehad. Daarmee zijn er een paar berichten verdwenen.
Door MoniqueAppels
Lizzy schreef: Je hebt waarschijnlijk wat gemist. We hebben technische problemen met Barfplaats gehad. Daarmee zijn er een paar berichten verdwenen.
O oke.
Door Lizzy
drdrum schreef: Wat me opvalt is dat er vooral over kwantiteit wordt gesproken.Harmonica werking van de maag.En niet over kwaliteit van voedsel.
Nee, hij heeft het niet over de grote verschillen gehad. Maar volgens mij had hij nog best een paar dagen door kunnen kleppen met een groepje geinteresseerden, want tja, de tijd is beperkt en we hebben zoveel dingen niet besproken....

Op zich zou ik wel benieuwd zijn naar zijn antwoord. Want hij beveelt tamelijk veel vet aan, in het dieet van de hond. En ik vraag mij wel eens af waarom..... Ik vind wild vlees namelijk veel minder vet bevatten als bio-industrie-dieren. En ik vind biologisch vlees ook veel minder vet als bio-industrie-vlees. Laatst heb ik het vetpercentage van biologisch runderkopvlees, runderhart, runderpens. lamsvlees en kip vergeleken met geploft vlees en het kan aan mij liggen maar ik vind de hoeveelheid vet bij biologisch vlees aanmerkelijk minder. En het vet dat erop zit: is anders van kwaliteit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door