Urs schreef: Ik ben gsiter in belgië geweest. Het was interressant. Maar niet alles ben ik het mee eens.Dit was een lastig stukje dat hij niet helemaal duidelijk heeft uitgelegd.
Ik heb het net even anders begrepen dit stukje. Het ging om de lever , deze produceert een enzym glycerin of zoiets en daardoor blijft de bloedsuiker spiegel stabiel waardoor de hond geen honger heeft en zich druk kan maken om de loopse teefjes.
Ik snap het wel: de alvleesklier maakt zowel insuline als glucagon. Dat is om de suikerspiegel in het bloed te reguleren. Insuline zorgt ervoor dat de glucose die uit een maaltijd komt naar de cellen gaat en gebruikt wordt als brandstof of opgeslagen wordt in lever en ook een beetje in de spieren. Dat is in de vorm van glycogeen.
Glucagon, het andere hormoon uit de alvleesklier, zorgt ervoor dat als je bloedsuiker te laag wordt de glycogeen weer omgezet wordt in suiker. En dus weer gebruikt kan worden.
Dit geldt zowel voor mensen als voor honden en ik wist niet dat er een verschil was.Ik heb eerlijk gezegd ook niet goed begrepen wat het verschil nu daadwerkelijk is. Behalve dat wolven kennelijk beter (meer?) glycogeen kunnen vormen en bewaren.
Op maandag vond ik zijn verhaal iets warriger dan op dinsdag en toen zei hij iets over vetten die in glucose omgezet worden, maar bij mijn weten is dat onmogelijk en hij legde het dinsdag ook anders uit.