bas rouge schreef:
Ik vond het leerzaam en nuttig.
Verder is hij groot voorstander van het 3-4 keer per week voeren van je hond op wisselende momenten. Een wolf kan per maaltijd 25% van zijn lichaamsgewicht eten. Een hond niet maar 6% is haalbaar voor elke hond. Dat is veel gezonder omdat de maag dan helemaal oprekt en alle klieren in de maag in direct contact komen met het voedsel. De kleine beetjes die wij voeren houden een hond hongerig en door deze manier spijsverteringssappen inwerken op de maagwand in plaats van op het voer. De klieren worden nml. wel geactiveerd door de aanwezigheid van voedsel in de maag. Een geheel volle maag is na 24 uur weer volledig leeg.
3-4 keer per week voeren, ik vraag me echt af of dat haalbaar is als je kijkt naar onze manier van houden van onze honden. Ook de uitleg waarom deze manier tot een lagere kans op maagtorsies leidt is mij niet duidelijk.
Ook ik heb afgelopen dinsdag de lezing bijgewoond. Ik heb een leuke maar vooral leerzame middag gehad. Sommige dingen die ik heb gehoord wist ik inmiddels, andere onderwerpen waren nieuw. Ik hoor een aantal ervaren versvoerders zeggen dat Eliassen zo af en toe de plank wat miste en ik ben eigenlijk best wel benieuwd van welke onderdelen jullie dat vonden. Misschien dat betrekkelijk nieuwelingen zoals ik daar ook weer van kunnen leren.
Waar ik nog mee in "mijn maag" zit is het volgende: Voor mijn duidelijk de Mogens geen voorstander is van op vaste tijden en verspreid over meerdere maaltijden per dag voeren. De maag wordt daar "lui" van en de enzymwerking is niet optimaal. Hij pleit voor één maaltijd per dag op wisselende tijdstippen en daarnaast ook voor minimaal één dag in de week waarop de hond zich kan "volvreten" (zodat de maag zich helemaal ontvouwt) en één vastendag per week. Een "getrainde" maag werkt beter, optimaler en geeft minder risico voor problemen als bijvoorbeeld maagtorsie. Volvreten betekent dat de hond 4 - 8% van zijn lichaamsgewicht in een maaltijd kan/mag eten. Natuurlijk moet je daar niet ineens mee beginnen maar dat moet je langzaamaan opbouwen. Zo heb ik zijn verhaal begrepen en op zich klinkt het mij logisch.
Maar 4 - 8 % van het lichaamsgewicht betekent hier bij bijvoorbeeld Brian, mijn volwassen Ierenreu van ongeveer 75 kg een maaltijd van 3 tot 6 kg ineens. De angst slaat mij om het hart als ik daar aan denk, hoe logisch het ook lijkt.
In een pol die ik hier op bp heb gelezen zie ik ook dat vol mensen hun honden, net als ik op dit moment, twee maal daags voeren, ook een aantal ervaren vervoerders. Mag ik daaruit afleiden dat er op dit onderdeel afwijkend wordt gedacht en men het niet met Eliassen eens is?
Graag zou ik hier meer van willen weten en ik ben dus benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes,
Tonny