Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Urs
bas rouge schreef:
De alvleesklier van honden werkt anders dan die van mensen. Deze maakt dat honden ook wanneer ze niet gevoed zijn toch over voldoende voedingsstoffen beschikken om energiek te zijn en te presteren. Reuen die niet eten door de aanwezigheid van loopse teven worden wel mager maar niet minder energiek en vitaal. Geeft niks zegt hij; dat eten ze wel weer bij als de loopsheid over is.
Ik ben gsiter in belgië geweest. Het was interressant. Maar niet alles ben ik het mee eens.

Ik heb het net even anders begrepen dit stukje. Het ging om de lever , deze produceert een enzym glycerin of zoiets en daardoor blijft de bloedsuiker spiegel stabiel waardoor de hond geen honger heeft en zich druk kan maken om de loopse teefjes.

En ik had het idee dat hij zich niet echt verdipet had in de NL markt op het gebied van honden voeding, ik bedoel hij nam aan dat het hier net zo gaat als in Amerika. Er werd de vraag gesteld wat hij vond van kvv, nou dat was geen goed idee om te geven , want er staat niet op de verpakking wat er precies inzit en waar het vandaan komt dus niet te vertrouwen.
Laatst gewijzigd door Urs op vr 10 feb 2006, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
Urs schreef: Ik ben gsiter in belgië geweest. Het was interressant. Maar niet alles ben ik het mee eens.

Ik heb het net even anders begrepen dit stukje. Het ging om de lever , deze produceert een enzym glycerin of zoiets en daardoor blijft de bloedsuiker spiegel stabiel waardoor de hond geen honger heeft en zich druk kan maken om de loopse teefjes.

En ik had het idee dat hij zich niet echt verdipet had in de NL markt op het gebied van honden voeding, ik bedoel hij nam aan dat het hier net zo gaat als in Amerika. Er werd de vraag gesteld wat hij vond van kvv, nou dat was geen goed idee om te geven , want er staat niet op de verpakking wat er precies inzit en waar het vandaan komt dus niet te vertrouwen.
"De pancreashormonen worden afgegeven in het bloed en zorgen ervoor dat het bloedsuikergehalte binnen normale waarden blijft. "
(bron: http://www.helendemeesters.nl)

Dit stukje plukte ik net van een willekeurige website. Hij had het over pancreas en dat is de alvleesklier n.m.m..

Hij vertelde over KVV dat hij dat wantrouwt, fabrikanten geven uit concurrentieoverwegingen niet graag prijs wat er precies inzit en het is erg aanlokkelijk om er goedkope grondstoffen in te verwerken omdat je er direct je boterham mee verdient. Hij zegt dat als je zelf samenstelt dat je dan precies ziet wat je hond eet. Nou ja, dat is iets dat hier (op BP) natuurlijk met min of meer dezelfde overwegingen ook wordt vermeld.
Door Lizzy
Ik ben benieuwd waar je het niet mee eens was Urs! Vertel!

Qua het niet iedere dag nodig hebben van voedsel: ik heb het hetzelfde begrepen als jij. Ik dacht alleen dat de stof glycogen was?

En qua kvv: daar heeft hij natuurlijk wel een punt. Er staat ook niet op de verpakking wat er in zit....
Door geer
bas rouge schreef: "De pancreashormonen worden afgegeven in het bloed en zorgen ervoor dat het bloedsuikergehalte binnen normale waarden blijft. "
(bron: http://www.helendemeesters.nl)

Dit stukje plukte ik net van een willekeurige website. Hij had het over pancreas en dat is de alvleesklier n.m.m..

Hij vertelde over KVV dat hij dat wantrouwt, fabrikanten geven uit concurrentieoverwegingen niet graag prijs wat er precies inzit en het is erg aanlokkelijk om er goedkope grondstoffen in te verwerken omdat je er direct je boterham mee verdient. Hij zegt dat als je zelf samenstelt dat je dan precies ziet wat je hond eet. Nou ja, dat is iets dat hier (op BP) natuurlijk met min of meer dezelfde overwegingen ook wordt vermeld.

Ja, dat is natuurlijk ook zo. Wil je weten wat je hond binnenkrijgt (al kan je je dan weer afvragen WAT er precies aan vieze troep zit in ons bioindustrievlees ;)) EN dat je hond een dieet eet dat geheel aangepast is aan zijn natuurlijke spijsverteringssysteem, dan stel je zelf samen. Hele botten, hele lappen, hele organen; . En wil je dat om wat voor reden dan ook niet, dan is KVV altijd beter dan brok. Mijns inziens althans.
Door sylvia
Hitam schreef: Ik deel zijn enthusiasme voor pens ook niet. Hij zegt dat het alles bevat wat een hond nodig heeft. Maar dat denk ik dus niet. Ik gebruik het als honden af moeten vallen.
MIjn honden zijn nog nooit afgevallen van vuile pens ???
Door mutsie
bas rouge schreef: poep van andere dieren,
Nou, dan lat ik Max maar lekker genieten van z'n kattenpoep dan..... ???

En vnl. runderen die binnen hebben gestaan???
Wolven hebben toch ook geen voorkeur voor dieren die op stal hebben gestaan.

En KVV....ik weet ook niet waar de runderlapjes van mijn slager vandaan komen. Tenzij hij bedoelt dat er een vleesmaffia bestaat die allerlei rotzooi dumpt bij commercieel vleesproducenten?

De botverhouding is nu toch veel minder dan eerst aangegeven door hem?
15% van 60% van het totaal voedsel.

Karin
Door geer
sylvia schreef: MIjn honden zijn nog nooit afgevallen van vuile pens ???
\

Dat ligt er aan ipv wat je het inzet...denk ik. Als je koolhydraten vervangt door pens ...
Door Antonia
bas rouge schreef: Ik vond het leerzaam en nuttig.

Verder is hij groot voorstander van het 3-4 keer per week voeren van je hond op wisselende momenten. Een wolf kan per maaltijd 25% van zijn lichaamsgewicht eten. Een hond niet maar 6% is haalbaar voor elke hond. Dat is veel gezonder omdat de maag dan helemaal oprekt en alle klieren in de maag in direct contact komen met het voedsel. De kleine beetjes die wij voeren houden een hond hongerig en door deze manier spijsverteringssappen inwerken op de maagwand in plaats van op het voer. De klieren worden nml. wel geactiveerd door de aanwezigheid van voedsel in de maag. Een geheel volle maag is na 24 uur weer volledig leeg.
3-4 keer per week voeren, ik vraag me echt af of dat haalbaar is als je kijkt naar onze manier van houden van onze honden. Ook de uitleg waarom deze manier tot een lagere kans op maagtorsies leidt is mij niet duidelijk.
Ook ik heb afgelopen dinsdag de lezing bijgewoond. Ik heb een leuke maar vooral leerzame middag gehad. Sommige dingen die ik heb gehoord wist ik inmiddels, andere onderwerpen waren nieuw. Ik hoor een aantal ervaren versvoerders zeggen dat Eliassen zo af en toe de plank wat miste en ik ben eigenlijk best wel benieuwd van welke onderdelen jullie dat vonden. Misschien dat betrekkelijk nieuwelingen zoals ik daar ook weer van kunnen leren.

Waar ik nog mee in "mijn maag" zit is het volgende: Voor mijn duidelijk de Mogens geen voorstander is van op vaste tijden en verspreid over meerdere maaltijden per dag voeren. De maag wordt daar "lui" van en de enzymwerking is niet optimaal. Hij pleit voor één maaltijd per dag op wisselende tijdstippen en daarnaast ook voor minimaal één dag in de week waarop de hond zich kan "volvreten" (zodat de maag zich helemaal ontvouwt) en één vastendag per week. Een "getrainde" maag werkt beter, optimaler en geeft minder risico voor problemen als bijvoorbeeld maagtorsie. Volvreten betekent dat de hond 4 - 8% van zijn lichaamsgewicht in een maaltijd kan/mag eten. Natuurlijk moet je daar niet ineens mee beginnen maar dat moet je langzaamaan opbouwen. Zo heb ik zijn verhaal begrepen en op zich klinkt het mij logisch.
Maar 4 - 8 % van het lichaamsgewicht betekent hier bij bijvoorbeeld Brian, mijn volwassen Ierenreu van ongeveer 75 kg een maaltijd van 3 tot 6 kg ineens. De angst slaat mij om het hart als ik daar aan denk, hoe logisch het ook lijkt.
In een pol die ik hier op bp heb gelezen zie ik ook dat vol mensen hun honden, net als ik op dit moment, twee maal daags voeren, ook een aantal ervaren vervoerders. Mag ik daaruit afleiden dat er op dit onderdeel afwijkend wordt gedacht en men het niet met Eliassen eens is?
Graag zou ik hier meer van willen weten en ik ben dus benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,
Tonny
Door Angelique
mutsie schreef: En KVV....ik weet ook niet waar de runderlapjes van mijn slager vandaan komen.
Karin

Nee, waarschijnlijk niet, maar je weet wel dat je een runderlapje gegeven hebt, of pens, of lever, of niertjes enz. En zodra het gemalen is, is het niet meer herkenbaar en weet je dus niet wat je gegeven hebt.
Neemt niet weg dat ik ook vind dat een kvv nog altijd veel beter is dan een brok.
Door Cherry
Ik ben gisteren ook in Wommelgem naar de lezing geweest en ook ik was verbaast over de hoeveelheid bot dat hij aanhoud, ik geeft veel meer, minstens 50% .
en ook had ik de indruk dat ie gewoon heel makkelijk aan pens kan komen en het daarom ook veel voert ???
Laatst gewijzigd door Cherry op vr 10 feb 2006, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
Weet je... en nu hoop ik niet dat ik heel veel mensen kwaad maak:-[

Die percentages...over groentes, over bot of de vraag of 'pens nu wel of niet geweldig is of niet'...

Waarom? Waarom zou je het willen weten, willen uitmeten, willen bediscussieren. We kunnen allemaal, gebaseerd op een prooi, de 'ongevere' percentages berekenen. Of die nu 10 of 30 procent zijn; ik denk dat dat afhangt van de hond. En al hing dat het niet, dan nog kan het geen kwaad, denk ik, om de ene maand het ene percentage aan te houden, en de andere maand het andere. Mits je de grote lijn maar in gedachten houdt.
Door Cherry
:D ik denk wel dat ik mij nu minder druk ga maken over die percentages en of mijn hond nu wel of niet iets lust want dat vond ik ook wel leuk van hem om te horen
Door Lizzy
Hoi Tonny, nou, die 3 a 4 maaltijden per week: dat is er nou een waarvan ik denk dat dat niet voor iedere hond haalbaar is. Mogens deed het overkomen alsof iedere hond hier tegen bestand is. Ik denk dat er honden zijn bij wie je dat beter niet kunt doen/honden die daar niet goed tegen kunnen.

Ik denk dat dit voor vele honden best super zou kunnen werken hoor (misschien zelfs de meerderheid van de honden), daar niet van, maar volgens mij ligt het dus iets genuanceerder als dat hij vertelde.

Het werkt (in mijn ogen) niet voor honden die moeten werken of voor honden zoals die van jou. Ik zou mijn Ierse Wolfshond geen 3 tot 6 kilo voer tegelijkertijd geven. Dat voelt mij op alle fronten niet goed. Je kunt de bouw van de hond volgens mij niet altijd 1 op 1 vergelijken met die van de wolf. En ik weet niet in hoeverre er bijv. in de borstkas van de Ierse Wolfshond en bijv. Duitse Dog niet meer ruimte aanwezig is om de maag te laten draaien, als bij bijvoorbeeld de wolf. Want volgens mij (maar misschien heb ik ongelijk hoor!!) is niet alleen de maagspier (en de sterkte daarvan) onderdeel/oorzaak van het wel of niet ontstaan van een maagtorsie, maar is ook de diepte van de borstkas van belang of honden wel of niet gemakkelijk een torsie krijgen.

Want het is dus aan de ene kant leuk om de wolf 99,8% met de wolf te vergelijken. En dat klopt ook wel. Van binnen. Maar zelf vertelde hij dat de uiterlijke verschijning van de hond snel veranderd doordat de celkern supersnel veranderd bij het fokken van honden. Ik denk dus dat je het uiterlijk (en dus de bouw) van de hond best in consideratie mag nemen bij het voeren.... Volgens mij moet je hierbij ook een beetje je eigen gevoel volgen.

Ook vond ik dit verhaal weer helemaal niet passen bij het zomer-menu dat hij van de wolf liet zien. Een wolf nuttigt op een dag gerust 5 of 20 muizen, een polletje gras en 7 besjes. En ik geloof er geen ruk van dat hij deze allemaal tegelijkertijd nuttigt. Dus de hele zomer door loopt de wolf hier en daar lekker te snacken (en eet hij dus kleine hapjes) en eens in de zoveel tijd grijpen ze een groot dier en vreten ze zich tonnetje rond.

Dat zomer-menu dat hij zelf als voorbeeld gaf legt mij dus niet uit waarom ik mijn huishonden dan niet zou mogen voeren volgens ongeveer het zomer-menu van de wolf. Hier eten ze dus meerdere keren per dag. Zoals de wolf meerdere keren per dag wat muizen snackt. Ze eten hier niet op vaste tijden. Want ik heb met eigen ogen gezien dat je dan van die Pavlov-honden krijgt die persee om 18:00 uur moeten eten. Geef je ze geen eten, zijn ze misselijk.... Een paar keer per week krijgen mijn honden wel een grote maaltijd en liggen ze de rest van de avond ook voor pampus. Maar bij de Ierse Wolfshond zou ik toch echt niet aan willen bevelen om die 6 kilo voer in 1 keer te geven, om hem maar een verzadigd gevoel te geven.... met veel minder heeft ook jouw hond heus wel een verzadigd gevoel, als je het mij vraagt.
Door Lizzy
geer schreef: Weet je... en nu hoop ik niet dat ik heel veel mensen kwaad maak:-[

Die percentages...over groentes, over bot of de vraag of 'pens nu wel of niet geweldig is of niet'...

Waarom? Waarom zou je het willen weten, willen uitmeten, willen bediscussieren. We kunnen allemaal, gebaseerd op een prooi, de 'ongevere' percentages berekenen. Of die nu 10 of 30 procent zijn; ik denk dat dat afhangt van de hond. En al hing dat het niet, dan nog kan het geen kwaad, denk ik, om de ene maand het ene percentage aan te houden, en de andere maand het andere. Mits je de grote lijn maar in gedachten houdt.
Mij maak je niet kwaad. Maar waarom zou je er niet over discussieren? Ik vind het juist leerzaam. En ik vind dat je voor de mensen die net beginnen juist over percentages moet praten, omdat ze zich ergens aan vast moeten houden. Om te voorkomen dat ze maar een dotje gaan zitten doen. Als ze eenmaal weten wat ze zitten te doen, laten ze dat vanzelf los en gaan ze vanzelf experimenteren.
Door Lizzy
Cherry schreef: Ik ben gisteren ook in Wommelgem naar de lezing geweest en ook ik was verbaast over de hoeveelheid bot dat hij aanhoud, ik geeft veel meer, minstens 50% .
en ook had ik de indruk dat ie gewoon heel makkelijk aan pens kan komen en het daarom ook veel voert ???
Hij had het over 10% a 15% bot, kaal. Ik neem aan dat jij praat over 50% Rauwe Vleesbotten. Als je vleesbotten voert waar veel vlees aan zit, zeg even 50% vlees en 50% bot; dan voer je dus 25% bot, kaal. Echt dramatisch is het verschil niet, maar het is een verschil ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door