Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Helen
Erna schreef: Welke broodjes??
Jij was te laat. Voor het begon waren er heerlijke broodjes!! Ze lagen er in de pauze ook geloof ik, maar toen lagen er theedoeken over de mandjes met broodjes.
Door Domestic_Dog
Ik vond het ook een erg boeiende lezing! Ik vond het met name erg knap van deze persoon dat hij praktisch 4 uur aan een stuk zo geboeid kan vertellen. Ik hield mijn ogen bijna niet open aan het einde ;)
Ik vond met name het gedeelte over de aantal maaltijden die een hond per week zou moeten eten (3 a 4 grote maaltijden tot verzadiging en de rest niks, of bijna niks) vernieuwend en interessant. Dit ga ik zeker uitproberen op mijn honden. Vooral ook omdat daarmee de honden in mindere mate aan stress zouden lijden.
Ik vond dat hij soms wel iets te ver inging op de materie, ik vond dat moeilijk bij te houden (of het kwam omdat het al laat was kan ook ;D ).

Weet iemand trouwens of de nederlandse vertaling van zijn boek alleen vekrijgbaar is als E-boek of ook als "gewoon" boek? Ik hou namelijk van bladeren in plaats van een schermpje aflezen.
Door sylvia
Domestic_Dog schreef: Ik vond het ook een erg boeiende lezing! Ik vond het met name erg knap van deze persoon dat hij praktisch 4 uur aan een stuk zo geboeid kan vertellen. Ik hield mijn ogen bijna niet open aan het einde ;)
Ik vond met name het gedeelte over de aantal maaltijden die een hond per week zou moeten eten (3 a 4 grote maaltijden tot verzadiging en de rest niks, of bijna niks) vernieuwend en interessant. Dit ga ik zeker uitproberen op mijn honden. Vooral ook omdat daarmee de honden in mindere mate aan stress zouden lijden.
Ik vond dat hij soms wel iets te ver inging op de materie, ik vond dat moeilijk bij te houden (of het kwam omdat het al laat was kan ook ;D ).

Weet iemand trouwens of de nederlandse vertaling van zijn boek alleen vekrijgbaar is als E-boek of ook als "gewoon" boek? Ik hou namelijk van bladeren in plaats van een schermpje aflezen.
Ik ben zelf niet zo voor die 3 tot 4 grote maaltijden, als ze zich zo vol eten zouden ze eigenlijk twee dagen niks meer moeten doen, en metde meeste honden gaat dat niet zo.

Als je wilt bladeren (heb ik ook liever) dan kun je het e-book uitprinten.
Door jon
Ik heb als beginnend barfer een heerlijke middag gehad. Ik had nog niets gelezen van Mogens, ook al kom je hier op BP wel het een en ander tegen dus het verhaal was niet helemaal onbekend.Ik wil nu natuurlijk ook het een en ander van hem gaan lezen en ben extra nieuwsgierig geworden naar de herkomst van mijn eigen kleine hond die aardig op weg is een kleine wolf te worden.
;D
Door Erna
Hitam schreef: ;D ;D ;D
Jij kwam te laat door de achterdeur. Daarom ben je ze niet tegen gekomen!
owwww en ik heb nog wel lopen zoeken naar de deur. Ik was allang blij dat ik er 1 gevonden had..hahahahah
Door geer
Erna schreef: owwww en ik heb nog wel lopen zoeken naar de deur. Ik was allang blij dat ik er 1 gevonden had..hahahahah
Ik dacht ineens 'huh? waar komt Erna nou zo plots vandaan!'

;D
Door Hitam
Lizzy schreef: Oh, ik wil nog wel wat anders kwijt: ik wil graag de mensen bedanken die deze lezing georganiseerd hebben. Het was perfect georganiseerd. De broodjes en hapjes waren heerlijk, de drankjes waren idem dito, de organisatie zat gewoon strak in mekaar en de locatie was prachtig en uniek!!

Afbeelding
Dank je! maar zonder Geer was het niet gelukt.
Laatst gewijzigd door Hitam op do 09 feb 2006, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fido
Domestic_Dog schreef: Ik vond het ook een erg boeiende lezing! Ik vond het met name erg knap van deze persoon dat hij praktisch 4 uur aan een stuk zo geboeid kan vertellen. Ik hield mijn ogen bijna niet open aan het einde ;)

Wij voeren onze hond bulk. Dit gaat met hem erg goed en het bevalt ons ook prima.

Eergister had hij minder honger en heeft hij een hele kip in de tuin begraven. Hij heeft hierna geen eten meer van ons gehad en als hij honger heeft dan graaft hij de kip op. Wij houden dit in de gaten en geven hem dan natuurlijk gelijk extra zodat hij geen tekorten krijgt.

Dit begraven en ook weer opgraven wanneer meneer honger heeft doet hij regelmatig.
Het komt er wel eens opneer dat hij twee dagen (bijna) niet eet.

Ik denk dat je het per hond en situatie moet aankijken of dit een geschikte manier van voeden is. Voor onze hond is het een prima manier en wanneer het niet meer werkt dan zoeken we een andere manier , maar natuurlijk wel versvlees ;D

Groeten, Edith
Door mutsie
Ik ben niet geweest, maar wel het e-book uitgeplozen.
Wat ik opmerkelijk vind is dat hij helemaal voor de pens gaat. Dat je het '' bijna'' iedere dag kan geven.

Terwijl door meerdere wordt geadviseerd dat pens een orgaan, met bijbehorende hoeveelheden.

Ik heb moeite mijn honden een vastendag te geven, misschien zijn ze idd te geconditioneerd. Maar wij hebben nl. ook een ritme dus krijgen ze 's morgens en 's avonds na het uitlaten hun eten....

Dus als ik het goed begrijp hebben honden dus zeker wel groenten nodig. (zoals die wolven die dan huidproblemen krijgen).

Karin
Door bas rouge
Ik vond het leerzaam en nuttig, ik bewonder zijn energie en stemvolume. Na een aantal dagen praatjes geven kon hij nog een behoorlijke keel opzetten. Hij heeft ook bijna non-stop tot 23.30 uur volgemaakt.

Wat ik heb begrepen van het pens verhaal is dat hij dat wel als orgaan ziet maar wel als orgaan met een bijzondere status omdat het zo gezond is.
Over een periode van een maand moet je uitkomen op het volgende;
2/3 van het voer moet onderverdeeld zijn in:
Orgaan 15%
Pens 10%
Vlees 45%
Vet 15%
Botten 15%
1/3 van het voer is overig, overig houdt in:
groente en fruit, poep van andere dieren, gras, noten en resten van je eigen eten.

Verder is hij groot voorstander van het 3-4 keer per week voeren van je hond op wisselende momenten. Een wolf kan per maaltijd 25% van zijn lichaamsgewicht eten. Een hond niet maar 6% is haalbaar voor elke hond. Dat is veel gezonder omdat de maag dan helemaal oprekt en alle klieren in de maag in direct contact komen met het voedsel. De kleine beetjes die wij voeren houden een hond hongerig en door deze manier spijsverteringssappen inwerken op de maagwand in plaats van op het voer. De klieren worden nml. wel geactiveerd door de aanwezigheid van voedsel in de maag. Een geheel volle maag is na 24 uur weer volledig leeg.
3-4 keer per week voeren, ik vraag me echt af of dat haalbaar is als je kijkt naar onze manier van houden van onze honden. Ook de uitleg waarom deze manier tot een lagere kans op maagtorsies leidt is mij niet duidelijk.

Hij is geen voorstander van het supplementeren van voeding, hooguit zalmolie. En dan vooral als je vlees voert van vee dat grotendeels niet buiten graast. Maar als je eenmal per week een zalm voert dan is ook zalmolie niet nodig.

De alvleesklier van honden werkt anders dan die van mensen. Deze maakt dat honden ook wanneer ze niet gevoed zijn toch over voldoende voedingsstoffen beschikken om energiek te zijn en te presteren. Reuen die niet eten door de aanwezigheid van loopse teven worden wel mager maar niet minder energiek en vitaal. Geeft niks zegt hij; dat eten ze wel weer bij als de loopsheid over is.
Door Hitam
Ik deel zijn enthusiasme voor pens ook niet. Hij zegt dat het alles bevat wat een hond nodig heeft. Maar dat denk ik dus niet. Ik gebruik het als honden af moeten vallen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door