Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
Weet je wat ik eigenlijk denk?
Als die slager wérkelijk een varkensoor bij een rundertong kiepert.
Hoe groot is dan de kans dat hij sowieso net zo goed runds- en varkensvlees door elkaar met zijn handen aanraakt?
Ik weet het niet, ik ken de slagerij niet.
Maar ik denk dat de kans dan reëel is.

Ik geloof dat de kans op besmetting feitelijk maar heel, heel klein is.
Maar als je bang bent om dit te geven en je wilt het ook niet weggooien (zou ikzelf ook spijtig vinden), dan zou ik misschien overwegen om het even te koken.

Is niet helemaal 'barf-idee', maar ik heb begrepen dat gekookte lever fietelijk nog heel goede voedingswaarde heeft.
Weet niet hoe dat voor tong is, maar zou me kunnen voorstellen dat de voedingswaarde best nog goed is, als je het even kookt.

En als die ander die tong dan niet meer van je hebben wil (want waterdichte garantie kun je niet geven), dan neem ik hem zaterdag die portie wel mee.
Ik kook hem dan gewoon heel even.
Door Bullekes
tieneke schreef: Eet ze de tong toch zelf op ;)
Sylvia vindt dat zeer lekker brrrrr :-X
gadver
Door roefus
Bullekes schreef: gadver
heb ik vroeger best gegeten, ossentong was in reataurants een delicatesse.
maar nog nooit zelf klaar gemaakt ;D
Door tieneke
roefus schreef: heb ik vroeger best gegeten, ossentong was in reataurants een delicatesse.
maar nog nooit zelf klaar gemaakt ;D
Beetje zout en peper erover en smullen maarrrr :-X
Door roefus
tieneke schreef: Beetje zout en peper erover en smullen maarrrr :-X
ik ken het recept niet, maar het werd gemarineerd etcetera.
tongenworst ligt trouwens nog in veel slagerijen.
het is maar allemaal hoe je het bekijkt, escargots wordt ook gegeten en zoveel meer.
Door tieneke
roefus schreef: ik ken het recept niet, maar het werd gemarineerd etcetera.
tongenworst ligt trouwens nog in veel slagerijen.
het is maar allemaal hoe je het bekijkt, escargots wordt ook gegeten en zoveel meer.
Ja je moet het maar lekker vinden he?
Mijn vader is gek op bloedworst en nog meer dingen waar ik van gruwel ;)
Zwezerik hadden ze ooit en ik moest en zou dat proeven van hem :-Xbrrrr
Door roefus
Toen ik het vroeger at (ik wist geeneens wat het was) vond ik het inderdaad lekker.
Maar tegenwoordig lust niemand het meer, als ze weten waar het vandaan komt.
Ik kiep ook een varkenspootje in de erwtensoep (gruw gruw).
Allemaal vies.....behalve dan de hollandse bal gehakt.
En laat ik nou maar niet bedenken wat net daar allemaal inzit :-X
Door roefus
Hee Jolan, ben je er al uit?
Door Bullekes
Poeh nee. Ik twijfel nog volop.....

OKe het oor is van een varken heeft bij de rundertongen in 1 zak gelegen vast per ongeluk maar hoe zit het nu met besmetting??? Zou de kans nihil zijn of wat groter??? Gaan de bacterie dood als het vlees diepgevroren is geweest dan kan ik het voeren.... Maar het oor was alweer ontdooid tongen niet....

Ik wil niet teveel risco's gaan lopen. En tja bellen naar de duitser is een optie maar weet nie hoe ik dit moet verwoorden in duits... Misschien moet ik het toch maar weggooien zou wel zonden zijn maar misschien wel beter

WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAa ik word gek...

Iedereen met goeie adviezen kom maar op!!!!
Door Bullekes
ohja en koken gaat daar de besmetting bacterie van dood dan???
Door Lizzy
Als dit een rundertong is zou ik 'm gewoon geven. Of dit nou een varkensoor is of niet. Sec gezien is de kans op een Aujeszky besmet varken in NL nilhil. Zal het eens op de miljoen keer nog eens voorkomen dat een varken besmet is (bij bloedcontrole - blijkt de uitslag vaak ook nog vals-positief). Nee zeg, zal dat varken z'n oor NET bij jouw rundertong in 1 tasje hebben gezeten?! Hoe groot denk je dat de kans is? ;D. Daarnaast is het zo dat er tegenwoordig een paar barfers zijn die rauw varkensvlees aan hun hond voeren. Met regelmaat. Omdat zij het risico aanvaardbaar vinden. Daarnaast is het dan OOK nog eens zo dat er zat Barfplaatsleden jaar in jaar uit rundergehakt aan hun hond hebben gevoerd waar onlangs uit is gebleken dat er met regelmaat een beetje varkensvlees in zit.....

Als het een varkenstong is (geen idee of dat uberhaubt verkocht wordt in NL?): dan kookte ik de tong en gaf ik het alsnog aan de honden. Of gaf ik 'm aan Syl ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 06 feb 2006, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bullekes
dank je lizzy maar de tong komt wel uit duitsland en ik weet niet hoe het daar geregeld is....
Zal ook wel goed geregeld zijn hoor....
Door cheeta
ik denk dat ik zelf wel varkensvlees zou durven voeren aan mijn pup, alhoewel ik het nog niet gedaan heb.
Ik heb heel wat jaartjes meegewerkt :-[ op een varkenshouderij waar ze fok en mest varkens hadden,er wordt regelmatig op aujeski gecontroleerd (bloedtrekken) maar nog nooit was een dier positief bevonden, dus vind ik het risico aanvaardbaar.
dus gaan we maar karbootjes voeren ;D ;D ik durf het wel aan.
Door Lizzy
cheeta schreef:

ik denk dat ik zelf wel varkensvlees zou durven voeren aan mijn pup, alhoewel ik het nog niet gedaan heb.
Ik heb heel wat jaartjes meegewerkt :-[ op een varkenshouderij waar ze fok en mest varkens hadden,er wordt regelmatig op aujeski gecontroleerd (bloedtrekken) maar nog nooit was een dier positief bevonden, dus vind ik het risico aanvaardbaar.
dus gaan we maar karbootjes voeren ;D ;D ik durf het wel aan.
En nou maar hopen dat je geen karbonaatje treft dat niet uit NL komt.... (maar uit een land waar ze nog wel positief testen op Aujeszky). Op varkensvlees is er geen verplichting voor de vermelding van herkomst.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 06 feb 2006, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door