Robert Koncarevic schreef:
Sari heeft een grote bult op elk van zijn voorpoten.
Het zijn redelijke grote bulten (grote aardappel) en ze voelen hard aan. Bij aanraking en knijpen doen ze geen pijn (Sari reageert niet). Hij ligt er ook altijd op.
Weet iemand wat het zou kunnen zijn? Moet ik me zorgen gaan maken en naar de dierenarts gaan, of is het iets dat vanzelf verdwijnt? Sari houdt namelijk niet echt mee van de dierenarts.
Groeten,
Robert en Sari
Brian, mijn Ierse Wolfshondreu, heeft ook veel last van leggers gehad. Grote rassen zijn daar over het algemeen wat gevoeliger voor. Het kan komen door het liggen op een harde ondergrond, maar ook - zoals in het geval van onze Brian, door de manier waarop hij gaat liggen. Het is een beetje het kip en het ei verhaal: als je de oorzaak kunt aanpakken dan verdwijnen de leggers meestal vanzelf. Bij Brian heb ik een periode wattenzwagsels om zijn ellebogen gedaan die als een soort stootkussentje fungeerden. Verder heb ik hem aangeleerd om vanuit de zithouding te gaan leggen en stuur ik hem wat vaker naar zijn plaats (een is korreltjeshondenbed).
Om de vochtafdrijving uit de leggers wat te stimuleren kun je zachtjes masseren, er is ook een vochtafdrijvende creme waarvan de naam me nu even niet te binnen schiet verkrijgbaar bij de dierenarts, maar ook in de apotheek (is een middel dat in de humane praktijk wordt gebruikt).
Er zijn een aantal dierenartsen die adviseren om de legger open te maken en het vocht eruit te verwijderen. Zelf ben ik daar over het algemeen geen voorstander van. Ik heb bij veel Ierenbezitters gezien dat operatief ingrijpen wel een sneller resultaat maar meestal geen duurzaam effect oplevert, bovendien vind ik dat de narcose ook een (onnodig) risico met zich meebrengt. Wel zou ik, gezien de grote van de leggers en het feit dat ze er nu al wat langer zitten, mijn dierenarts vragen of hij een punctie kan nemen uit de legger om te zien of er geen onstekingsreactie inzit. Een onsteking moet je natuurlijk wel aanpakken.
Groetjes,
Tonny