Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Helen schreef: Als hij er zelfs kreupel door loopt zou ik zeker een DA laten kijken.
Zijn de ellebogen van Sari ooit nagekeken op afwijkingen?
Als je Sari niet bij de DA krijgt, kan de DA niet aan huis komen? Of dat Sari iets kalmerends krijgt in de auto? Of dat je iemand anders meeneemt die je kan helpen om Sari de auto uit te krijgen bij de DA?
Zijn ellebogen zijn nog nooit nagekeken. Sari uit de auto krijgen is geen probleem, maar hem bij de da naar binnen krijgen. >:( Hij wordt zo gestresst van het getrek en gesleur dat hij zich daarna helemaal niet door de da laat benaderen. En dan is het voor de da heel moelijk om een diagnose te stellen. Naar de da gaat hij zeker (spoedig), maar moet het rustig aanpakken. Een hond van 63 kg hou je niet zo makkelijk in bedwang.
Door margreet
Robert Koncarevic schreef: Zijn ellebogen zijn nog nooit nagekeken. Sari uit de auto krijgen is geen probleem, maar hem bij de da naar binnen krijgen. >:( Hij wordt zo gestresst van het getrek en gesleur dat hij zich daarna helemaal niet door de da laat benaderen. En dan is het voor de da heel moelijk om een diagnose te stellen. Naar de da gaat hij zeker (spoedig), maar moet het rustig aanpakken. Een hond van 63 kg hou je niet zo makkelijk in bedwang.
Misschien is de da zo lief om naar buiten of naar je huis te komen,als je de hele zaak uitlegt ???
Door Elf
Robert Koncarevic schreef: Ik dacht dat ze dit niet deden. Ik kan het altijd vragen.
Ik zou het aan hem/haar vragen. "Mijn" da doet het wel als er om gevraagd wordt. Bij ons niet nodig maar er zijn meer honden die panisch zijn van de da door een voorval uit het verleden.
Succes!
Door chamourel
Robert Koncarevic schreef: Ik dacht dat ze dit niet deden. Ik kan het altijd vragen.
gewoon vragen hoor....
onze DA doet het ook, komt aan huis en help evt zelfs met de hond uit de auto halen of in de auto even bekijken.....alle opties moeten echt geen probleem zijn..........het belang van het dier staat toch op nr 1 ??? daar moet de DA zich dan maar naar aanpassen. ;D
en je betaald er genoeg voor ::)
Laatst gewijzigd door chamourel op ma 23 jan 2006, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
chamourel schreef: gewoon vragen hoor....
onze DA doet het ook, komt aan huis en help evt zelfs met de hond uit de auto halen of in de auto even bekijken.....alle opties moeten echt geen probleem zijn..........het belang van het dier staat toch op nr 1 ??? daar moet de DA zich dan maar naar aanpassen. ;D
en je betaald er genoeg voor ::)
Haha je hebt het over Kop ;)
Wat was dat een fijne man altijd zo rustig en zeker voor 1 van ons zeer bange paard9voor een spuit) en op dat moment gevaarlijk niet bang!
Kwam ook altijd aan huis voor Kobus omdat ik hem de stress niet wilde aandoen.
Kreeg afgelopen week nog een mail van hem ;)
Door tieneke
Het zijn wel hele erge grote bulten!
Zeker als hij er last van krijgt zou ik toch snel de da bezoeken,misschien het probleem al vast voorleggen aan de da?
Paarden hebben hier ook wel last van op precies dezelfde plek.
Mijn vorige fokmerrie had een piephak,zij had bij haar vorige eigenaar zo erg tegen de wand aan staan slaan dat haar hak van haar achterbeen onherstelbaar beschadigt was.
Toen ik haar thuis had heb ik er nog een medische ingreep aan gewaagt...helaas zonder resultaat.
Hoe langer de vochtophoping er zit hoe minder kans er vaak is op genezing.
Door lidija
Hallo Robert,

Mijn sarplaninac Bane had ook ligplekken op zijn ellebogen. Wat mij heeft gehopen is dat ik hem savonds in een bench heb gedaan met een dik kussen erin zodat hij in ieder geval snachts zacht lag. Hij probeerde continue het kussen weg te schuiven dat kwam omdat hij liever op de koele bodem van de bench lag. Probeer een zo koel mogelijke plek voor hem te maken. Daarna heb ik een dun matrasje bij de ikea gekocht 50 euro ( is wasbaar) het is een opdekmatrasje wat je op een dikkere matras kan leggen plus minus 10 cm dik. De laatste 2 jaar gaat hij er uit zichzelf op liggen.

groeten lydia
Door tieneke
Denk dat je de hond niet kan dwingen om konstant op een matras te liggen :-\
Lijkt me echt moeilijk om heel je huis vol te leggen met zachte bedekking.
Hier liggen ze ook vaak op de harde tegelvloer ipv op hun grote bedbank.
lidija schreef: Hallo Robert,

Mijn sarplaninac Bane had ook ligplekken op zijn ellebogen. Wat mij heeft gehopen is dat ik hem savonds in een bench heb gedaan met een dik kussen erin zodat hij in ieder geval snachts zacht lag. Hij probeerde continue het kussen weg te schuiven dat kwam omdat hij liever op de koele bodem van de bench lag. Probeer een zo koel mogelijke plek voor hem te maken. Daarna heb ik een dun matrasje bij de ikea gekocht 50 euro ( is wasbaar) het is een opdekmatrasje wat je op een dikkere matras kan leggen plus minus 10 cm dik. De laatste 2 jaar gaat hij er uit zichzelf op liggen.

groeten lydia
Hij past niet meer in de bench. Maar een oude matras is misschien ook een oplossing. Kijken of ik hem daarvoor kan interesseren.
Door Antonia
Robert Koncarevic schreef: Sari heeft een grote bult op elk van zijn voorpoten.
Het zijn redelijke grote bulten (grote aardappel) en ze voelen hard aan. Bij aanraking en knijpen doen ze geen pijn (Sari reageert niet). Hij ligt er ook altijd op.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn? Moet ik me zorgen gaan maken en naar de dierenarts gaan, of is het iets dat vanzelf verdwijnt? Sari houdt namelijk niet echt mee van de dierenarts.

Groeten,

Robert en Sari
Brian, mijn Ierse Wolfshondreu, heeft ook veel last van leggers gehad. Grote rassen zijn daar over het algemeen wat gevoeliger voor. Het kan komen door het liggen op een harde ondergrond, maar ook - zoals in het geval van onze Brian, door de manier waarop hij gaat liggen. Het is een beetje het kip en het ei verhaal: als je de oorzaak kunt aanpakken dan verdwijnen de leggers meestal vanzelf. Bij Brian heb ik een periode wattenzwagsels om zijn ellebogen gedaan die als een soort stootkussentje fungeerden. Verder heb ik hem aangeleerd om vanuit de zithouding te gaan leggen en stuur ik hem wat vaker naar zijn plaats (een is korreltjeshondenbed).
Om de vochtafdrijving uit de leggers wat te stimuleren kun je zachtjes masseren, er is ook een vochtafdrijvende creme waarvan de naam me nu even niet te binnen schiet verkrijgbaar bij de dierenarts, maar ook in de apotheek (is een middel dat in de humane praktijk wordt gebruikt).
Er zijn een aantal dierenartsen die adviseren om de legger open te maken en het vocht eruit te verwijderen. Zelf ben ik daar over het algemeen geen voorstander van. Ik heb bij veel Ierenbezitters gezien dat operatief ingrijpen wel een sneller resultaat maar meestal geen duurzaam effect oplevert, bovendien vind ik dat de narcose ook een (onnodig) risico met zich meebrengt. Wel zou ik, gezien de grote van de leggers en het feit dat ze er nu al wat langer zitten, mijn dierenarts vragen of hij een punctie kan nemen uit de legger om te zien of er geen onstekingsreactie inzit. Een onsteking moet je natuurlijk wel aanpakken.
Groetjes,
Tonny
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door