Volgens mij kun je pas goed een oordeel vellen over deze methode van voeren als je het bestudeerd hebt en zelf uitgeprobeerd hebt. Aangezien de methode mij me niet aanstaan (omdat het niet past binnen
mijn leven), ga ik het niet eens proberen. Maar ik heb het wel bestudeerd en ik kan beslist niet zeggen dat ik het onaannemelijk vind klinken!
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet erg zinvol om als tegenargument te gebruiken "ik houd niet van vasten dus mijn honden ook niet".
Honden schijnen het juist helemaal eindeloos, geweldig, fantastisch te vinden om zich in 1 maaltijd helemaal tonnetje rond te mogen eten. En dan heb ik het dus niet over een maaltijd die zo klein is dat ze de volgende dag al weer honger hebben! Honden schijnen zelfs een veel voldaner en beter gevoel te hebben en schijnen meerdere grote maaltijden per week (en de rest vasten) juist veel beter te kunnen verteren. Volgens sommige zou een 'getrainde' maagspier (door een paar hele grote maaltijden per week) zelfs een maagtorsie voorkomen. Ik heb overigens geen enkel wetenschappelijk bewijs gevonden die dat ondersteunt, maar toch.
Neemt niet weg dat het een heleboel mensen niet aanspreekt en dat moet ook kunnen. Maar dat is meer een gevoelsmatige aangelegenheid. Als je je honden 's avonds om 6 uur te eten geeft, dan kunnen ze tot de volgende dag rustig aan doen. Ze hebben tenminste 6-8 uur rust nodig, na een grote maaltijd, dus dat redt vrijwel iedereen. Als ie zou willen.....
Het enige echte argument dat ik het overdenken waard vind is het scharrel-gedrag van de oorspronkelijke hond zoals Mo dat aanhaalt. De hond woont natuurlijk al een tijdje bij ons en scharrelt mogelijk al eeuwen meerdere keren per dag z'n korsje bij een. Ik denk overigens dat alleen wolven in omgevingen waar er een overvloed aan grote prooidieren is zich maar een paar maal per week volvreten. Alle wolven die het 'minder breed' hebben komen niet aan deze hoeveelheid voer. Dus het volvreten geldt natuurlijk ook niet als 'standaard'.
Ik lees vrij vaak dat honden op straat gaan lopen scharrelen, als ze verplicht moeten vasten. Maar komt dat omdat ze gewoon te weinig eten hebben gekregen of komt dat omdat de hond 'scharrelen' (de hele dag eten) in z'n genen heeft? Wie het weet mag het zeggen

.
Overigens is het inderdaad zo dat de gemiddelde notaire galbraker stopt met galbraken wanneer jij stopt hem op gezette tijden eten te geven! Heb ik het nog niet eens over vasten!