Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
Borke eet 2x per dag op onregelmatige tijden.

Als wij vrij zijn (dat ben ik 4 dagen in de week) dan gaat hij bijna overal mee naar toen en dan wil ik niet dat hij moet rusten en uitbuiken van een zware maaltijd.

Verder vind ik het gewoon leuk om hem 2x per dag eten te geven, hij geniet er zo van en ik vind dat leuk om te zien.

Soms kiest hij er zelf voor om een dag te vasten als ik hem iets nieuws aanbied en hij het weigert te eten.
Door K@rin
peerle schreef: ik laat lucy wel vasten en de andere dag haar maagje volvreten...ik zie geen reden om haar als een mens te behandelen als ze dat niet is
Dit vind ik echt de grootste kul om als reden voor vasten te hebben .............

Goh, zien alle boeren hun koeien, paarden, etc. zeker ook als mens, omdat ze die 2x per dag voeren ........ ::) ::) ::)
Door K@rin
Rovanna schreef: Wolven vreten zichzelf helemaal vol om dan vervolgens soms dagen alleen maar te liggen uitbuiken. Een hond is geen wolf en zijn manier van leven is daar ook niet mee te vergelijken. Daarom is het mijns inziens beter voor de hond om deze op gezette tijden te voeren.
Daar ben ik het helemaal mee eens ...................

Een wolf gaat echt niet bewust een dag vasten, omdat het zo goed voor hem is .............
Het is volgens mij alleen maar bittere noodzaak, omdat hij de ene dag heel veel te eten heeft en niets kan bewaren voor de volgende dag.
Daardoor heeft hij er er de volgende dag geen behoefte aan heeft .........
Maar hij loopt ook het risico, dat hij een paar dagen moet vasten, omdat er domweg niets te vreten valt ........
Ik denk, dat ze zelf liever graag iedere dag een lekker maaltijdje hebben ....... ;)
Door conleeuw
ik vindt het prima als iemand hun hond wil laten vasten en dan zich laten volvreten en uitbuiken, maar dan pas je de beweging ook aan om bij de eetmethode te passen. Om de vergelijking met de wolf nog eens aan te halen, een wolf gaat niet even een dagje wandelen voor de lol, ze doen zo min mogelijk tot ze honger hebben, dan gaan ze intensief op zoek/jacht, vreten zich helemaal knuppeldik en rusten dan tot de honger weer toeslaat, nou af en toe wordt er wel een beetje gespeeld als je jong ben, en er wordt ook nog eens een keertje wat aan voortplanting gedaan, maar dan heb je het ook wel weer gehad. Mijn honden heb ik omdat ik ze als wandelgezelschap mee wil nemen. Ik neem ze iedere dag mee, als ik dat zou doen met Jazz bijvoorbeeld, kon ze waarschijnlijk op de vast dag niet mee (omdat ze al zo mager is geen lichaamsvet dus mischien niet voldoende energie, mischien niet zo handig om dan een lange wandeling te maken) op de volvreetdag (we nemen maar aan dat ze dan voldoende at) kon ze ook niet mee.Ook toen ik nog intensief met Border Collies werkten, kan je het niet maken om een hond die zich de naad uit het lijf heb gewerkt ook nog een dag te laten vasten, ze hebben tijd nodig om te herstellen nadat ze een harde werkdag hebben gehad (soms werken ze echt uren lang op een dag, met veel plezier, maar je moet wel zorgen dat ze goed herstellen), als je dan nog een dag ging vasten en een dag moeten laten uitbuiken... lijk mij gewoon niet handig. Dus ik denk dat het situatie en zelfs mischien ras afhankelijk is of het nu echt zo handig is.
Door tieneke
Toen ik verleden jaar zelf een dag ging vasten stierf ik al van de blafhonger,denk dat de nollebakmonsters er dan helemaal niet blij mee zijn....eten is toch wel hun favoriete bezigheid,waarom zou ik ze dat dan onthouden.
Door Borke
tieneke schreef: Toen ik verleden jaar zelf een dag ging vasten stierf ik al van de blafhonger,denk dat de nollebakmonsters er dan helemaal niet blij mee zijn....eten is toch wel hun favoriete bezigheid,waarom zou ik ze dat dan onthouden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt....
Ik weet het honden zij geen mensen, maar mijn hond eet met smaak 2x per dag en dat plezier wil ik zowel hem als mezelf niet misgunnen ;D
Door MoniqueAppels
Karin & Pyrs schreef:Ik denk, dat ze zelf liever graag iedere dag een lekker maaltijdje hebben ....... ;)
Tuurlijk en daarom zijn ook veel wolven uiteindelijk honden geworden omdat wij ze konden voorzien van eten op geregelde tijdstippen, of beter gezegd: de hele dag door :D
Door ~Joke~
Hier eten ze ook twee keer per dag. Ze vinden eten heerlijk. Na een dubbele portie staan ze even goed de volgende dag weer om hun eten te vragen ;)
Door peerle
Karin & Pyrs schreef: Dit vind ik echt de grootste kul om als reden voor vasten te hebben .............

Goh, zien alle boeren hun koeien, paarden, etc. zeker ook als mens, omdat ze die 2x per dag voeren ........ ::) ::) ::)
dit vind ik echt een lachwekkend antwoord. Ik dacht dat iedereen op dit forum het er ondertussen wel over eens was dat honden geen mensen zijn en andere behoeften hebben. Waarom zou je dat wel zover willen trekken als : ze hebben andere tanden en magen (op die en die specifieke manier) dan ons, zij kunnen wel rauw vlees verteren en wij niet, maar vind je het 'de grootste kul' om een honden -en een mensenmaag te vergelijken en daar consequenties uit te trekken ?
Koeien en paarden zijn geen honden, noch mensen. Het zijn herbivoren die gebouwd zijn om te grazen. Ik zou ze dan ook niet 2x per dag laten eten, of om de 2 dagen, ik zou ze de ganse dag laten grazen, want dat is wat mijn logisch verstand me vertelt na bestuderen van de feiten die ik in handen heb.
Toch wel jammer dat je zo'n lage kritiek formuleert, misschien gewoon omdat je je zeker voelt, omdat op dit bepaalde forum een meerderheid van de meningen het met je eens is.
Ach ja, verschillen in mening moeten er zijn,
groetjes,
Veerle
Laatst gewijzigd door peerle op ma 09 jan 2006, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K@rin
peerle schreef: ik laat lucy wel vasten en de andere dag haar maagje volvreten...ik zie geen reden om haar als een mens te behandelen als ze dat niet is :)
In jouw ogen worden dus alle honden, die 2x per dag gevoerd worden, "als mens behandeld" ....
Ik vind, dit een belediging aan het adres van een groot aantal hondenbezitters, niets meer en niets minder ....
peerle schreef: Toch wel jammer dat je zo'n lage kritiek formuleert, misschien gewoon omdat je je zeker voelt, omdat op dit bepaalde forum een meerderheid van de meningen het met je eens is. Ach ja, verschillen in mening moeten er zijn, groetjes, Veerle
Inderdaad meningen verschillen en dit was toevallig MIJN mening ...
Ik denk, dat ik eerder jouw bovenstaande uiting laag vind t.o.v. de andere forumleden .......
Zij durven echt wel voor hun EIGEN mening uit te komen ........
Ik hou niet van die kliekjes en ik hoop altijd, dat iedereen voor zijn eigen mening uitkomt .........

Aangezien, deze wending van het topic niets met het onderwerp te maken heeft, ga ik hier ook niet verder over door (zeuren) ......
Door Lizzy
Volgens mij kun je pas goed een oordeel vellen over deze methode van voeren als je het bestudeerd hebt en zelf uitgeprobeerd hebt. Aangezien de methode mij me niet aanstaan (omdat het niet past binnen mijn leven), ga ik het niet eens proberen. Maar ik heb het wel bestudeerd en ik kan beslist niet zeggen dat ik het onaannemelijk vind klinken!

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet erg zinvol om als tegenargument te gebruiken "ik houd niet van vasten dus mijn honden ook niet".

Honden schijnen het juist helemaal eindeloos, geweldig, fantastisch te vinden om zich in 1 maaltijd helemaal tonnetje rond te mogen eten. En dan heb ik het dus niet over een maaltijd die zo klein is dat ze de volgende dag al weer honger hebben! Honden schijnen zelfs een veel voldaner en beter gevoel te hebben en schijnen meerdere grote maaltijden per week (en de rest vasten) juist veel beter te kunnen verteren. Volgens sommige zou een 'getrainde' maagspier (door een paar hele grote maaltijden per week) zelfs een maagtorsie voorkomen. Ik heb overigens geen enkel wetenschappelijk bewijs gevonden die dat ondersteunt, maar toch.

Neemt niet weg dat het een heleboel mensen niet aanspreekt en dat moet ook kunnen. Maar dat is meer een gevoelsmatige aangelegenheid. Als je je honden 's avonds om 6 uur te eten geeft, dan kunnen ze tot de volgende dag rustig aan doen. Ze hebben tenminste 6-8 uur rust nodig, na een grote maaltijd, dus dat redt vrijwel iedereen. Als ie zou willen.....

Het enige echte argument dat ik het overdenken waard vind is het scharrel-gedrag van de oorspronkelijke hond zoals Mo dat aanhaalt. De hond woont natuurlijk al een tijdje bij ons en scharrelt mogelijk al eeuwen meerdere keren per dag z'n korsje bij een. Ik denk overigens dat alleen wolven in omgevingen waar er een overvloed aan grote prooidieren is zich maar een paar maal per week volvreten. Alle wolven die het 'minder breed' hebben komen niet aan deze hoeveelheid voer. Dus het volvreten geldt natuurlijk ook niet als 'standaard'.

Ik lees vrij vaak dat honden op straat gaan lopen scharrelen, als ze verplicht moeten vasten. Maar komt dat omdat ze gewoon te weinig eten hebben gekregen of komt dat omdat de hond 'scharrelen' (de hele dag eten) in z'n genen heeft? Wie het weet mag het zeggen ;D.

Overigens is het inderdaad zo dat de gemiddelde notaire galbraker stopt met galbraken wanneer jij stopt hem op gezette tijden eten te geven! Heb ik het nog niet eens over vasten!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 10 jan 2006, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door judith1967
Mijn honden krijgen ook gewoon 2 x per dag te eten.Als ik moet werekn dan eten ze sochtends altijd om 8.00,als ik vrij ben dan wordt het meestal pas na het fietsen en datvarieert tussen 10.00 en 11.00. S'avonds 18.00-19.00..
Ik laat mijn honden niet vasten omdat ik dat niet wil,buiten dat ze het niet gewend zijn,vind ik het veels te leuk om het klaar te maken.
Door MoniqueAppels
Lizzy schreef:Ik lees vrij vaak dat honden op straat gaan lopen scharrelen, als ze verplicht moeten vasten. Maar komt dat omdat ze gewoon te weinig eten hebben gekregen of komt dat omdat de hond 'scharrelen' (de hele dag eten) in z'n genen heeft? Wie het weet mag het zeggen ;D.
Honden zijn opportunistische eters en zullen dus altijd eten als zich de mogelijkheid voordoet. Dat geldt misschien niet voor alle honden maar wel voor de meesten. Het maakt voor mijn honden niet uit hoeveel ze gegeten hebben. Als ze iets eetbaars vinden, gaat het er altijd in als koek :D
Door conleeuw
Rovanna schreef: Honden zijn opportunistische eters en zullen dus altijd eten als zich de mogelijkheid voordoet. Dat geldt misschien niet voor alle honden maar wel voor de meesten. Het maakt voor mijn honden niet uit hoeveel ze gegeten hebben. Als ze iets eetbaars vinden, gaat het er altijd in als koek :D
en wat nou precies eetbaar is, beslissen zij zelf wel ;D
Door MoniqueAppels
conleeuw schreef: en wat nou precies eetbaar is, beslissen zij zelf wel ;D
Ja daar zijn de meningen tussen hond en baas nogal eens over verdeeld :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door