Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Ik raak ook geen deur of kraan aan als ik naar openbaar toilet ga. En ik neem een dot pleepapier om de wc mee door te trekken en ik hang ook zeker boven de wc! Ga er echt niet opzitten hoor :o. Als ik thuis kom van boodschappen doen is het eerste wat ik doe: handen wassen.

Maar angst voor salmonella? Nou nee. Mijn huis wassen met Dettol? Nou nee. Ik geloof niet in de Dettol. Las laatst nog in de consumentengids dat er schadelijke stoffen in antibacteriele schoonmaakmiddelen en tandpasta zitten (en Europa verbied het niet). En als je daar dan na 20 jaar kanker van krijgt, dan heb je jezelf wel in de voet geschoten....

Gewoon heet water met sop en iedere dag een nieuw vaatdoekje (wat ik tussendoor regelmatig in een sopje gekookt water zet). Als ik pens heb gesneden is dat de enige uitzondering en maak ik mijn aanrecht schoon met een scheutje chloor.

Salmonella mag best over gepraat worden en hoeft niet onder stoelen of banken maar je kunt ook overdrijven. Vind ik.
Door ~Joke~
Ook een leuke: handvaten van boodschappenkarretjes-en -mandjes :P
Ik leef prettig 'vies' ik heb geen ontsmettingsmiddel of gloor in huis en mijn aanrechtdoekje ligt echt wel eens een paar dagen op het aanrecht. We zijn nooit ziek.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op vr 23 dec 2005, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Daisy75
Joke Miedema schreef: Ook een leuke: handvaten van boodschappenkarretjes-en -mandjes :P
Ik leef prettig 'vies' ik heb geen ontsmettingsmiddel of gloor in huis en mijn aanrechtdoekje ligt echt wel eens een paar dagen op het aanrecht. We zijn nooit ziek.

hahaha als we dan toch vies praten...wat denk je van mijn werk...op de trein, ik heb daar geen eigen toilet ofzo, maar als je denkt dat ik op een treinplee ga....eeeecht niet alleen met heeeele hoge nood!!
We betrappen daar regelmatig mensen die allerlei viezigheid aan het doen zijn, in hun eentje, met zn tweeen, soms met zn tienen,,,whahaha echt waar...om te nekken ervan!
Maar goed ik raak dus ook geen broodje of iets aan voor ik mn handen heb kunnen wassen, want wat denk je van al die kaartjes van reizigers die je in je handen hebt...hihihi.....niet te veel bij nadenken maar denk ik.
En idd ik had vroeger vreselijk smetvrees, de hele dag me handen wassen, kloven erin, nergens naar wc's durven en noem maar op, gelukkig nu minder maar ben wel schoon...allleeen idd je kan te ver gaan.
En we moeten nog wel ergens tegen kunnen vind ik hoor...beetje weerstand opbouwen zeg maar.
Laatst gewijzigd door Daisy75 op vr 23 dec 2005, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
Punt is.....dat hygiëne niet verkeerd is.
Maar je kunt het zo ver doortrekken, als je wilt.
Het heeft ook geen zin om mensen af te zeiken, die met wat méér angst door het leven gaan.

Ikzelf blijf de tip van Kruimel leuk vinden.
En stom....stom....stom....en dan NOG twintig keer stom.....dat ik daar ZELF niet opkwam.
Krantje op het aanrecht (om het bij de honden-maaltijden te houden).
Want niemand lust een sneetje brood, gesmeerd op een plankje, als op datzelfde aanrecht hele vieze restjes liggen.....
En dan kun je SCHOONmaken zoveel als je wilt.
Maar met dat KRANTJE.....raak ik geen plekje aanrecht meer aan ;D ;D ;D
En een mengrkraan (voor met de elleboog) heb ik ook ;D ;D ;D
En anders nam ik daar wel een stukje keukenrol voor.
Je kunt er tenslotte niet je huis om gaan verbouwen.......omdat je barft.......haha.

En die fles gloor gebruik ik niet standaard (desnoods om ándere milieu-redenen, doe ik dat niet).
Maar tóch geregeld die twee gootstenen.....waardoor ik tenslotte de boel weer wegspoel.....en waar anderen toch ook weer lekker van gebruik maken.

Maar nee......niet gaan afzeiken omdat de één wat 'banger' is dan de ander.
Laat iedereen in zijn waarde.
Door Mevroi Kruim
;D ;D ;D ik maak school 8)
Miep Kraakhelder in eigen persoon ;D ;D

Als het weer er naar is doe ik het betere slagerswerk trouwens buiten op de tuintafel (met lap plastic en ouwe kranten erop). Vooral met pens vind ik dat wel zo sociaal tegenover heer Kruimel en tis ook niet zo'n probleem als je eens knoeit.
Door James
Hmmm nou, ik vind eigenlijk niet dat ik een bacterie fobie heb. Ik vind het gewoon niet fris om met smerige handen te eten. De ene zit in zijn neus te peuteren, de ander in zijn oor te peuren en de ander zwemt erin ;-) en daarna zitten ze aan geld... Om nog maar te zwijgen over smerigheid op toiletten.
Hmmm tsja, ik vind dat gewoon smerig.

Er was een tijdje terug een programma op tv en daarbij vroegen ze mensen die van een openbaar toilet af kwamen of ze hun handen gewassen hadden. Nederlanders blijken dat niet zo vaak te doen. In Belgie vinden ze het over het algmeen niet meer dan normaal. De boodschap daarbij was dat je via een toilet bepaalde ziekten op kunt lopen. Vraag me even niet welke ziekten het waren en het was geen broodje aap verhaal als dat je hiv zou oplopen van toiletbezoek...

En jullie maken toch wel schoon nadat je met pens of kip bezig zijn geweest? Ik doe in een nieuwe fles schoonmaakmiddel gewoon een beetje Dethol. Niets geen extra werk, niets geen fobie. Gewone schoonmaakmiddelen maken alleen schoon en doden echt geen bacterien, dus ook geen Salmonella. Gewoon een beetje voorzichtigheid. Better save then sorry! Ik wil er ook geen risico in nemen. Er komen hier mensen met kleine kinderen binnen en ik heb een klant die is van de week bevallen... Dus als ik het niet voor mezelf zou doen, dan wel voor mijn klanten.

En als ik een bacterie fobie zou hebben.. zou ik het verkeerde vak hebben gekozen. Ik denk dat honden wat dat betreft nog smeriger zijn dan geld. Laatst viskoppen van onbekend soort meegekregen en ik let even niet op, ligt er een in te rollen... En ik heb niet 1 hond in huis, maar toch wel gemiddeld zo'n stuk of 8 op een dag.... Maar ja, ik maak wel degelijk elke dag schoon hier in huis. En dat heeft ook weer niets met een bacterie fobie te maken. Het is gewoon ranzig 8 van die honden die door de bagger hebben lopen banjeren, of even lekker met hun kop door de eendenpoep schuiven en daarna lekker voldaan gaan liggen, of zich even uitschudden voor ik er ben met een handdoek...

Maar ik zal dat nog eens even nazoeken of Dethol schadelijk zou zijn. (zie dat het inderdaad Dettol is) Maar ja, als het ook in tandpasta zit... Mijn "angst" voor een verrot gebit zal altijd groter blijven dan wat er ook in tandpasta zit....
Door ~Joke~
Ik heb de krantentruc vanmiddag toegepast, niet om hygienische redenen want hoe bacterie vrij is een krant?? :P Er zijn volksstammen die hem mee naar het toilet nemen om even lekker te lezen :( . Maar om regen van liever lui dan moe :D Het scheelt idd in schoonmaakwerk, altijd mooi meegenomen ;D
Door roefus
Geloof niet dat de 'bezorger' de krant meenam naar het toilet.
Anders is-ie redelijk gestoord !!!!!!!!!!!
Hij heeft 'een hele stapel'!!!!!!!
Het zou een kans op EEN van ZOVEEL zijn als hij WERKELIJK jouw krantje nam.......om op toilet te zitten.
En het daarNA ging bezorgen................

Haha....ik lig plat......of komt dat nou door die bacteriën die mij 'plat doen liggen'????

Dacht het niet.
KRUIMEL, bedankt voor je krantje-tip, en al je sorus 'buiten de deur'......bij beter 'weer'.

Ga ik allemaal DOEN..............

En als ik volgend jaar STERF......dan komt dat door al jouw 'foute' tips.

Mag je WEL op mijn begrafenis komen........
Met GEDESINFECTEERDE bloemen.....MOOIE !!!!!

HAHA........ik ga dit LEUK vinden.
Door Ster
Hier een interessant stuk over bacteriedodende zeep:

http://www.radfordreviews.com/cgi-bin/v ... xcerpt_six

En vertaald:

In sommige gevallen moedigt de media’s neiging tot angstverspreidende commercie irrationele angsten onder het publiek aan. Een voorbeeld is de onlogische angst van het publiek voor bacteriën. Doktoren en wetenschappers maken zich al jaren zorgen dat het overmatig gebruik van antibiotica door patiënten antibiotica-resistente bacteriën zou creëren.

In de late negentiger jaren buitten zeep producenten de angst van het publiek voor bacteriën uit door de introductie van anti-bacteriele zeep en schoonmaakmiddelen gemaakt om voorwerpen, keuken en badkamers enz mee te steriliseren. In reclames is een vrolijk huisvrouwtje te zien die haar keuken van top tot teen besproeid met een antibacterieel schoonmaakmiddel. De namen van ziekte-producerende bacteriën verdwijnen terwijl ze poetst, de impressie achterlatend van een steriel, gezond huishouden. De bangmakende techniek werkte: een studie in het jaar 2000 bevond dat ongeveer de helft van alle handzepen nu antibacteriële ingrediënten bevat (en dat de consument dit dus veelvuldig koopt).

Maar het gebruik van zulke schoonmaakmiddelen maakt huishoudens NIET steriel en NIET gezond. Zoals Dr. Stuart Levy van Tufts University uitlegde: “mensen moeten begrijpen dat bacteriën noodzakelijk zijn en dat we niet onze huizen steriel moeten gaan maken,” zei hij. “Antibacteriele zeep en lotions zouden beperkt moeten worden tot zieke patiënten, en niet gebruikt moeten worden in gezonde huishoudens.” Verder gelooft hij dat het publiek een onjuist besef heeft van de veiligheid van producten. Antibacteriële zeep wordt gebruikt in ziekenhuizen, maar chirurgen scrubben wel TIEN minuten onder heet water. De gemiddelde wastijd in een huishouden is ongeveer vijf seconden, zegt Levy. A snelle veeg over een keukenaanrecht zal de meeste bacteriën NIET doden. In 1998 bevond Levy dat E. coli bacteriën een resistent kunnen ontwikkelen voor een van de meest voorkomende antibacteriële ingrediënten in zeep die gewoon in de winkels te koop is.

Het is ook mogelijk dat overmatig gebruik van zulke schoonmaakmiddelen kan leiden tot de creatie van een nieuwe drug-resistente vorm van tuberculose! Het probleem is zo ernstig dat in Juni van 2000 the American Medical Association’s (AMA) House of Delegates de regering vroeg om het opnieuw bekijken van antibacteriële producten en de vaststelling of deze producten de gezondheidsbedreiging van drug-resistente bacteriën verergeren te bespoedigen. Hoewel de House of Delegates niet expliciet het publiek zegt te stoppen met het gebruik van de producten hebben zij wel hun twijfels geuit over het nut van de producten. “Er is geen bewijs dat ze enig nut hebben en er is geen reden om aan te nemen dat ze bijdragen tot een probleem,” zei M. Genel. In het geval van antibacteriële zeep kan het resultaat echter catastrofisch zijn. Meer en meer mensen gaan dood aan infectieziekten omdat zij geïnfecteerd raken met vormen die resistent zijn geworden tegen antibiotica.

Niet verwonderlijk reageerde de antibacteriële producenten direct dat het publiek zich niet moest laten afschrikken tot het gebruik van antibacteriële producten, en dat de AMA’s actie gebaseerd was op onwetenschappelijke theorie. Het is ironisch dat een industrie die eerst zo zijn best heeft gedaan om mensen bang te maken zodat zij de producten gingen kopen (bescherm jullie families voor E. coli!) nu zo veel moeite doet om hun consumenten bang te maken voor de wetenschap.

Sommige onderzoeken tonen aan dat kinderen die worden blootgesteld aan bacteriën opgroeien tot gezondere volwassenen dan kinderen die in steriele omgevingen opgroeien. Een studie uitgevoerd door … vond dat kinderen die de eerste zes maanden van hun leven naar dagopvang gingen, of twee of meer broers/zussen hadden, de helft minder kans hadden op astma op hun dertiende jaar dan kinderen die 1 of geen zus/broer hadden en niet naar dagopvang gingen. Bescherming tegen astma kwam voort uit veelvuldige blootstelling aan andere kinderen in de eerste zes maanden, een belangrijke tijd voor de ontwikkeling van het immuun systeem. Twee Duitse studies toonden gelijke resultaten aan. Deze bevinding van astma is belangrijk, aangezien het de meest voorkomende chronische ziekte onder kinderen is.

In ieder geval is het gebruik van antibacteriële zeep niet zo belangrijk als simpelweg gewoon je handen wassen. Gewone zeep (zonder bacteriedodende stoffen) wast ongeveer 99% van de ongewenste bacteriën weg, volgens Dr. J. Todd, microbiologie ed. En zegt hij: “De antibacteriële stoffen werken pas na minuten tot uren. Je kunt geen bacteriën direct doden met het spul dat je in je sopje stopt. Het enige dat bacteriën direct dood is vuur.”

Wie wordt er beter van de angst van het publiek, reëel of irreëel? Veel mensen. Medicijnenproducenten gaven in 1998 ongeveer vier biljoen dollar(!) uit aan RECLAME, in een poging het publiek het gevoel te geven dat er iets mis is met ze dat alleen gebruik van medicatie kan oplossen. Angst opent alle deuren en portefeuilles, en hoe meer reclamemakers het publiek overtuigen dat er iets mis is met ze, of dat ze in gevaar zijn, des te meer geld het oplevert.

Het is belangrijk om in te zien dat een van de principes van zaken doen is dat een product of service klant-gebaseerd moet zijn, en als mensen hetgeen je aanbiedt niet nodig hebben of willen, dat je ze het GEVOEL moet geven dat ze het WEL nodig hebben. Het eenvoudig aanbieden van producten is overgegaan in een agressieve benadering van potentiële consumenten.

OFWEL: de enige die echt beter worden van al die nonsens-bacteriedodende troep zijn de verkopers! Verder kan het op lange termijn ook nog eens een bedreiging voor onze eigen gezondheid vormen.
Door Daisy75
drdrum schreef: Hoe ben je van je smetvrees afgekomen? met hulp of ging het vanzelf over?
ben er niet totaal vanaf gekomen, maar wel grotendeels, en met zoveel dieren als ik heb, plus reuma die ik heb moet je wel iets makkelijker worden af en toe en eens kunnen zeggen vandaag even niet stofzuigen ofzo.
denk dat ik op die manier iets makkelijker ben geworden.
maar in de trein walg ik we van alles hoor en openbare toiletten vind ik ook vreselijk maar je moet soms wel.
Ik heb ook altijd een pak van die "poets je toet'doekjes bij me die voor kinderen, dan kan ik even me handen afvegen voor ik iets anders doe.want ik die trein is alles smerig.
vroeger kon ik op vakantie gewoon 2 weken niet naar de wc wel plassen maar niet de grote boodschap, dan pas na de vakantie als ik thuis kwam kon ik weer....(was ik nog kind hoor.)dat is nu gelukkig wel verbeterd.
ja het is iets raars hoor. en idd je kan mensen er niet op aanvallen hoor, dit zit in je of niet...

Die krantentip is idd wel heel slim, ik doe het nu ook.
Ik moet zeggen ik doe elke dag mn doekjes op het aanrecht verschonen, heb 1 bakje voor me eigen doekje en afwasborstel en eentje voor de vogels..die morsen ook nog wel eens wat.
Ik was na het eten maken voor de honden, meteen alles af waar vlees in of aan zit.
Maar ben niet zo dat ik alles apart houd hoor, als je maar goed afwast denk ik zo.
Wel heb ik een plantenspuit met verdunde dettol op het aanrecht staan, kan ik ff sprayen op aanrecht als ik met vlees bezig geweest ben, maar dit is zwaar verdund hoor.
Tja het is en blijft een moeillijke kwestie denk ik zo...zo vinden sommige mensen het vies als een hond likt, maar ze hebben toen getest het verschil tussen de hoeveelheid bacterieen op de tong van een hond en de hoeveelheid op het doekje wat mensen op het aanrecht hebben liggen...geloof me je kan nog beter je hond je aanrecht laten schoonlikken!!
Door drdrum
Nee Kayleigh, smetvrees is absoluut niet iets om grappig over te doen.Er bestaan geen grappige aandoeningen.Over rheuma/artrhitis kan ik je vertellen dat vanuit de Oosterse Geneeskunde dit veroorzaakt wordt door fruit en rauwe salades.De cellen van rauwe groenten zijn te hard voor ons gebit en maag om ze te openen/ verteren.En de cellen van fruit werken sterk verkillend op ons lichaam.Als je het te moeilijk vind om fruit te laten staan kan je overwegen dit(b.v. gedroogde abrikozen,pruimen,appeltje) te koken.Ong.1 x in de maand.Door groenten te blancheren tot je de kleur ziet veranderen,plm 2a 3 min in kokend water,openen de cellen zich en zijn ze makkelijker te verteren zonder dat de werkzame stoffen verdwenen zijn.Mischien heb je hier wat aan?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door