Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
Ik was zo kwaad dat Cis weer jeukplekken kreeg van die klere Hills brokken met mais, en heb vanmorgen de zak met brokken terug gebracht naar de DA, ik werd zelf al misselijk wanneer ik die zak zie staan en wil het niet langer in huis hebben!! >:( >:(
ik heb gelijk ook de 20 blikjes i/d terug gegeven en heb nog nu maar 4 blikjes thuis staan.
En hoop dat die met 'n paar dagen zijn weggewerkt samen gemengd met de home cooked voer en dan daarna dus alleen nog maar zelf gekookt eten voor mevrouw..

Ik ben de hele ochtend bezig geweest met me nieuwe home cooked doggy dinner business... 8)
eerst rijst koken,met beetje gort erbij, in me nieuwe electr.rijstestoomerpan, ;)
ik heb wortels, broccoli, selderie en beetje kool en knoflook gekookt en fijn gehakt, ik heb 2 kippen gekookt en al 't vlees van de bot gehaald, ik heb 'n lams hart gekookt en samen met de gekookte kip vlees door me gehaktmolen gedraaid, ik heb alles wat ik gekookt had in 'n grote bak door elkaar zitten kneejen,beetje kelp en beetje alfalfa poeder erbij en beetje gemalen eierenschaal er door heen, en heb nou voor de hele week 2 maaltijden per dag ,kant en klaar in zakjes zitten.
Rauw is wel veel makkelijker hoor!!! :-\
Maar ik denk dat dit in ieder geval beter is dan Hills.

Ik heb nog geen andere brok gevonden, is allemaal te hoog vet of te veel eiwit, en wat ik wilde hebben hadden ze toevallig niet, maar ik heb wel 'n heel stelletje verschillende merken proefpakketjes gekregen, geen van alle met mais erin, en aan de lage kant met vet, dus ik maakt die eerst wel op.
Had vanmiddag al wat brokkies aan Cis gegeven en ze vreet alles op, en hoeft niks uit te spugen, dus ik heb goeie hoop!!
Door Lizzy
202Spots schreef: Ik was zo kwaad dat Cis weer jeukplekken kreeg van die klere Hills brokken met mais, en heb vanmorgen de zak met brokken terug gebracht naar de DA, ik werd zelf al misselijk wanneer ik die zak zie staan en wil het niet langer in huis hebben!! >:( >:(
ik heb gelijk ook de 20 blikjes i/d terug gegeven en heb nog nu maar 4 blikjes thuis staan.
En hoop dat die met 'n paar dagen zijn weggewerkt samen gemengd met de home cooked voer en dan daarna dus alleen nog maar zelf gekookt eten voor mevrouw..

Ik ben de hele ochtend bezig geweest met me nieuwe home cooked doggy dinner business... 8)
eerst rijst koken,met beetje gort erbij, in me nieuwe electr.rijstestoomerpan, ;)
ik heb wortels, broccoli, selderie en beetje kool en knoflook gekookt en fijn gehakt, ik heb 2 kippen gekookt en al 't vlees van de bot gehaald, ik heb 'n lams hart gekookt en samen met de gekookte kip vlees door me gehaktmolen gedraaid, ik heb alles wat ik gekookt had in 'n grote bak door elkaar zitten kneejen,beetje kelp en beetje alfalfa poeder erbij en beetje gemalen eierenschaal er door heen, en heb nou voor de hele week 2 maaltijden per dag ,kant en klaar in zakjes zitten.
Rauw is wel veel makkelijker hoor!!! :-\
Maar ik denk dat dit in ieder geval beter is dan Hills.

Ik heb nog geen andere brok gevonden, is allemaal te hoog vet of te veel eiwit, en wat ik wilde hebben hadden ze toevallig niet, maar ik heb wel 'n heel stelletje verschillende merken proefpakketjes gekregen, geen van alle met mais erin, en aan de lage kant met vet, dus ik maakt die eerst wel op.
Had vanmiddag al wat brokkies aan Cis gegeven en ze vreet alles op, en hoeft niks uit te spugen, dus ik heb goeie hoop!!
Ik geef je groot gelijk! Joh, als ik zo dat home cooked dinner bekijk: dan weet ik 1 ding echt 200% zeker! Dat is 1000 maal gezonder als die vieze Hills zooi! Go for it Dory! (en ja, het is waar, raw is zoveel gemakkelijker... Ach wie weet eet Cis binnenkort ook weer wat rauw!).
Goed hoor dat jij kookt, ik doe het ook voor een van mijn honden die niet zo goed op rauw doet, alleen kan ze wel wat rauw.
Vraagje, ontdoe je ook de kip van alle vet en velletjes om het een magere maal te maken? of hoef dat niet, en gebruik je de kook vocht om rijst te koken of gebruik je echt een rijststomer?
Ik ben niet nieuwschierig ;D will alleen alles weten
Ik kook voor een leger en vries in porties in. Dan hoef ik niet alle dagen keukenprincess te zijn.
Door 202spots
conleeuw schreef: Vraagje, ontdoe je ook de kip van alle vet en velletjes om het een magere maal te maken? of hoef dat niet,
Omdat ik zo min mogelijk vet wil geven, haal ik dus echt alle velletjes en vettige stukjes er van af.
Toen ik pas begon met gekookte kip te geven, gaf ik alleen maar de kippenborst, daar zit dus echt helemaal niks van vet aan.
Deze keer heb ik de hele kip gebruikt, dus ook 't donkerder vlees wat op de poten zit en wat iets meer vethoudend is dan 't witte vlees.
Ik maal de gekookte vlees omdat Cis 't anders 'n grote stukken doorslikt,dat had ze de allereerste keer ook gedaan, en toen weer gespuugd, wanneer ik 't nu gemalen geef dan is 't makkelijker te verwerken.

Wanneer je voor 'n gewoon maaltijd maakt, en wat niet perse vet-vrij hoeft te wezen, dan zou ik evengoed 't vel er af halen, maar niet zo kieskeurig zijn met de andere vettige stukjes.
Je hoeft 't ook niet te malen.
en gebruik je de kook vocht om rijst te koken of gebruik je echt een rijststomer?
't is 'n stomer, water erin rijst erbij, aanzetten en dan 20-30 min later is de rijst gestoomd en word 2 uur warm gehouden.
Ik bewaar 't water waar ik de kip in heb gekookt(snelkookpan) en laat 't vet stollen, dat haal ik 't vet er af en dan gebruik ik 'n koppie van de boullion wanneer ik de bak klaar maak.
Wanneer ik de boullion erbij doe, en 't eten goed door elkaar prak dan is 't lekker soeperig en kan Cis ook niet in een keer alles doorslikken.
Ik geef de kookwater ook tussendoor als extra vocht wat ze drinken (Dals moeten meer drinken dan andere rassen en dit gaat er vlugger in dan gewoon water)
Maar het is 'n goed idee om de kookwater van de kip als kookvocht voor de rijst te gebruiken!!
Zal ik volgende keer proberen!!
Maar wel ook eerst de vet er af halen( zooitje ijsblokjes in de hete water om vlug af te koelen, en de vet plakt dan aan de ijsblokjes ;))
Ik had ook nog die enzymes gekregen, en daarvan geef ik 'n halve per maaltijd.
Ze vind d'r nieuwe eten in ieder geval errug lekker ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op di 04 okt 2005, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
202Spots schreef:
Wanneer je voor 'n gewoon maaltijd maakt, en wat niet perse vet-vrij hoeft te wezen, dan zou ik evengoed 't vel er af halen, maar niet zo kieskeurig zijn met de andere vettige stukjes.
Je hoeft 't ook niet te malen.
ik kook voor een van mijn honden omdat zij niet zo goed op rauw doe. 'tis iets meer werk, maar de moeite waard, geen problemen meer. Ze krijgt wel dingen rauw (ik blijf ook proberen) maar bij haar kan helaas niet alles rauw. Dus slaafje kook wel .
Ik haal niet de vel van de kip eraf, ik voer vet en al, alleen de botten worden ontdaan. Hoezo zou het moeten? Vertel...
Gelukkig is zij niet ziek en hoef zij niet een speciaal dieet, buiten dan dat alles rauw niet lukt.
Je went aan het koken voor de hond, ik kook ook meerdere porties per keer, en vries dan gaar in, dan heb ik luie dagen en kook dagen.
;D
Door 202spots
conleeuw schreef: Ik haal niet de vel van de kip eraf, ik voer vet en al, alleen de botten worden ontdaan. Hoezo zou het moeten? Vertel....
;D
Ik vind rauw vel al aardig vet, en wanneer Tor effe TE zwaar word dan is 't vel 't eerste wat ik eraf haal voordat ie de kip krijgt.( die klodder vet in de kipbouten haal ik er ook altijd af trouwens)
Misschien ben ik nu effe over-bezorgd geworden door de mogelijkheid van pancreatitis door TE vet eten..
Maar wanneer je 'n koud, gekookt kippenvel bekijkt of voeld...dan is 't net 1 grote klodder vet.... dus ik vind gekookte vel TE vet,en niet erg gezond.
202Spots schreef: Ik vind rauw vel al aardig vet, en wanneer Tor effe TE zwaar word dan is 't vel 't eerste wat ik eraf haal voordat ie de kip krijgt.( die klodder vet in de kipbouten haal ik er ook altijd af trouwens)
Misschien ben ik nu effe over-bezorgd geworden door de mogelijkheid van pancreatitis door TE vet eten..
Maar wanneer je 'n koud, gekookt kippenvel bekijkt of voeld...dan is 't net 1 grote klodder vet.... dus ik vind gekookte vel TE vet,en niet erg gezond.
A ha, ok, ik snap hem. Tuurlijk haal jij dan vet af. Alleen heb ik een adhd border collie die heel veel beweegt en niet vet is, geen medische aandoeningen..... dus vindt ik het niet noodzaakelijk om mager te voeren. ;D
Door 202spots
Om 't bij elkaar te houden maar even hier geplaatst vanaf 'n ander topic...

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, en behalve 'n paar verandering is ze zo goed als nieuw en ik ben heel blij dat ze in staat is om voor 90% weer BARFdiet kan eten.
Alleen haar smaak is 'n beetje veranderd :-\
Ze lust nu geen cottage cheese en groentemix meer,
maar eet wel yogurt, ricotta of kefir cheese.
Behalve 'n heel klein beetje rauwe groentemix, lustt ze wel gekookte groentes,maar eet ook stukjes van rauw groente of fruit.
Ze heeft nu moeite om rauw orgaan of rauw ei binnen houden, dus de hart en lever word gekookt en
ei word geklutst en 'n minuut in de magnetron.
Met grotere/hardere botten en ribben geef ik 'n half enzymetablet om met de vertering te helpen,(omdat ze nog steed 'n schrokker is, slikt ze TE grote stukken met bot door, wat dan later word uitgespuugd)
maar met de kippenbot gaat goed allemaal prima zonder de enzyme tabletje erbij.
Ik haal uit voorzorg wel alle vel en extra vet van de kip en andere RMB's dus ze krijgt niet veel vet in haar diet en word ze niet zwaarder, en ik geef beetje rijst wanneer 't nodig is en geef satinballs wanneer nodig.

Verandering in smaak kan trouwens ook met haar leeftijd te maken hebben.
Maar ze voeld prima, ziet er geweldig uit en zit lekker in d'r vel.
En niemand kan zien, of aan haar gedrag merken dat ze straks 12 jaar word.
Cissy Happy ...me happy! 8)
Door Lizzy
202Spots schreef: Om 't bij elkaar te houden maar even hier geplaatst vanaf 'n ander topic...

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, en behalve 'n paar verandering is ze zo goed als nieuw en ik ben heel blij dat ze in staat is om voor 90% weer BARFdiet kan eten.
Alleen haar smaak is 'n beetje veranderd :-\
Ze lust nu geen cottage cheese en groentemix meer,
maar eet wel yogurt, ricotta of kefir cheese.
Behalve 'n heel klein beetje rauwe groentemix, lustt ze wel gekookte groentes,maar eet ook stukjes van rauw groente of fruit.
Ze heeft nu moeite om rauw orgaan of rauw ei binnen houden, dus de hart en lever word gekookt en
ei word geklutst en 'n minuut in de magnetron.
Met grotere/hardere botten en ribben geef ik 'n half enzymetablet om met de vertering te helpen,(omdat ze nog steed 'n schrokker is, slikt ze TE grote stukken met bot door, wat dan later word uitgespuugd)
maar met de kippenbot gaat goed allemaal prima zonder de enzyme tabletje erbij.
Ik haal uit voorzorg wel alle vel en extra vet van de kip en andere RMB's dus ze krijgt niet veel vet in haar diet en word ze niet zwaarder, en ik geef beetje rijst wanneer 't nodig is en geef satinballs wanneer nodig.

Verandering in smaak kan trouwens ook met haar leeftijd te maken hebben.
Maar ze voeld prima, ziet er geweldig uit en zit lekker in d'r vel.
En niemand kan zien, of aan haar gedrag merken dat ze straks 12 jaar word.
Cissy Happy ...me happy! 8)

Toch frappant he Dory, dat ze na deze ontsteking een andere smaak heeft gekregen? Zou dat misschien komen omdat ze in die tijd ook vooral gekookte dingen heeft gehad? Anyway, she is still going strong! Heerlijk! Op naar de volgende 5 jaar :D 8)!
Door 202spots
Lizzy schreef: Toch frappant he Dory, dat ze na deze ontsteking een andere smaak heeft gekregen? Zou dat misschien komen omdat ze in die tijd ook vooral gekookte dingen heeft gehad? Anyway, she is still going strong! Heerlijk! Op naar de volgende 5 jaar :D 8)!
Ze at eerst zonder moeite de bak met rijst en gekookte kip, maar opeens was ze dat gewoon spuugzat en volgde Tor naar buiten wanneer hij z'n rauwe RMB kreeg, en dan stond ze heel beteuterd te kijken dat zij weer naar de keuken terug moest om de gekookte prut te eten....dus ze wilde zelf eigenlijk liever rauw!!
Met de gewone rmb heeft ze dus helemaal geen probleem hoor, het is alleen met de groente en cottage cheese.

Toen de attack net was geweest,en DA nog dacht dat het van de voer was gekomen,
zei ik tegen 'm dat ik het gek vond, omdat met barf diet altijd alles goed was gegaan.
Er werd me toen verteld dat de verterings systeem ook veranderd wanneer ze ouder worden, en omdat ze tot nu toe altijd de rauw goed verwerkte, betekende dat niet dat 't altijd zo zou blijven, en dat er dus best kans was dat ze bepaalde dingen nu ze wat ouder werd, niet meer zo makkelijk kon verwerken... :-\

We weten inmiddels dat het niet door de diet kwam, maar ik denk dat er met leeftijd dan idd gewoon verschil van smaak kan komen.....en verschil met de spijsvertering?....tja misschien dat ze daarom geen rauw orgaan en rauw ei kan binnen houden?
kweet nie...

Maar wanneer ik naar me zelf kijk dan zijn er OOK bepaalde dingen die ik nu niet zo lekker meer vind als 100 jaar geleden, en andere dingen die ik vroeger echt NIET luste...die eet ik NU juist WEL!!
door smaakverandering.... :-\
Dus ik denk dat 't bij honden ook best kan veranderen...
we houden er gewoon 'n beetje rekening mee en passen dan aan wat Miss Cis graag wil eten of niet eten.. 8)
Want ze gaat tenslotte nog best 5 jaar mee toch?!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door