Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
Zoooo, ze is weer wakker (alleen wil ik nu naar bed ;D), heeft gegeten en met een stok gesjouwd. Arme Ted heeft zich maar weer geschikt in haar rol als minderbelangrijk...maar heeft toch een dag genoten van alle aandacht van de wereld, zonder zus die daar een stokje voor steekt. Mijn nieuwe hondendraagtas is ZO groot, dat er makkelijk naast een Teckel nog wat boodschappen in passen, dus we zijn gezellig samen naar de Ap gegaan...vervolgens naar de kaasboer waar ze volgens mij een halve Leerdammer opgevoerd heeft gekregen... De kaasboer gaf ook een zakje met plakjes kaas voor arme zielige Sophietje mee....die heeft Ted ook opgegeten.

Volgens mij hoopt Ted dat SOphie morgen weer onder narcose moet ;D
Door Doedels
geer schreef: Volgens mij hoopt Ted dat SOphie morgen weer onder narcose moet ;D
Tja Ted, life's a bitch and so is Sophie
Fijn dat ze weer wakker is.
Door geer
Doedels schreef: Tja Ted, life's a bitch and so is Sophie
Fijn dat ze weer wakker is.
Ted is ook een bitch... letterlijk dan ;D Dit huis bestaat uit 5 bitches en een...eh...Guus 8)
Door Doedels
geer schreef: Ted is ook een bitch... letterlijk dan ;D Dit huis bestaat uit 5 bitches en een...eh...Guus 8)
En? Houdt Guus zich staande?
Door geer
Doedels schreef: En? Houdt Guus zich staande?
Letterlijk, of figuurlijk? ;D Ja hoor, we hebben alle vijf genoeg aan Guus 8)
Door conleeuw
gelukkig is alles goed gegaan, klinkt behoorlijk zielig zo'n narcose dronkenschap. Volgens mij voelen ze ook alsof ze veel te veel hebben gedronken ;)
Morgen vast wel beter en wie weet is ze midweek weer de oude?
Success ermee.
Door Yari
Heej wat heerlijk om te horen dat alles prima verlopen is! :)
Ben blij dat het je toch ook mee gevallen is achteraf. ;)
Door Nitus
Gelukkig is alles goed verlopen en zijn de rangen weer (eerlijk) verdeeld ;). Heeft Sophie nog last van de wondjes?
Door Yari
Wil toch ook nog even op Lizzy reageren:
Lizzy schreef: Dan had ik geen kundig dierenarts zeker. Ik heb 2 keer 2 dagen met een zieke hond gezeten. Veel pijn en veel ellende. De operatiewond zelf deed al zeer.

Helemaal met je eens ben ik het gewoon nog steeds niet om de simpele reden dat er niet voor niets met deze nieuwe techniek gewerkt wordt:

Zie http://www.dierenkliniekwestland.nl/?pa ... opie&taal=

*Korte operatietijd: de duur van de operatie is aanzienlijk korter dan bij de "ouderwetse" sterilisatie. Gemiddeld duurt de operatie slechts 14 minuten !!
*Korte narcose: de gasnarcose is dus ook erg kort. Dit bevordert uiteraard weer het snelle herstel en is vooral van belang voor narcose-gevoelige rassen.
*Snel herstel: door de korte narcose en de kleine wondjes is de hond weer snel hersteld en 95 % van de dieren eet en drinkt op de dag van de operatie alweer.
*Kleine wondjes: er wordt door 3 openingen van 5 mm gewerkt en er hoeft dus niet meer een snede gemaakt worden waar minimaal een hand doorheen kan van gemiddeld 7 tot 10 cm. Kleine wondjes betekent ook minder trekpijnlijkheid, geen kans op wondbreuk en minder kans op wondinfectie.
*Slechts huidhechtingen: alleen de huid wordt met 1 hechting gesloten en er hoeven dus niet meer drie lagen ( buikvlies, vetlaag en huid ) van 10 cm afzonderlijk gehecht worden.
*Geen kap: de hond hoeft geen kap op. Al zou de hond de hechting uit een van de wondjes likken, dan nog kan er niets ernstigs gebeuren, daar door het verschuiven van de onderliggende lagen er geen verbinding met de buik bestaat.
*Beter zicht: zoals uit de video's blijkt is het zicht in de buik veel beter. Bij de "ouderwetse" sterilisatie probeert men door een zo klein mogelijke snede met zijn hand blind in de buik de eierstok vrij te prepareren, terwijl met de kijkoperatie de eierstok helemaal vrij in beeld ligt.
*Minder kans op nabloeden: door het goede zicht is de kans op een nabloeding uiterst gering en bovendien controleren we dat nog eens extra voor het sluiten van de wondjes.
*Minder kans op infectie: doordat we uitsluitend met steriele instrumenten in de buik komen, bestaat er nooit de kans op het scheuren van een operatiehandschoen, dit vermindert de infectiekans aanzienlijk.
*Zelf hechtingen verwijderen: het merendeel van de eigenaren verwijdert de 3 huidhechtingen na 7 dagen zelf waardoor de hond een hernieuwde gang naar de dierenarts bespaart wordt.
Een aantal punten die je hier opnoemt zit zeker wat in.
Een gemiddelde gewone sterilisatie duurt nl. bijv. wel iets langer. Zo'n 20-25 minuten.
Bij ons worden de eierstokken en de baarmoeder er uit gehengeld met een klein smal hengeltje zeg maar, dus er hoeft zeker geen hand in!! Zoals ik al eerder zei is de snee ook gemiddeld zo'n 4-5 cm.
Dat de kans op wondbreuk kleiner is bij laparoscopische sterilisatie zit wel wat in en dat het eruit likken van de hechtingen niet uit zou maken is ook wel een voordeel. Alhoewel wij zoveel mogelijk proberen de huid onderhuids te hechten zodat er aan de buitenkant geen hechtingen te zien zijn, dat scheelt vaak ook al.
Maar er worden bij ons geen 3 lagen gehecht. Alleen het buikvlies en dan de huid en zoals ik al zei zeker geen 10 cm, maar gemiddeld 4-5 cm.
Verder vraag ik me af of 5-10 minuten langere narcose echt zoveel verschil uitmaakt qua herstel. En het gros eet hier ook gewoon meteen dezelfde dag alweer en wandelt na 1.5 uur zelf naar de auto. Vreetgrage types als labradors pakken vaak een half uur nadat ze van de tafel zijn alweer een markiesje aan. ;D
Een laparoscopische sterilisatie zou mss idd iets sterieler zijn, maar dan alleen maar als je ervan uit gaat dat een handschoen kan scheuren. Die kans heb je ook bij een laparoscopische sterilisatie, maar die is denk ik wel kleiner omdat je puur alles met die instrumenten doet.
Verder zou ik eerlijk gezegd niet weten of je een beter zicht hebt via een video, maar klinkt wel aannemelijk.
De hechtingen die wij zetten lossen gewoon op, dus hoeft de eigenaar in principe ook niet terug te komen (plus dat ze die evengoed zèlf kunnen verwijderen), maar wij laten ze in de regel toch na 10 dgn altijd even terug komen gewoon omdat je dan zelf even kan beoordelen hoe het litteken eruit ziet en we halen de hechtingen er dan ook meestal meteen uit, omdat het anders vaak toch gaat irriteren.

Begrijp me dus niet verkeerd, ik heb zeker niks tegen laparoscopische sterilisatie, maar ik wil even de vooroordelen over de "gewone" sterilisatie uit de wereld helpen. Er zitten zeker een paar pluspuntjes aan laparoscopische sterilisatie, maar de verschillen zijn zeker zo groot niet als hier genoemd wordt. Maar het hangt dus wel van de kundigheid van de arts af en het gebruikte narcosemiddel; er zijn erbij die idd nog steeds als een slager te werk gaan en een snee van hier tot Tokio maken en lekker de goedkoopste narcosemiddelen gebruiken. Maar het kàn dus wèl gewoon anders. ;)
Door Lizzy
Ik moet toegeven dat ik me nog nooit echt in de verschillende narcose middelen heb verdiept om de simpele reden dat ik toch nooit aan een DA zal vragen iets anders te gebruiken als waarmee hij gewend is te werken... Dus ik neem echt direct van je aan dat er verschil in narcose-middelen. En ik neem ook aan dat er verschil zit in de manier van opereren. Ik snap alleen niet waarom een DA goedkoop narcose spul zou gebruiken... Hij berekend dat toch gewoon door aan mij? Kan hij toch net zo goed iets heel goeds gebruiken? Loopt hij toch ook minder risico? Of zeg ik nu iets heel doms? (mag je gewoon eerlijk zeggen hoor ;D!).

Ik geloof dat als ik Linga ooit moet laten castreren dat ik heel goed moet overdenken wat ik zou doen. Ik vind het namelijk een grote voordeel dat als de operatie wordt uitgevoerd door mijn eigen DA en er treden 's avonds of 's nachts of de volgend dag complicaties op dat: A)Mijn DA zelf als geen ander weet wat/hoe hij het gedaan heeft en B)Mijn DA dus op 5 minuten rijden van mij vandaan zit. Ik geloof dat ik het zelf wat onprettig zou vinden om met complicaties van de operatie die ergens anders uitgevoerd is naar mijn eigen DA te gaan. Dat hele end naar Naaldwijk rijden zou ik bij complicaties niet doen want in zo'n geval wil ik gewoon binnen 5 minuten bij mijn DA zitten. Daarnaast vertrouw ik er 200% op dat mijn huidige DA met de allergrootste zorgvuldigheid te werk gaat en hij goede narcose-spullen gebruikt. Mmm, ik geloof dat ik al weet waar op dit moment mijn 'voorkeur' naar uit zal gaan ;)!
Door Yari
Lizzy schreef: Ik moet toegeven dat ik me nog nooit echt in de verschillende narcose middelen heb verdiept om de simpele reden dat ik toch nooit aan een DA zal vragen iets anders te gebruiken als waarmee hij gewend is te werken... Dus ik neem echt direct van je aan dat er verschil in narcose-middelen. En ik neem ook aan dat er verschil zit in de manier van opereren. Ik snap alleen niet waarom een DA goedkoop narcose spul zou gebruiken... Hij berekend dat toch gewoon door aan mij? Kan hij toch net zo goed iets heel goeds gebruiken? Loopt hij toch ook minder risico? Of zeg ik nu iets heel doms? (mag je gewoon eerlijk zeggen hoor ;D!).

Ik geloof dat als ik Linga ooit moet laten castreren dat ik heel goed moet overdenken wat ik zou doen. Ik vind het namelijk een grote voordeel dat als de operatie wordt uitgevoerd door mijn eigen DA en er treden 's avonds of 's nachts of de volgend dag complicaties op dat: A)Mijn DA zelf als geen ander weet wat/hoe hij het gedaan heeft en B)Mijn DA dus op 5 minuten rijden van mij vandaan zit. Ik geloof dat ik het zelf wat onprettig zou vinden om met complicaties van de operatie die ergens anders uitgevoerd is naar mijn eigen DA te gaan. Dat hele end naar Naaldwijk rijden zou ik bij complicaties niet doen want in zo'n geval wil ik gewoon binnen 5 minuten bij mijn DA zitten. Daarnaast vertrouw ik er 200% op dat mijn huidige DA met de allergrootste zorgvuldigheid te werk gaat en hij goede narcose-spullen gebruikt. Mmm, ik geloof dat ik al weet waar op dit moment mijn 'voorkeur' naar uit zal gaan ;)!
Maar er zijn dus DA's die zweren bij de narcosemiddelen die ze al jaren gebruiken en zich dus niet verdiepen in de nieuwere betere middelen en dat kan dus behoorlijk schelen in de mate waarin je hondje weer bij is en opgeknapt is.
Ook heb je er figuren bij zitten die gewoon net zoveel rekenen als hun "concurrent", maar die wèl gewoon de goedkopere middelen nog gebruiken, terwijl de concurrent bijv. wèl de betere en duurdere middelen gebruikt. Maar dat weet je niet als je je hondje daar brengt.
Verder vind ik idd het grote voordeel dat je het bij je eigen vertrouwde DA uit laat voeren en niet helemaal ergens anders, waar je de artsen eigenlijk niet van kent en die wellicht veel verder van je vandaan zitten.
Maar goed, zo'n keuze moet toch iedereen voor zichzelf maken. Ikzelf vind de voordelen van laparoscopische sterilisatie persoonlijk niet zo groot, dus ik zou er zelf niet zo gauw voor kiezen, maar goed, ik heb ook makkelijk praten, want mij kost het óók nog eens niks als ik het op m'n eigen praktijk laat doen. Is de keuze dus al helemaal snel gemaakt. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door