Moderator: Lizzy
geer schreef: Volgens mij hoopt Ted dat SOphie morgen weer onder narcose moetTja Ted, life's a bitch and so is Sophie![]()
Doedels schreef: Tja Ted, life's a bitch and so is SophieTed is ook een bitch... letterlijk dan
Fijn dat ze weer wakker is.
geer schreef: Ted is ook een bitch... letterlijk danEn? Houdt Guus zich staande?Dit huis bestaat uit 5 bitches en een...eh...Guus 8)
Doedels schreef: En? Houdt Guus zich staande?Letterlijk, of figuurlijk?
geer schreef: Letterlijk, of figuurlijk?Ja hoor, we hebben alle vijf genoeg aan Guus 8)
Lizzy schreef: Dan had ik geen kundig dierenarts zeker. Ik heb 2 keer 2 dagen met een zieke hond gezeten. Veel pijn en veel ellende. De operatiewond zelf deed al zeer.Een aantal punten die je hier opnoemt zit zeker wat in.
Helemaal met je eens ben ik het gewoon nog steeds niet om de simpele reden dat er niet voor niets met deze nieuwe techniek gewerkt wordt:
Zie http://www.dierenkliniekwestland.nl/?pa ... opie&taal=
*Korte operatietijd: de duur van de operatie is aanzienlijk korter dan bij de "ouderwetse" sterilisatie. Gemiddeld duurt de operatie slechts 14 minuten !!
*Korte narcose: de gasnarcose is dus ook erg kort. Dit bevordert uiteraard weer het snelle herstel en is vooral van belang voor narcose-gevoelige rassen.
*Snel herstel: door de korte narcose en de kleine wondjes is de hond weer snel hersteld en 95 % van de dieren eet en drinkt op de dag van de operatie alweer.
*Kleine wondjes: er wordt door 3 openingen van 5 mm gewerkt en er hoeft dus niet meer een snede gemaakt worden waar minimaal een hand doorheen kan van gemiddeld 7 tot 10 cm. Kleine wondjes betekent ook minder trekpijnlijkheid, geen kans op wondbreuk en minder kans op wondinfectie.
*Slechts huidhechtingen: alleen de huid wordt met 1 hechting gesloten en er hoeven dus niet meer drie lagen ( buikvlies, vetlaag en huid ) van 10 cm afzonderlijk gehecht worden.
*Geen kap: de hond hoeft geen kap op. Al zou de hond de hechting uit een van de wondjes likken, dan nog kan er niets ernstigs gebeuren, daar door het verschuiven van de onderliggende lagen er geen verbinding met de buik bestaat.
*Beter zicht: zoals uit de video's blijkt is het zicht in de buik veel beter. Bij de "ouderwetse" sterilisatie probeert men door een zo klein mogelijke snede met zijn hand blind in de buik de eierstok vrij te prepareren, terwijl met de kijkoperatie de eierstok helemaal vrij in beeld ligt.
*Minder kans op nabloeden: door het goede zicht is de kans op een nabloeding uiterst gering en bovendien controleren we dat nog eens extra voor het sluiten van de wondjes.
*Minder kans op infectie: doordat we uitsluitend met steriele instrumenten in de buik komen, bestaat er nooit de kans op het scheuren van een operatiehandschoen, dit vermindert de infectiekans aanzienlijk.
*Zelf hechtingen verwijderen: het merendeel van de eigenaren verwijdert de 3 huidhechtingen na 7 dagen zelf waardoor de hond een hernieuwde gang naar de dierenarts bespaart wordt.
Lizzy schreef: Ik moet toegeven dat ik me nog nooit echt in de verschillende narcose middelen heb verdiept om de simpele reden dat ik toch nooit aan een DA zal vragen iets anders te gebruiken als waarmee hij gewend is te werken... Dus ik neem echt direct van je aan dat er verschil in narcose-middelen. En ik neem ook aan dat er verschil zit in de manier van opereren. Ik snap alleen niet waarom een DA goedkoop narcose spul zou gebruiken... Hij berekend dat toch gewoon door aan mij? Kan hij toch net zo goed iets heel goeds gebruiken? Loopt hij toch ook minder risico? Of zeg ik nu iets heel doms? (mag je gewoon eerlijk zeggen hoorMaar er zijn dus DA's die zweren bij de narcosemiddelen die ze al jaren gebruiken en zich dus niet verdiepen in de nieuwere betere middelen en dat kan dus behoorlijk schelen in de mate waarin je hondje weer bij is en opgeknapt is.!).
Ik geloof dat als ik Linga ooit moet laten castreren dat ik heel goed moet overdenken wat ik zou doen. Ik vind het namelijk een grote voordeel dat als de operatie wordt uitgevoerd door mijn eigen DA en er treden 's avonds of 's nachts of de volgend dag complicaties op dat: A)Mijn DA zelf als geen ander weet wat/hoe hij het gedaan heeft en B)Mijn DA dus op 5 minuten rijden van mij vandaan zit. Ik geloof dat ik het zelf wat onprettig zou vinden om met complicaties van de operatie die ergens anders uitgevoerd is naar mijn eigen DA te gaan. Dat hele end naar Naaldwijk rijden zou ik bij complicaties niet doen want in zo'n geval wil ik gewoon binnen 5 minuten bij mijn DA zitten. Daarnaast vertrouw ik er 200% op dat mijn huidige DA met de allergrootste zorgvuldigheid te werk gaat en hij goede narcose-spullen gebruikt. Mmm, ik geloof dat ik al weet waar op dit moment mijn 'voorkeur' naar uit zal gaan!