Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Kompleet versvoer, BARF, brok of een combinatie

Volledig BARF
42
13%
Volledig Kompleet versvoer
55
17%
Volledig brok
29
9%
BARF en Kompleet versvoer
75
23%
Barf en brok
23
7%
Kompleet versvoer en brok
39
12%
BARF, kompleet versvoer en brok
42
13%
Anders
18
6%
Door uhmmm
Nelly schreef: Hoezeer zou het meer tijd kosten? Je bent nu toch aan het koken voor je katten?
omdat ik dat niet dagelijks doe
en al helemaal niet sochtends om half 5 :)
Door sylvia
uhmmm schreef: hmm ik vind volledig barfen toch wat lastig hoor
zit hier geen slager in de buurt.. en dat helpt niet
Hoe bedoel je, je moet voor jezelf toch ook naar de slager? Of bedoel je een slachter?

Je kunt ook de enkelvoudige voeders van duck gebruiken voor de kat(daar zit al wel calcium bij, behalve bij de pens), daarbij 1 of 2 eitjes in de week , eens een keer soepvlees , een kippenvleugeltje platslaan en je komt al een heel eind
ook heb ik zoals vermeld bij medisch een kat die misschien een erfelijke afwijking heeft
die pas daadwerkelijk vast te stellen is na overlijden dmv autopsie

omdat het gaat om eiwitafzettingen.. denk ik dat het een en ander prima te beinvloeden is met goed voer

wat aan de ene kant betekent dat ik barfen best een optie vind omdat dat kennelijk toch een hoop problemen kan voorkomen
aan de andere kant.. wil ik dus dat ze echt 100% zeker NIETS te kort komt waardoor het de kop kan opsteken
Het is altijd beter om over te gaan op vers
op dit moment eten beide katten Royal Canin 1 op 1 gemixt met hills
dit kreeg mijn jongste poesje bij de fokker ook
en vlak nadat ik de jongst kreeg.. wilde de oudste niet meer eten.. niets meer
tot ik een ak hills lamb open trok..
toen heeft hij nog een paar keer overgegeven na het eten
(dat krijg je met een paar weken alleen onder dwang eten vrees ik)
maar nu euh.. tja hij eet weinig anders meer

inmiddels een maand verder.. en hij eet nu ook wel weer andere dingen dan die brokken

dus krijgen ze nu af en toe gekookte vis, kip, tonijn
dat vinden ze gewoon owijs lekker
enige wat ik er serieus niet in krijg zijn kuikens

maar vooralsnog durf ik dus niet volledig over op geheel barfen
buiten de tijd die het gaat kosten ook nog.. :)
Zo te zien doe je nu ook meer dan wat brokken uit een zak schudden, het extra werk valt echt wel mee.
Wat de kuikens betreft kun je proberen om ze eerst gekookt te geven zodat ze er eten in herkennen.

Leuke smaakmakers zijn ook zelf gemaakte ingekookte bouillon (zonder zout) deze kun je invriezen als ijsblokjes en je heb altijd een gezonde smaakstof in huis.
Door uhmmm
sylvia schreef: Hoe bedoel je, je moet voor jezelf toch ook naar de slager? Of bedoel je een slachter?
hmm tja.. ik ga voor mijzelf dus ook niet naar de slager :)
hooguit vlees uit de supermarkt.. en ook dat beperkt zegmaar
vriendje is vegetarier.. dan eet je ineens stuk minder vlees :)
woon niet eens samen.. en dan nog.. is het redelijk "besmettelijk"
(eten wel regelmatig samen zegmaar)
Je kunt ook de enkelvoudige voeders van duck gebruiken voor de kat(daar zit al wel calcium bij, behalve bij de pens), daarbij 1 of 2 eitjes in de week , eens een keer soepvlees , een kippenvleugeltje platslaan en je komt al een heel eindHet is altijd beter om over te gaan op versZo te zien doe je nu ook meer dan wat brokken uit een zak schudden, het extra werk valt echt wel mee.
Wat de kuikens betreft kun je proberen om ze eerst gekookt te geven zodat ze er eten in herkennen.
mja ze krijgen nu af en toe wat vis, eitje.. stukje vlees
liefst eten ze uit mn bord mee.. maar dat doen we dan weer niet natuurlijk :)
en rauwe vis was op zich erg leuk bij mij thuis
poes 1 gooide het het hele huis door.. poes 2 stofzuigerde er achter aan om alle afgevallen stukjes op te eten
zou toch leuk zijn als ze allebei wat binnen kregen :)
maar uiteindelijk is het hoofdvoer toch nog steeds brokjes
vooral socchtends om half 5 zijn die brokjes toch wel prettig :)
Leuke smaakmakers zijn ook zelf gemaakte ingekookte bouillon (zonder zout) deze kun je invriezen als ijsblokjes en je heb altijd een gezonde smaakstof in huis.
hm goed idee idd
dat kan ik weleens doen
en het vlees.. dat past dan ook wel in een poezebuikje
Door sylvia
uhmmm schreef: hmm tja.. ik ga voor mijzelf dus ook niet naar de slager :)
hooguit vlees uit de supermarkt.. en ook dat beperkt zegmaar
vriendje is vegetarier.. dan eet je ineens stuk minder vlees :)
woon niet eens samen.. en dan nog.. is het redelijk "besmettelijk"
Maar ook bij de supermarkt slagerij kun je heel veel halen voor je kat
(eten wel regelmatig samen zegmaar)mja ze krijgen nu af en toe wat vis, eitje.. stukje vlees
liefst eten ze uit mn bord mee.. maar dat doen we dan weer niet natuurlijk :)
en rauwe vis was op zich erg leuk bij mij thuis
poes 1 gooide het het hele huis door.. poes 2 stofzuigerde er achter aan om alle afgevallen stukjes op te eten
zou toch leuk zijn als ze allebei wat binnen kregen :)
Misschien helpt het als je ze die rauwe vis gewoon in hun eigen bakje geeft, en om eerlijk te zeggen, mijn katten lusten geen rauwe vis, ik kook het voor hen.
maar uiteindelijk is het hoofdvoer toch nog steeds brokjes
vooral socchtends om half 5 zijn die brokjes toch wel prettig :)
Brokjes zijn niet alleen makkelijk maar ook de hoofdveroorzaker van blaasgruis wat weer kan leiden tot penisamutatie bij katers
hm goed idee idd
dat kan ik weleens doen
en het vlees.. dat past dan ook wel in een poezebuikje
Die bouillon is bedoeld om over het vlees te doen zodat ze het vlees eten .
Door peerle
wat raar, ik ken duidelijk niet veel van katten, ik zat me al af te vragen waarom er nog zo makkelijk brokjes wordt bijgegeven ipv gewoon over te stappen zoals bij de honden zo veel gebruikelijker is...nu na een aantal pagina's zie je het wel...ik zou echt denken dat als een kat honger heeft, hij wel zal eten, bij honden werkt het immers zo...maar ja, ze hebben zo iets speciaals koppig hè ::) zoiets wat ze eigenlijk zo mooi maakt :).
Door Lil
Volledig barf, af en toe kvv.

Eigenlijk eten ze met de hond mee, alleen de harde botten niet en ze lusten geen pens. Ook geeft ik ze geen gf-mix ivm de struviet, sinds ze alleen maar vlees/botten krijgen en geen gf meer, hebben ze geen struviet meer gehad. Mijn katten kraken dus ook een konijnenkop en eendennekken e.d. Van kalkoen, paard, rund, hert krijgen ze alleen het vlees zonder bot.
Ze krijgen voldoende bot met kip, konijn, kwartel, gans, eend en af en toe kvv. Daarbij eten ze ook muizen en vogels, helaas laten ze dit ook vaker trots zien :-X
Laatst gewijzigd door Lil op ma 10 jul 2006, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Debora
Volledig KVV gestemd maar ze krijgen zo af en toe ook een kuikentje en kippemaagjes en het is echt erg leuk om ze te zien genieten ;D
Door Anneke V
De weekends vers, de week brokken & blik...Ze willen geen Duck & ze willen niet dagelijks vers...Maar in het begin wouden ze helemaal geen vers & nu eten ze het toch al 2 dagen...dus voordat ze het weten eten ze dagelijks vers!!!!! ;D ;D
Hun brokken kan ik niet 100% weglaten, want anders veranderd ons huis in een concert gebouw.... ::)
Door Rosita
peerle schreef: wat raar, ik ken duidelijk niet veel van katten, ik zat me al af te vragen waarom er nog zo makkelijk brokjes wordt bijgegeven ipv gewoon over te stappen zoals bij de honden zo veel gebruikelijker is...nu na een aantal pagina's zie je het wel...ik zou echt denken dat als een kat honger heeft, hij wel zal eten, bij honden werkt het immers zo...maar ja, ze hebben zo iets speciaals koppig hè ::) zoiets wat ze eigenlijk zo mooi maakt :).
Ja, dat vraag ik me dus ook af. Als een kat wel vers eet in het weekend, waarom dan niet door de weeks. Wat bedoelen mensen met "ze willen niet dagelijks vers"? Als ik mijn katten een schotel verse CB voorzet dan eten ze dit echt niet gelijk op. Ze halen hun neus op en lopen gewoon weg. In het begin toen ik net vers gaf en tegenwoordig, wanneer ik een ander smaakje geef wel, maar dit is dus tijdelijk. Na een paar dagen (soms al na een dag) laten ze alweer wat staan en nog later halen ze hun neus er weer voor op. Vandaar dat ik gewoon 4x per dag iets neer zet en zien ze maar wanneer ze trek hebben (soms staat het al 2-3 uur eer ze eens een paar hapjes nemen). Dat werkt perfect. Ik denk dus dat wanneer een kat 1 of 2 keer iets eet met smaak (of alleen in het weekend) hij het ook 7 keer kan eten, anders is zijn honger niet groot genoeg.
Door sonia
mijn 2 poezen krijgen brok,blik en alle dagen stukje rauw vlees van,kip,lever,vis

sonja
Door ursula.v.gelder
Whoef onze maine coon jat wel het vlees van lodewijk van het aanrecht maar eet het nietop...hij likt er wat aan.
Als ik hem ook iets voorzet vertikt hij het te eten en wil alleen de royal canin brokken ::)
Door conleeuw
De mijne eten Barf en blik. Blik wordt voornamelijk gebruikt om Ndlozi veel te laten drinken, ze heeft in het verleden wel eens blaasontsteking gehad, en als ze flink drinkt schijnt het toch te werken. Dan gebruik ik een eetlepel of wat blik, blits het met staafmixer, doe er heelwat water bij, en zij drinkt alsof haar leven ervan afhangt. Dit doe ik vooral als ze jammert als ze op de kattenbak zit. Gaat het jammeren niet met een dag of wat over, dan gaan we op naar de DA, maar tot nu is het een stuk of 10 keer gelukt om haar van haar plas probleem af te helpen. Ik wil niet voorstellen dat anderen het doen, ik weet alleen dat het voor haar werkt. Zij is tevens de enige kat die ik heb met dit probleem. Eerst heb ik het met een wolkje melk in haar water gedaan, maar daar wil ze eigelijk niet meer van drinken. dus water met blikvoer. Ik geef haar ook wel eens gekookte vlees vocht.
Door Toran
Ik heb nu twee jonge katten... ze eten brokjes, Smuldier, en blikvoeding...
Niet helemaal zoals ik in gedachten had, want ik wilde alleen maar kvv/BARF geven. Maar van mijn goede voornemens is niet zoveel terecht gekomen :-\
Op het moment krijgen ze brokjes van Tom Poes maar hier ben ik echt niet tevreden mee, dus we gaan op zoek naar iets anders.
Misschien dat ik gewoon een lading Energique voor ze haal en dat combineer met Smuldier. Want als ik 'goede' brokken haal ben ik minstens net zo duur uit en dat is nog minder goed voor ze ook.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door