Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door K@rin
Lupa schreef: en inderdaad heb ik bij lupa het gevoel dat ze niet compleet is.
ik zal nooit meer laten sterelizeren als er geen medische noodzaak is, omdat ik het gevoel heb dat lupa niet compleet.
helaas loop ik nogsteeds rond met het gevoel dat ik een intakte teef heb "verminkt"
Dit is natuurlijk voor ieder persoonlijk, maar DIT snap ik nu niet.
Volgens mij is dit echt een probleem, dat bij de mensen tussen de oren zit ............
Maar goed, dat heb ik ook bij bijv. sommige vrouwen waarvan een borst of baarmoeder verwijderd is ........
Die voelen zich dan geen vrouw meer ...............
Natuurlijk is dat heel ingrijpend, maar .........
ZELF zou ik dan denken, WEES BLIJ, dat je een 2e kans hebt gekregen om door te leven ...............
Door Lizzy
sylvia schreef: nee, oneens, de kans tot nul reduceren kan alleen voor de eerste loopsheid, daarna is er al een verhoogde kans, en daar doe je het dan toch voor, om de kans op....weg te halen.
"Indien een overioectomie vroeg in het leven plaatsvindt, in ieder geval vóór de 2de, uiterlijk 4de loopsheid, zal zoals reeds aangegeven de kans op het ontstaan van kwaadaardige melkkliertumoren aanzienlijk kleiner worden. Honden die voor de 2de loopsheid geopereerd worden hebben zeven maal minder kans op kwaadaardige melkkliertumoren dan honden die niet, of op latere leeftijd gecastreerd zijn".
juist het wel of niet preventief amputeren van vrouwenborsten slaat dan ook nergens op Dit was een reactie op jouw eigen stukje over het amputeren van borsten
Nogmaals, ik reageerde op Laura. Ik vond amputeren van vrouwenborsten namelijk niet ter zake doende in deze discussie.
Ik heb denk ik andere cijfers
Volgens mij heb jij dezelfde informatie van Linda ontvangen.
Nou ja wat een rare opmerking van jou,jij hebt dus begrepen dat ik ineens pro castreren ben en het dus eens ben met zo'n fanatieke pro castratie reactie .
Dan heb je dat dus verkeerd begrepen. Waar wij een understanding in hadden was dat ik vind dat jij geen slechte honden baas bent omdat je na veel overwegen toch kiest voor castratie . en als ik een ander ras zou fokken dan een spaniel dat jij ongeacht of je voor castratie zou kiezen ten alle tijden een hond van mij zou kunnen kopen.
Maar nee als de understanding is dat ik mijn mening over castreren hier niet meer mag neerzetten dan hadden wij geen understanding, want ik ben nog steeds tegen zomaar castreren zonder dat ik de baasjes die dat wel doen nou slecht vind voor hun honden.
Dan hebben we dus toch een understanding. Dit is precies wat ik begreep uit de laatste face-2-face discussie die we hier over hebben gehad. Ik weet dat jij anti castratie bent en blijft. Maar ik dacht inderdaad dat we wel zover waren gekomen dat een eigenaar die z'n hond laat castreren niet per definitie een slechte eigenaar is.
Dat ik daar tegen ben bewijst geloof ik wel dat mijn teven op Bunny na gewoon intact zijn, en dat is mijn keus mede omdat castratie voor een spaniel desastreuze gevolgen heeft voor de vacht en dus ook de huid. Een spaniel laat aan de buitenkant zien dat er van binnen iets niet meer loopt zoals zou moeten na een castratie
Daar heb ik op pagina 1 al wat over geschreven.
Het gebeurt niet anders als dat er van alles bijgehaald wordt in deze discussie
Ja, en volgens mij is de discussie zo al gecompliceerd genoeg ;D
De meeste DA's hebben castratie als standaard op het menu staan, daarbij hebben ze een leuke bangmakerij verhaal om de mensen vooral tot castreren aan te sporen en soms gaan ze zelfs zover om mensen voor slechte eigenaar uit te maken als ze niet castreren liefst met een maand of 6. die dierenartsen adviseren ook dat brok beter is dan vers, ergo dat vers gewoon gevaarlijk isvoor je hond en dat je als baasje ook niet spoort als je dat geeft en dat jaarlijks je hond vol vacinaties spuiten ook hoort als je een goede baas bentja alleen heeft diezelfde da ze in 99% van de gevallen niet op de nadelen gewezen en dat die nadelen ook heel reeel zijn
Ik krijg de indruk ook ja. En dat is gewoon een belachelijke zaak. Gelukkig werkt mijn DA helemaal niet mee aan deze onfatsoenlijke praktijken. Joh Syl, het wordt alsmaar gekker. Amerikaanse toestanden zijn het (sorry Dory ;D. Maar helaas komen er niet alleen goede dingen uit de States overgewaaid). Ik las laatst op Marktplaats de redenen waarom Labradoodle-fokkers hun pup bij 8-12 weken al laten castreren :o :o :o :o.
Jij laat je hond misschien casteren omdat je die hond anders niet kunt hebben, en ik denk dat linga bij jou gecastreerd beter zit dan bij sommige andere mensen ongecastreerd dat is de point niet. Je geeft nu zelf ook al aan dat je niet laat castreren om die kans op melklijstkanker te voorkomen , maar alleen als het niet gaat met Brutus, dus als dat wel allemaal gaat laat je haar niet castreren dat betekent ook dat je je gedachten over castratie al hebt bijgesteld op vorig jaar en dat je inderdaad heel veel de voor en tegens hebt afgewogen.
Natuurlijk stel ik ook mijn ideeen bij. Maar het blijft dus gemakzucht als we Linga laten castreren. Een van ons kan ook 2 keer per jaar in een huisje van Sporthuis Centrum gaan zitten met een hond. En dAAr heb ik dus geen zin in. Dus als het niet gaat, dan laten we haar castreren. En links of rechtsom: dat is gemakzucht. En egoistisch. Ik had ook geen 3de hond kunnen nemen.
Met mijn ras is deze optie er eigenlijk al gewoon niet omdat spaniels gewoon heel veel nadeel ondervinden van de castratie meer dan welk ander ras, zou ik een ander ras hebben en zou de situatie zo zijn dat de loopsheid van mijn hond voor grote problemen zou zorgen dan liet ik haar ook casteren (o, kijk, daar is onze understanding geloof ik)
Zie vorige pagina. Ik begrijp dat heel goed.
Geld dat niet voor het meeste wat wij onze honden en katten toedichten, huisdieren zijn primair een scherm waar wij onze ideeen en gevoelens op projecteren, en met een beetje fantasie denken wij te weten wat ze denken en voelen, terwijl de meeste gewoon wachten op een bak voer , tot ze naar buiten gaan en gewoon hun leven leven zoals het op hun pad komt zonder enig plan of spijt, ongeacht of ze gecastreerd zijn (ze weten niet eens dat er wat mist, ze weten alleen dat ze een keer wakker werden met pijn in de buik)
Ja. Dus vind ik het niet noodzakelijk om er zo dramatisch over te doen, over castratie.
maar eeeeh kvind je nog steeds een geweldig wijf hoor ;D
Ik jou ook hoor ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 18 aug 2005, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K@rin
Ik heb zelf helemaal geen bezwaar tegen castreren voor het gemak ............... (en dan bedoel ik NIET de viezigheid)
Persoonlijk geef ik dan wel de voorkeur aan het castreren van reuen, om weer rust in huis te creëren, wanneer je ook teven hebt.
Ik heb zelf een gecastreerde Pyr-reu gehad, omdat ik daar niet mee wilde fokken.
Die hond heeft nog nooit zo'n lol gehad met de teven, NADAT hij gecastreerd was. Voor mij werd het een stuk makkelijker tijdens de loopsheid van de teven, maar voor ZIJN gemoedsrust was het ook veel fijner ......
Je zult maar een reu hebben in een buurt met allemaal teven, die om de beurt loops worden ....
Nou dan gaat ie reu van je toch wel errug irritant wezen en dan kun je hem regelmatig achter het behang plakken ..... Fijn hè voor zo'n reu, dat ie zijn ballen nog heeft ............... ::) ::) :-X

Ik ben blij, dat ik zo'n makkelijk mens voor mezelf ben geworden ::) ;D

Geen moeite met castreren, ik voer ook nog een beetje brok, ik sta niet de hele dag alles steriel te maken ........
Pffffffffffffffffff ik ben door schade en schande wijs geworden en mijn motto is nu, "leven en laten leven" ....
Heeft iemand daar een probleem mee, dan is dat pech voor HEM en niet voor mij ;D
Door Laura2004
sylvia schreef: Dit was een reactie op jouw eigen stukje over het amputeren van borsten, Ik heb denk ik andere cijfers
Ik had iets geschreven over het amputeren van borsten, misschien een beetje rare vergelijking :-[
Door Hitam
Ik vind dat je helemaal niet zo moeilijk hoeft te doen over al dan niet castreren. Het heeft allebei voor en nadelen. Timmie heb op 1-jarige leeftijd laten castreren omdat Hitam erbij kwam en die zou cryptorch zijn, wat hij niet bleek te zijn. Hij was gecastreerd. Dus achteraf was het niet nodig geweest. Nooit spijt van gehad.

Babsi is op 8-jarige leeftijd gecastreerd omdat ze geen nestjes meer hoefde te krijgen. Ze bleef daardoor verharen. Dat was een beetje lastig maar niet iets om je druk over te maken. Hoe belangrijk is zo'n vachtverandering als je geen shows loopt?

Laatst zei Huub dat hij Bowyn wilde laten castreren omdat we hebben besloten dat zij geen nestjes meer krijgt. Toen heb ik gevraagd Waarom? Als er geen aanleiding toe is dan niet.

En als mensen uit gemakzucht hun hond laten castreren, vind ik dat ook prima. Als ze verder maar goed voor de hond zorgen. Je hebt een hond voor je plezier, tenslotte.
Belangrijkste is misschien wel dat het een overwogen beslissing is. Niet omdat een ander het zegt maar omdat je zelf de afweging gemaakt hebt.
Door tieneke
Ja een teef en reu die samen geslachtrijp zijn..
Tinus en Tara kwamen hier als klein puppie,zo leuk en lief samen tot Tara loops werd met net 7 maanden.
Wat een gedoe allemaal zeg,was het alleen gewend van vroeger thuis met onze Duitse herders en vuilnisbakkie(met broekkie om! ;D) die ook wel eens loops werd.
Nu had ik ze zelf in ons piepkleine vrijstaande huisje.
Toen Tara droog kwam te staan kreeg Tinussie heel veel zin in zijn kleine zussie.
Tara lag in de keuken en Tinus meteen aangrenzend in de bijkeuken....dacht dat ik gillend gek werd met 2 horni-honden op zeer jeugdige leeftijd.
Konstant alles in de gaten houden,deuren en ramen barricaderen!
Tinus was in the mood! :P
We gingen emigreren naar Tsjechie en ja hoor doordat ons huis niet doorging zat ik wederom met 2 horni-honden in een pension!...ditmaal viel het vele malen mee omdat ik Tinus en Tara een paar vertrekken uit elkaar kon laten leven deze periode.
Met uitlaten gingen ze s'morgens vroeg met zijn tweetjes mee met Jaco,wee degene(Tinus dus)die het in zijn kop kreeg om vervelend te doen!
Meteen een grote mond en gelukkig had hij daar respect voor,zelfs toen Tara voledig droog stond deden wij iedere dag meerdere wandelingen van 1uur,niets geen problemen ;)
In het huidige huis bezitten wij zo vreselijk veel ruimte dat het zeker geen enkel probleem gaat geven,al is het in ons vorige kleine huis zeker ook gelukt.
Ik laat Tara of Tinus dus nooit castreren,dit zelfde zei ik ook al toen ze tegen haar eerste loopsheid aanzat,met Kobus hebben wij zo vreselijk veel narigheid en ellende ondergaan dat wij hebben besloten om nooit meer onnodig in een gezonde hond te laten snijden!
Wat de verdere toekomst brengt?
Dat is koffiedik kijken net als heel dit leven ;)
Door diana
ik vind het heel erg jammer
dat wij Lady met 7 maanden hebben moeten laten steriliseren
ze had nl steeds ontstekingen en wanneer de zoveelste kuur op was kwam het weer terug
daaraan heeft ze een lichte vorm van incontinentie overgehouden
wanneer ze nooit klachten had gehad had ik het nooit laten doen
zelfs niet met nu een reu er bij
het schijnt dat ze maar een paar dagen vruchtbaar zijn
en ik ken heel veel mensen die ze die periode gewoon gescheiden houden
zonder medische indicatie laat ik niks castreren,
omdat je de keus hebt tussen een reu of teef
vind ik dat dat er gewoon bij hoord,
maar ik zal de laaste zijn om daar een ander die er anders over denkt op aan te spreken hoor
ik volg gewoon mijn eigen gevoel en dat is dan per definitie niet beter of slechter dan dat van een ander .
Laatst gewijzigd door diana op do 18 aug 2005, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door monky555
ja ik vindt dat je moet doen wat je denkt wat in jouw situatie past ;)wij hebben amy op 6 maanden laparascopisch laten castreren dit omdat ik een zo kort mogenlijk en minder intensieve operatie wilde wij hebben Amy aangeschaft in een voor monky rot periode en nog een hele tijd moest revalideren (dit was juist de goeie tijd om een hond erbij te nemen) en aangezien monky vreselijk op loopse teven reageerd konden & mogen we hem dat met zijn slechte poten niet aan doen ook kan monky absoluut niet apart en is dat allemaal niet te combineren met een loopse teef ook kan castreren niet bij monky monky heeft een aantal gedrags problemen en dat gaat nu een tijdje goed dus ik wilde het risico niet lopen dat dit erger zou kunnen worden ook wordt hij heel vaak gebeten dit risico durfde ik ook niet te nemen dat dit nog erger zou worden en die stelling dan had je geen teef moeten nemen gaat hier ook niet op am.staff reu & am.staff reu is geen goeie combi in onze situatie heb ik dus heel veel rekening te houden met monky en was voor ons de keus snel gemaakt en als er nu nog een teef zou komen en monky leeft nog zou het weer zo gaan ;) amy is volgens mij ook helemaal niet veranderd van karakter ze is vreselijk onderdanig tuurlijk kan dit nog komen maar of het dan van de castratie is of een ras eigenschap dat zullen we nooit weten ik kan namelijk niet zeggen (felheid tegen honden zit er dik in bij dit ras) hoe is is als ze volwassen is en of dat anders had kunnen zijn
Door Charlie Angel
oebaya schreef: Nooit laten castreren voor de teef volwassen is in hormonale zin. Dan weet je ook het karakter, want bij een pittige teef loop je het risico dat ze agressief wordt na castratie.
Die tumoren die zich ontwikkelen, als je regelmatig je hond nakijkt, dan is castreren bij het 1e kleine knobbeltje vroeg genoeg.
Baarmoederontsteking is ook een risico, maar ook hier geldt: je hond in de gaten houden en opletten. Is het ernstig en steeds terugkerend, dan is castratie nodig.
Dat een loopse teef lastig is, is geen argument. Moet je geen teef nemen.
gr.
Nicolette
Misschien een paar domme vragen, maar wanneer is een teef hormonaal volwassen?
En verder staat hierboven dat als een een knobbeltje voelt en je laat dan gelijk castreren dan ben je meestal vroeg genoeg.
Hoe kan het dan dat vroegtijdig, dus voor uiterlijk de 4e loopsheid wel het risico vermindert en later castreren niet, terwijl als je een klein knobbeltje voelt je meestal nog op tijd bent?
Door conleeuw
Zelf heb ik drie teven waarvan een voor medische redenen is gesteriliseerd. Ik heb vaak oppas honden als ze loops zijn (mogen niet bij honden opvang tijdens loopsheid) Het is en blijf een probleem om te wandelen met loopse teven. Vroeg (lees 5 uur smorgens) in mijn uppie (nou ja dan wel met een hond of 4-5) op de veluwe is voor mij de enige echte oplossing. Ik snap wel dat mensen hun teefje en of reu wil laten castreren als ze het alemaal te veel gedoe vindt. Twee van mijn oppas honden hebben in de afgelopen maand diagnose borstkanker gekregen. Nou kan je wel zeggen dat nu nog steriliseren een optie is, maar helaas, een is 13 en is erg slecht door een torsie ingreep in utrecht gekomen, dus voor haar wordt het dan een borst operatie tweezijdig en een sterilisatie (dat vindt eigenaar en dierenarts te riskant, en de ander is 10 en moet dan nu ook zwaar onder de mes, dus ik begrijp ook als mensen zeggen dat ze preventief willen ingrijpen. Dat een sterilisatie de character van een pittige teefje niet bevoordeeld wil meeste dierenartsen je wel meteen vertellen, maar dan nog, de meeste mensen houden honden voor hun plezier, en de situatie moet leefbaar zijn. Zo is het niet te doen voor iemand die het een gruwelijke smeerboel vindt, om wetende dat twee keer per jaar hun smetvrees ernstig op de proef wordt gesteld, toch maar hun teefje intact te laten.
Ik heb zelf nooit anders dan voor medisch noodzaak laten steriliseren, maar snap wel dat mensen het doen, ook al is het om een leefbare teef - reu combinatie te houden. Honden hebben is leuk, ook teven zijn leuk, maar leuk moet het blijven. Ik heb er vrede me als iemand kiest, voor wat voor reden dan ook om een ingreep te laten doen, mits het hun keuze is. Het schiet niet op als iemand door schuld gevoel opgelegd door een derde een teefje intact houdt en dan (jullie hebben het over drie weken, ik zit wel eens 5 weken) weken lang loopen te balen. Kan niet goed zijn voor relatie hond en mens.
Als iemand mij vraag, wat zou jij doen, geef ik standaard als antwoord, ik hoef niet met jou hond in jou huis te leven. Wat vindt jij zelf de beste oplossing voor jou situatie, en spreek eens met jou da.
Ik zelf doe het niet, maar zal nooi iemand zeggen dat ze het niet moeten doen.
Just my humble opinion on the matter.
Door "inge"
Onze Richa is op jonge leeftijd (na de eerste loopsheid) gesteriliseerd,en ik heb daar nog steeds dikke spijt van!! Haar vacht is naar de knoppen ,ze kan behoorlijk fel zijn en ze is altijd te zwaar. Dit heeft de doorslag gegeven om bij de keus van onze shelties voor reuen te gaan.Ook ik ben een gemaks mens die een hekel heeft aan loopse toestanden, vandaar ! Maar een langhaar teef laten steriliseren, NIET DOEN !!! Mijn reuen zijn gelukkig van een formaat dat als ze vervelend zijn voor een loopse teef in het park,ik ze gewoon in de houdgreep neem en er mee naar huis ga. Lekker makkelijk. ;)
Door petrap
Ik heb Alegra voor haar eerste loopsheid toen ze 8 1/2 maand was laten castreren. Mijn d.a. was overigens van mening dat het beter was de 1e loopsheid af te wachten. Nee, ik had geen zin in dat gedoe van een loopse teef; ik had dat 1 keer meegemaakt met een logeetje. Ik vind mijzelf desalniettemin nog steeds een prima baas :). Ik heb geen veranderingen aan haar vacht geconstateerd. Ze is niet feller geworden, ze is niet onvolwassen, wel wat zwaarder (maar niet te zwaar), dus ik heb nergens spijt van. Ik ben altijd geïntrigeerd als ik mensen over cijfers hoor praten. Hoe wordt b.v. nou bepaald of een teef "onvolwassen" is?
Laatst gewijzigd door petrap op vr 19 aug 2005, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elf
Ik heb de berichten in dit topic gelezen en kan eigenlijk met iedereen meegaan.... Ik denk dat er voor iedere mening iets te zeggen is en dat er geen slechte bazen tussen zitten omdat de ene hond wel en de andere hond niet gecastreerd is.

Voor de een is het niet bespreekbaar omdat er met de hond gefokt wordt of er worden tentoonstellingen mee gedaan en de vachten worden er niet mooier op. Voor de ander is het bijna noodzakelijk van wege hitsige reuen in huis. Anderen hebben er spijt van dat ze het hebben laten doen.

En ik.... ik ben zo'n baas van een op jonge leeftijd gecastreerde Labradoodle. Ondanks alle kritiek die hier op is vind ik mezelf geen slechte baas. Het is een geweldige hond. Ik heb veel contact met Labradoodle-eigenaren over de hele wereld en die delen dezelfde mening. Ik wil niet zeggen dat ik Doodles zou hebben laten castreren als ik hem "intact" had kunnen kopen. Ik zou dat van de situatie af hebben laten hangen.

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik vind het leuk om andermans meningen te horen. Alleen een ander om die mening veroordelen vind ik niet leuk.

Groetjes,
Elvira
Door avalon
Ik heb er ookwel eens aan gedacht om Angie te laten steriliseren, maar zit ook met de na-delen. Angie is een retriever en heeft al aanleg om dik te worden, ze heeft al best wat vacht voor haar soort, ze kan fel uit de hoek komen, dan wil ik niet het risico lopen dat dit alles nog erger gaat worden. Die kans zit er dus wel in. Aan de andere kant heeft angie een onregelmatige cyclus en is iedere keer schijnzwanger na de loopsheid en heeft daar ook last van. Door haar veel afleiding te geven "vergeet"ze haar beslommering wel en is vrolijk, maar eenmaal weer in huis ligt ze sloom op de bank zielig te wezen. Nu wil ik haar homeopatisch laten behandelen tegen schijndracht. Maar eerst kijken waarom haar hormoonhuishouding verstoord is. Dus dinsdag ga ik een echo laten maken om te kijken of er geen tumor of cyste aanwezig is in de baarmoeder of eierstokken.
Door Eef+Stippels
Ik ben niet direct voor of tegen castratie, maar ik vind wel dat je er heel goed over na moet denken.

Uiteindelijk gaat het erom dat het prettig samenwonen is, voor jezelf en voor de honden. Wandor is gecastreerd en yindra is in tact, ik heb met hitstige wandor maandenlang vanalles geprobeerd, hij gedroeg zich al die tijd alsof yindra loops was, niets hielp dus is hij gecastreerd, ik wilde ze liever allebei intact houden, maar het was onhoudbaar, yindra werd steeds opgejaagd en besprongen, en als ik ze uit elkaar hield, jankte en blafte wandor alles bij elkaar, waarmee de buren natuurlijk niet blij waren, ik ook niet trouwens. Ik vind uit huis plaatsen voor die periode gewoon geen optie (voor mijn eigen honden bedoel ik dan, iedereen moet dat natuurlijk zelf weten), lijkt me niet prettig voor de hond, en met wandor kan dat ook niet, die heeft een (behoorlijke) gebruiksaanwijzing. Na de castratie is het voor allemaal een stuk leefbaarder geworden, wandor zit zich niet meer op te fokken, is een stuk relaxter op sexueel gebied, en yindra wordt niet meer steeds besprongen. Zolang yindra geen ontstekingen, kanker etc krijgt, laat ik haar intact. Ik vind de loopsheid wel onhygienisch, vooral ook omdat ze haar broekje steeds uitdoet, maar dat wist ik van te voren en vind ik ook niet erg, het hoort erbij, gewoon nog wat vaker dweilen.

Iedereen moet voor zichzelf beslissen wat hem/haar het beste lijkt, als het maar een weloverwogen keuze is (en niet zoals met het voeren van brokken "ze zeggen dat het goed is, dus doe ik dat maar". Nee, zoek het goed uit vind ik dan.

Maar even om op de vraag terug te komen, ik zou na de eerste loopsheid castreren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door