Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door EstherVanPuck
Erna schreef: 2,4,6, en 8 weken en daarna doe ik het alleen als ze wormen hebben. Kopers krijgen bij ons standaard het advies om het op 12 weken nog een keer te doen en daarna alleen als ze wormen hebben.Als ie wormen heeft.
Dus die rotzooi hoef ik hem niet meer te geven, of nog 1x met 12 weken! Hoe kan je ontlasting laten controleren op wormen? Want zelf zie je ze natuurlijk niet altijd
Door Lizzy
EstherVanPuck schreef: Dus die rotzooi hoef ik hem niet meer te geven, of nog 1x met 12 weken! Hoe kan je ontlasting laten controleren op wormen? Want zelf zie je ze natuurlijk niet altijd
Door van drie dagen ontlasting te verzamelen en dit naar je dierenarts te brengen.

Ik raad je wel aan dit van te voren met je DA te bespreken want niet iedere DA werkt hier aan mee... (die willen gewoon geen poep bekijken en die vinden dat je niet moet zeuren en gewoon moet ontwormen).

Je kunt ook zelf een microscoop aanschaffen en onderzoeken hoe je de mest moet onderzoeken.
Door Lizzy
pepper schreef: beetje gemengde gevoelens erbij...moet ik nou alles in de wind slaan wat mijn DA aanraad???
Hij denkt niet commercieel, is hartelijk en oprecht...
raad me aan wat te doen, hij heeft er immers wel erg lang op een hele dure school voor gezeten....dus zoveel tegenstrijdigheden vind ik lastig.......
Nee (je moet zeker niet alle advies van je DA in de wind slaan!).

Ik geef je alleen maar mijn mening. En als dat voor jou onlogisch klinkt, dan blijf je toch gewoon ontwormen zoals je dierenarts dat voorschrijft? Het is jou hond!

En als je denkt "mmm, zit daar misschien een kern van waarheid in?", dan zou ik (als ik jou was) verder op onderzoek uit gaan!

Een dierenarts heeft natuurlijk een buitengewoon grote toegevoegde waarde. Hij heeft een pittige studie achter de rug en is de domste niet. Daarnaast hebben ze (in de allermeeste gevallen) alleen maar het allerbeste met onze dieren voor. Neemt niet weg dat ze ook niet altijd gelijk hebben ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 11 aug 2005, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
Net als mensenartsen ;D

Wou nog ff toevoegen dat het niet dramatisch als je hond 12 of 2 wormen heeft. De aanwezigheid van af en toe een worm houdt de afweer van de hond (en de kat, en het paard, en de koe, en ... de hele Ark van Noach 8)) tegen parasieten op peil. Bij paarden is er meen ik onderzoek naar gedaan, de paarden die altijd pijlnijk nauwkeurig elke 6 weken ontwormd werden (of zelfs continu, zoals in Amerika gebeurt, gewoon door het voer) waren extreem gevoelig voor infectie met wormen als ze die tegenkwamen; de paarden die 2x per jaar een kuur kregen en waarbij verder de wei nauwkeurig werd uitgemest (zo doen wij dat bv) hadden een prima resistentie tegen wormen.

De beste preventie is zorgen dat je dier kerngezond is door goed voeren en lekker veel bewegen, daar istie op gebouwd en dat houdt het lijf gezond.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 11 aug 2005, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Kruimel schreef: Net als mensenartsen ;D

Wou nog ff toevoegen dat het niet dramatisch als je hond 12 of 2 wormen heeft. De aanwezigheid van af en toe een worm houdt de afweer van de hond (en de kat, en het paard, en de koe, en ... de hele Ark van Noach 8)) tegen parasieten op peil. Bij paarden is er meen ik onderzoek naar gedaan, de paarden die altijd pijlnijk nauwkeurig elke 6 weken ontwormd werden (of zelfs continu, zoals in Amerika gebeurt, gewoon door het voer) waren extreem gevoelig voor infectie met wormen als ze die tegenkwamen; de paarden die 2x per jaar een kuur kregen en waarbij verder de wei nauwkeurig werd uitgemest (zo doen wij dat bv) hadden een prima resistentie tegen wormen.

De beste preventie is zorgen dat je dier kerngezond is door goed voeren en lekker veel bewegen, daar istie op gebouwd en dat houdt het lijf gezond.
Amen :D!
Door pepper
Erna schreef: Meid, ik heb de volwassen honden al heel lang niet ontwormd. Het enige wat bij ons standaard ontwormt wordt zijn de pups en vaak vinden we alleen bij de eerste 2 keer ontwormen wat wormpjes. De 3e en 4e keer zien we zelden iets.
Hahahha Erna, dat was als antwoord bedoeld over het opruimen van de hondenpoep, hihihihi
Door *Axel*
Kruimel schreef: Net als mensenartsen ;D

Ik was vroeger ook zo`n ontworm-freak: tot ik op BP belandde (zie je nou wel dat ik luister naar jullie ;D)

Mijn honden heb ik sindsdien niet meer ontwormd. Maar goed dat ik eraan herinnerd word om eens een mestonderzoekje te doen: dat plan ik volgende week dan maar.

Maar de paarden deed ik toch nog steeds 4 keer per jaar. Moet wel zeggen heb 5 paarden op een ha weide staan, de grote weide wordt niet geruimd, tijdsgebrek zeg maar :-[
Dus bij ons is de infectiedruk toch wat hoger. Ben na het lezen van bovenstaand advies van plan om ze nog 1 keer te ontwormen voor ze naar Oostenrijk verhuizen en daar dan met een schone lei te beginnen. Ik ga wel voor het ontwormen mestonderzoek laten doen om zeker te zijn dat ik met het goede vergif ::) ontworm.
Maar bedankt voor de opfrisser ;)

Trouwens ze zijn vandaag vol vergif gespoten, vaccin hier, vaccin daar... alleen het broodnodige om met papieren in orde te zijn,... maar toch...
En geld dat dat kost >:( Ben 300 :o :o :o euro kwijt aan vaccineren en chippen, pffff.... en mijn ventje maar werken zeg :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door