Kruimel schreef:
Net als mensenartsen 
Wou nog ff toevoegen dat het niet dramatisch als je hond 12 of 2 wormen heeft. De aanwezigheid van af en toe een worm houdt de afweer van de hond (en de kat, en het paard, en de koe, en ... de hele Ark van Noach 8)) tegen parasieten op peil. Bij paarden is er meen ik onderzoek naar gedaan, de paarden die altijd pijlnijk nauwkeurig elke 6 weken ontwormd werden (of zelfs continu, zoals in Amerika gebeurt, gewoon door het voer) waren extreem gevoelig voor infectie met wormen als ze die tegenkwamen; de paarden die 2x per jaar een kuur kregen en waarbij verder de wei nauwkeurig werd uitgemest (zo doen wij dat bv) hadden een prima resistentie tegen wormen.
De beste preventie is zorgen dat je dier kerngezond is door goed voeren en lekker veel bewegen, daar istie op gebouwd en dat houdt het lijf gezond.
Ik was vroeger ook zo`n ontworm-freak: tot ik op BP belandde (zie je nou wel dat ik luister naar jullie

)
Mijn honden heb ik sindsdien niet meer ontwormd. Maar goed dat ik eraan herinnerd word om eens een mestonderzoekje te doen: dat plan ik volgende week dan maar.
Maar de paarden deed ik toch nog steeds 4 keer per jaar. Moet wel zeggen heb 5 paarden op een ha weide staan, de grote weide wordt niet geruimd, tijdsgebrek zeg maar

Dus bij ons is de infectiedruk toch wat hoger. Ben na het lezen van bovenstaand advies van plan om ze nog 1 keer te ontwormen voor ze naar Oostenrijk verhuizen en daar dan met een schone lei te beginnen. Ik ga wel voor het ontwormen mestonderzoek laten doen om zeker te zijn dat ik met het goede vergif

ontworm.
Maar bedankt voor de opfrisser
Trouwens ze zijn vandaag vol vergif gespoten, vaccin hier, vaccin daar... alleen het broodnodige om met papieren in orde te zijn,... maar toch...
En geld dat dat kost

Ben 300

euro kwijt aan vaccineren en chippen, pffff.... en mijn ventje maar werken zeg