Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door pollekind
Wow ik zit hier het hele verhaal te lezen en kan me heel goed voorstellen dat je inmiddels een beetje wanhopig begint te worden.Je vroeg wat wij zouden doen als we in jouw schoenen stonden?Ik spreek hier enkel en alleen voor mezelf als ik zeg:Geef hem in vredesnaam dan maar de Bonzo blikjes want iedere week bij de DA zitten daar word niemand vrolijk van!Als hij het daar eerder wel erg goed op deed dan dat maar.Ik ben zeer zeker een voorstander van KVV,maar als ik een hond heb lopen die alsmaar ziek is en ik heb het vermoeden dat het door de KVV komt,dan zal ik niet twijfelen om blik/brok te gaan geven waar ze niet ziek van worden.Ik vind het heel erg rot voor jullie en hoop dat je iets zult vind waar je hond beter van word.Succes!
Door Lizzy
Nou, terug naar Bonzo of andere brokken lijkt mij wel het andere uiterste (en eerlijk gezegd geen optie). En het enige wat je volgens mij geprobeerd hebt is Duck. Toch? Misschien ben ik de enige maar ik vind dat je erg snel op zou geven als je nu direct terug grijpt naar de brokken/Bonzo.... Want niet alleen heeft hij diarree, veel belangrijker is nog dat hij ook epilepsie heeft en dus (als je het mij vraagt) helemaaaaaaal geen Bonzo zou mogen eten! Ben je nu bezig met Duck Pancreas? En hoe gaat dat dan? En andere versvleessoorten? Zelf samenstellen met rauw? En als uiterste nog zelf gekookte voeding geven?

Ik snap wel dat het om hopeloos van de worden is maar een hond met epilepsie zet je misschien niet gemakkelijk van Bonzo naar vers en misschien komt daar nog meer geprobeer en gedoe bij kijken.
Door diana
ohh nee
probeer een hond die al epilepte heeft juist zoveel mogelijk vers te geven dan hoeft zijn lijf in ieder geval niet ook nog eens te vechten tegen allerlij toevoegingen!
Door Doedels
amber13 schreef: Wist niet eens dat er olie in de kvv zat ::), hoe kan ik dar achter komen dan? Als ik er gekookt water op giet, kwam er geen laagje olie boven drijven.
Volgens mij zit in elk kvv olie. De verschillende merken gebruiken verschillende soorten olie. Ik heb net op de website van Duck gekeken, maar daar werd ik ook niet wijzer van. Misschien staat het op de verpakking? Of je moet even zoeken op barfplaats. Het staat hier wel ergens ??? Ik hoop dat je aan de slag gaat met de recepten van Lizzy. En van daaruit misschien weer aan de slag gaat met zelf samenstellen of een merk kvv dat Max wel verdraagt. Ik kan me wel voorstellen dat je terug grijpt naar de brokken. Je wilt je hond tenslotte niet ziek zien. Maar ik denk dat de brokken hem uiteindelijk geen goed doen. De truuk is om uit te vinden waar Max niet tegen kan. Zodat je toch gebruik kunt maken van de voordelen van vers vlees.
Door amber13
Nou, heb jullie reacties gelezen, bedankt hiervoor. Het laatste nieuws is inmiddels, dat Max wéér aan de dunne is. Gistermiddag begon het weer, dus Max maar gelijk weer kwark gegeven en gekookte rijst. Ik denk dat ik anders misschien toch maar de da weer bel vandaag, want het is toch niet normaal dat Max nu al weer aan de dunne is. Hij is gewoon bijna graatmager op dit moment, dat kan toch niet.
Kan me trouwens voorstellen hoor dat sommigen van jullie zo tegen de Bonzo zijn, maar ik weet het ook ff niet. De Duck Pancreas had ik besteld, maar werd vrijdag gebeld dat dit nog 1.5 week duurt voordat het weer geleverd word, en ja, Max moet in die tussentijd toch eten. M'n man wou ook even niet meer hebben dat ik met vers begon omdat hij er heilig van overtuigd was, dat dit de oorzaak was van de diarree. Ik heb trouwens niet alleen Duck geprobeerd hoor, maar ook Smuldier en Rodi, en elke keer gaat het even goed, en dan begint het gedonder weer, arme Max!
Inmiddels heb ik van Lizzy een flink antal recepten gekregen, en dit lijkt me wel wat, dus ik denk dat ik nu maar gewoon voor Max koken ga, en dan maar hopen dat het rustig blijft in z'n darmen.
Dat ik Max toch een paar dagen Bonzo heb gegeven, was misschien niet zo'n slimme zet (meer een wanhoopsdaad :-[), maar ik ben er nu dus achter dat het ws toch niet aan het vers ligt, anders moet hij van Bonzo toch geen diarree krijgen (daar is immers NIKS vers aan). Nu hij van Bonzo dus ook net zo god aan de dunne raakt, moet het probleem dus toch ergens anders liggen.
Door Mevroi Kruim
Jeetje wat een pech joh! Ik ben ook niet bepaald een Bonzo-fan (of wat voor brok dan ook) maar in zo'n situatie zou ik het ook geven. Je wilt toch iets voeren waar je hond tegen kan.
Heb je al eens geprobeerd om hem drie dagen te laten vasten? Zoals Mogens Eliasen aanbeveelt, om te kijken of de klachten dan verdwijnen. Ik kan me voorstellen dat je dat niet echt ziet zitten omdat Max al zo mager is, maar als hij alsmaar diarree heeft krijgt hij toch al heel weinig voedingsstoffen binnen uit zijn eten, dus zoveel verschil maakt het dan ook niet.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 25 jul 2005, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Tjonge jonge, wat een doffe ellende joh.... Vreemd hoor, dat het even goed gaat en dat hij daarna diarree krijgt. Misschien heeft hij toch alvleesklierproblemen? Jammer dat de Duck Pancreas niet direct geleverd kon worden... Ook dat nog.... :(.

Vasten kan inderdaad ook heel helend werken. Groene Leem had je ook al geprobeerd he? (en ja, je had inderdaad ook al Smuldier en Rodi geprobeerd... sorry, dat was ik even vergeten).

En tja, deze overschakelingsrecepten van Rudy Edalati zoals ik ze je gestuurd hebt, die kunnen misschien nog helpen. Het is allemaal gekookt dus als hij niet tegen verse voeding zou kunnen, dan zou hij hier zeker tegen moeten kunnen!:

Overschakeldieet - voor de eerste week
1 1/2 kop kip (zonder bot)
2 1/2 kop water
1 1/2 gekookte witte rijst

Kip ongeveer 30 tot 45 minuten koken in 2 1/2 kop water op een laag vuur. Mengen met gekookte rijst (iets langer koken dan aangegeven op verpakking), af laten koelen en serveren. Vul dit aan met eierschaalpoeder en eventueel wat vitamine B complex, kelp of zeewier en eventueel vitamine C. In de eerste week worden er nog geen groentes gegeven.

Overschakeldieet - voor de tweede week
1 1/2 kop kip (zonder bot)
2 1/2 kop water
1 kop broccoli, courgettes, of erwtjes
1 1/2 kop gekookte witte rijst

Derde week: Nu ga je de hoeveelheid groentes opvoeren totdat je evenveel groentes geeft als dat je rijst geeft. En, terwijl je steeds meer groentes gaat geven, ga je minder rijst geven totdat je van ieder 3/4 kop gebruikt. Hier mag je ongeveer 1 week over doen, over die omschakeling naar meer groentes en minder rijst. Na de vierde week hoeft niet alle vlees meer gekookt te worden maar kan het ook in olijfolie gebakken worden.

En zo verder (de andere recepten).

=======

Ik zou zelf alleen absoluut nu geen vitamine C geven want dat laxeert als de pest! Ik zou het vlees ook zeker niet in olijfolie gaan bakken, ook niet na een paar weken, want olijfolie laxeert ook. Ik zou wel probiotica geven. En eventueel toch verteringsenzymen proberen. Anders bespreek je dat laatste gewoon eerst met je dierenarts (die enzymen)!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 25 jul 2005, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
Het idee van het vasten is dat je kijkt of de klachten verdwijnen als de hond niet eet. Als ze niet verdwijnen kun je er zeker van zijn dat er iets anders aan de hand is dan voedselallergie/intolerantie, en dan kun je daarnaar gaan kijken. Als ze wel verdwijnen kun je met schone darmen beginnen met proberen uit te zoeken waar de allergie/intolerantie zit, door een voor een voedingsstoffen te introduceren.
Door danielle1980
ik lees het verhaal al de hele tijd mee. :-\
weet je de enige keer dat ik honden kende die steeds aan de diarree waren en dan weer tijdje niet waren mijn pups die giardia hadden.
maanden werd ik er gek van en kon ik alles proberen.

misschien dat jou hond dat niet heeft maar ik zou toch een mestonderzoek laten doen.
en ook naar de alvliesklier laten kijken :-\

de verschijnselen van giardia zijn dit trouwens:
hond eet wel veel/genoeg maar blijft erg mager en valt soms ook af.
de ontlasting is diarree, maar hoeft niet altijd zo te zijn.
de kleur kan varieren van geel, groen tot zwart.
bij onze pups had de ontlasting bijna altijd 1 van die kleuren. :-\
Door amber13
Inmiddels heb ik de da maar weer gebeld en morgenmiddag kunnen we terecht, dus dan moeten ze Max maar even goed onderzoeken, ik zal al jullie suggesties over waar het misschien aan kan liggen ook overbrengen aan de da, dan kan hij dat allemaal bekijken. Hopelijk levert het wat op.
Probiotica geef ik Max al een tijdje elke dag,Groene leem heb ik trouwens nog nooit geprobeert, zal dat wel een optie zijn voor Max, ook ivm z'n medicijnen?
De medicatie is ook gelijk de reden waarom ik hem nog nooit langer dan 2 dagen heb laten vasten (in die dagen kreeg Max wel magere kwark en karnemelk), medicatie op de lege maar braakt Max onmiddelijk weer uit en het is ook ontzettend slecht voor de maag natuurlijk. En als we hem een paar dagen geen medicijnen geven, krijgt hij aanvallen.
De kleur van Max z'n ontlasting is op dit moment nog gewoon bruin, maar was de vorige keren knalgeel. Misschien dat ik het nu eerder gezien heb (soms doet hij het op de meest onmogelijke plekken, bv tussen de brandnetels, en dan zie ik het niet altijd meteen) en dat het heeft geholpen dat ik hem gelijk kwark heb gegeven, want het is nog niet zo erg als de vorige keren, toen lag ook 's nachts het hele huis eronder :P.

Lizzy: ontzettend bedankt voor de recepten :-*, tot het bezoekje aan de da geef ik max alleen een beetje zuivel en rijst, maar daarna ga ik absoluut die recepten van jou proberen, lijkt me idd een stuk beter als Bonzo. Ik had alleen nog even en vraagje daarover, moet ik het echt per keer koken, of kan ik ook wat invriezen en opwarmen ??? ofzo?
Door Lizzy
amber13 schreef: Inmiddels heb ik de da maar weer gebeld en morgenmiddag kunnen we terecht, dus dan moeten ze Max maar even goed onderzoeken, ik zal al jullie suggesties over waar het misschien aan kan liggen ook overbrengen aan de da, dan kan hij dat allemaal bekijken. Hopelijk levert het wat op.
Probiotica geef ik Max al een tijdje elke dag,Groene leem heb ik trouwens nog nooit geprobeert, zal dat wel een optie zijn voor Max, ook ivm z'n medicijnen?
De medicatie is ook gelijk de reden waarom ik hem nog nooit langer dan 2 dagen heb laten vasten (in die dagen kreeg Max wel magere kwark en karnemelk), medicatie op de lege maar braakt Max onmiddelijk weer uit en het is ook ontzettend slecht voor de maag natuurlijk. En als we hem een paar dagen geen medicijnen geven, krijgt hij aanvallen.
De kleur van Max z'n ontlasting is op dit moment nog gewoon bruin, maar was de vorige keren knalgeel. Misschien dat ik het nu eerder gezien heb (soms doet hij het op de meest onmogelijke plekken, bv tussen de brandnetels, en dan zie ik het niet altijd meteen) en dat het heeft geholpen dat ik hem gelijk kwark heb gegeven, want het is nog niet zo erg als de vorige keren, toen lag ook 's nachts het hele huis eronder :P.

Lizzy: ontzettend bedankt voor de recepten :-*, tot het bezoekje aan de da geef ik max alleen een beetje zuivel en rijst, maar daarna ga ik absoluut die recepten van jou proberen, lijkt me idd een stuk beter als Bonzo. Ik had alleen nog even en vraagje daarover, moet ik het echt per keer koken, of kan ik ook wat invriezen en opwarmen ??? ofzo?
Oeps nee! Groene leem mag inderdaad niet gecombineerd worden met medicijnen. Goed van jou! Nou, ik ben benieuwd wat je DA zegt. Ik hoop niet dat hij met een een of anders Hill's ID brokje aan komt zeilen.... De recepten: je mag daar grote porties van koken en invriezen. Je kunt ze dan ontdooien en op kamertemperatuur serveren.
Door amber13
Gelukkig dat ik grotere porties in een keer kan maken, ik zag me al staan, elke ochtend om 5.30 in de keuken voor Max te koken ;) :D. En de da kan met 100 zakken Hills :P aankomen zetten, bij mij raakt hij ze niet meer kwijt! Ik denk trouwens niet dat hij het nog probeert, want ik heb hem aardig duidelijk gemaakt dat mijn honden alleen nog maar VERS krijgt. (zullen we het afgelopen Bonzo ongelukje maar vergeten :-[ :-X)
Morgen ga ik eens even naar de super, inkopen doen, en lekker een dagje voor Max koken! (denk dat manlief jaloers word, normaal ben ik niet zo'n keukenprinses ;))
Door amber2
Heb even alles doorgelezen en dacht zou het niet makkelijker zijn om tijdelijk Nature Diet of Anifit te geven als je toch gekookt vlees moet geven? Dit zijn dus blikvoeders alleen dan met minimaal rijst en verder alleen vlees en geen toevoegingen aan conserveermiddelen e.d. Kan je via internet wel bestellen, moet je even zoeken met google. Omdat het in de verpakking gestoomd is blijven er meer voedingsstoffen behouden dan als je zelf gaat koken volgens mij... Maar als je het leuk vind om het zelf klaar te maken en samen te stellen is zelf koken natuurlijk ook een goede optie hoor.
Wat Duck betreft, heb even de folder erbij gepakt en voor zover ik kan zien is de Pancreas versie hetzelfde als de Uitmuntend behalve dat het vlees dus voor de helft uit pancreas bestaat. De toegevoegde olien hierin zijn zonnebloemolie, tarwekiemolie en levertraan. Maar er zitten in de Pancreas-versie ook tarwe en mais! En verder veel (zo te zien alleen maar) orgaanvlees: pens, hart, lever, nieren en dus pancreas. Veel orgaanvlees werkt toch ook laxerend... Dus als dit toch ook niet mocht blijken te werken zou ik gewoon direct een beter kvv kiezen met alleen rijst en minder orgaanvlees (smuldier, rodi en duck bestaan bijna helemaal uit orgaanvlees en zijn niet de beste versvleesvoeders kwalitatief gezien), zoals Carnibest kip&rijst of eend&rijst. En echt enzymen toevoegen is sowieso erg belangrijk als je het vlees voorlopig nog moet koken!
Succes...
Door Lizzy
amber2 schreef: Heb even alles doorgelezen en dacht zou het niet makkelijker zijn om tijdelijk Nature Diet of Anifit te geven als je toch gekookt vlees moet geven? Dit zijn dus blikvoeders alleen dan met minimaal rijst en verder alleen vlees en geen toevoegingen aan conserveermiddelen e.d. Kan je via internet wel bestellen, moet je even zoeken met google. Omdat het in de verpakking gestoomd is blijven er meer voedingsstoffen behouden dan als je zelf gaat koken volgens mij... Maar als je het leuk vind om het zelf klaar te maken en samen te stellen is zelf koken natuurlijk ook een goede optie hoor.
Ik vind zelf koken altijd een betere optie. Dan weet je wat je hond eet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door