Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Debora
Ik heb momenteel een hond te logeren die op een nierdieet zit (waarschijnlijk zijn haar nieren beschadigd als gevolg van een tropische ziekte, ze komt uit de Dom. republiek). De brokken die ze krijgt, Trovet, vindt ze niet te vreten ::) ik geloof dat ze zichzelf liever uithongerd dan dat ze dat opeet. Nu vraag ik me af of ik haar niet carnibest kan geven (eend& rijst misschien? of kip en rijst ofzo?) want dit is echt zielig zo :(

p.s. ik hoop dat de topic hier goed staat, misschien hoort ie thuis bij medisch??
Laatst gewijzigd door Debora op vr 22 jul 2005, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Debora
een zoektochtje op bp leverde eigenlijk voldoende info op ;)
het is natuurlijk mijn hond niet, vandaar mijn vragen eigenlijk...
excuus
Door sentinel1984
ik heb er geen verstand van. Maar misschien kun je Corina mailen (van Carnibest). Ze zal eerlijk antwoord geven op jou vraag.
en kijk even op de website van carnibest. Misschien staat het daar al op
Door Lizzy
Als ik heel eerlijk ben? Dan zette ik zelf een logeer-hond met gezondheidsproblemen niet op andere voeding. Maar, ik begrijp wel dat die droge brokken nou ook niet de oplossing zijn....

Misschien kun je de eigenaar bellen en vragen wat je moet doen? En misschien kun je dan gelijk vragen wat er mis is met de nieren (want beschadigd als gevolg van een ziekte zegt mij eerlijk gezegd niet veel).

Misschien kun je met toestemming heel voorzichtig omschakelen? Ik weet niet welke variant CB je het best kunt geven (maakt volgens mij niet uit), maar volgens mij hoeft dat zeker geen eend en rijst te zijn. Dat is voor allergische honden.
Door Peet
Mijn Beau is ook nierpatient....en hij doet het prima op Cb. Aangevuld met Solidago Complex van Vogel laat hij mijn DA nogsteeds versteld staan.

Een nierpatient heeft hoogwaardige, lichtverteerbare eiwitten nodig. Dat zit juist voornamelijk in een goede KVV. En niet in een nier-dieet, dat tjokvol met granen, mais en bietenpulp zit.......

Zeker als de logé zijn dieetbrok toch niet lust, zou ik hem lekker Cb geven. De Eend-versie hoef je niet te doen hoor, de gewoon Natuur of eventueel de Light zijn ook prima. Maakt voor de nieren niet uit.
Door Helen
Ik vind het een heel ander verhaal bij een logeerhond. Ik vind dat je de toestemming van de eigenaar moet hebben. Ik zou als eigenaar aardig boos zijn als mensen aan mijn zieke hond zonder mijn toestemming zouden rommelen. Of het nou goedbedoeld is of niet.
Laatst gewijzigd door Helen op ma 25 jul 2005, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Debora
Helen schreef: Ik vind het een heel ander verhaal bij een logeerhond. Ik vind dat je de toestemming van de eigenaar moet hebben. Ik zou als eigenaar aardig boos zijn als mensen aan mijn zieke hond zonder mijn toestemming zouden rommelen. Of het nou goedbedoeld is of niet.
Ja dat was mijn dillemma dan dus ook een beetje. Maar aan de andere kant lijkt doodhongeren mij nou ook geen optie. Logeetje is al zo mager ::)
Anyways, ik heb het geprobeerd te geven, ze at het de eerste keer wel op, maar de volgende dag al niet meer dus ze krijgt nu gewoon dr brokjes waar ik 'voor de lekker' een paar van mijn brokjes doorheen meng. En dat eet ze wel op.
Ik heb geprobeerd eruit te krijgen wat er nou precies aan de hand was met de hond maar volgens mij wist de eigenaar het zelf ook niet goed, alleen dan dat de nieren beschadigd waren waarschijnlijk als gevolg van een tropische ziekte. De waarden (welke, geen idee) waren te hoog en nu met de brok een stuk minder.
Als de hond weer opgehaald wordt zal ik wel eens kijken of de eigenaar open staat voor versvlees...
Door WendyB
En nierdieet heeft inprincipe een laag eiwitgehalte tov de energie inhoud. Voor een vorlwassen,gezonde hond zou 7gram eiwit per Mj in de droge stof voldoende zijn om geen tekort te laten optreden.
Als de eiwitkwaliteit voldoende is kan je door extra vet te geven (dus de energie-inhoud te verhogen zonder eiwitten toe te voegen) kan je gewoon voer geschikt(er?) maken voor dieren met nierproblemen.
Om de stikstofbelasting van de nieren te beperken kan je ook nog lactulose geven. Dat is een voedingsvezel (prebiotica) die ervoor zorgt dat in de darm gevormde stikstof verbindingen( met name amoniak achtige stoffen) niet opgenomen worden en daardoor de nieren extra belasten. Beter bekend als tractonorm.
Door Sanyo
Lactulose is een koolhydraat. Lactulose verteert niet in de maag en komt niet het bloed terecht. Onveranderd bereikt het de dikke darm. De darmbacteriën zetten het om in natuurlijke zuren (oa melkzuur en azijnzuur). Deze zuren houden water in de darmen vast, waardoor de ontlasting zachter wordt. Bovendien stimuleren de zuren de beweging van de dikke darm. Het resultaat is een makkelijker en zachtere ontlasting.

Ben je niet in de war met iets anders? Het bevat geen vezels, en ik zou niet weten hoe dit stikstof zou binden en daardoor de nieren minder zou belasten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door