Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Ik zie mezelf nog geen dier slachten, maar als ik dat wel zou kunnen dan zou ik dat een goede optie vinden.

Ik zou best willen dat ik het lef ervoor zou hebben , want dan hadden de kippetjes en konijntjes die ik dan zou voeren wel een lekker leven hebben gehad.Ik zou ze dan namelijk inderdaad zelf gaan fokken
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 17 jul 2005, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het geen probleem dat jij dat wilt, mits (zoals al regelmatig gezegd) je de fokkers vertelt wat je ermee wilt.
Ik zou het zelf niet kunnen, vind het nu al moeilijk als iets nog teveel op het dier lijkt dat het is geweest. Maar ik eet ook gewoon vlees en vind het nog lekker ook!
Door pollekind
Angelique schreef: Ik weet dat het in de slangenwereld normaal is dat mensen hun eigen voer kweken e.d. so be it.

Maar om nu voor mijn honden gratis konijnen op mp weg te halen en die zelf te "slachten" vind ik nou niet echt een lekker idee en is inderdaad nog nooit in me opgekomen. Ik vind het hele verhaal wat krom want waarom zou je wel konijnen bij broodfokkers weg mogen halen om te slachten en niet bij kinderen, die vaak ook om de haverklap een nest hebben liggen om een zakcentje te verdienen. Dat zullen dan snoepfokkers zijn, maar dat maakt het konijn niet minder waard.
Maar iedereen moet doen waar die zich lekker bij voelt.
Ik wist toen ik honden nam dat deze geld zouden gaan kosten en ik vind het ook niet erg, tis tenslotte ingecalculeerd. Dat ik dan vlees voor ze moet kopen maakt me niks uit. En tuurlijk is het leuk als je een goed en voordelig adresje weet te scoren, maar het scenario wat jij schets staat me erg tegen. Wat is dan de volgende stap vraag ik me af, nest met katten? vult beter dan konijnen :-X

Verder vind ik dit soort topics over zelf slachten en gratis konijnen scoren en slachten dit forum een vreemde uitstraling geven. We zijn hier over het algemeen bezig met het gezond voeren van onze honden en katten en niet met hoe het zo gratis mogeljk kan. Dat je voor het gezond voeren hele dieren wilt gebruiken moet je natuurlijk zelf weten, maar die kun je ook gewoon bij de slachter krijgen. Oke, kost dan geld, maar geld werd er ook uitgegeven toen er nog brokken gevoerd werden en het valt me wel meer op dat zodra er gebarft gaat worden het ineens allemaal niks meer mag kosten.

Ik kan me er heel veel bij voorstellen dat mensen die hier net komen kijken op dit forum en dit soort dingen lezen meteen gillend weglopen en ik geef ze geen ongelijk. Voor mij is dit allemaal te extreem en te luguber.
Angelique beter dan hoe jij het verteld had ik het zelf nooit kunnen verwoorden.Je zegt exact hoe ik er over denk en dat dit echt Barfplaats een slechte naam bezorgd.
pollekind schreef: Angelique beter dan hoe jij het verteld had ik het zelf nooit kunnen verwoorden.Je zegt exact hoe ik er over denk en dat dit echt Barfplaats een slechte naam bezorgd.

Dit is een gevoelig onderwerp, dat is duidelijk maar moet wel besproken kunnen worden, het heeft echter geen zin om persoonlijk te worden in je reacties, dit is dan ook niet toegestaan. Hoezeer je het ook met iemand oneens kan zijn, blijf bij de discussie.

Grts Leo
Ik vind het een prima discussie en ook helemaal op BP thuis horen.
Waarom zou het een probleem zijn om 'fokoverschot' te kopen via MP? De DSZ verkoopt ook muizen en ratten voor mensen met slangen. Is dat dan ook een probleem?
Sterker nog, als ik de ruimte zou hebben om zelf te fokken en het lef zou hebben om te slachten zou ik zelf konijnen en kippen fokken voor mijn honden, naast mijn moestuintje voor de groentenmix :D
Voor mij zou dit echt helemaal 100 keer niks zijn. Ik vind het ook behoorlijk naar.

En ik vind dat hier wel voorwaarden aan verbonden zijn.

En dat is dat de mensen waarvan je de konijnen/cavia's koopt moeten weten wat de bestemming is. En de konijnen moeten volstrekt pijnloos/professioneel geslacht worden. Je moet dus verdomd goed weten wat je doet. Anders begeef je je op een hellend en mishandelend vlak.

Ik vind het eerlijk gezegd ook wel een beetje hypocriet om dit zo vreselijk veel erger te vinden als vlees bij de slager. Of Wolfje de konijnen nou slacht voor z'n honden (mits dit op een goede manier gebeurd natuurlijk) of dat een ander het doet en aan z'n slang voert. Wat is het verschil?

Mensen mogen hier best van schrikken, van zo'n onderwerp. Dat begrijp ik ook heel goed. Maar ik zie niet in waarom daar hier niet over gepraat mag worden.

Overigens, als ik een boerderij zou hebben met een lapje grond en als ik dieren zou kunnen doden (ik sla nog geen mier dood dus dit is puur hypotetisch), dan ging ik zeer beslist zelf dieren fokken (kippen, konijnen, geiten, schapen, etc) om ze aan mijn honden te voeren. Ik zou alle dieren een heel goed leven bieden (en gezonde voeding voeren), totdat hun eind gekomen is. En dan bied ik mijn honden daar weer een heel goed leven mee.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 17 jul 2005, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ja, ik wou dat ik ook het lef had, om zelf te slachten.
Dan weet je echt wat je je honden voert.
Maar ik kan dat gewoon echt niet!
En ik denk dat mijn kinderen het ook afschuwelijk zouden vinden om te zien hoe ik konijnen of kippen slacht.
Ik laat het maar gewoon bij onherkenbare stukken vlees
gatverredamme, ik word al doodziek bij het idee ........
ik ben het helemaal met Angelique en Pollekind eens !!
mijn man is zelf slager, maar zelfs dan zou ik niet willen dat hij zelf konijntjes ronselt en om zeep helpt om aan mijn honden op te voeren .............

door dit soort praktijken worden ook de broodfokkers van dit soort diertjes in stand gehouden .........
Lizzy schreef: Daar heb je misschien wel een goed/sterk punt!
Ja, alleen vraag ik me af of de beestjes die keurig onherkenbaar in mootjes gehakt in de vitrine van de slager of de supermarkt liggen, nou een beter leven hebben gehad en fijner aan hun einde zijn gekomen dan de beestjes die Wolfje wil gaan houden... Ik denk dat het merendeel van de beesten die wij ons honden voeren (of je moet biologisch voeren) een kut-leven heeft gehad met een kut-einde (excusez le mot)... Dan zou ik liever konijnen een leuk en konijnwaardig leven geven, met veel beweging en goed eten, om ze aan het einde vakkundig te laten slachten dan dat ik beestjes uit bioindustriehokjes geef, die een pen door hun harses gejast hebben gekregen...
geer schreef: Ja, alleen vraag ik me af of de beestjes die keurig onherkenbaar in mootjes gehakt in de vitrine van de slager of de supermarkt liggen, nou een beter leven hebben gehad en fijner aan hun einde zijn gekomen dan de beestjes die Wolfje wil gaan houden... Ik denk dat het merendeel van de beesten die wij ons honden voeren (of je moet biologisch voeren) een kut-leven heeft gehad met een kut-einde (excusez le mot)... Dan zou ik liever konijnen een leuk en konijnwaardig leven geven, met veel beweging en goed eten, om ze aan het einde vakkundig te laten slachten dan dat ik beestjes uit bioindustriehokjes geef, die een pen door hun harses gejast hebben gekregen...
Ja. Daar heb je ook een punt.

Maar blijkbaar voeren mensen liever gemalen diertjes die dus onherkenbaar zijn en in een leuk zakje zitten of in hamburgertjes zijn geperst.

Zeg je tegen de gemiddelde Nederlander "vanaf nu moet je je eigen dieren maar slachten" (niks onherkenbaar worstje!), worden ze ineens stand-o-pee vegetarier..... Zolang het onherkenbaar in de vitrine ligt is er dus niks aan de hand.....
geer schreef: En dan nog...vraag ik me af wat een 'broodfokker' van konijnen inhoudt...of die uberhaupt te vergelijken zijn met broodfokkers van honden; ik denk dat dat twee verschillende dingen zijn...
denk je nu echt dat broodfokkers van konijnen e.d. beter zijn dan broodfokkers van honden ............... :-\ :-\
met konijnen, muizen e.d. gaat het allemaal nog veel "makkelijker ', daar heb je zo een hok van vol ... :'( :'(
en waar denk je dat t vlees uit de slager vandaan komt?? inderdaad de grootste broodfokkers.
Alleen staan daar veel mensen niet bij stil.
(ja er zijn mensen die daar geen vlees vandaan halen en dus diervriendelijkere vlees kopen)
Maar als je je beseft hoe de dieren hebben gewoond en naar slachthuis gebracht zijn (dan heb ik t dus niet over t slachten zelf wat vaak wel goed gebeurd) dan haal ik mijn beesies toch liever bij mensen waar ze wat ruimer hebben gezeten en wat beter verzorgd worden.

als ik levende dieren uiteindelijk zelf ga doden dan zorg ik wel dat ze eerst goed te eten hebben gehad zodat ik weet wat ze in hun lijf en dus in t vlees hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door