Het verwarde cavia topic

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het verwarde cavia topic

- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Hè, verdorie, het zit niet mee met Ollie :-\
Hopelijk knapt hij snel weer op :-*
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Hopelijk gaat het snel beter.
Mijn dierenarts voelt bij de kiezen bij de konijnen maar dat zal bij een cavia ook niet lukken zeker?
En met zo'n lichtje om in de oren te kijken?
Onder narcose zonder dat je zeker bent is altijd zonde. :-\
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Heeft ze wel zo ver mogelijk gecheckt maar kon ze niet echt iets opvallends uithalen. Ze heeft ook wel in zijn bek gekeken maar zijn voortanden en voorste kiezen zagen er gewoon goed uit, tong ook beweeglijk. Maar achterin kom je alleen met een bekspreider en die mag zonder narcose niet gebruikt worden.

Buikpijn is ook nog niet over. Dus hem vanmorgen apart gezet (nou ja, de bovenkant van de bak erin gezet) zodat ik kon zien of ie nog wel keutelt en dat doet ie wel. Misschien wel minder, maar ja, het is niet dat ik normaal de keutels tel natuurlijk... :-\ ik hoop maar dat ie of snel opknapt of dat we snel duidelijk krijgen wat er echt aan de hand is.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Get wat vervelend Eelke. Zo zie je wel allerlei klachten, maar geen duidelijk aanknopingspunt. Dan is het altijd lastig om te weten waar je goed aan doet. Sterkte met de lieve man, hopelijk gaat in ieder geval de buikpijn snel beter en wordt dan duidelijker of een narcose voor de achterste kiezen nodig is.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ollie blijft met alle hulpmiddelen stabiel, dus morgen gaat hij onder narcose om de kiezen te checken en vijlen. Spannend :-\ Maar ja hij komt verder ook niet aan (valt gelukkig ook niet verder af) en ik kan natuurlijk ook niet nog meer weken emeprid, metacam en critical care bij blijven geven natuurlijk.

Gelukkig is Ollie wel echt dol op de metacam. Bij Jack was dat op het laatst zo'n strijd, maar Ollie vindt het zo lekker dat hij het spuitje steeds niet meer los wil laten. Verder eet hij ook wel weer de erwtenvlokjes, dus er is wel vooruitgang.
Tis ook niet echt goedkoper ofzo op deze manier, cavia's ::)
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Ik heb een oppas cavia gehad die ook zo zat te tubben met hem
Ook afvallen maar ook soms platte poepjes.
Ik weet niet welke dierenarts je gaat maar Veenendaal is heel goed.
Werd ook eerst gedacht ( bij andere dierenarts) dat het zijn kiezen waren. Niet dus . Hij bleek een flinke oorontsteking te hebben.
Waardoor hij ook heel slecht at en ook afviel.
Hij heeft metacam gehad en antibiotica kuur ( best wel een tijdje)
En gaat nu heel goed.
Ook dieet aangepast omdat hij toch wel gevoelig is voor bepaalde soorten groenten. Speciaal hooi etc etc
Was ook een cavia uit de opvang en nog heel jong.
Wens je veel sterkte morgen
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Sterkte morgen! Ja als alles nu blijft zoals het is, is er een vervolgstap nodig. Hopelijk gaat ie daarna opknappen!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Dank jullie! Nou de duimen mogen aan, dat wachten is, zeker gezien de ervaring met Jack, toch maar lastig hoor. Ik heb wel nog expliciet gevraagd of ze eerst zijn oren nog goed checken voor ze hem onder narcose brengen. Ik denk wel dat die eerder ook gecheckt zijn, maar we zijn nu weer een week verder ook natuurlijk, dus toch maar echt even voor de zekerheid.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Hopelijk gaat alles goed en weet je straks wat er aan de hand is
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

eelke schreef: wo 19 aug 2026, 08:57 Dank jullie! Nou de duimen mogen aan, dat wachten is, zeker gezien de ervaring met Jack, toch maar lastig hoor. Ik heb wel nog expliciet gevraagd of ze eerst zijn oren nog goed checken voor ze hem onder narcose brengen. Ik denk wel dat die eerder ook gecheckt zijn, maar we zijn nu weer een week verder ook natuurlijk, dus toch maar echt even voor de zekerheid.
Duimen draaien!!!!
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Ik duim!!!!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Jullie mogen nog even doorduimen, maar alvast bedankt! Ik werd net gebeld, dat de oren schoon zijn, urine hadden ze ook nog gecheckt en die was ook schoon, en of ik hem wel onder narcose wilde brengen want hij zag er eigenlijk wel goed uit?

Op zich goed, denk ik, dat ze nog een keer belden, maar ja, die afweging had ik maandag natuurlijk al gemaakt en het advies van de dierenarts was toen om het wel te doen. Maar dat was wéér een andere dierenarts dan degene die nu belde. En de dierenarts die nu belde was ook niet degene die de ingreep vandaag eigenlijk zou doen.

Het overviel me eigenlijk best wel, dus nu weet ik eigenlijk niet of ik er wel goed aan heb gedaan om hem dan toch onder narcose te laten brengen :-\
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

eelke schreef: wo 19 aug 2026, 12:09 Jullie mogen nog even doorduimen, maar alvast bedankt! Ik werd net gebeld, dat de oren schoon zijn, urine hadden ze ook nog gecheckt en die was ook schoon, en of ik hem wel onder narcose wilde brengen want hij zag er eigenlijk wel goed uit?

Op zich goed, denk ik, dat ze nog een keer belden, maar ja, die afweging had ik maandag natuurlijk al gemaakt en het advies van de dierenarts was toen om het wel te doen. Maar dat was wéér een andere dierenarts dan degene die nu belde. En de dierenarts die nu belde was ook niet degene die de ingreep vandaag eigenlijk zou doen.

Het overviel me eigenlijk best wel, dus nu weet ik eigenlijk niet of ik er wel goed aan heb gedaan om hem dan toch onder narcose te laten brengen :-\
Juist wel toch!? Als ie nou een oor- of blaasontsteking had gehad kon dat veel verklaren. Maar nu is er nog geen verklaring voor het afvallen. Wat je al zei, je kan niet blijven bijvoeren. Leuk dat ie er nu goed uitziet, maar als je stopt met bijvoeren is de kans groot dat ie weer afvalt.

Lastig hoor, een dierenartspraktijk die uhm, hoe zeg ik dat netjes, niet zo op 1 lijn zit met elkaar.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Kaela schreef: wo 19 aug 2026, 12:47 Juist wel toch!? Als ie nou een oor- of blaasontsteking had gehad kon dat veel verklaren. Maar nu is er nog geen verklaring voor het afvallen. Wat je al zei, je kan niet blijven bijvoeren. Leuk dat ie er nu goed uitziet, maar als je stopt met bijvoeren is de kans groot dat ie weer afvalt.

Lastig hoor, een dierenartspraktijk die uhm, hoe zeg ik dat netjes, niet zo op 1 lijn zit met elkaar.
Ja, leek mij ook :-\ maar zij was dus van mening om toch eerst medicatie ed af te bouwen en te kijken of het iets was waarvan hij zelf is herstelt inmiddels. Heb ook aangegeven dat ik het heel vervelend vind dat er steeds een andere dierenarts is met een andere mening.

Ze begon het gesprek ook met vertellen waar Ollie last van heeft (ja duh dat weet ik) en dat ze naar zijn oren gekeken hadden en naar zijn blaas, en dat hij ook nog even bij hun 'in opname' was geweest en ze zagen dat er goed veel poepjes lagen en dat zijn darmen het dus goed doen en ik dacht alleen maar; jahaaaaa vertel nou eerst even of ie de narcose heeft overleeft!
Maar ja, die had hij dus nog niet gehad.

Als ze nou was begonnen met hee ik bel even om te overleggen of we de ingreep wel moeten doen want ...

Dus nu vind ik het spannend of het dan alsnog wel goed gaat, de ingreep (tis echt lang wachten zo) maar ook hoe het nu zit met de kosten omdat ze allerlei extra onderzoek hebben gedaan, en kost 'in opname' dan ook nog iets? :-\ maar goed, eerst maar hard hopen dat het goed gaat met Ollie.

Man man man, nagelbijten. En poetsen, mijn badkamer is wel lekker schoon nu ::)
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ha, ik ben gebeld. Ollie is aan het wakker worden. Er is eigenlijk niks geks gezien aan zijn gebit... :( ze denken nu toch dat hij misschien pijn heeft gehad van blaaszand, maar ja, met alle voorzorgsmaatregelen sinds Jack...

Maar het was nu de assistente die alvast belde, ik heb afgesproken dat ik hem straks om 17.00 ophaal en dan is de dierenarts die de ingreep heeft gedaan, en met wie ik uiteindelijk over het hele dossier van Jack ook het fijne gesprek heb gehad, ook beschikbaar om het even door te spreken.

Dus voor nu hopen dat ie lekker wakker wordt en dan straks bespreken hoe nu verder etc.

Plaats reactie