Het verwarde cavia topic
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
hannabelgje
- 5-sterren

Re: Het verwarde cavia topic
Ik had altijd oude katoenen handdoeken en daarover fleece. Werkte super fijn. De fleece neemt geen vocht op dus die blijft droog en de handdoeken werden wel nat. Ik verschoonde met 3 caafs 1x per week. Was 1 machine met was.
Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
Ze mochten zonnen vandaag. Schuifpui open en genieten maar!
Ik heb ze ook gewogen. Ze uuuuh, worden er niet slanker op 
Ohhh heerlijk, het zonnetje. Hier komt de zon nu niet meer in de ren omdat ie hoger staat en dan niet zo ver de kamer in schijnt. Dat zullen ze wel jammer vinden.
Lekker dat alles in de tuin weer groeit, gratis groen met bloem! (Jack was eerst bang van de bloemen
)
Lekker dat alles in de tuin weer groeit, gratis groen met bloem! (Jack was eerst bang van de bloemen
- Charlie Angel
- Moderator
Wat heerlijk die foto's! [emoji3059]
Toch maar met Jack terug naar de dierenarts geweest want hij piepte af en toe weer. Deze wilde wel een röntgenfoto proberen te maken zonder narcose en inderdaad, hij heeft een blaassteen
woensdag wordt ie onder narcose verwijderd en tot die tijd pijnstillers. Spannend wel, narcose
En röntgenfoto ook wel een andere ervaring, met mijn honden mocht ik altijd mee maar nu niet (is ook niet nodig natuurlijk met een cavia). Maar dat is ook raar dat ze dan je dier meenemen. Hoorde m wel gillen want hij wilde niet op zijn rug, zo zielig.
Dus nu nog een weekje afwachten. Arme Jack, ze gaven aan dat het met de pijnstillers wel een stuk beter zal gaan maar ik vind het vooral zielig dat hij er de afgelopen maanden er dus al last van had. De dierenarts die ik toen had gaf aan dat een foto alleen onder narcose kon en ze dat vanwege de risicos niet wilde.
Verder wel goede uitleg gehad, Ollie zou ook mee mogen (maar ik denk niet dat Ollie of Jack daar blij van worden) en ze haalt ook meteen het extra teentje aan zijn achterpoot weg (dat is een extra teentje met nagel en kootje, maar zit alleen met huid aan zijn pootje af en is heel krom, dus ik had me voorgenomen die weg te laten halen mocht ie ooit onder narcose moeten. Gaat ie anders geheid een keer last van krijgen).
Ik moet zijn lievelingseten meegeven, ze werken met gasnarcose en hij gaat daarna in de couveuse. Op hoop van zegen dan maar
En röntgenfoto ook wel een andere ervaring, met mijn honden mocht ik altijd mee maar nu niet (is ook niet nodig natuurlijk met een cavia). Maar dat is ook raar dat ze dan je dier meenemen. Hoorde m wel gillen want hij wilde niet op zijn rug, zo zielig.
Dus nu nog een weekje afwachten. Arme Jack, ze gaven aan dat het met de pijnstillers wel een stuk beter zal gaan maar ik vind het vooral zielig dat hij er de afgelopen maanden er dus al last van had. De dierenarts die ik toen had gaf aan dat een foto alleen onder narcose kon en ze dat vanwege de risicos niet wilde.
Verder wel goede uitleg gehad, Ollie zou ook mee mogen (maar ik denk niet dat Ollie of Jack daar blij van worden) en ze haalt ook meteen het extra teentje aan zijn achterpoot weg (dat is een extra teentje met nagel en kootje, maar zit alleen met huid aan zijn pootje af en is heel krom, dus ik had me voorgenomen die weg te laten halen mocht ie ooit onder narcose moeten. Gaat ie anders geheid een keer last van krijgen).
Ik moet zijn lievelingseten meegeven, ze werken met gasnarcose en hij gaat daarna in de couveuse. Op hoop van zegen dan maar
Kan mij goed voorstellen dat het met zo'n klein diertje als Jack toch wel extra spannend is om hem onder narcose te laten gaan. Sterkte met het wachten tot volgende week.
Wel fijn dat ze de foto toch zonder narcose hebben kunnen maken
Wel fijn dat ze de foto toch zonder narcose hebben kunnen maken
-
hannabelgje
- 5-sterren

Jeetje wat heftig. Moet je nu zijn menu aanpassen om steentjes in de toekomst te voorkomen?
Ja, mogelijk, ze testen de steen en daar krijg ik dan advies over.hannabelgje schreef: do 07 mei 2026, 12:05 Jeetje wat heftig. Moet je nu zijn menu aanpassen om steentjes in de toekomst te voorkomen?
Ik weet eigenlijk ook niet hoe snel zo een steen ontstaat en of zijn eten van voor hij hier woonde er nog mee te maken kan hebben. Al woont hij hier al een jaar inmiddels, dus waarschijnlijk niet.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Och gos, sterkte met en voor de kleine man. Ik hoop dat hij weer helemaal opknapt!
Pfff ja ik ook, ik vond m vandaag maar stilletjes maar sinds een half uurtje is ie weer echt wakker en aan het scharrelen.
Google zegt dat cavia's niet suf worden van metacam maar vaak wel veel slapen, omdat ze beter slapen met pijnstillers en wat in te halen hebben. Gisteren was natuurlijk ook wel een heftige dag voor hem.
Heb hem vanmorgen 1 keer horen piepen maar verder niet vandaag.
Zolang ie maar blijft eten, poepen en plassen, dat is het belangrijkste.
Google zegt dat cavia's niet suf worden van metacam maar vaak wel veel slapen, omdat ze beter slapen met pijnstillers en wat in te halen hebben. Gisteren was natuurlijk ook wel een heftige dag voor hem.
Heb hem vanmorgen 1 keer horen piepen maar verder niet vandaag.
Zolang ie maar blijft eten, poepen en plassen, dat is het belangrijkste.
Ach wat sneu. Snap dat je je rot voelt dat ie hier al even last van heeft. Maar je bent naar de dierenarts geweest en vergeet niet dat ze meesters zijn in vet verbergen van pijn.
Ik lees steeds vaker dat weide (gras en onkruiden) het aller beste is tegen blaasstenen. Ik vind dat lastig, want zelfs in de zomer kan ik niet dagelijks plukken en swinters is het helemaal beperkte natuurlijk. Maar ik dacht ik deel het met je.
Ik lees steeds vaker dat weide (gras en onkruiden) het aller beste is tegen blaasstenen. Ik vind dat lastig, want zelfs in de zomer kan ik niet dagelijks plukken en swinters is het helemaal beperkte natuurlijk. Maar ik dacht ik deel het met je.
Dank je! Op zich heb ik wel onbedoeld wat 'weide' in mijn tuin
en dat krijgt hij ook al wel.
Ik doe het maar even in stapjes denk ik. Eerst even de komende dagen doorkomen, dan de operatie en dan het dieet aanpassen. Nu maar even niet al te veel anders doen dan anders.
De dierenarts die ik hiervoor had dacht vanwege zijn dieet juist dat het geen blaassteen zou zijn. Al lees ik ook weer dat water van invloed kan zijn. Er is zo veel en verschillend over geschreven... Je ziet door de bomen het bos niet meer en het is haast alsof ik weer begin met barfen.
Ik doe het maar even in stapjes denk ik. Eerst even de komende dagen doorkomen, dan de operatie en dan het dieet aanpassen. Nu maar even niet al te veel anders doen dan anders.
De dierenarts die ik hiervoor had dacht vanwege zijn dieet juist dat het geen blaassteen zou zijn. Al lees ik ook weer dat water van invloed kan zijn. Er is zo veel en verschillend over geschreven... Je ziet door de bomen het bos niet meer en het is haast alsof ik weer begin met barfen.
Ja het is ook ingewikkeld. En niet alle dierenartsen weten er even veel van. Het is lastig waar je nou op kan vertrouwen.
In de voedingslijsten op de facebookgroepen worden veel groentes afgeraden of gezegd “met mate”, terwijl bijvoorbeeld Mini Natuur zegt dat die groentes gerust kunnen. Dat in hooi meer calcium ed zit dan in die groentes. Ik weet het niet hoor, wie gelijk heeft. Maar ik geloof wel in het aspect vocht. Hoe meer vocht in de voeding, hoe beter het doorspoelt. Daarom geef ik bij groentes ook altijd komkommer. Puur voor het vocht.
En uiteindelijk Eelke, kun je niet meer doen dan je best. En dat doe je voor je lieve Jack
In de voedingslijsten op de facebookgroepen worden veel groentes afgeraden of gezegd “met mate”, terwijl bijvoorbeeld Mini Natuur zegt dat die groentes gerust kunnen. Dat in hooi meer calcium ed zit dan in die groentes. Ik weet het niet hoor, wie gelijk heeft. Maar ik geloof wel in het aspect vocht. Hoe meer vocht in de voeding, hoe beter het doorspoelt. Daarom geef ik bij groentes ook altijd komkommer. Puur voor het vocht.
En uiteindelijk Eelke, kun je niet meer doen dan je best. En dat doe je voor je lieve Jack
Ja heb ook al gelezen dat het beter is om geen kraanwater te geven dus daar ga ik ook eens naar kijken. Ik weet ook niet of dat klopt, want er zitten toch ook nuttige mineralen in water die je niet wil mensen, maar dat telt misschien niet voor cavia's...
Hij is in groot protest over de metacam. De vorige keer vond ie het hartstikke lekker. Nu is het worstelen en dan nog duwt ie met zijn pootje het spuitje weg. Maar het lukt gelukkig wel.
En bedankt voor je lieve woorden! De groenten lette ik allemaal al op, ik was eerder al met m naar de dierenarts geweest, en dan toch een steen, zo stom.
Hij is in groot protest over de metacam. De vorige keer vond ie het hartstikke lekker. Nu is het worstelen en dan nog duwt ie met zijn pootje het spuitje weg. Maar het lukt gelukkig wel.
En bedankt voor je lieve woorden! De groenten lette ik allemaal al op, ik was eerder al met m naar de dierenarts geweest, en dan toch een steen, zo stom.