Gaat niet goed met Fritzi..... en vraag over tuig

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Gaat niet goed met Fritzi..... en vraag over tuig

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pike schreef: wo 18 mar 2026, 13:10 Ik heb geen tips voor je helaas, wil je wel sterkte wensen. Het moet vreselijk zijn om je lieverd zo te zien :'(
:bigarmhug:
Dank je wel :-* . Ja, echt ruk :'(
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Fritzi heeft een nieuw tuig :smitten:
20260319_141912.jpg
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Precies wat ik zocht! Gekregen van Lique, was van Lotje :-* :-* :-*. Ben er zooo ontzettend blij mee! Handvat zit op de juiste plaats, band rond haar buik houdt haar heel goed stabiel, zit goed bij haar nek, perfect!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ohhh wat fijn, ziet er goed uit!!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja, het is echt perfect. Ook tijdens het eten is het fantastisch. Ik houd heel lichtjes het handvat omhoog en ze blijft keurig netjes staan hiermee. Wow, blij mee!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Ziet er ook fijn en zacht uit, zodat ze er ook in kan liggen. Fijn dat je een oplossing hebt gevonden om haar te kunnen helpen!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Anne in Zweden schreef: vr 20 mar 2026, 11:25 Ziet er ook fijn en zacht uit, zodat ze er ook in kan liggen. Fijn dat je een oplossing hebt gevonden om haar te kunnen helpen!
Ja, echt heel blij mee. Ze ligt er nu lekker mee te slapen en het zit nergens strak of akelig.
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Oh wat goed zeg! Ik ben heel blij voor jullie
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Wat fijn! Ja dat ziet er echt heel comfy uit, en de pasvorm lijkt ook perfect 😃
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Oooh wat goed! Lijkt idd op dat wat ik voor Shad gebruikte maar dan zachter. Fijn! (Dit is ook Ruffwear toch?)
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Voor mijn honden past dog copenhagen het beste van alle tuigjes die we al geprobeerd hebben. Gezien Fritzi ongevcer dezelfde bouw als Quin heeft zou ik verwachten dat dat voor haar ook goed past. Ik heb met opzet die zonder handvat omdat ze er ook mee kunnen spelen zonder dat de andere haar poot in het handvat vast kan zitten, maar er is ook een versie met handvat. Het is een gewoon Y tuigje, dus geen ondersteuning bij de buik, maar als je het veel wil aan laten lijkt mij dat wel veel aangenamer. Mijn tante gebruikte een handdoek om de achterhand te helpen. Ik denk dat dat in combinatie met een tuigje ook fijner zal zijn.

Sterkte met de zorgen! Is er al gekeken naar wat er mis is en of er met therapieën iets aan gedaan kan worden? Ik zou ook denken dat het probleem weinig met haar sluitspier te maken heeft, maar van de rug komt.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Siberienne schreef: ma 23 mar 2026, 14:49 Oooh wat goed! Lijkt idd op dat wat ik voor Shad gebruikte maar dan zachter. Fijn! (Dit is ook Ruffwear toch?)
Ja, de Ruffwear Webmaster!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

frodo quin schreef: wo 25 mar 2026, 08:35 Voor mijn honden past dog copenhagen het beste van alle tuigjes die we al geprobeerd hebben. Gezien Fritzi ongevcer dezelfde bouw als Quin heeft zou ik verwachten dat dat voor haar ook goed past. Ik heb met opzet die zonder handvat omdat ze er ook mee kunnen spelen zonder dat de andere haar poot in het handvat vast kan zitten, maar er is ook een versie met handvat. Het is een gewoon Y tuigje, dus geen ondersteuning bij de buik, maar als je het veel wil aan laten lijkt mij dat wel veel aangenamer. Mijn tante gebruikte een handdoek om de achterhand te helpen. Ik denk dat dat in combinatie met een tuigje ook fijner zal zijn.

Sterkte met de zorgen! Is er al gekeken naar wat er mis is en of er met therapieën iets aan gedaan kan worden? Ik zou ook denken dat het probleem weinig met haar sluitspier te maken heeft, maar van de rug komt.
Ah, ja die ken ik, Dog Copenhagen. Die heeft Sjoerd. Fijn tuig, daar niet van. Maar niet geschikt voor Fritzi. Dit tuig is juist zo fijn omdat het haar hele lijf ondersteunt. En het is erg zacht materiaal. Dus het zit haar niet dwars.

Ja, het komt ook uit de rug. Ze verlies ook ontlasting, ook ongewild. Ze krijgt acupunctuur voor de rug. En we zijn ook naar Fysio therapie met haar geweest. En bij Paul Mandigers geweest. En die raad af om er iemand aan te laten zitten die de wervels manipuleert. Ik vermoed trouwens dat zij nu last heeft van spondylose, aan het eind van de ruggengraat. Ik heb al een keer een verlamde hond gehad doordat Dr. Aharon haar wervels corrigeerde en er een brug af brak :-X . En ik heb besloten geen rontgenfoto's of MRI meer te laten maken. Ook voor rontgenfoto's moet zij onder narcose omdat zij te bang is (ik moet haar al naar binnen dragen). En wat schiet ik op met de diagnose? Spondylose kun je weinig aan opereren. En als het wel te opereren valt: ik ga haar niet meer laten opereren want daarvoor heeft zij teveel problemen en dat ga ik haar op de leeftijd van 13 jaar niet meer aan doen. Ze heeft ook een platvoet, waardoor ze in de voet en schouders/ellenbogen artrose heeft ontwikkeld. Ze heeft 3 nekhernia's (die zijn wel goed onder controle met de acupunctuur - vastgesteld middels MRI). Met deze pijnstilling redt ze het net maar als ze moet herstellen van een operatie, gaat ze het met Galliprant (dat krijgt ze nu) echt niet redden.

Ze krijgt dus Galliprant als pijnstiller (Metacam en dergelijke : kan zij niet tegen, krijgt ze maagontsteking van), ze heeft zelfs één Librela inject gehad maar deze gaan we niet meer herhalen (het doet gewoon veel te weinig), ze krijgt homeopathische korrels voor de zenuwproblemen in de onderrug (die slaan nog niet hard aan), ze krijgt een lijst aan suppletie, ze krijgt nog steeds een beetje pYnmix en zo gaat het best heel goed. De luiers doe ik niet meer om. Daar wordt ze veel te onrustig van. Die dingen zakken toch af en dat voelt niet lekker. En omdat ik naast haar slaap, word ik ook alsmaar wakker van haar gedraai en gesteun en gekreun. Dus de urine vang ik nu op met incontinentiematten. Daarop een vetbed. Ze heeft drie bankkussens (OK, 1 plek is voor Sjoerd en zij bepaald welke :biggrin2: ) tot haar beschikking. Als de plekken nat zijn of ze heeft er gepoept: dan maakt ze me wakker, maak ik haar bedje schoon en slaapt ze weer verder. Dat gaat eigenlijk heel goed.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Operatie oid zou ik inderdaad ook niet doen. Zelfs niet als het mogelijk zou zijn gezien haar leeftijd en wat ze verder heeft. Een kraker vind ik sowieso al risicovol en niet iets wat ik snel zou durven proberen. Het moet uiteindelijk wel een positief verschil maken. Ik dacht meer aan wat je dus al allemaal doet.

Ze heeft geluk dat ze jou heeft als full time verpleegkundige.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

frodo quin schreef: wo 25 mar 2026, 09:17 Operatie oid zou ik inderdaad ook niet doen. Zelfs niet als het mogelijk zou zijn gezien haar leeftijd en wat ze verder heeft. Een kraker vind ik sowieso al risicovol en niet iets wat ik snel zou durven proberen. Het moet uiteindelijk wel een positief verschil maken. Ik dacht meer aan wat je dus al allemaal doet.

Ze heeft geluk dat ze jou heeft als full time verpleegkundige.
Lief van je. Maarrrr, ik vind mezelf een geluksvogel, dat ik zo'n heerlijke lieve prachtige schattige hond als Fritzi in mijn leven heb!

Plaats reactie