Hier ook een doktersbezoekje met Jack gehad. Hij had steeds een vieze piemel, ging ook hooi in zitten, en piepte af en toe heel zielig.
Ze denken niet per se aan een ontsteking of blaassteen, wellicht is de huid vooral geïrriteerd. Dus het is goed schoon gemaakt en hij heeft voor 5 dagen metacam mee. Als het dan niet over is of beter gaat dan terug komen.
Nu moest ie de 1e dag 0,55 ml metacam en daarna 0,25, dat is echt heel weinig en een gepriegel, heb jij daar inmiddels al een handigheid in gekregen? Qua uit het flesje in het spuitje doen? Uit het flesje in het bekje is gelukkig geen probleem.
eelke schreef: vr 27 feb 2026, 13:25
Hoe is t nu met m Kaela?
Hier ook een doktersbezoekje met Jack gehad. Hij had steeds een vieze piemel, ging ook hooi in zitten, en piepte af en toe heel zielig.
Ze denken niet per se aan een ontsteking of blaassteen, wellicht is de huid vooral geïrriteerd. Dus het is goed schoon gemaakt en hij heeft voor 5 dagen metacam mee. Als het dan niet over is of beter gaat dan terug komen.
Nu moest ie de 1e dag 0,55 ml metacam en daarna 0,25, dat is echt heel weinig en een gepriegel, heb jij daar inmiddels al een handigheid in gekregen? Qua uit het flesje in het spuitje doen? Uit het flesje in het bekje is gelukkig geen probleem.
Wat dat betreft waren newfy-hoeveelheden handiger
Hoezo gepriegel? Als ze de dosering in ml meegeven heb je natuurlijk een 1 ml spuitje nodig. Als de da dat zr niet bij gaf reken je om zodat je het oorspronkelijke spuitje op gewicht kan geven. Ik gebruik altijd de spuitjes op gewicht aangezien dat die passen op het flesje. Met de ml spuitjes haal je dat dopje er af zodat je met het spuitje in het flesje kan, maar als het dan eens omvalt is de medicatie verspild.
eelke schreef: vr 27 feb 2026, 13:25
Hoe is t nu met m Kaela?
Wat dat betreft waren newfy-hoeveelheden handiger
Goed! Heb niet het idee dat ie nog ergens last van heeft.
Ik had een spuitje dat bij het flesje paste en moest steeds 5,5. Dat ging heel makkelijk. Dus ik herken het gepriegel niet zo.
Wel sneu zeg, last van zijn piemeltje. Arm jonkje.
Ah hadden jullie andere flesjes dan misschien? Ik heb metacam 3 ml, voor katten en cavia's en het is een druppel flacon. In de beschrijving staat dat je voor cavia's een druppel op een theelepel moet doen en dan moet opzuigen. Kan verder niet open (althans, dat krijg ik denk ik niet voor elkaar zonder het stuk te maken).
Het spuitje wat er standaard bij zit is voor katten, gaat op gewicht, en start pas vanaf 2 kg (Jack weegt 1,3 kilo).
Het andere spuitje wat ik er bij kreeg past niet op het flesje, maar volgens de bijsluiter klopt dat dus ook, want je moet het dus op een theelepel druppelen. Maar dan hou je dus altijd wat op de theelepel over en daar heb ik dus weer een leeg flesje voor mee gekregen, om de restjes in te doen.
Op zich, als ie het maar 5 dagen hoeft geen probleem om te prutsen, knoeien enzo want dan zou hij bij elkaar maar 1,5 ml hoeven, wat het halve flesje is, maar als hij toch langer nodig heeft dan is het wel zonde als ik steeds verlies heb.
Hadden jullie dan misschien een kitten dosering/spuitje ofzo? Ben nu wel heel benieuwd naar welk spuitje jullie erbij hadden.
Dat is wel een heel vreemde methode. Dopje gaat er trouwens wel af hoor. 1 druppel is dacht ik gelijk aan 0,05, maar ik ben niet zeker.
De kattenvariant is wel niet zo handig. Ik heb altijd de hondenvariant voor de kippen en de ratten. Anders moet ik zo een grote hoeveelheden er in krijgen. Bij de hondenvariant is 1ml gelijk aan gewicht 15 kg hond en dat is de hoge dosering voor lichte kippen van 2 kg zoals mijn ex leggers. Bij ratten is 500 gram rat gelijk aan 5 kg hond en bij beiden natuurlijk wel 2 keer per dag ipv 1 keer.
Als je kijkt naar hoeveel mg per kg een kat nodig heeft en hoeveel mg er in een ml zit kan je omrekenen voor de cavia's en de spuitjes die in het doosje zitten gebruiken.
Dat spuitje heb ik ook, maar die hoeveelheden is het gewicht, dus dan zou jij voor een dier van 5,5 kilo hebben gegeven?
Als ik het omreken, vanuit de bijsluiter, zit ik qua hoeveel heden wel goed, startdosis van 0,55 en daarna 0,25.
Al lees is dat een dosis tot 0,6 ml/kg lichaamsgewicht wel veilig getest is nog voor cavia's.
Ja ik denk het. Dat was de instructie dus die heb ik aangehouden. Sibbe weegt uiteraard geen 5,5 kg.
Ik denk dat die dosering streepjes voor een kat zijn. En het is natuurlijk niet gezegd dat katten en cavia’s dezelfde hoeveelheid medicijn per kg lichaamsgewicht nodig hebben. Misschien zit het hem daarin?
Ja, nou, niet echt volgens de bijsluiter. Maar logisch dat je aanhoudt wat de dierenarts heeft voorgeschreven hoor. Maar ik kan het verschil toch niet zo goed verklaren.
Sibbe kreeg in ieder geval wel meer, dus ik hoef geloof ik niet snel bang te zijn dat Jack omkiept van een overdosis
eelke schreef: zo 01 mar 2026, 00:22
Dat spuitje heb ik ook, maar die hoeveelheden is het gewicht, dus dan zou jij voor een dier van 5,5 kilo hebben gegeven?
Als ik het omreken, vanuit de bijsluiter, zit ik qua hoeveel heden wel goed, startdosis van 0,55 en daarna 0,25.
Al lees is dat een dosis tot 0,6 ml/kg lichaamsgewicht wel veilig getest is nog voor cavia's.
Ingewikkeld
Er is een verschil tussen de laagst effectieve dosis en de hoogst veilige dosis. Als het om niet ernstige dingen gaat heb je genoeg aan de laage dosering en bij ernstige zaken is dat veel te weinig en mag je vaak verdubbelen. Iig bij kippen en ratten is het verschil het dubbel.
In vergelijking met veel dieren hebben katten heel weinig medicatie nodig. Knagers hebben in het algemeen heel hoge doseringen nogdig. Bij ratten is dat dus 20 keer hoger dan bij honden. Bij konijnen is het verschil wat kleiner, cavia's geen ervaring mee, maar ik verwacht ook een stuk hoger dan honden en katten.
Maar dat kun je toch niet zo algemeen zeggen over medicatie? Hoe groot de verschillen zijn zal toch afhangen van het middel, hoe dat verwerkt wordt in het lichaam?
Ook die veiligheidsmarge beschikt van geneesmiddel tot geneesmiddel.
Siberienne schreef: ma 02 mar 2026, 14:25
Maar dat kun je toch niet zo algemeen zeggen over medicatie? Hoe groot de verschillen zijn zal toch afhangen van het middel, hoe dat verwerkt wordt in het lichaam?
Ook die veiligheidsmarge beschikt van geneesmiddel tot geneesmiddel.
Oh ja zeker. Ik wou het niet als een veralgemening laten overkomen. Het is wel zo voor de meeste zaken, maar hoe groot het verschil is is van middel tot middel afhankelijk, maar stronghold bv is echt het zelfde.
De specifieke verschillen die ik aangaf waren uitsluitend voor metacam ed om aan te tonen dat er naargelang de diersoort veel verschil op kan zitten.
Nu kon ik het toch niet laten dus ik heb eens zitten rekenen.
Katten en cavia's krijgen wel ongeveer dezelfde hoeveelheden, daar zit niet veel verschil tussen. Er zit wel best veel verschil tussen de min en max dosis, met name bij katten;
Katten krijgen min 0,05 mg/kilo en max 0,5 mg/kilo
Cavia's krijgen min 0,1 mg/kilo en max 0,5 mg/kilo (klinisch getest tot 0,6, niet hoger).
Het is een beetje een ingewikkelde rekensom omdat mg omgerekend wordt naar ml. Maar dan krijg je het volgende;
Voor katten heb ik het omgerekend naar de hoeveelheden die Kaela gaf, 5,5 kilo kat
Dan krijg je;
0,05 mg x 5,5 = 0,275 mg = 0,55 ml
0,2 mg x 5,5 = 1,1mg =2,2 ml
0,5 mg x 5,5 = 2,75 mg = 5,5 ml
Voor cavia's, gerekend met het gewicht van Jack (Sibbe is denk ik wel iets zwaarder)
0,1 mg x 1,3 = 0,13 mg = 0,26 ml (de dosis die Jack krijgt)
0,2 mg x 1,3 = 0,26 mg = 0,52 ml (de startdosis die Jack kreeg)
0,5 mg x 1,3 = 0,65 mg = 1,3 ml. Dit is de max dosis, en die wordt alleen in uitzonderlijke gevallen gegeven, en moet per dag opgebouwd worden.
De spuit houdt de kattendosis van 0,05 mg/kg aan. Dus dat zou dan de 0,55 ml zijn, wat dus overeen komt met de caviadosis van 0,2 mg/kg.
Dus eigenlijk zou ik dan ook het kattenspuitje kunnen gebruiken en daarop het gewicht van 2,5 kilo kunnen aanhouden...
Het is sowieso een rare bijsluiter, de tekst en uitleg bij cavia en kat is heel verschillend (bij katten staat bv ook een uitleg over druppeldosering) en bij bijwerkingen staan bij katten er best veel, bij cavia's staat; geen.
Maar goed, dit vraagstuk hebben we nu dan wel weer opgelost haha. Sibbe kreeg dus een dosering van 0,2 mg/kilo en jullie dierenarts heeft dat handig omgerekend naar kattengewicht. Jack krijgt een dosering van 0,1 mg/kilo dus daarmee is dat wat lastiger (maar niet onmogelijk).
Hij vindt het gelukkig wel erg lekker. Of het echt al beter gaat, betwijfel ik wel nog.
Ja ik weet het niet zo goed. Hij blijft wel een beetje een viezige piemel houden, dus ik heb nu van die back to nature bodembedekking korrels want die hennepvezels blijven soms ook wat plakken. Kijken of dat scheelt. Verder voelt hij zich namelijk wel beter, energiek, hij eet weer normaal en ik heb geen zielige piepjes meer gehoord. En hij vindt zich ook weer de absolute baas over Ollie.
Gezien hij niet slechter is geworden na het stoppen van de metacam kijk ik het nog maar even aan en hou hem goed in de gaten. Vind het een lastige kwestie wat het nou echt kan zijn.