Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
eelke schreef: zo 13 jul 2025, 20:50 Haha ja ze zijn niet gek he

Ollie is zo'n dropje. Jack kan niet stilzitten ::) daar lukken zulke foto's niet mee

IMG-20250712-WA0013.jpg
Ooooh wat lieffffff!
Door pearlsofpassion
Ok, wat is bij de konijnen een hit en eenvoudig te kweken in de moestuin.
Misschien vinden de cavias het ook leuk.

Ik ben fan van snijbiet of warmoes ( bijna hetzelfde ding). Dat zaai je een keer en kan je steeds bladeren af snijden maar blijven oogsten zolang je wil. In de herfst kan je de wortel uitgraven en voeren ( zoals biet), of hem laten zitten en het jaar erna weer laten uitschieten. Tenzij de muizen hem in de winter opeten. :biggrin2:
Het blad is ook erg lekker, de stelen vinden ze iets minder.

Ik heb nu ook eeuwige kool staan. Groeit als een bezetene en vormt een soort bol van smakelijke koolblaadjes. Lijkt nog het meest op jonge broccoliblaadjes en vinden ze dus ook heerlijk. Gewoon steeds blaadjes plukken en hij blijft groeien.
Op dezelfde manier kan je overlevende venkel vinden. Die vormt geen knol, enkel van dat heerlijk groen. Of je zet gewone knolvenkel, houdt zelf de knol en voert het groen aan de cavia's. Zijn ze zeker fan van. De wortel mogen ze trouwens ook.

Gewone wortel daar eten ze uiteraard het loof graag van.
En ik zaai graag peterseliewortel. Daar vinden ze alles heerlijk van en de wortel verdraagt wat harder en zwaardere grond dan de gewone wortel.
Gewone peterselie kan uiteraard ook, die heeft gewoon niet zo'n mooie dikke wortel. Maar zowiezo een aanrader.
Munt groeit ook snel en vinden de meesten ook erg lekker. Basilicum ook. Kervel vinden ze meestal ook heerlijk.
Selder groeit ook vlot en eenvoudig.
Raapstelen zijn ook iets leuk. Vroeg in het jaar te kweken. Je moet ze enkel wel bij de kolen rekenen want ze behoren tot die familie en krijgen dus ook knolvoet.

Verder mogen ze uiteraard ook frambozenblad of aardbeienplant. Als de aardbeienplanten hier re oud werden en vervangen werden voor hun jongere nakomelingen, gingen ze naar de konijnen. Heel gezond.
Net als paardebloem, wegebree, vergeetmenietjes ed.
Snoeisel van appelboom en beuk ed kunnen ze ook leuk aan knagen. Voor de zekerheid even opzoeken welke mogen en welke niet. En als je zeker wil zijn, eerst even in de vriezer maar dat doe ik zelf nooit.
Door Kaela
pearlsofpassion schreef: ma 14 jul 2025, 22:37 Ok, wat is bij de konijnen een hit en eenvoudig te kweken in de moestuin.
Misschien vinden de cavias het ook leuk.

Ik ben fan van snijbiet of warmoes ( bijna hetzelfde ding). Dat zaai je een keer en kan je steeds bladeren af snijden maar blijven oogsten zolang je wil. In de herfst kan je de wortel uitgraven en voeren ( zoals biet), of hem laten zitten en het jaar erna weer laten uitschieten. Tenzij de muizen hem in de winter opeten. :biggrin2:
Het blad is ook erg lekker, de stelen vinden ze iets minder.

Ik heb nu ook eeuwige kool staan. Groeit als een bezetene en vormt een soort bol van smakelijke koolblaadjes. Lijkt nog het meest op jonge broccoliblaadjes en vinden ze dus ook heerlijk. Gewoon steeds blaadjes plukken en hij blijft groeien.
Op dezelfde manier kan je overlevende venkel vinden. Die vormt geen knol, enkel van dat heerlijk groen. Of je zet gewone knolvenkel, houdt zelf de knol en voert het groen aan de cavia's. Zijn ze zeker fan van. De wortel mogen ze trouwens ook.

Gewone wortel daar eten ze uiteraard het loof graag van.
En ik zaai graag peterseliewortel. Daar vinden ze alles heerlijk van en de wortel verdraagt wat harder en zwaardere grond dan de gewone wortel.
Gewone peterselie kan uiteraard ook, die heeft gewoon niet zo'n mooie dikke wortel. Maar zowiezo een aanrader.
Munt groeit ook snel en vinden de meesten ook erg lekker. Basilicum ook. Kervel vinden ze meestal ook heerlijk.
Selder groeit ook vlot en eenvoudig.
Raapstelen zijn ook iets leuk. Vroeg in het jaar te kweken. Je moet ze enkel wel bij de kolen rekenen want ze behoren tot die familie en krijgen dus ook knolvoet.

Verder mogen ze uiteraard ook frambozenblad of aardbeienplant. Als de aardbeienplanten hier re oud werden en vervangen werden voor hun jongere nakomelingen, gingen ze naar de konijnen. Heel gezond.
Net als paardebloem, wegebree, vergeetmenietjes ed.
Snoeisel van appelboom en beuk ed kunnen ze ook leuk aan knagen. Voor de zekerheid even opzoeken welke mogen en welke niet. En als je zeker wil zijn, eerst even in de vriezer maar dat doe ik zelf nooit.
Leuk PoP!

Snijbiet en wortel heb ik staan. Net als nu andijvie, radijs en sla. Ik wil er ook nog spinazie bij zaaien.

Ik kende peterseliewortel niet. Zou gezegd hebben dat het pastinaak is, maar ik begrijp dat het iets anders is. Ik ga op zoek! Pastinaak vereist dan juist weer meer losse grond en ik zit hier op klei. Ik heb wel zaden, maar ben er dit jaar niet aan toegekomen om een zandbed te maken.

Je zegt selder. Is dat dan gelijk aan bleekselderij?

We hebben natuurlijk ook ons grasveld en dat zit mooi vol met onkruid. Ideaal om van te plukken! Aardbeien hebben we ook. Framboos had ik. Tot ik ging maaien, oeps ::)

Straks kan ik na de tomaten vast ook nog wel iets in de kas zetten om het seizoen wat te verlengen. Dat zou leuk zijn.
Door pearlsofpassion
Super!
Als je wortel kan kweken, kan pastinaak zeker ook. Die is sterker dan wortel. Pastinaak kiemt wel moeilijk en de zaden kan je eigenlijk niet bewaren. Het 2e jaar komt er al veel minder uit. Pastinaakloof lusten ze hier ook graag. En het voordeel is dat hij redelijk wat vorst verdraagt en je dus in de winter kan oogsten. Het loof verwijnt dan op den duur wel, zeker als er sneeuw op valt.

Peterseliewortel lijkt wel op pastinaak, is ietsje kruidiger en frisser. En vooral, het loof is dus peterselie en kan je dus ook steeds wat van oogsten tusdendoor voor de cavias of voor jezelf. Das een 2 in 1 pakket. :)

Bleekselderij kan je ook geven, uiteraard, maar hij hoeft niet gebleekt. Je hebt ook snijselder en die heeft lossere bosjes met dunnere stelen. En hoef je dus niet met de hele plant in een keer uit te halen.

Maar eigenlijk doe ik dat nog maar heel zelden, meteen de hele plant eruit. Meestal pluk is gewoon een deel weg en laat de rest verder groeien. Ook voor onszelf.

Als je nu vb broccoli zet, kunnen de planten na afloop ook naar de cavia's natuurlijk. Hier vliegt gewoon de hele plant, met wortel en al over de omheining bij de konijnen. Enkel het onderste deel van de stengel is meestal te vezelig een hard en laten ze liggen.
Door eelke
Cavia's zijn volgens mij wel gevoeliger voor calcium, eiwit en nitraat dan konijnen. Daarom geef ik geen bleekselderij meer, dat leek hier toch wel plasproblemen te geven. Maar ik kocht dan ook wel zo een bos uit de supermarkt die je dan toch binnen een paar dagen moet opvoeren. Dat is natuurlijk anders dan af en toe een stengel uit eigen tuin. Spinazie vind ik om dezelfde reden ook niet handig. Maar ook dat is uit eigen tuin weer gemakkelijker om met mate te voeren.
Ik moet ook nog maar eens het eea gaan zaaien, eigenlijk erg zonde dat ik dat nog niet heb gedaan.

Gras is sowieso ideaal! (maar dan niet de eerste snee / maaisel).
Door Kaela
Goed dat je het zegt Eelke. Dan zaai ik van die groentes niet teveel. Ik vind dat lastig hoor, met die gevoeligheid voor die stoffen.
Door Kaela
pearlsofpassion schreef: di 15 jul 2025, 09:01 Super!
Als je wortel kan kweken, kan pastinaak zeker ook. Die is sterker dan wortel. Pastinaak kiemt wel moeilijk en de zaden kan je eigenlijk niet bewaren. Het 2e jaar komt er al veel minder uit. Pastinaakloof lusten ze hier ook graag. En het voordeel is dat hij redelijk wat vorst verdraagt en je dus in de winter kan oogsten. Het loof verwijnt dan op den duur wel, zeker als er sneeuw op valt.

Peterseliewortel lijkt wel op pastinaak, is ietsje kruidiger en frisser. En vooral, het loof is dus peterselie en kan je dus ook steeds wat van oogsten tusdendoor voor de cavias of voor jezelf. Das een 2 in 1 pakket. :)

Bleekselderij kan je ook geven, uiteraard, maar hij hoeft niet gebleekt. Je hebt ook snijselder en die heeft lossere bosjes met dunnere stelen. En hoef je dus niet met de hele plant in een keer uit te halen.

Maar eigenlijk doe ik dat nog maar heel zelden, meteen de hele plant eruit. Meestal pluk is gewoon een deel weg en laat de rest verder groeien. Ook voor onszelf.

Als je nu vb broccoli zet, kunnen de planten na afloop ook naar de cavia's natuurlijk. Hier vliegt gewoon de hele plant, met wortel en al over de omheining bij de konijnen. Enkel het onderste deel van de stengel is meestal te vezelig een hard en laten ze liggen.
Ga ik ook naar snijselder op zoek!

Broccoli heb ik toevallig ook net geplant. Beetje om leeggekomen ruimte weer te vullen. Ik vind het eigenlijk een groente die erg veel plek inneemt voor weinig opbrengst. Maar als de plant naar de caafjes kan is dat alweer veel efficiënter!
Door pearlsofpassion
Dat rekening houden met nitraat en calcium ed heb ik idd nooit van gehoord en doe ik dus ook niet. Heb ik geen verstand van.

Ja, wel eens dat eerste lentegras eiwitrijk zou zijn, maar mijn konijnen zitten het hele jaar door op gras. Moet ik ze er dan afhalen? Ik dacht het niet.
Nooit iets gemerkt ook trouwens...
Door frodo quin
eelke schreef: di 15 jul 2025, 10:31 Cavia's zijn volgens mij wel gevoeliger voor calcium, eiwit en nitraat dan konijnen. Daarom geef ik geen bleekselderij meer, dat leek hier toch wel plasproblemen te geven. Maar ik kocht dan ook wel zo een bos uit de supermarkt die je dan toch binnen een paar dagen moet opvoeren. Dat is natuurlijk anders dan af en toe een stengel uit eigen tuin. Spinazie vind ik om dezelfde reden ook niet handig. Maar ook dat is uit eigen tuin weer gemakkelijker om met mate te voeren.
Ik moet ook nog maar eens het eea gaan zaaien, eigenlijk erg zonde dat ik dat nog niet heb gedaan.

Gras is sowieso ideaal! (maar dan niet de eerste snee / maaisel).
Spinazie ivm nitraat en warmoes, rode biet, daar moet je idd mee opletten ivm oxaalzuur. Selder niet. Bevat wel zoals veel groene bladgroenten een mooie hoeveelheid calcium ivm fosfor. Ik kan mij wel voorstellen dat alleen donkergroene bladgroenten dus een calciumoverschot geeft. Ik heb er mij destijds voor mijn ratten in verdiept omdat ik hun voeding volledig zelf maakte, maar ik weet weinig over de voedingsbehoefte van cavia's.

Van wat ik heb meegekregen is het belangrijk om hen de volledige regenboog te voeren en zeker paprika niet te vergeten.

Ik heb trouwens altijd groene selder, geen bleekselder.
Door pearlsofpassion
In spinazie zit toch ook veel oxaalzuur? Das wat die droge smaak in de mond geeft.

En snijbiet kan je net in rood en geel krijgen.
Ivm de kleuren...

Het enige wat ik van cavias idd weet is dat ze vit C via de voeding moeten krijgen.
En in paprika zit dat veel. Net als in fruit natuurlijk en broccoli zit ook bomvol vit C!
Door frodo quin
Spinazie bevat ook veel nitraat.
Warmoes is niet echt anders qua voedingswaarde als de stengelkleur anders is. Wit, geel of rood maakt daar niet in uit. Met de regenboog voeren wordt bedoeld verschillende soorten groenten en verschillende kleuren. Bv oranje wortels, rode paprika, groene boerenkool,... Op zich gaat het om variatie. Zowel binnen een groep als tussen de groepen.

Ik heb ooit wel enkele cavia kanalen gevolgd, maar mijn geheugen is nog steeds problematisch, dus ook die info is grotendeels kwijt.
Met mijn ratjes had ik qua donkergroene bladgroenten een afwisseling tussen paksoi, boerenkool, warmoes en selder omdat die elk andere nadelen hebben.
Door eelke
Er zijn wat lijsten die ik heb geraadpleegd ervoor. Die hebben allemaal wel een onderscheid tussen mag onbeperkt, mag met mate, mag niet. Bleekselderij staat bij 'mag bij mate' en extra oppassen bij cavia's die problemen hebben met hun blaas.

En courgette bv mag alleen uit de supermarkt; zelf gekweekt kan er ook iets inzitten wat voor cavia's niet goed is, maar uit de supermarkten courgette's is dat eruit gekweekt.

Best ingewikkeld en ik heb soms het gevoel dat ik weer opnieuw een barf menu aan het in elkaar knutselen ben ;D

Mijn standaard groente is komkommer, paprika, witlof en wortel. Soms wat andere dingen. En daarnaast onkruid uit de tuin; paardenbloemen, heermoes en zevenblad. Al vinden ze die laatste helaas niet zo lekker; mijn tuin staat er vol mee.
Af en toe een beetje fruit.

En dan 3 verschillende soorten hooi, hun brokjes (inderdaad met extra vitamine C) en de erwtenvlokken als snack.
Door Kaela
Courgette mag ook zelf gekweekt, zolang je maar zaden die je gekocht hebt gebruikt. Als je zaden gebruikt die je doorhoudt, dan kan dat giftige stofje opduiken.

Ik kom om in de courgette. Heb er gister drie aan de buurman gegeven en heb er alweer vijf liggen. Jullie voelen hem aankomen he… lusten ze niet graag ;D

Misschien kunnen we courgettes en zevenblad ruilen Eelke :D

Wij komen hier om in heermoes. Zal eens zien of ze het lusten, maar dat is een kruid en mag maar met mate. Dus ze zullen de stoep niet schoon gegeten houden vermoed ik.
Door pearlsofpassion
Heermoes zou ik zeker niet veel geven.
Daar zit iets prikkelend in want de thee helpt tegen bladluizen ( net als thee van brandnetel of chili). Ik weet niet uit mijn hoofd wat maar is ook zeker niet goed voor de blaas.
Het is wel goed om als onderdeel van de mulchlaag tussen je planten te leggen want het geeft sterkere planten ( als het verteerd en z'n voedingstoffen vrijgeeft) en is schimmelwerend. Vooral bij de tomaten dus erg nuttig. Je kan er uiteraard ook gier van maken.

Ik weet wat je met de regenboog bedoelde Frodo quin. Maar een kleur maakt volgens mij wel uit hoor. Dat geeft weer andere antioxidanten. Als ze de steel opeten uiteraard.
Maar als het over de variatie gaat, waarom dan zo moeilijk doen met zoveel van dit en zoveel van dat. Waarom niet gewoon variëren?

Ik voer gewoon standaard een zetmeelrijke ( wortel, biet, knolselder, pompoen, paprika), een bladgroente ( witloof, andijvie, spinazie), een kool en daar komt dan iets bij als venkel of selder of paksoi. Soms meerdere. En niet altijd hetzelfde.
Daarnaast dus altijd gras.
Dat is standaard. Minimum. Dus in de winter of als ik geen moestuin heb..
Maar als de moestuin goed vol staat dan geef ik wel 15 verschillende groenten. En dat zijn er dan in de zomer deels andere dan in het najaar. Vb frambozenblad krijgen ze enkel als ik die snoei of als er een konijn ziek is.
En ik trek me er ook niet veel van aan of iets nu onder een groente of onder kruiden valt. Kruiden groeien zowiezo meestal minder goed.
Af en toe krijgen ze ook wat fruit. Is niet gezond maar wij eten ook niet altijd gezond.. en als je ziet wat daar bij hen voor vezelrijk voedsel als zelfs takken, tegenover staat, vind ik dat prima. Heb ook graag dat ze een beetje zwaarder de winter ingaan, anders zitten.ze meteen op de reserve als ze een beetje ziekjes zouden worden.

Sorry, ik hou niet zo van te veel regeltjes. Ik heb daar moeite mee. De natuur regelt het prima zelf.
Ikzelf eet ook meer fruit en nitraatrijke groente dan volgens de richtlijnen goed zou zijn. Maar laat vit C de omzetting van nitraat in nitriet nu juist tegengaan. Maar dat staat niet in de regels.
Je moet eens proberen de richtlijnen voor mensen ivm hoeveelheid groenten te volgen en de richtlijnen ivm hoe veel je van welke groente mag eten. Das een hele boekhouding en bijna niet te doen.
Het is mijn overtuiging dat mensen daar gewoon minder groenten van gaan eten, van al die bangmakerij.
Dus ik doe daar niet aan. Ik geloof gewoon niet dat het allemaal zoveel kwaad kan. Wissel idd gewoon af. Nog zo simpel.
Bij dieren moet je natuurlijk altijd goed naar je dier kijken. Heeft het ergens last mee, dan hou je daar rekening mee. En veranderingen doe je dan rustigaan.
Eens ze aan alles gewend zijn, en altijd veel groen eten, kunnen ze veel meer hebben is mijn ervaring. Dus ik mag doen wat ik wil, komt altijd wel goed. Dat is net als bij barf. Eens de hond aan rauw gewend is en er gewoon goed op reageert, kan je gewoon voeren. In het begin moet je even opbouwen.

Ik geef trouwens nooit bonen of erwten aan de konijnen. Dat staat in mijn hoofd nog steeds op giftig. :( Ookal zie ik idd ook vaak erwtenvlokken op voeding staan. Ik weet niet precies hoe het nu zit.
Van ui, look, prei ed weet ik wel zeker dat het giftig is. Dus ook bieslook! Net zoals de planten van de nachtschade's.
Courgette eten ze hier ook niet zo graag. Aubergine ook niet, tomaat niet. Wel paprika en pompoen.

Op knagers.net kan je trouwens vinden welke helende of helpende werking bepaalde kruiden of onkruiden hebben. Vooral spijsvertering en bloedsomloop, maar toch... het helpt maar.
En verder heb ik ook ooit opgezocht waar knagers hun darmflora vandaan halen. En dat zit dus op buitenplanten. In de natuur. Dan moet je een veilig stukje natuur vinden, waar niet gespoten wordt en geen auto's ed passeren en geen honden of katten plassen, en het gras en onkruid dan ongewassen geven. Maar ook gewassen denk ik dat er wss nog wel iets op achterblijft.
Soms wel handig om te weten dat dat ook nog een voordeel van wildpluk is.
Door Kaela
Ik snap wel wat je bedoeld PoP. Eten moet geen wiskundige studie worden. Maar enige regels zijn soms wel nodig. Bij barf houden we ons ook aan percentages. En die kunnen best eens wat schuiven, maar we gaan dan ook niet opeens alleen maar vleesbot voeren ofzo. Die percentages zijn er ook niet voor niets.
En ik verdiep me dan wel liever in de specifieke cavia probleempjes, zodat ik hopelijk ellende voorkom. Als het uiteindelijk zo simpel is als bepaalde soorten groenten niet te vaak en te veel, dan hou ik me daar graag aan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door