Je kan ze klutsen en dan in een bakje invriezen. Lukt prima. Kan je daarna nog omelet van bakken of pannekoeken. Cake heb ik nog niet geprobeerd. Daarvoor moet je de eieren normaal scheiden.
Eiwit apart lukt natuurlijk ook prima. En dooiers zou onder wat olie ook moeten lukken als je ze heel laat, maar dat vond ik geen hoogvlieger.
In zijn geheel maar uit de schaal hebben we ook geprobeerd, met een paar bij elkaar in een bakje, maar dat lukt niet. De dooiers drogen dan uit en het eiwit wordt waterig.
Wij doen het ook al jaren. Zeker de jaren dat we geen kuikens hebben.
Als er veel jonge hennen zijn is het niet nodig, want dan beginnen die in november en leggen de eerste winter door. Maar het 2e jaar vaak niet meer.
We eten veel minder ei in de winter.
Zo heb ik er al jaren niet of nauwelijks ( tenzij er een feestje is oid) moeten bijkopen. En dat met dieren die onder de sierrassen vallen.
Met schaal en al, weet ik trouwens niet of ik durven, maar dan vooral omdat bij een heel vochtige omgeving de schaal doorlaatbaar wordt voor vuil en bacteriën en ik weet niet of dat dan nog voedselveilig is. Los van het feit of die niet gaan barsten ed.
Maar misschien kan het wel. In een bakje of zo.
Wij delen eitjes trouwens ook uit, maar wat nog te veel is, kook ik dan en plet ze met de pureestamper en voer ze terug aan de kippen. Zeker als er kuikens zijn ( minstens een paar weken oud) is dat geen verkeerd voer. Zo zijn ze toch niet voor niets gelegd.