Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pearlsofpassion
Oh leuk!
Dat is de eerste maal dat ik dat hoor!

Op het kippenforum hebben vorig jaar ook een deel mensen laten testen.

Nu we het toch over vervuiling hebben:
https://www.nu.nl/klimaat/6353536/overa ... ruikt.html
Die staalslakken zijn ook gebruikt in de Oosterschelde en worden als mogelijke oorzaak voor een massale kreeftsterfte aangedragen. Geen idee of dat klopt, maar hoe dan ook vind ik het dus super eng dat zoiets op zo'n plaats ligt. De Oosterschelde is zo'n uniek en waardevol stukje zee, normaal vol van leven. Hoe komen ze erbij om dat zo stuk te maken? :'(
Kunnen we er nog wel veilig in duiken, zwemmen of voedsel uit eten? :-\
Door Anne in Zweden
doranto schreef: ma 28 apr 2025, 16:35 We hebben zojuist de onderzoeksresultaten ontvangen. Onze eieren blijven ver onder de door de EU gestelde norm. Wij waren ze sowieso blijven eten, maar uiteraard zijn we blij met de uitslag :)
O, wat fijn! Eet smakelijk! :biggrin2:
Door hannabelgje
Weet je wat ik dan zo achterlijk vind? Ze raden dus niet aan om je eieren te laten testen, nee meteen je moet de eitjes van je hobbydieren niet meer eten.
Fijn dat je eitjes prima zijn Doranto.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Door doranto
Ik ga nu proberen of ik ze ook in kan vriezen. 's-Zomers heb ik een poos teveel eieren en geef ze dan af, maar 's-winters moet ik er kopen. Nu ik weet dat ze heel goed zijn en van de gekochte eieren weet ik dat niet, heb ik uiteraard liever die van ons zelf. De gekochte eieren zijn net als die van ons biologisch, maar hoeven niet te worden getest omdat de kippen bedrijfsmatig worden gehouden. ::) Hoe krom wil je het hebben :-X
Door pearlsofpassion
Je kan ze klutsen en dan in een bakje invriezen. Lukt prima. Kan je daarna nog omelet van bakken of pannekoeken. Cake heb ik nog niet geprobeerd. Daarvoor moet je de eieren normaal scheiden.
Eiwit apart lukt natuurlijk ook prima. En dooiers zou onder wat olie ook moeten lukken als je ze heel laat, maar dat vond ik geen hoogvlieger.

In zijn geheel maar uit de schaal hebben we ook geprobeerd, met een paar bij elkaar in een bakje, maar dat lukt niet. De dooiers drogen dan uit en het eiwit wordt waterig.

Wij doen het ook al jaren. Zeker de jaren dat we geen kuikens hebben.
Als er veel jonge hennen zijn is het niet nodig, want dan beginnen die in november en leggen de eerste winter door. Maar het 2e jaar vaak niet meer.
We eten veel minder ei in de winter.
Zo heb ik er al jaren niet of nauwelijks ( tenzij er een feestje is oid) moeten bijkopen. En dat met dieren die onder de sierrassen vallen. :P

Met schaal en al, weet ik trouwens niet of ik durven, maar dan vooral omdat bij een heel vochtige omgeving de schaal doorlaatbaar wordt voor vuil en bacteriën en ik weet niet of dat dan nog voedselveilig is. Los van het feit of die niet gaan barsten ed.
Maar misschien kan het wel. In een bakje of zo.

Wij delen eitjes trouwens ook uit, maar wat nog te veel is, kook ik dan en plet ze met de pureestamper en voer ze terug aan de kippen. Zeker als er kuikens zijn ( minstens een paar weken oud) is dat geen verkeerd voer. Zo zijn ze toch niet voor niets gelegd.
Door doranto
Dankjewel @pearlsofpassion voor deze uitgebreide uitleg! :)
Ik heb inmiddels wat eieren geklutst en in silicone muffinvormpjes die ik in een afsluitbare diepvriesbak had gezet ingevroren. Toen ze bevroren waren, heb ik ze uit de vormpjes gehaald en samen in een diepvrieszakje gedaan. Ik heb nl. geen kleine bakjes waar ik ze in zou kunnen doen, en zeker niet zoveel. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Ik ga er zo eentje uit de vriezer halen en laten ontdooien. Ben benieuwd!
Door Anne in Zweden
doranto schreef: ma 05 mei 2025, 08:25 Dankjewel @pearlsofpassion voor deze uitgebreide uitleg! :)
Ik heb inmiddels wat eieren geklutst en in silicone muffinvormpjes die ik in een afsluitbare diepvriesbak had gezet ingevroren. Toen ze bevroren waren, heb ik ze uit de vormpjes gehaald en samen in een diepvrieszakje gedaan. Ik heb nl. geen kleine bakjes waar ik ze in zou kunnen doen, en zeker niet zoveel. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Ik ga er zo eentje uit de vriezer halen en laten ontdooien. Ben benieuwd!
Oooow, hou me op de hoogte! Dat zou hier ook een grote oplossing zijn, als we het teveel aan eieren zouden kunnen invriezen. Ik heb alleen al voor de honden acht eieren per week nodig, en in de winter moet ik die dus kopen. Terwijl we momenteel een overvloed aan eieren hebben. Zou geweldig zijn als we met eigen eieren door de winter zouden kunnen komen.
Door doranto
Anne in Zweden schreef: ma 05 mei 2025, 12:41 Oooow, hou me op de hoogte! Dat zou hier ook een grote oplossing zijn, als we het teveel aan eieren zouden kunnen invriezen. Ik heb alleen al voor de honden acht eieren per week nodig, en in de winter moet ik die dus kopen. Terwijl we momenteel een overvloed aan eieren hebben. Zou geweldig zijn als we met eigen eieren door de winter zouden kunnen komen.
Ik denk dat wanneer je ze rauw wilt geven aan de honden dat geen probleem is. Ik heb er inmiddels eentje ontdooid, gekookt en geproefd en vond het prima smaken. Eigenlijk proefde ik geen verschil met een vers gekookt eitje, behalve dan dat de dooier en het eiwit gemixt waren.
Hieronder even een verslag:
eieren-invriezen.jpg
eieren-invriezen.jpg (77.4 KiB) 137 keer bekeken
De foto's 1 en 2 is hoe ze in de vriezer zitten (de eerste uiteraard met deksel)
Op foto 3 (ik heb een bevroren ei terug in een muffinvormpje gedaan voor het ontdooien), staat het ei in een laag water wat inmiddels kookt.
Foto 4 en 5 het ei nadat het een minuut of 12 gekookt heeft.

Kortom, ik denk dus dat het eigenlijk best wel goed kan dat invriezen.
Door doranto
Anne in Zweden schreef: ma 05 mei 2025, 14:21 Wauw, wat een prachtige fotoreportage! Ik ga straks ook eens wat eitjes invriezen, ziet er heel doenbaar uit. Dank je (ook PoP)! :-*
Graag gedaan. Ik weet natuurlijk niet hoe het zich houdt als het wat langer ingevroren is, maar dat gaan we vanzelf merken. Een muffinvormpje is trouwens best wel een handige maat. Ik had 8 eieren geklutst en verdeeld over 8 vormpjes en dat paste precies :)
Door pike
Die eitjes in de doos, daar zou je nog een velletje folie over kunnen leggen ter voorkoming van vriesbrand. Er zit namelijk veel lucht bij zo. Geldt trouwens ook voor de eieren in het zakje, daar zit m.i. te veel lucht bij. Een paar dagen kan natuurlijk geen kwaad maar als je ze een (deel van de) winter wil bewaren denk ik dat de kwaliteit daardoor ernstig achteruit gaat.
Ik vind het wel een mooie proef. En dat gekookte ei ziet er gaaf uit!
Door doranto
pike schreef: ma 05 mei 2025, 23:28 Die eitjes in de doos, daar zou je nog een velletje folie over kunnen leggen ter voorkoming van vriesbrand. Er zit namelijk veel lucht bij zo. Geldt trouwens ook voor de eieren in het zakje, daar zit m.i. te veel lucht bij. Een paar dagen kan natuurlijk geen kwaad maar als je ze een (deel van de) winter wil bewaren denk ik dat de kwaliteit daardoor ernstig achteruit gaat.
Ik vind het wel een mooie proef. En dat gekookte ei ziet er gaaf uit!
Ja, daar heb ik ook aan gedacht, dat er waarschijnlijk teveel lucht bij zit. Ik denk dat als ik ze langer wil bewaren, ik ze waarschijnlijk beter kan vacumeren dan.
Door pike
doranto schreef: ma 05 mei 2025, 23:36 Ja, daar heb ik ook aan gedacht, dat er waarschijnlijk teveel lucht bij zit. Ik denk dat als ik ze langer wil bewaren, ik ze waarschijnlijk beter kan vacumeren dan.
Ik denk dat je ze het beste eerst even in kan vriezen en dan in bevroren toestand vacumeren.
Door doranto
pike schreef: di 06 mei 2025, 08:00 Ik denk dat je ze het beste eerst even in kan vriezen en dan in bevroren toestand vacumeren.
Ja, dat bedoel ik ook. Met het apparaat wat ik heb, kan dat ook niet anders (kan geen vloeistoffen vacumeren)

Gelijk maar even geprobeerd :)
eieren-vacuum.jpg
eieren-vacuum.jpg (44.05 KiB) 49 keer bekeken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door