Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
Maar in het drinkwater is dan blijkbaar niet erg. Mijn vrije vertaling: aan drinkwater wordt verdient, eigen eieren niet. En ach ze weten ook niet waar het vandaan komt. Raar verhaal weer. Is iedere keer een ander verhaaltje waarom je geen eieren van eigen kippen mag eten.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Door Siberienne
hannabelgje schreef: di 15 apr 2025, 13:14 Maar in het drinkwater is dan blijkbaar niet erg. Mijn vrije vertaling: aan drinkwater wordt verdient, eigen eieren niet. En ach ze weten ook niet waar het vandaan komt. Raar verhaal weer. Is iedere keer een ander verhaaltje waarom je geen eieren van eigen kippen mag eten.

Uhm. Je kan niet zonder drinkwater en het kan er niet uit gehaald, dus zal je voor de rest je intake zo laag mogelijk moeten maken. Zie ook https://www.rivm.nl/pfas

en ik denk zomaar dat het grote geld dat dit probleem veroorzaakt heeft zittijd de chemische industrie, niet bij de drinkwater producenten.
Door Siberienne
doranto schreef: di 15 apr 2025, 12:36 Wat ik dan altijd héél vreemd vind, is dat ze vervolgens zeggen dat eieren uit de supermarkt veilig zijn.
Met geen woord wordt er gerept over eieren van vrije-uitloop kippen! Wat is het verschil met een kip die dáár loopt of bij de buurman in zijn tuintje?? :???:
Type voer? Ook die scharrelkippen krijgen toch nog aardig bijgevoerd? Althans, hier is een groot eierschandaal geweest, kippen kregen voer met 100x te veel vitamine D, en dat gaf een te hoge concentratie in de eieren, en dat waren zowel eieren van kippen met vrije uitloop als die in stallen. Als ze meer kant-en-klaar voeren eten dan de kippen thuis, zullen ze ook een andere balans hebben wat ze uit de omgeving opnemen? Ik weet het ook niet zeker hoor, zomaar een gedachte.

Dat vee-voer schandaal hier leidde tot heel veel dode kippen en vernietigde eieren, de dosis was zodanig hoog dat de kippen ziek werden en de eieren beoordeeld als niet veilig. Erg triest dat ook…. dus begrijp me niet verkeerd, ik ben niet pro-eierindustrie…
Door hannabelgje
Nee ze hebben het erover dat de pfas in de grond zit waar de kippen op scharrelen. Dus dat zou bij vrije uitloop kippen ook zijn lijkt mij.

Door pike
hannabelgje schreef: di 15 apr 2025, 17:59 Nee ze hebben het erover dat de pfas in de grond zit waar de kippen op scharrelen. Dus dat zou bij vrije uitloop kippen ook zijn lijkt mij.

Lijkt logisch ja. Maar je kan bodemmonsters nemen. Misschien gebeurt dat bij de kippenboeren. De uitloopkippen hebben doorgaans maar een smalle strook grenzend aan de stal. Daar kan je natuurlijk een laag “schoon” zand opgooien. Wormen zitten daar al lang niet meer. Maar er zit hier vlakbij een biologische kippenboer. Die kippen lopen gewoon in een enorm weiland. Voor de nodige schaduw/dekking staan er rijen Laurierkers aangeplant. De kippen schromen niet om het land van de buren in te lopen. Of de rijbaan aan de andere kant van het terrein, daar zag ik ze ook vaak genoeg rondscharrelen. Dus ja, waarom zijn die eieren wel veilig. Als dat zo is moet het wel haast aan het voer liggen??
Door dinky89
In dat artikel van de nos waar siberiene naar linkte staat in de laatste alinea waarom commerciële eieren niet worden afgeraden, daarin wordt het pfas gehalte gemonitord.
Feitelijk komt het er op neer dat ze niet weten waar de extreme waardes bij hobby kippen vandaan komen. Omdat ze dus niet kunnen zeggen wanneer deze eieren binnen de normen vallen raden ze het af. Daar zit verder geen monitoring of controle op.
Door pike
dinky89 schreef: di 15 apr 2025, 19:52 In dat artikel van de nos waar siberiene naar linkte staat in de laatste alinea waarom commerciële eieren niet worden afgeraden, daarin wordt het pfas gehalte gemonitord.
Feitelijk komt het er op neer dat ze niet weten waar de extreme waardes bij hobby kippen vandaan komen. Omdat ze dus niet kunnen zeggen wanneer deze eieren binnen de normen vallen raden ze het af. Daar zit verder geen monitoring of controle op.
Tenzij die hobbyboer ook monsters laat analyseren. En die zijn er ook.
Door pearlsofpassion
Ze hebben ook pfas gevonden in noordzeegarnalen. ::) Zelfs daar al, in de noordzee... In kraanwater, in riviervis..
Name it en er zit pfas in. Overal zit pfas. Je kan er niet aan ontkomen. Dus geef het op.
Tis gewoon wachten tot ze dat eindelijk door hebben, dit circus van alles afraden of verbieden laten varen en eindelijk de bron aanpakken.. Want ondertussen worden bestrijdingsmiddelen en impregmenteersprays ed met pfas gewoon verder gebruikt.
Door frodo quin
Inderdaad. Hier is er ook een no regret zone door oude industrie, maar ook huidige uitstoot zit boven de norm. Te meten in zowel lucht als kraanwater. Dat er zoveel drama was rond 3M maar doodgezwegen wordt dat zowat geheel Vlaanderen met het zelfde probleem zit snap ik niet. Het is een heel groot probleem en er wordt nagenoeg niets rond gedaan.

Het is natuurlijk wel een ding dat dierlijke producten in het algemeen een veel hogere opstapeling hebben van toxische bestanddelen.

Hieronder zie je een mooie uitleg van waarom specifiek hobbykippen geviseerd worden.
Bijlagen
Screenshot_20250416-121235.png
Screenshot_20250416-121235.png (373.38 KiB) 305 keer bekeken
Door dinky89
pearlsofpassion schreef: wo 16 apr 2025, 01:27 Ze hebben ook pfas gevonden in noordzeegarnalen. ::) Zelfs daar al, in de noordzee... In kraanwater, in riviervis..
Name it en er zit pfas in. Overal zit pfas. Je kan er niet aan ontkomen. Dus geef het op.
Tis gewoon wachten tot ze dat eindelijk door hebben, dit circus van alles afraden of verbieden laten varen en eindelijk de bron aanpakken.. Want ondertussen worden bestrijdingsmiddelen en impregmenteersprays ed met pfas gewoon verder gebruikt.
Dat maakt dat ik dan heel blij wordt van dit soort initiatieven:
Screenshot_20250416-141032.png
Screenshot_20250416-141032.png (1.08 MiB) 287 keer bekeken
Zet dieren in hun kracht en combineer op deze manier veeteelt met akkerbouw :) Geen chemische bestrijdingsmiddelen maar natuurlijke bestrijding.

Maar goed, dit is het kippentopic, geen varkens topic :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door