Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Siberienne schreef: ↑di 15 apr 2025, 12:29 Dit is toch triest: https://nos.nl/artikel/2563687-rivm-eet ... gezondheidWat ik dan altijd héél vreemd vind, is dat ze vervolgens zeggen dat eieren uit de supermarkt veilig zijn.
hannabelgje schreef: ↑di 15 apr 2025, 13:14 Maar in het drinkwater is dan blijkbaar niet erg. Mijn vrije vertaling: aan drinkwater wordt verdient, eigen eieren niet. En ach ze weten ook niet waar het vandaan komt. Raar verhaal weer. Is iedere keer een ander verhaaltje waarom je geen eieren van eigen kippen mag eten.Uhm. Je kan niet zonder drinkwater en het kan er niet uit gehaald, dus zal je voor de rest je intake zo laag mogelijk moeten maken. Zie ook https://www.rivm.nl/pfas
Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
doranto schreef: ↑di 15 apr 2025, 12:36 Wat ik dan altijd héél vreemd vind, is dat ze vervolgens zeggen dat eieren uit de supermarkt veilig zijn.Type voer? Ook die scharrelkippen krijgen toch nog aardig bijgevoerd? Althans, hier is een groot eierschandaal geweest, kippen kregen voer met 100x te veel vitamine D, en dat gaf een te hoge concentratie in de eieren, en dat waren zowel eieren van kippen met vrije uitloop als die in stallen. Als ze meer kant-en-klaar voeren eten dan de kippen thuis, zullen ze ook een andere balans hebben wat ze uit de omgeving opnemen? Ik weet het ook niet zeker hoor, zomaar een gedachte.
Met geen woord wordt er gerept over eieren van vrije-uitloop kippen! Wat is het verschil met een kip die dáár loopt of bij de buurman in zijn tuintje??![]()
hannabelgje schreef: ↑di 15 apr 2025, 17:59 Nee ze hebben het erover dat de pfas in de grond zit waar de kippen op scharrelen. Dus dat zou bij vrije uitloop kippen ook zijn lijkt mij.Lijkt logisch ja. Maar je kan bodemmonsters nemen. Misschien gebeurt dat bij de kippenboeren. De uitloopkippen hebben doorgaans maar een smalle strook grenzend aan de stal. Daar kan je natuurlijk een laag “schoon” zand opgooien. Wormen zitten daar al lang niet meer. Maar er zit hier vlakbij een biologische kippenboer. Die kippen lopen gewoon in een enorm weiland. Voor de nodige schaduw/dekking staan er rijen Laurierkers aangeplant. De kippen schromen niet om het land van de buren in te lopen. Of de rijbaan aan de andere kant van het terrein, daar zag ik ze ook vaak genoeg rondscharrelen. Dus ja, waarom zijn die eieren wel veilig. Als dat zo is moet het wel haast aan het voer liggen??
Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
dinky89 schreef: ↑di 15 apr 2025, 19:52 In dat artikel van de nos waar siberiene naar linkte staat in de laatste alinea waarom commerciële eieren niet worden afgeraden, daarin wordt het pfas gehalte gemonitord.Tenzij die hobbyboer ook monsters laat analyseren. En die zijn er ook.
Feitelijk komt het er op neer dat ze niet weten waar de extreme waardes bij hobby kippen vandaan komen. Omdat ze dus niet kunnen zeggen wanneer deze eieren binnen de normen vallen raden ze het af. Daar zit verder geen monitoring of controle op.
pearlsofpassion schreef: ↑wo 16 apr 2025, 01:27 Ze hebben ook pfas gevonden in noordzeegarnalen.Dat maakt dat ik dan heel blij wordt van dit soort initiatieven: Zet dieren in hun kracht en combineer op deze manier veeteelt met akkerbouwZelfs daar al, in de noordzee... In kraanwater, in riviervis..
Name it en er zit pfas in. Overal zit pfas. Je kan er niet aan ontkomen. Dus geef het op.
Tis gewoon wachten tot ze dat eindelijk door hebben, dit circus van alles afraden of verbieden laten varen en eindelijk de bron aanpakken.. Want ondertussen worden bestrijdingsmiddelen en impregmenteersprays ed met pfas gewoon verder gebruikt.