Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lely1234
Hoi allemaal,

Onze kittens zijn 10 maand oud. Ik geef ze samen 1 worst kvv en wekelijks per katje 25gr orgaan (3xhart)1xlever, 1x nier en wat wisselend spiervlees elke dag 50gram. Probleem is dat ze niet alles opeten en dus er geen balans is. Ze zijn nogal kieskeurig.
Kvv (bibi,,catsmeat,alaska, alroda,barfmenu, kiezebrink. De eerste 2 vinden ze het lekkerst)

Wat zou een goed supplement zijn om toe te voegen? Welk merk is goed. Calcium en multivitamines erbij (welke vitamines vooral van belang)

Hartelijk dank voor juloie reakties alvast
Lilian
Je hoeft geen supplementen te geven bij kvv. Dat is compleet van zichzelf of er zit al supplement bij.

Ivm de barfhapjes ( orgaan en spier), moet je zorgen dat het ongeveer in balans komt. Dus erbij blijven en ieder zijn eigen bakje. En niets nieuw tot dat op is. Dat werkt het beste soms als je niet steeds verschillende dingen geeft maar 1 ding per keer.
Of net alles onder elkaar mengen. Dat maakt minder geliefde smaken wat toegankelijker. Beetje uitproberen wat werkt.

Begin misschien gewoon met wat ze lekker vinden. En probeer dan langzaam wat uit te breiden.

Maar met de kvv als basis zit je dus safe. Daar moet je je geen zorgen in maken.
Door Lely1234
pearlsofpassion schreef: wo 09 apr 2025, 09:50 Je hoeft geen supplementen te geven bij kvv. Dat is compleet van zichzelf of er zit al supplement bij.

Ivm de barfhapjes ( orgaan en spier), moet je zorgen dat het ongeveer in balans komt. Dus erbij blijven en ieder zijn eigen bakje. En niets nieuw tot dat op is. Dat werkt het beste soms als je niet steeds verschillende dingen geeft maar 1 ding per keer.
Of net alles onder elkaar mengen. Dat maakt minder geliefde smaken wat toegankelijker. Beetje uitproberen wat werkt.

Begin misschien gewoon met wat ze lekker vinden. En probeer dan langzaam wat uit te breiden.

Maar met de kvv als basis zit je dus safe. Daar moet je je geen zorgen in maken.

Dankjewel voor je reaktie.
Ik geef ze elke hun eigen bakje en hou goed in de gaten of ze hun eigen eten opeten. Vaak ook inderdaad om ste beurt. Dus eerst lever op, dan kvv etc..
Het probleem is alleen dat ze bijv de lever opeten, spiervlees, maar kvv laten staan als ze de smaak niet lekker vinden. En ze vinden vaak de smaak niet lekker. Ook als ik eerst begin met kvv. Ik blijf elke maaltijd 2 dagen lang alleen kvv aanbieden. Maar ze eten het soms gewoon niet op. Uiteraard zorg ik uiteindelijk wel dat ze die dag een kuiken eten bijv. Maar dat doe ik alleen als ze echt na de derde maaltijd kvv weer weglopen.

Is het in zo’n geval beter een supplement te geven. Ze zijn toch in de groei… zo ja welke zou je doen?
Welke stoffen zullen ze dan mn te kort komen.
Ik wissel goed af . Elke week 2xlicht vlees, 2 x rood , 1xwild en 1xvis. 7de dag licht of rood
Oh sorry, ik begreep je verkeerd.

Zou je dan niet beter gewoon gaan barfen?
Vleesbot erbij en in de juiste verhouding.
Als je volledig barft en je wisselt minstens 4 diersoorten plus vis af, hoef je geen supplementen te geven.

Mijn katten barfen al 13 jaar ( zijn nu 15) zonder enig supplement.
Ik geloof meer in de natuur dan in wat de mens maakt.

Ik zou ook niet weten welk supplement ik dan zou moeten aanraden..
Door Lely1234
pearlsofpassion schreef: za 12 apr 2025, 13:44 Oh sorry, ik begreep je verkeerd.

Zou je dan niet beter gewoon gaan barfen?
Vleesbot erbij en in de juiste verhouding.
Als je volledig barft en je wisselt minstens 4 diersoorten plus vis af, hoef je geen supplementen te geven.

Mijn katten barfen al 13 jaar ( zijn nu 15) zonder enig supplement.
Ik geloof meer in de natuur dan in wat de mens maakt.

Ik zou ook niet weten welk supplement ik dan zou moeten aanraden..
Ik zie een beetje op tegen barfen. Veel werk met hakken bot en dan weer dat ze het niet lusten en laten liggen misschien….

Welke soorten vleesbot doe je meestal voor je katjes?
Vleugeltipjes konijnen pootje, nekjes kip
Karkassen van gevogelte, nekken, konijnkarkassen. Vleugels kunnen evt maar kunnen ook al hard zijn.

Je kan op bepaalde plaatsen ook gemalen bot kopen. Dat is voor jou dan niet heel anders dan nu met de kvv maar dat is normaal zuiver, nl 1 smaak waardoor ze het vlotter zouden moeten eten. Al kan het natuurlijk dat ze gewoon niet van gemalen houden...

Karkas hakken is idd iets meer werk dan spier of orgaan maar nu ook niet zo ontzettend veel eens je het gewend bent.
Je bent er nu toch ook al best veel mee bezig? Met spier en orgaan apart geven en meerdere keren aanbieden.
Als ze beter eten en dus meer in een keer kan je afbouwen naar minder eetmomenten. Zeker als ze ouder worden. Volwassen is 2 of 3 maaltijden per dag normaal voldoende.

Lusten ze een kuikentje in zijn geheel, of een visjes. Heb je dat al geprobeerd?
Door Lely1234
pearlsofpassion schreef: ma 14 apr 2025, 22:39 Karkassen van gevogelte, nekken, konijnkarkassen. Vleugels kunnen evt maar kunnen ook al hard zijn.

Je kan op bepaalde plaatsen ook gemalen bot kopen. Dat is voor jou dan niet heel anders dan nu met de kvv maar dat is normaal zuiver, nl 1 smaak waardoor ze het vlotter zouden moeten eten. Al kan het natuurlijk dat ze gewoon niet van gemalen houden...

Karkas hakken is idd iets meer werk dan spier of orgaan maar nu ook niet zo ontzettend veel eens je het gewend bent.
Je bent er nu toch ook al best veel mee bezig? Met spier en orgaan apart geven en meerdere keren aanbieden.
Als ze beter eten en dus meer in een keer kan je afbouwen naar minder eetmomenten. Zeker als ze ouder worden. Volwassen is 2 of 3 maaltijden per dag normaal voldoende.

Lusten ze een kuikentje in zijn geheel, of een visjes. Heb je dat al geprobeerd?

Tja ik ben er nu inderdaad wel druk mee. Ik geef ze inderdaad wel kuikens en sprotjes. Die eerste eten ze op en het sprotje niet altijd.

Ik ga er eens over nadenken, karkassen in stukjes gehakt dus. Ik ben ook wel een beetje huiverig voor verwondingen als ik eerlijk ben…. Maar als jouw katje het al 13 jaar eet zal het wel goed komen. Gewoon niet gekookt en kleine stukken geven misschien.
Nee net grote stukken. Want ze moeten erop kauwen. Dan is het veilig.
In stukjes geknipt is gevaarlijk voor vastzitten en idd scherpe kanten.
Als je het eng vind, begin dan met een kippennek die je even platslaat. Dan moeten ze wel kauwen..
Daarna vb konijnribbetje die over de rug doorgeknipt zijn. Evt daarna nog een keer geknipt, maar zeker nooit een of 2 ribben geven, altijd minstens 3 aan elkaar..
Door Lely1234
pearlsofpassion schreef: wo 16 apr 2025, 01:21 Nee net grote stukken. Want ze moeten erop kauwen. Dan is het veilig.
In stukjes geknipt is gevaarlijk voor vastzitten en idd scherpe kanten.
Als je het eng vind, begin dan met een kippennek die je even platslaat. Dan moeten ze wel kauwen..
Daarna vb konijnribbetje die over de rug doorgeknipt zijn. Evt daarna nog een keer geknipt, maar zeker nooit een of 2 ribben geven, altijd minstens 3 aan elkaar..

“Over de rug doorgeknipt”, bedoel je op het dikste stuk los van de wervels knippen. En geef je ook wervels heupbot ed? Of alleen de dunne ribjes. Nooit 1 of 2 ribben ivm scherpte?
Ik bedoel over de ruggengraad heen. De reden is dat het anders erg hard is. Tussen de ribben door en zo door de rug kan ook natuurlijk, als je kat daarmee weg kan.

Heupbot is voor beginners veel te hard. Later kan kip evt, maar veel harder hebben ze hier nooit weg gekregen.

Nooit 1 of 2 ribben omdat ze daar een veel te groot stuk in de lengte van kunnen doorslikken. En dat geeft niet mee maar is een lang hard rechts stuk dat evt wat scherp kan zijn dus dat is uiteraard wel gevaarlijk.
Korte stukjes is iets heel anders.
Je laat ze aan elkaar zodat ze wel moet kauwen om het binnen te krijgen en zo het bot verbrijzelen. Dat is de bedoeling.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door