Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Buddyboy
Het hondje van mijn ouders is gisteren met spoed geopereerd omdat hij opeens niet meer kon plassen.
Op de röntgenfoto zag zijn urineleider er uit als een kralenketting van kristallen.
Het dier krijgt altijd versvlees voeding dus daar zou het niet aan mogen liggen denk ik, maar ik heb dat al vaker gezegd hij krijgt veel te veel koekjes waarvan ik vermoed dat ze grotendeels uit bot bestaan..
Nu wilt de DA uiteraard dieetvoeding verkopen maar ik heb het gevoel dat dit met een goede kant en klaar voeding ook mogelijk en wellicht ook voor het dier smakelijker zou zijn?
Door Lizzy
Buddyboy schreef: do 13 mar 2025, 12:43 Het hondje van mijn ouders is gisteren met spoed geopereerd omdat hij opeens niet meer kon plassen.
Op de röntgenfoto zag zijn urineleider er uit als een kralenketting van kristallen.
Het dier krijgt altijd versvlees voeding dus daar zou het niet aan mogen liggen denk ik, maar ik heb dat al vaker gezegd hij krijgt veel te veel koekjes waarvan ik vermoed dat ze grotendeels uit bot bestaan..
Nu wilt de DA uiteraard dieetvoeding verkopen maar ik heb het gevoel dat dit met een goede kant en klaar voeding ook mogelijk en wellicht ook voor het dier smakelijker zou zijn?
Brok is altijd een slecht idee bij blaasgruis. Maar, om te weten wat het hondje moet eten, moeten we echt eerst weten wat voor kristallen het zijn. Struviet, Oxalaat, uraat. Allemaal hebben ze andere eisen qua voeding. Ik hoop dat je het even na kunt vragen aan de dierenarts van de hond van je ouders.
Door Buddyboy
Dankje voor je antwoord
De uitslag geeft aan dat er hoofdzakelijk calciumoxalaat gevonden is en een heel klein beetje struviet.
(Vandaar ook mijn gedachte dat het dier veel te veel snoepjes kreeg)
Ze willen de hond op Royal Canine Urinairy zetten.
Door Buddyboy
Allereerst bedankt voor de link.
Dan… Ik kan het lezen en begrijp het ook maar mijn ouders kunnen daar niet veel mee ben ik bang.
Vandaar ook mijn vraag of er een KVV bestaat zonder aanpassingen of hooguit met wat supplementen die ze gebruiken kunnen?
Anders wordt het denkelijk die Urinary voeding.
Worden ze heel blij van, om het hondje maar niet te noemen, (komt uit op zo’n 300€ per maand)
Door Lizzy
Buddyboy schreef: vr 14 mar 2025, 20:08 Allereerst bedankt voor de link.
Dan… Ik kan het lezen en begrijp het ook maar mijn ouders kunnen daar niet veel mee ben ik bang.
Vandaar ook mijn vraag of er een KVV bestaat zonder aanpassingen of hooguit met wat supplementen die ze gebruiken kunnen?
Anders wordt het denkelijk die Urinary voeding.
Worden ze heel blij van, om het hondje maar niet te noemen, (komt uit op zo’n 300€ per maand)
Kortweg? Nee.

De voeding moet aangepast worden.

Goed, wat je dus niet moet doen is een voer gaan geven waar minder eiwit, calcium of fosfor in zit. Wat al die brokken gelijk super ongeschikt maken. Niet gaan voeren dus.

Wat gewoon mega belangrijk is, is dat de hond meer vocht gaat binnen krijgen. Ik weet niet wat voor ras het betreft? Hoe zwaar de hond weegt? Maar bij een middelgrote hond zou ik 1 liter vocht extra toe gaan dienen, over de dag verspreid. Nou gaat een hond uit zichzelf niet meer drinken dus zullen je ouders het moeten mengen met karnemelk of geitenmelk. En, de hond moet iedere vier uur uit om te plassen (behalve 's nachts natuurlijk). Zo kunnen de mineralen niet gaan samenklonteren (de minste kans daarop).

Wat ze (naar mijn mening) ook moeten doen is de pH waarde van de urine van tijd tot tijd controleren (zeker in het begin). Bij calcium oxalaat is deze vaak tussen de 5.0 en 6.3 en je wilt 'm hebben zo tussen de 6.5 en 6.7. pH waarde strips kopen vind ik dus wel een aanrader. En dan altijd wel de urine op hetzelfde moment van de dag meten (want de pH waarde fluctueert). Dus bijv. in de ochtend urine, de eerste plas. Deze is ook vaak het zuurst (lage pH).

En helaas pindakaas, je kunt dus geen KVV blijven voeren waar gemalen bot in zit. Jullie moeten dus op zoek naar een KVV met een calcium supplement en dit moet dan zijn: calcium citraat. Nou, ik heb echt geen idee wat de KVV's met een calcium supplement er voor calcium in knikkeren.... Dus je moet dat of gaan navragen of een KVV gaan geven zonder bot en zonder calcium supplement. Ik ging dus zelf voor KVV's zonder bot en zonder calcium. En dan moet je wel zelf calcium toe gaan voegen:

300 to 350 mg Calcium Citraat op 225 gram vlees en orgaanvlees.

Wat je verder aan supplementen moet geven is vitamine B complex, visolie (wel een goede, geschikt voor menselijke consumptie en in capsules graag), magnesium en probiotica. Dit heeft allemaal een beschermde werking bij calcium oxalaat. Glucosamine trouwens ook. Dosering kan ik niet geven omdat ik het gewicht van de hond niet weet.

Hier een link naar calcium citraat: https://nl.iherb.com/pr/now-foods-calci ... -227-g/481
Hier een link naar goede B complex: https://nl.iherb.com/pr/swanson-daily-b ... les/119464
Hier een link naar goede probiotica: https://nl.iherb.com/pr/swanson-ultimat ... -ap/109007

Mocht je dat laatste in NL willen kopen perse (I herb is echt fantastisch, ook al is het Amerikaans): Erica heeft ook echt goede probiotica: https://erica.nl/products/acidophilus-plus-100-caps

Magnesium kun je ook in olie kopen. Of van Puur : https://www.medpets.nl/puur-magnesium-h ... d_source=1

Goed, wat ze dus niet moeten geven: bieten, noten, peterselie, spinazie, alfalfa, quinoa, tarwe, pinda's, zoete aardappel, bonen, soja, vijgen, gedroogde abrikozen, kiwi.

Wat wel mag: kokos, lijnzaad, pompoenzaad, avocado broccoli, spruiten, bloemkool, komkommer, zuurkool, courgettes, appels, bananen, witte rijst, vis, eieren, yoghurt, huttekase, alle vis en orgaanvlees,

Ze kunnen dus dit soort KVV's gaan geven:

https://geusdiervoeding.nl/winkel/honde ... esgemalen/
https://geusdiervoeding.nl/winkel/honde ... s-gemalen/

En dat combineren met :
https://geusdiervoeding.nl/winkel/honde ... orgaanmix/

En combineren met :

Dus dan zou je iedere dag 70% spiervlees, 10% pens, 10% orgaanmix en 10% groenten zoals gekookte (gekookt is beter als rauw in dit geval) broccoli, courgette, bloemkool, pompoen.

En ja, dat is wel wat meer werk maar eigenlijk is het nog steeds een kwestie van een rolletje openmaken. Nu alleen niet 1 maar 3.

Ik zou ze wel aan willen raden om twee keer per week een eitje te geven en 1 keer per week een blikje vis, zonder graatjes in de vorm van makreel of zalm (sardientjes zitten de graatjes in, die kun je er ook uithalen). Nooit in zonnebloemolie maar altijd in water of olijfolie.

Kun je hier wat mee?
Door Buddyboy
S U P E R!!!
Dank je wel voor je uitgebreide en kundige antwoord!
We gaan hiermee aan de slag.
Wél nog een paar vragen…
Eitje rauw? En die capsules als capsule geven of openmaken?
En.. Is melk niet juist heel rijk aan calcium??

MUCH appreciated! Dank je wel!

Btw het reutje is een 9 jaar oude Staffordshire bullterrier van 19.5 kg, klein breed beertje maar hij mag naar mijn mening wel een kilo lichter..
Door Lizzy
Buddyboy schreef: za 15 mar 2025, 16:48 S U P E R!!!
Dank je wel voor je uitgebreide en kundige antwoord!
We gaan hiermee aan de slag.
Wél nog een paar vragen…
Eitje rauw? En die capsules als capsule geven of openmaken?
En.. Is melk niet juist heel rijk aan calcium??

MUCH appreciated! Dank je wel!

Btw het reutje is een 9 jaar oude Staffordshire bullterrier van 19.5 kg, klein breed beertje maar hij mag naar mijn mening wel een kilo lichter..
Graag gedaan! En mochten jullie weer vragen hebben: laat het gerust weten!

Eitje mag rauw. Mag ook zacht gekookt hoor maar dan wel de schil eraf halen. Ik zou de capsules openmaken. Sommige capsules zijn voor honden zelfs niet te verteren. Nee hoor, hij mag echt gewoon zuivel.
Door Lizzy
Group 4 (low-oxalate foods) are “green light” ingredients. They can be fed in any quantity, though they should still be combined with calcium. Foods in boldface are particularly low in oxalates:

Nuts and seeds: coconut, flax seeds, pumpkin and squash seeds, and sunflower seeds.
Vegetables: artichokes, asparagus, avocado, broccoli, Brussels sprouts, cabbage, cauliflower, corn, cucumber, garlic, green or red peppers, lettuce, mushrooms, peas, canned pumpkin, sauerkraut, canned string beans, tomato juice, canned water chestnuts, and zucchini. (Onions should never be fed to dogs).
Legumes: lima beans, black-eyed peas, garbanzo beans, lentils, and split peas. Lentils and garbanzo beans may have more oxalates. Split peas have more oxalates than regular peas.
Fruit: apples, fresh apricots, bananas, cantaloupe, cherries, cranberries, grapefruit, lemons, lychee, melons of all types, nectarines, olives, oranges, papayas, passion fruit, peaches, pears, pineapple, plums, raspberries, strawberries, tangerines, and watermelon. (Neither grapes nor raisins should ever be fed to dogs).
Grains: white bread, whole wheat bread, cornbread, hominy (corn grits), oat bran, rice noodles, semolina, white rice, corn and white flour tortillas, and wild rice.
Fats: all fats and oils, including butter.
Fish: all fish and seafood (shellfish).
Dairy: all, including cheese, cottage cheese, cream, eggs, yogurt, ice cream, and sour cream.
Meat: all meat and poultry, including organ meats, luncheon meats, sausage, and bacon.
Sweeteners: all natural sweeteners, including sugar (not recommended for dogs) and honey.

Je ouders moeten overigens niet vergeten om calcium citraat toe te voegen. En geen ander calcium. Calcium citraat neutraliseert namelijk de oxalaten in de urine. En daarnaast geeft het de hond natuurlijk gewoon calcium, als mineralenbehoefte.
Door Buddyboy
Lizzy, toch nog een vraag.
Ik gebruik zelf de Bone broth van Mattison.
Deze is getrokken van vlezige runderbotten en vervolgens gedehydrateerd, ik zie in de samenstelling geen calcium vermeld maar dat lijkt me eigenlijk stug?

https://www.mattisson.nl/runder-botten-bouillon

Mag het hondje dat ook als extra smaakmaker voor zijn vocht inname gebruiken?
Ik denk dan aan maximaal 5 gram per dag opgelost in een halve liter afgekookt water.
Door doranto
Als ik de ingrediëntenlijst zie, dan lijkt mij dat er zout aan toegevoegd is. Waarom niet zelf bouillon trekken? Ik deed dat altijd van (biologische) kipkarkassen en vroor het vervolgens in bekertjes in. Je gebruikt telkens een klein scheutje in het water dat je wilt laten drinken, net genoeg dat het graag gedronken wordt. Ik gaf het mijn hond 5x verdeelt over de dag en dat ging prima.
Door Buddyboy
Dank voor je antwoord, dat zou wellicht een optie zijn, hoewel ik heel eerlijk gezegd zelf niet schrik van 1.75gr zout op 100gr.

Misschien zelfs, mogelijk opportuun, goed dat het hondje wat meer dorst krijgt?
(ALS dat al zo is?)
Door Lizzy
Buddyboy schreef: zo 16 mar 2025, 16:20 Lizzy,

Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen, maar ik ben heel blij met jou!

B E D A N K T !!
Hahaha, leuk! Maar hee, H E E L G R A A G G E D A A N!
Door Lizzy
Buddyboy schreef: ma 17 mar 2025, 12:48 Lizzy, toch nog een vraag.
Ik gebruik zelf de Bone broth van Mattison.
Deze is getrokken van vlezige runderbotten en vervolgens gedehydrateerd, ik zie in de samenstelling geen calcium vermeld maar dat lijkt me eigenlijk stug?

https://www.mattisson.nl/runder-botten-bouillon

Mag het hondje dat ook als extra smaakmaker voor zijn vocht inname gebruiken?
Ik denk dan aan maximaal 5 gram per dag opgelost in een halve liter afgekookt water.
Ik ken het product van Mattison en ik vind zelf gemaakte bottenbouillon wel lekkerder (aldus mijn honden - ik eet geen vlees), maar dit kan ook wel hoor. Ja, ik vind zelf dat een hond best wel wat zout mag hebben dus om die reden zou ik het zelf dan niet laten!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door